Auteur Topic: Het grote "Mijn eerste pak" topic  (795798 keer gelezen)

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Het definitieve 'mijn eerste pak topic'
Reactie #405 Gepost op: 10 juli 2008 - 21:32:43
Wat gek. Kennelijk is de zoekfuntie toch niet kapot.

Patrick Bateman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Het definitieve 'mijn eerste pak topic'
Reactie #406 Gepost op: 11 juli 2008 - 00:01:20
Citaat van: "Acipenser"

PS:
- ooit worden vragen dubbel gesteld en wordt er geantwoord: gebruik de zoek functie.... ipv zo'n antwoord stuur dan even de link door zou ik zeggen. niet iedereen heeft zin / tijd om heel een forum door te spitten of er ergens een antwoord staat voor een bepaalde vraag. zo goed werkt die zoekfunctie niet.

ik word zo ontzettend moe van dit soort obligate opmerkigen van een of andere knor. graag een teiltje.
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Het definitieve 'mijn eerste pak topic'
Reactie #407 Gepost op: 11 juli 2008 - 12:01:09
Ai, daar ging mijn OP, keihard wegge-edit... :o

Citaat van: "Acipenser"
jammer, maar helaas.

het topic: | Het definitieve 'mijn eerste pak topic' | is niet tot een succes gebleken.

graag had ik op dit forum wat willen leren over constructie van pakken van verschillende winkels en merken, met een budget van 400 tot 1250 euro en duurzaamheid als doel. echter wordt het niet op prijs gesteld dat ik van mening ben dat veel mensen onterecht reageren met "gebruik de zoekfunctie". deze mening zorgt voor enige irritatie en dat op zich is al vreemd en kun je je vraagtekens bij zetten.  

hierbij schrijf ik me dan ook graag uit als lid.

Bye, bye. Feit is dat er per jaar wel een stuk of 10 nieuwe pak topics worden geopend door mensen die een eerste pak willen kopen met beperkt budget.

Jij bent een van die velen, de vragen die jij stelt zijn al verschillende malen beantwoordt en dat het opnieuw stellen van vragen leidt nogal eens tot irritatie. Daarom heb ik hier een algemeen eerste topic van gemaakt. En heb ik alle posts die er waren over dit onderwerp ook nog voor je opgezocht ook.

Bedenk je wel dat mensen hier voor hun plezier reageren en best behulpzaam zijn als je een nieuwe vraag op een nette manier stelt. Jezelf voorstellen in het daarvoor bestemde topic wordt ook zeer gewaardeerd. Ik wil je adviseren aan je nettiquette te werken, want op deze manier werken online communities gewoonweg niet.

Mr.Barry

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Het grote "Mijn eerste pak" topic
Reactie #408 Gepost op: 11 juli 2008 - 12:16:18

Bij het inwinnen van informatie met betrekking tot de aanschaf van je eerste pak komt er een hoop op je af. Zie jij door de bomen het bos niet meer; dan is dit topic er om je te helpen bij je beslissing tot aankoop van het juiste pak.

Stel hier je vragen betreffende de aankoop van je eerste pak. Vermeld
duidelijk:
 - de gelegenheid waarvoor je het pak aanschaft,
 - het budget
 - en eventuele eisen/wensen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prioriteiten

Bij een de aankoop van een pak is het belangrijk de ideale balans te zoeken tussen drie zaken, in willekeurige volgorde:
a) de kwaliteit
b) de pasvorm
c) de stilistische keuzes

Kwaliteit

Een goed pak begint met het materiaal waarvan het gemaakt is. Kies altijd  voor 100% natuurlijke stof. Polyester, nylon, viscose etc. kun je het beste vermijden omdat deze stoffen niet 'ademen' en zorgen dus voor natte oksels. Bovendien glimmen onnatuurlijke stoffen erg vaak, dat ziet er goedkoop uit.  

Het is aan te raden vooral behoudende keuzes te maken als je een eerste pak koopt. Daarom kun je het beste voor 100% (lichte) wol gaan. Je gardarobe uitbreiden met kasjmier, linnen en katoen pakken is iets voor later. Het is belangrijk eerst een degelijk, multi-inzetbaar pak te kopen. Een donker pak van lichte wol kun je in principe alle seizoenen dragen.

Zoek

Pasvorm

http://video.men.style.com/?fr_story=01fe5141306307e11ca01cdac76c6b19c01d43ae&rf=bm

How to buy a suit
http://video.men.style.com/?fr_story=d193285f00e3beffdbe5aec9a86fbd0bab1586a9&rf=bm

Veelal geleid door je budget zal je een keuze moeten maken tussen RTW (= Ready To Wear) / MTM (= Made To Measure) / Bespoke. Hier een korte uitleg:

Citaat van: "Looking to improve"
RTW: Van het rek met (evt.) kleine aanpassingen.
MTM: Maatwerk op basis van aanpassing van een patroon van de fabrikant. Biedt veelal ook keuzemogelijkheden
(# knopen/splits/bandplooi(en)/werkende knopen in de mouw/et cetera). Kan meer of minder handwerk bevatten.
Bespoke: Maatwerk op basis van een specifiek voor jou getekend patroon. Biedt tevens de mogelijkheid om (bijna) alle details van de kleding te bepalen (tot soort/gewicht van de canvas voering toe). (Zeer) veel handwerk.

Gezien de doelgroep van dit topic zal dit topic zich in het vervolg alleen richten op RTW en MTM.

Keuzes
.........

Merken

Veel merken (vooral op internet) doen tegenwoordig aan 'naaminflatie' en noemen alles wat zij verkopen Italiaans, handgemaakt en/of maatwerk. Over het algemeen geeft de prijs een goede indicatie over hoe waarheidsgetrouw dit is. Ervaring leert dat fatsoenlijke MTM toch al snel 500 euro kost. Daarbij moet opgemerkt worden dat een MTM pak niet per se handgemaakt is, omgekeerd geldt hetzelfde.

De keuze tussen RTW en MTM is afhankelijk van het budget maar ook van de eisen/wensen van de klant. MTM is natuurlijk op maat, maar ook een bepaald merk RTW zou bij jou een goede fit kunnen hebben.

RTW zou je voor dezelfde prijs als MTM tegen een wat mooiere stof kunnen aanlopen met wat mooiere details, tevens kun je je pak na enkele dagen afhalen (er moet bijna altijd wel iets vermaakt worden); bij MTM duurt het toch vaak wel minimaal zes weken. Bovendien kun je in de uitverkoop vele euro's besparen als je een RTW pak koopt.

Een ander belangrijk punt is dat je plakwerk zo veel mogelijk dient te vermijden, hierover meer:
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Wat is (het probleem met) een plakpak?

Veel succes,
Mr.Barry en Daedalus

Mr.Barry

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #409 Gepost op: 11 juli 2008 - 12:16:59
Anderen gingen je voor met vragen betreffende de aanschaf van een eerste pak:
http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=2023
http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=1940
http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=1163
http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=186
http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=2217
http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=2341

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het beste pak in een prijsklasse

Voor pakken onder de vijfhonderd euro zal bijna iedereen je hier adviseren om voor SuitSupply te kiezen. Zij bieden zowel RTW als MTM aan.
Suit Supply - Deel I
Suit Supply - Deel II
Suit Supply - Deel III
Suit Supply - Deel IV
Suit Supply - Deel V
Suit Supply - Deel VI
Ook zou je kunnen kiezen voor RTW van Kool of Corneliani (de Trend-lijn).
Het is tevens aan te raden om eens een kijkje te gaan nemen tijdens de uitverkoop. Misschien kun je daar je slag slaan (dit geldt ook voor andere prijscategorieën).

In de klasse hierboven (500-750) wordt de keuze wat lastiger. Je zou nog steeds bij SuitSupply terecht kunnen,  Corneliani heeft ook betere lijnen die het goed doen in deze klasse, net als Kool (waar MTM nu een optie is geworden). Tevens kun je hiervoor bij DFS (=Dressed for Success, by Oger) en NvN terecht. DFS en Kool hebben zowel RTW als MTM, NvN heeft alleen MTM in het assortiment.
Oger Travelling Tailor
Dressed For Success (by Oger)
Kool
Nieuwenhuis van Nimwegen

Ook in de klasse 750-1000euro kun je nog bij DFS, Kool en NvN terecht. Ook is New Tailor dan een goede optie, zij verkopen alleen MTM.
New Tailor - Deel I
New Tailor - Deel II
Verder zou je dan ook kunnen kijken naar RTW van Boglioli, Corneliani Canali en Caruso.

Verder zijn er natuurlijk een groot aantal winkels die en huismerk hebben. Zoals al besproken Kool maar ook pakken van het huismerk van Pauw en Sartoria zijn de moeite waard. Pauw huismerk (750-1000euro) wordt gemaakt door Ma.co, het atelier dat bijvoorbeeld ook de pakken van Caruso maakt. (prijzen? en prijs/kwaliteit van andere huismerken?)

Edzardo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #410 Gepost op: 11 juli 2008 - 19:29:36
Wellicht een open deur, maar voor mij was het een hele eyeopener om eerst langs de zaken in het hogere segment te gaan (Kool/Oger/Pauw/Sartoria etc). De verkopers die hier werken hebben (meestal) wat meer verstand van de regels/etiquette en kunnen goede tips geven die een latere keuze (bij bijvoorbeeld SuitSupply) kunnen vergemakkelijken.
Zo ben ik door Oger op de voor/nadelen van zachte schouders gewezen, en door Kool op de wijdte van de mouwen. Voordat ik hierop lette zag ik wel dat een pak niet stond, of het niet de juiste uitstraling gaf, maar had ik geen idee waar 'het probleem' zat. Later kon ik de probleemgebieden steeds makkelijker identificeren en zo mijn wensen beter kenbaar maken.
Ten slotte zou ik nog mee willen geven dat het echt loont om veel foto's (o.a. hier op het forum) te bekijken. Zo kun je zien wat je mooi vindt, en doorgaans (in ieder geval bij mij) blijkt dat de pakken die je mooi vindt veelal van dezelfde winkel/lijn vandaan komen.
Deze kennis kan je dan gebruiken door juist bij die winkel (mits binnen budget) je eerste pak te kopen. Wat mij betreft ontwikkel je een eigen stijl, en heb je dat niet vanaf het begin. Dit houdt in dat je de eerste keer dat je een pak koopt, de stijl van de winkel/lijn als basis kan gebruiken voor je keuzes, ipv dat je alles zelf moet verzinnen.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #411 Gepost op: 11 juli 2008 - 19:45:18
Prima deur, Edzardo.

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #412 Gepost op: 11 juli 2008 - 19:53:15
Citaat van: "Edzardo"
Wellicht een open deur, ......................

Niet dus......had ik het zo maar gedaan. Dan kon ik op een wat meer geslaagde kleding-historie terugkijken. Aan de andere kant is het ook wel leuk om vanalles zelf te ontdekken. Maar dat is wel de langzame en dure leerschool, die jij dus al handig heb omzeild.

Kortom .... goede tip
Niets zo veranderlijk als de mens

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #413 Gepost op: 12 juli 2008 - 14:51:45
Citaat van: "Edzardo"
Wellicht een open deur, maar voor mij was het een hele eyeopener om eerst langs de zaken in het hogere segment te gaan (Kool/Oger/Pauw/Sartoria etc). De verkopers die hier werken hebben (meestal) wat meer verstand van de regels/etiquette en kunnen goede tips geven die een latere keuze (bij bijvoorbeeld SuitSupply) kunnen vergemakkelijken.
Zo ben ik door Oger op de voor/nadelen van zachte schouders gewezen, en door Kool op de wijdte van de mouwen. Voordat ik hierop lette zag ik wel dat een pak niet stond, of het niet de juiste uitstraling gaf, maar had ik geen idee waar 'het probleem' zat. Later kon ik de probleemgebieden steeds makkelijker identificeren en zo mijn wensen beter kenbaar maken.
Ten slotte zou ik nog mee willen geven dat het echt loont om veel foto's (o.a. hier op het forum) te bekijken. Zo kun je zien wat je mooi vindt, en doorgaans (in ieder geval bij mij) blijkt dat de pakken die je mooi vindt veelal van dezelfde winkel/lijn vandaan komen.
Deze kennis kan je dan gebruiken door juist bij die winkel (mits binnen budget) je eerste pak te kopen. Wat mij betreft ontwikkel je een eigen stijl, en heb je dat niet vanaf het begin. Dit houdt in dat je de eerste keer dat je een pak koopt, de stijl van de winkel/lijn als basis kan gebruiken voor je keuzes, ipv dat je alles zelf moet verzinnen.

Goed opgemerkt, dit komt ook in de OP, heb geduld!  :wink:

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #414 Gepost op: 12 juli 2008 - 19:07:32
Wat is OP nu weer ik kan wel OB.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #415 Gepost op: 12 juli 2008 - 19:23:33
Citaat van: "gusto napolitano"
Wat is OP nu weer ik kan wel OB.

OP
1 afkorting van: observation plane
2 afkorting van: observation post
3 afkorting van: Old Pale
4 afkorting van: old prices
5 afkorting van: open policy
6 afkorting van: opposite prompt (side)
7 afkorting van: Order of Preachers

Maar hier denk ik: openingspost.

Edgar

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
'vlot' pak/ niet traditionele pakken
Reactie #416 Gepost op: 13 juli 2008 - 18:09:44
Ik heb het pakkentopic doorgespit, maar ik heb niet gevonden waar ik eigenlijk naar op zoek ben. Dat ligt mogelijk aan mij zoekcapaciteiten. Als dat het geval is: schroom niet een link te plaatsen en dit topic op slot te gooien.

Enfin: ik zoek een 'vlot' pak. Een andere benaming heb ik er (nog) niet voor. Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik een pak zoek zonder bandplooi, omslag en dergelijke. Wel een mooi pak van mooie materialen. Ook knoopjes in plaats van een rits en dergelijke.
Het 'vlotte' pak, althans meerdere vlotte pakken, wil ik op kantoor gaan dragen. Nu draag ik 'traditionele' pakken van o.a. Burberry, Corneliani en dergelijke. Prima, maar zeker niet super. Wel zijn deze pakken traditioneel, dus met bandplooi. Je krijgt wat je verwacht. Nu wil ik iets anders. Het roer moet om.  :wink:

Tips? Graag in combinatie met hemden. Ik heb nu een aantal hemden van Van Laack, maar die bevallen eigenlijk niet. Ze vallen wat groot. Oh ja, een das draag ik zelden. Ik ben niet zo'n 'dassenman'.
The question then becomes, do you want to be part of the original group, or do you want be part of the cover band?

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #417 Gepost op: 13 juli 2008 - 18:15:27
Allereerst: wil je RTW of MTM? In het laatste geval moet er zeker wat te vinden zijn. Hetzelfde geldt voor hemden.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #418 Gepost op: 13 juli 2008 - 18:17:27
Boglioli.

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #419 Gepost op: 13 juli 2008 - 18:28:42
Als je jezelf niet in staat acht een traditioneel pak 'vlot' (ik word misselijk van dat woord) te dragen, dan wordt het ook moeilijk de pakken met strakke, korte snit die momenteel en vogue zijn, 'vlot' te dragen.

Als een verkoper een pak als 'vlot' aanprijst, dan dien je de winkel onmiddelijk te verlaten. Verder is het raadzaam een das te dragen icm met een pak, zeker als advocaat, tenzij je het pak casual draagt icm met een poloshirt en instappers. Een das creeert een extra verticale lijn en zorgt voor een verzorgder voorkomen. Met een goede, mooi geknoopte das op een weggesneden boord en een pochet zie je er gegarandeerd beter uit dan al je collega's.

Ik wil je verder verzoeken voor dit soort vragen geen nieuwe topics te openen, kijk een beetje rond op het forum. Daar komen zat 'vlotte' pakken voorbij. Zie bijvoorbeeld de pakken van Boglioli, Nieuwenhuis en van Nimwegen en de betere lijnen van de bekende modehuizen.