Auteur Topic: Goedkope MTM vs. Dure RTW  (66280 keer gelezen)

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #45 Gepost op: 27 juni 2011 – 09:13:32
Wat de mastodonten proberen te zeggen, is dat Finamore-hemden mooi oud worden. Met gelijkmatige wear-and-tear, geen zwakke plekken en een boord waar sommige bloemen jaloers op zijn.

Overige shirts hebben dat minder (of moet de tijd nog uitwijzen), en Shirtbyhand is in de knop al gebroken.
Laatst bewerkt op: 27 juni 2011 – 09:30:02 door Swann

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #46 Gepost op: 27 juni 2011 – 09:29:03
Volgens mij kan daar gewoon over gediscussieerd worden, MMorley.

Een discussie vereist een zekere mate van kennis aan beide kanten. Dat is hier niet echt het geval. Je kan Velponi en Bogart natuurlijk wel vragen wat zij vinden.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #47 Gepost op: 27 juni 2011 – 10:29:42
Ik ben eigenlijk benieuwd naar hoe Bogart en Velponi denken over het verschil tussen een MTM shirt van één van de bekende aanbieders op het forum in contrast met een RTW shirt van deze twee merken. Uiteindelijk komt het neer op de vraag of je stof, afwerking of pasvorm het belangrijkste vindt.

Het staat buiten kijf dat kwaliteit geld kost, maar je moet je, mits je geen "onbeperkt" budget hebt, richten op een of twee van de drie: stof, afwerking of pasvorm.

Volgens mij kan daar gewoon over gediscussieerd worden, MMorley.

Ik heb geen hemd van Vanita dus ik kan daar geen uitsluitsel over geven.
Als het te vergelijken is met Black label van MN zijn het prima hemden.

Huey

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 1.527
  • La Dolce Vita
    • Bekijk profiel
    • Stijlforum.nl
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #48 Gepost op: 27 juni 2011 – 12:10:27
Vanita is erg goed, Finamore is beter.
En dan heb je nog de overtreffende trap, de bespoke hemden van Charvet en Anna Matuozzo. Alleen... Het is gewoon geen eerlijk vergelijk. En het is veel leuker om die dingen zelf te ontdekken dan dat wij met z'n allen SBH gaan afkraken.
I am fascinated by work, I can sit and look at it for hours.

Mad Hatter

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.399
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #49 Gepost op: 27 juni 2011 – 14:13:08
Ik mag inderdaad hopen dat een shirt van Finamore (RTW of MTM) van betere kwaliteit is dan een hempie van internet dat ongeveer een kwart van de prijs kost! Beetje een scheve discussie op die manier...
Volgens mij begrijp je de strekking van mijn argument dan niet. Ik heb nooit beweerd dat ze dezelfde kwaliteiten hebben. Uiteraard niet, een Finamore kost wellicht het vijfvoudige van een internethemd!
Wat ik beoogde duidelijk te maken, is dat men objectief moet kijken naar hoe een product in elkaar zit, zonder te dwepen met grote merknamen. Ongetwijfeld zal Finamore tot de absolute top behoren, maar dat betekent niet dat een 'minder' hemd van bijvoorbeeld Vanità ondermaats is. Het zou zelfs zo kunnen zijn, dat wanneer men andere prioriteiten stelt de twee gelijk uitkomen of dat Vanità zelfs 'beter' is.

In dit topic: broekies zonder ervaring met Finamore, Borrelli, Mazzarelli etc. vs. SF-mastodonten. De discussie is vrij kansloos. Zij hebben ervaring, jij niet.
Dat vind ik een boude uitspraak. Bogart geeft zelf toe geen ervaring te hebben met Vanità, dus een objectief vergelijk kan helemaal niet gemaakt worden door hem:
Ik heb geen hemd van Vanita dus ik kan daar geen uitsluitsel over geven.
Als het te vergelijken is met Black label van MN zijn het prima hemden.
Het gaat mij er helemaal niet om dat ik pretendeer meer ervaring te hebben, of dat ik wil beweren dat Finamore geen goed product is. Het gaat mij er om dat mensen bevooroordeeld zijn:
Een discussie vereist een zekere mate van kennis aan beide kanten. Dat is hier niet echt het geval. Je kan Velponi en Bogart natuurlijk wel vragen wat zij vinden.

Overigens begrijp ik het onbegrip wel (wat een poetisch weer). Je moet een hemd van Finamore eens onder handen nemen, dan zie je wat Bogart en Velponi bedoelen. Ik begreep het ook niet zonder een shirt te hebben gevoeld. Vanita is erg goed, Finamore is beter.
...
Och, dat zou best kunnen, hoor. Ik heb ook nooit het tegendeel beweerd. Het gaat mij er alleen om dat als men objectief kijkt naar details, een ander product niet meteen 'ondermaats' is. Het zal op 9/10 punten wellicht gelijke scores behalen. Als men er maar voor open staat om kritisch te kijken zal men ook in een op het eerste gezicht minder product kwaliteiten ontdekken.

Heren, ik heb het gevoel alsof ik verkeerd begrepen wordt. Er zijn enkele SF-veteranen die het vreemd vinden als zij niet op hun woord geloofd worden als zij hun mening over een bepaald product geven.
Echter is het mij er helemaal niet om te doen om hun mening in twijfel te trekken. Noch wil ik appels met peren vergelijken door een goedkoop geproduceerd hemd naast een Finamore etc. te zetten. Wel zou ik mensen graag willen uitnodigen om objectief en kritisch te blijven kijken. Het argument "Ik ga al zolang mee en heb zoveel ervaring" doet mij weinig eerlijk gezegd. Ik sta meer open voor argumentatie.

Bijvoorbeeld:
Alexander van Vanità liet mij een keer zien hoe netjes recht de stiknaden van een hemd van hun lopen. Aan het patroon in de stof kon men dat toevallig heel goed zien. Dat vind ik ook een kwaliteitskenmerk en ik ben er op gaan letten bij mijn 'billige' hemden. Wat bleek was, dat die dat ook hadden. Men kan dus objectief beargumenteren dat op dat vlak een punt is gescoord door die producent.

Dan ben je objectief aan het kijken, i.t.t. alles wat jij als mindere goden beschouwt onmiddelijk afdoen als ondermaats. Zelfs al voldoet het dan niet aan jouw standaard, want jij bent Finamore gewend en dat is natuurlijk van een andere orde.

En dan heb je nog de overtreffende trap, de bespoke hemden van Charvet en Anna Matuozzo. Alleen... Het is gewoon geen eerlijk vergelijk. En het is veel leuker om die dingen zelf te ontdekken dan dat wij met z'n allen SBH gaan afkraken.
Precies, laten we nu niet gaan vergelijken wie de grootste heeft, dat heeft geen zin. Het gaat er om dat beide producten kwaliteiten hebben. Een prestigieus merk zoals jij noemt zal ongetwijfeld mooier zijn, maar dat neemt niet weg dat men ook plezier kan hebben van een SBH. Wellicht hanteren wij wel andere criteria. Mijn budget is bijvoorbeeld ook niet onbeperkt, dus de keuze moet altijd kritisch gemaakt worden, soms met concessies hier en daar.
Laatst bewerkt op: 27 juni 2011 – 14:16:09 door Mad Hatter

Mad Hatter

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.399
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #50 Gepost op: 27 juni 2011 – 14:19:56
Alle waar naar zijn geld.*

*Disclaimer: Dit is geen natuurwet zoals bijvoorbeeld zwaartekracht, maar als stelregel goed mee te leven in een leven waarin je ook nog andere dingen te doen hebt.

Excuus, MM, hier had ik even overheen gelezen. Ik vind dat al een stuk genuanceerdere uitspraak. Men krijgt natuurlijk alle waar naar zijn geld, uiteraard. Dat is iets anders dan te beweren dan dat producten van een andere klasse ondermaats zijn. Dat vind ik een vrij subjectief iets namelijk.

Peter Bastian

  • Gebruiker
  • Berichten: 795
  • //
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #51 Gepost op: 27 juni 2011 – 14:24:04
Ik begrijp je wel hoor MH :wink:

Waar ik van de heren veteranen dan ook nog geen antwoord op heb gezien is het feit dat bij een aangepast RTW Finamore-shirt - los van de hoogwaardige stoffen, het patroon en de afwerking - geen rekening gehouden kan worden met imperfecties van het lichaam. Het lijkt mij dan ook sterk dat een RTW-shirt dermate verbouwd kan worden tot een beter passend shirt, dan wanneer bij MTM van tevoren al gekeken wordt naar zaken als schouders, holle rug, etc.
Kan me best voorstellen dat een Finamore op de plank naast een Vanita beter is, maar ben je heel eerlijk als je zegt dat die Finamore dan ook beter past?
//

Mad Hatter

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.399
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #52 Gepost op: 27 juni 2011 – 14:28:00
Dank, Peter Bastian, dat had ik even nodig.  ;)

Precies wat jij zegt vraag ik mij dus ook af. Al zou ik mij Finamore kunnen veroorloven, dan zal met mijn bouw RTW nooit een optie zijn. De pasvorm zal nooit MTM benaderen.

Peter Bastian

  • Gebruiker
  • Berichten: 795
  • //
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #53 Gepost op: 27 juni 2011 – 14:52:16
Daar doe ik zelf geen uitspraken over, heb wat dat betreft te weinig ervaring met zowel MTM als betere merken RTW, maar vandaar ook mijn oprechte vraag.

Kan me, naast deze shirt discussie, best voorstellen dat een pak hem beet aangepast RTW Isaia-pak over het geheel genomen 'beter' is dan een goedkope MTM van SuitSupply. Maar een shirt lijkt mij een veel eenvoudigere constructie, dus in die zin blijft er naast afwerking, stof en fit niet veel over. Als een shirt dan 'prima' in elkaar zit, en de fit nagenoeg perfect, heb ik een 'goed' shirt te pakken.
//

Mad Hatter

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.399
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #54 Gepost op: 27 juni 2011 – 15:25:00
Ook die mening deel ik met jou PB. Er is bij een hemd geen sprake van half-canvas of full-canvas. De eventuele analogie met geplakte boorden vind ik persoonlijk ook niet te maken, want in het Ettemadis-topic onderstreept men dat het verschil niet te merken is. Kortom, als de snit goed is, en de constructie netjes is, de stof eveneens, ben ik tevreden.
Buiten die criteria is het toch discussiëren op de vierkante millimeter, bij een hemd althans.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #55 Gepost op: 27 juni 2011 – 15:38:10
Mijn broer heeft wat spullen van Vanita, maar gaat voortaan weer naar Pauw en/of Oger.
En die draagt ook Finamore, Mazzarelli (en Maffeis).
Laatst bewerkt op: 27 juni 2011 – 15:40:10 door Bogart

DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #56 Gepost op: 27 juni 2011 – 15:41:40
RTW Finamore, Mazzarelli en Mafeis?

Waar was hij niet tevreden over?

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #57 Gepost op: 27 juni 2011 – 15:44:37
MTM.
Dat is niet aan mij om het daar over te hebben. ;)

Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #58 Gepost op: 27 juni 2011 – 16:04:15
Dank, Peter Bastian, dat had ik even nodig.  ;)

Precies wat jij zegt vraag ik mij dus ook af. Al zou ik mij Finamore kunnen veroorloven, dan zal met mijn bouw RTW nooit een optie zijn. De pasvorm zal nooit MTM benaderen.

Dat hangt ervan af. MTM gaat, net als RTW, uit van een standaard patroon. Beide zijn dus aan te passen, alleen doen je dat bij MTM op voorhand.

Uiteraard zijn er beperkingen aan het aanpassen van RTW. Stof weghalen kan wel, erbij doen dus niet. Waardoor een aantal aanpassingen gewoonweg niet mogelijk zijn.
En een aantal aanpassingen (breedte van schouders verkleinen bijvoorbeeld) is eigenlijk niet te doen. (=economisch niet verantwoord).

Nog even terug naar SbH versus de betere merken. Ik heb zowel SbH (het al eerder genoemde kado) en meerdere MTM Mazzarelli's. Ik heb de discussie aangezwengeld, dus hierbij wat foto's ter onderbouwing.

Hier een drietal hemden op elkaar:

Verschil in stiksel, van boven naar beneden: Mazzarelli, SbH, Emanuel Berg (New Tailor). Oftwel: handwerk, standaard naaimachine en fijn stikwerk.



Hier het boordknoopsgat.

De SbH na enkele keren gebruik: (ook hier te zien het grove stiksel)


EB via New Tailor, veel vaker gebruikt dan het SbH hemd:


Mazzarelli (handgemaakt dus)


Knopenlijst SbH, geplakt dus.


Knopenlijst Mazzarelli


Niet op een foto vast te leggen, maar de stof van het SbH maakt al een enigszins verwassen indruk.
NT hemden van 5 jaar oud zien er nog als nieuw uit. En die heb ik veel vaker gedragen.

Laatste foto's om het af te leren, de schouderpartij van het Mazzarelli hemd. Dit handwerk is een optie overigens. Ieders eigen keuze dus.








Stromen

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.879
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope MTM vs. Dure RTW
Reactie #59 Gepost op: 27 juni 2011 – 16:05:22
O, het Mazzarelli hemd heb ik vandaag aangehad, vandaar de kreukels.