Auteur Topic: Het grote "Mijn eerste pak" topic  (795770 keer gelezen)

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Het grote "Mijn eerste pak" topic
Reactie #435 Gepost op: 03 juli 2009 - 11:47:38
Je wil nog geen pinstripe of krijtstreep gaan dragen op jonge leeftijd Kevin. Staat een beetje popi jopi.

Ga voor een mooie, ingetogen, slank uni navy blauw 3 knoops, single breasted pak met donkere bruine knopen en notched lapels. Dan is het pak geschikt voor alle gelegenheden en kun je zelfs het jasje los dragen op een spijkerbroek/grijze broek.

Ik zou als eerste schoen een goede donkerbruine (chestnut brown) oxford aanschaffen. (geen full brogue!, want dat is te casual voor onder een pak voor een 'beginner') Wederom multifunctioneel, want bruine schoenen kun je ook goed met jeans combineren.
Laatst bewerkt op: 03 juli 2009 - 11:49:55 door Daedalus

Kevin

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #436 Gepost op: 03 juli 2009 - 11:50:48
Oké Daedalus, bedankt. Ik weet dus dat ik geen pinstripe moet hebben, maar ik ben niet zo kapot van navy. Kunnen zwart of grijs ook, of is dat te stemmig? En is 2 knopen geen optie? Ik denk dat 3 knopen een beetje conservatief staan bij mij...

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #437 Gepost op: 03 juli 2009 - 11:56:02
2 knoops kan ook. Ikzelf vind een 2,5 knoops pak het mooist (op DB na, natuurlijk). Dat is een 3 knoops pak dat eruit ziet als een 2 knoops pak omdat je maar één knoop gebruikt.

Zwart wil je vermijden. Dat is een oud dogma. Zwart is voorbehouden voor begrafenispakken en feestkleding (rokkostuum en smoking). Antraciet is ook een goede optie voor een eerste pak, maar dan kun je het jasje niet zo goed los dragen omdat dat suggereert dat je de bovenste helft van een pak draagt.

Ga gewoon naar de Suitsupply en ga heel veel dingen proberen en passen. IRL zien de dingen er altijd anders uit namelijk.  :wink:

Mediaman

• Gast
Reactie #438 Gepost op: 03 juli 2009 - 11:58:22
Ik zou ook zeggen; Navy, als alternatief antrachiet grijs Herringbone, Suit Supply heeft daarin goede keuzes. En dan vind ik het jasje (door de Herringbone-stof) los draagbaar op een jeans. Eens met D. over de kleurschoenen, een paar Magnanni's zijn een eerste goede keus. Dan kan gelijk goed leren poetsen zonder eventuele extreem kostbare 'fouten'. Mooie riem erbij en je hebt aardig wat combi-mogelijkheden. Leuk dat je erop deze jonge leeftijd al zo mee bezig bent.

Edit: Navy toegevoegd, ik ben het ook eens met navy als eerste keus. Navy is 'jonger' imo.
Laatst bewerkt op: 03 juli 2009 - 12:04:01 door Mediaman

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #439 Gepost op: 03 juli 2009 - 12:00:47
Ik zou ook zeggen; antrachiet grijs Herringbone, Suit Supply heeft daarin goede keuzes. En dan vind ik het jasje (door de Herringbone-stof) los draagbaar op een jeans. Eens met D. over de kleurschoenen, een paar Magnanni's zijn een eerste goede keus. Dan kan gelijk goed leren poetsen zonder eventuele extreem kostbare 'fouten'. Mooie riem erbij en je hebt aardig wat combi-mogelijkheden. Leuk dat je erop deze jonge leeftijd al zo mee bezig bent.

Ben het meer met Daedalus eens, navy is the way to go.

Vraag me niet waarom, maar dat lijkt mij ook nog eens draagbaarder voor zo'n jongen dan antraciet.

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #440 Gepost op: 03 juli 2009 - 12:02:53
Een kamgaren (worsted) herringbone maakt het jasje niet casual genoeg. Antraciet is wat dat betreft een moeilijke kleur.

Het pak moet wel van merinowol zijn, of van kamgaren, anders zal het of te warm zijn, of te casual voor sommige gelegenheden. Dus pas het KISS-principe toe en ga voor navy blauw.

Niet dat iemand in NL zich hier iets van aan trekt, of zorgen over maakt, maar ik wel.  :-^
Laatst bewerkt op: 03 juli 2009 - 12:05:00 door Daedalus

Mediaman

• Gast
Reactie #441 Gepost op: 03 juli 2009 - 12:04:53
Een kamgaren (worsted) herringbone maakt het jasje niet casual genoeg. Het pak moet wel van merinowol zijn, of van kamgaren, anders zal het of te warm zijn, of te casual voor sommige gelegenheden.

Niet dat iemand in NL zich hier iets van aan trekt, of zorgen over maakt, maar ik wel.  :-^

En daarom ben jij Global ModeratorT van SF!  :lol: :wink:

Kevin

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #442 Gepost op: 03 juli 2009 - 12:25:31
En ik wil die 0,001% van Nederland die wel stijl heeft, niet teleur stellen :-D... Ik zal even wat pakken passen, zodat ik kan hoe enkele stoffen mij staan. En ik ben meer een Santoni-liefhebber dan Magnanni, maar beiden zijn boven m'n budget. Dus helaas zal ik goedkopere schoenen moeten zoeken (lees wel: met lederen zool, rubber vind ik niet zo). En anders kijk ik in mijn vaders garderobe, hij is drager van schoenen van Boss, van Bommel, en dergelijke. En we hebben exact dezelfde maat en leest. Hij heeft ook een paar Santoni's, maar die heeft hij zwaar verkl**t. In een plas water gaan staan er mee :oops:...

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #443 Gepost op: 03 juli 2009 - 12:40:02
Over het algemeen ben ik het wel met bovenstaande eens, maar ik zou oppassen dat het niet te formeel wordt. Het is een feestelijke gebeurtenis, en als je er dan bijloopt als een bankier die net bij W. Bos is geweest voor een steunaanvraag is dat ook weer wat sneu.

Owja....je voorstel met die cognac kleurige schoenen....dat kan prima.
Niets zo veranderlijk als de mens

Kevin

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #444 Gepost op: 03 juli 2009 - 12:43:51
En een Wallstreet-overhemd, is dat formeel of informeel?

GSA

• Gast
Reactie #445 Gepost op: 03 juli 2009 - 12:55:51
formeel, maar valt in de categorie krijtstreep/pinstripe. Ik zou daar nog een jaartie of 10 mee wachten als ik jou was..

Kevin

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #446 Gepost op: 03 juli 2009 - 13:07:47
Dus dan is het verstandiger als ik gewoon een effen wit overhemd zou kopen? Of een ander effen overhemd?

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #447 Gepost op: 03 juli 2009 - 13:15:43
Dus dan is het verstandiger als ik gewoon een effen wit overhemd zou kopen? Of een ander effen overhemd?
Bij een effen pak zou ik geen effen hemd aanbevelen: dat kan wel érg saai worden.
Bij pinstripe daarentegen zou ik weer wél een effen hemd kiezen.

Kevin

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #448 Gepost op: 03 juli 2009 - 13:17:55
Maar aangezien ik te jong ben voor pinstripe, wordt het dus een effen pak. En aangezien het pak effen is, koop ik een gestreept overhemd om het geheel op te fleuren. En de das en pochet mogen absoluut niet dezelfde kleur en/of patroon hebben, als ik het goed heb?

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #449 Gepost op: 03 juli 2009 - 13:25:46
Bij een effen pak zou ik geen effen hemd aanbevelen: dat kan wel érg saai worden.
Bij pinstripe daarentegen zou ik weer wél een effen hemd kiezen.

Niet met je eens Paul, dan kan je het geheel opfleuren met een das met een mooi motiefje.

Maar aangezien ik te jong ben voor pinstripe, wordt het dus een effen pak. En aangezien het pak effen is, koop ik een gestreept overhemd om het geheel op te fleuren. En de das en pochet mogen absoluut niet dezelfde kleur en/of patroon hebben, als ik het goed heb?

Omdat je pas begint aan een garderobe zou ik tóch voor een effen wit shirt gaan, dat kan je namelijk echt overal mee combineren. Streepje kan ook hoor, maar ik zou met de echt basics beginnen.

Das en pochet uit hetzelfde materiaal, niet doen. Verschillende texturen en kleurnuances geeft een veel minder 'bestudeerd' beeld.