Een topickick, omdat ik meer interesse heb gekregen voor RTW en wat minder voor MTM. Welke shirtmakers kunnen het predicaat 'SF-waardig' dragen? Zelf denk ik aan de volgende shirtmakers:
Engelse shirtmakers:
-Turnbull & Asser
-Hilditch & Key
Italiaanse shirtmakers:
-Finamore
-Barba di Napoli
-Borrelli
-Kiton
-Mazzarelli
Ik heb helaas geen ervaring met deze merken. Ik ben van Arrow (pre-SF) overgestapt op bespoke Ettemadis, MTM van Menco, MTM van Suitsupply (beide labels) en uitgekomen bij MTM van Vanita. Ik heb in de loop der tijd dus flink wat shirts gehad en ik ben tegen allerlei problemen opgelopen met made-to-measure. Voornamelijk had ik daar zelf schuld aan, want ik was onvoldoende kritisch. Doordat ik ben gaan sporten heb ik een groot deel van mijn shirts kunnen verbannen naar de schoenpoetsdoos. Bovendien merkte ik dat de shirts van Ettemadis en van Suitsupply wat aspecten vertoonde van mindere kwaliteit. Het was namelijk altijd 'double stitched' in plaats van het betere 'single stitched' (hoe contra-intuitief dat ook klinkt).
Kortom, ik ben me aan het oriënteren op de RTW-markt, maar ik heb geen idee waar ik het zoeken moet. Ik zoek een shirt zonder poespas, met aardige fit en voornamelijk mooie en stevige details. Handwerk, plooitjes, en dat soort gein hoeft niet van mij. Ik zie daar de meerwaarde niet van in. Dat soort dingen wil ik terugzien in mijn jasje, niet in het shirt. Iemand ideeën?