Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652818 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #435 Gepost op: 17 november 2008 - 22:44:06
Bestaat er een alles omvattend boek?

Nee, tenzij je gelovig bent.

Citaat
En dan niet hoe het met maar precies wat alles is.

Wablief?

Citaat
Alle soorten schoen punten, werkwijze, soorten kragen
Bestaat dit? 

Nee. In The Gentleman van Roetzel staat wel behoorlijk veel, met ook veel foto´s. Man & Pak is vermakelijk en bevat behoorlijk veel informatie. En als naslagwerk kun je aan de onlangs uitgekomen Encyclopedia of Menswear denken. (Van alle drie de boeken is meer informatie te vinden op dit forum.)

Ik zou zeggen: begin met The Gentleman; zo nu en dan voor een tientje of zo te krijgen bij De Slegte of bij een witte boekhandel. Maar misschien heeft iemand anders een andere tip (Solitarias?).

maxxie

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #436 Gepost op: 18 november 2008 - 08:55:38
Thx, ik ga het boek meteen zoeken.
Ja, Man & Pak heb ik gelezen maar dat is toch anders.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #437 Gepost op: 20 november 2008 - 00:28:17
Flusser is ook aan te raden, wel iets diepgaander dan Roetzel imho.

En Handmade Shoes for Men van Vass voor de info over schoenen..

Man&Pak is leuk, maar veel leer je er niet van.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #438 Gepost op: 20 november 2008 - 09:37:58
Flusser is ook aan te raden, wel iets diepgaander dan Roetzel imho.

Flusser is iets vóórschrijvender en Amerikaanser, en Roetzel meer béschrijvend en Europees, naar mijn mening. En er zit een aardig hoofdstuk over schoenen in The Gentleman; niet zo uitgebreid als onderstaand boek, maar zeker voor een beginneling interessant. (De prijs is ook een leuke bijkomstigheid.)

Citaat
En Handmade Shoes for Men van Vass voor de info over schoenen..

Citaat
Man&Pak is leuk, maar veel leer je er niet van.

Staat toch best veel informatie in, vind ik. En af en toe een relativerende toon en komische noot tussen al het regelgeweld van veel andere boeken is ook wel prettig.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #439 Gepost op: 20 november 2008 - 11:05:58
Naar mijn mening gaat Flusser dieper in op de materie zoals het combineren van patronen, het matchen van kleuren aan je gelaat, lichaamsbouw etc.

Of het voorschrijvende beter/slechter is dan het beschrijvende.. Degene die het boek leest maakt uiteindelijk de beslissing of hij de adviezen uit het boek opvolgt of niet.

Zelf heb ik beide boeken op de plank staan, het boek van Roetzel is zeker de moeite waard, het is een beetje een encyclopedie op kledinggebied en het beschrijft bijna alle soorten kleding, meer soorten zelfs dan Flusser, maar zoals ik al zei, gaat Flusser er dieper op in.

Wat Jort&YvrA betreft: het is al een tijd geleden dat ik dit boekje heb gelezen. Pak op Zak heb ik wel 'recent' gelezen (toen het uitkwam) en dat voelde best wel als een herhalingsoefening, misschien dat ik daarom ook wat negatiever ben over Man&Pak dan zou moeten.
Voor de leek op kledinggebied zal vrijwel alle informatie wel nieuw en nuttig zijn, en het is wat toegankelijker denk ik dan Flusser et al.. Ik denk ook wel dat door dit boek een deel van de Nederlandse mannen iets bewuster is geworden van stijl, wat natuurlijk alleen maar positief is in dit grotendeels stijlloze land :wink:

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #440 Gepost op: 20 november 2008 - 11:35:11
Naar mijn mening gaat Flusser dieper in op de materie zoals het combineren van patronen, het matchen van kleuren aan je gelaat, lichaamsbouw etc.

Of het voorschrijvende beter/slechter is dan het beschrijvende.. Degene die het boek leest maakt uiteindelijk de beslissing of hij de adviezen uit het boek opvolgt of niet.

Zelf heb ik beide boeken op de plank staan, het boek van Roetzel is zeker de moeite waard, het is een beetje een encyclopedie op kledinggebied en het beschrijft bijna alle soorten kleding, meer soorten zelfs dan Flusser, maar zoals ik al zei, gaat Flusser er dieper op in.

Ben ik met je eens. Ik begreep dat maxxie eerder iets encyclopedisch zocht, vandaar. (Als we het over Flusser hebben, bedoelen we Dressing the Man, neem ik aan. Ik heb ook Style and the Man, maar dat is door de weinige afbeeldingen minder interessant.

Citaat
Wat Jort&YvrA betreft: het is al een tijd geleden dat ik dit boekje heb gelezen. Pak op Zak heb ik wel 'recent' gelezen (toen het uitkwam) en dat voelde best wel als een herhalingsoefening, misschien dat ik daarom ook wat negatiever ben over Man&Pak dan zou moeten.

Ben ik ook met je eens, wat betreft Pak op zak.

Citaat
Voor de leek op kledinggebied zal vrijwel alle informatie wel nieuw en nuttig zijn, en het is wat toegankelijker denk ik dan Flusser et al.. Ik denk ook wel dat door dit boek een deel van de Nederlandse mannen iets bewuster is geworden van stijl, wat natuurlijk alleen maar positief is in dit grotendeels stijlloze land :wink:

Ik vond de combinatie van The Gentleman en Man & Pak wel prettig: een mix van ernst en branie.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #441 Gepost op: 21 november 2008 - 13:06:19
Volgens mij zijn we het overal eens dan ;)

Wbt Flusser: Heb Clothes&the man, Style&the man en Dressing the man in de kast. De laatste van A-Z gelezen, de rest nog niet helemaal, maar is veel overlap natuurlijk.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #442 Gepost op: 21 november 2008 - 13:13:50
Volgens mij zijn we het overal eens dan ;)

Hehe. Denk ik ook, Clay.

Wbt Flusser: Heb Clothes&the man, Style&the man en Dressing the man in de kast. De laatste van A-Z gelezen, de rest nog niet helemaal, maar is veel overlap natuurlijk.

Is Clothes & The Man de moeite waard? Staan er veel foto's in? De andere twee heb ik gelezen en er is inderdaad overlap. Dressing The Man is wat praktischer met, wat jij al aangaf, allerlei tips/regels (en meer foto's, waaronder wat gesjoemel met de foto's die het effect van kledingkleur op je gelaat illustreren; daar wees Camiceria me een keer op).

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #443 Gepost op: 22 november 2008 - 20:09:39
Clothes&the man is een eerdere versie van Dressing the man. Weinig foto's, vooral veel schetsen (dacht ik, heb het nu niet bij de hand)

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #444 Gepost op: 04 december 2008 - 22:13:50
Bezig in 'Het lijden van de jonge Werther' van Goethe. Zwaar romantische kost:

Vergeefs strek ik 's ochtends als ik loom uit diepe dromen opstijg mijn armen naar haar uit, vruchteloos zoek ik haar 's nachts in mijn bed, misleid door een mooie, argeloze droom, waarin ik naast haar in de wei zat en haar hand vasthield en met duizend kussen overdekte. Och, en als ik dan nog half dommelend naar haar rondtast en onderwijl wakker word - dan bart er uit mijn bedrukt hart een stroom van tranen los, en ik huil troosteloos een duistere toekomst tegemoet.

:mrgreen:
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #445 Gepost op: 05 december 2008 - 15:52:50
Mensen die hier Russische literatuur lezen?

Yep, Kreutzersonate en Anna Karanina van Tolstoi gelezen. Anna Karanina vond ik een indrukwekkend boek. Begonnen aan Oorlog en Vrede maar op 1/3 afgehaakt. Onlangs de film gezien met Audry Hepburn, toch maar weer eens aan het boek beginnen.
Verder bezig in Misdaad en straf van Dostojewski

There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #446 Gepost op: 05 december 2008 - 16:48:28
Bezig in 'Het lijden van de jonge Werther' van Goethe. Zwaar romantische kost.
Hopelijk loopt het met de jonge(n) Willeam beter af? :-)

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #447 Gepost op: 07 januari 2009 - 10:35:26
Hopelijk loopt het met de jonge(n) Willeam beter af? :-)

Die zal zich niet snel voor zn kop schieten omdat een leuke dame al bezet is ;-) De kerstvakantie benut om Werther uit te lezen en ook Misdaad en Straf van Dostojewski.

Camiceria

• Gebruiker
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
Reactie #448 Gepost op: 10 januari 2009 - 16:45:04
Hier in Curacao achterover liggend wat nieuwe titels aan mijn lijst toegevoegd:

- Sonny Boy Annejet van der Zijl: ontroerend boek over de bloeiende liefde tussen een Surinamer en een roomse vrouw aan het begin van de 20e eeuw, de zaken waar zij tegenaan lopen en hun tragisch lot in de oorlog. Een echt aanrader!
- Suezkade Jan Siebelink: benauwend boek over een leraar Frans, dat zich toevallig op mijn oude middelbare school afspeelt. Niet spectaculair.
- Deluxe Dana Thomas: mooie uiteenzetting van de bizarre groei van luxe merken. Een leuk kijkje in de keuken. Overigens de tweede keer dat ik dit boek heb gelezen.
- Nike, Nederland aan het hardlopen Michel Lukkien: over hoe de schrijver het merk Nike, en daarmee hardlopen in het algemeen, naar Nederland haalde. Grappig boekje, zeker voor de hardlopende lezer.
- The Life and Opinions of Tristram Shandy Laurence Sterne: een van mijn all time favourites, al een paar keer gelezen en nu alleen de leukste stukken eruit gepikt om nog eens te herlezen.

Dan een vraagje voor de experts op boeken gebied. Ik weet (vrijwel :))zeker dat ik een aantal jaar geleden een uitzending heb gezien van De Wereld van Boudewijn Buch over St Eustatius en de rol van de Nederlanders aldaar in het erkennen van de Verenigde Staten (er voer een bootje met de 'nieuwe vlag' van de VS langs St Eustatius -toen in NL handen- en door salutschoten van de Nederlanders erkenden zij als eerste het bestaan, tot woede van de Engelsen die onder leiding van Nelson het eiland met de grond gelijk maakten). Volgens mij was Buch naar St Eustatius getrokken naar aanleiding van een boekje wat hij toevallig was tegengekomen. Een pluim voor degene die mij dan wel naar de betreffende uitzending, dan wel naar het boekje kan leiden  :mrgreen:
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

giuliano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #449 Gepost op: 15 januari 2009 - 18:59:22
Net besteld op Amazon:
1) Vintage Rolex Sports Models: A Complete Visual Reference & Unauthorized History

2) The Rolex Report: An Unauthorized Reference Book For The Rolex Enthusiast

Beetje huiswerk doen voordat ik tot aankoop overga
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.