Hier in Curacao achterover liggend wat nieuwe titels aan mijn lijst toegevoegd:
- Sonny Boy
Annejet van der Zijl: ontroerend boek over de bloeiende liefde tussen een Surinamer en een roomse vrouw aan het begin van de 20e eeuw, de zaken waar zij tegenaan lopen en hun tragisch lot in de oorlog. Een echt aanrader!
- Suezkade
Jan Siebelink: benauwend boek over een leraar Frans, dat zich toevallig op mijn oude middelbare school afspeelt. Niet spectaculair.
- Deluxe
Dana Thomas: mooie uiteenzetting van de bizarre groei van luxe merken. Een leuk kijkje in de keuken. Overigens de tweede keer dat ik dit boek heb gelezen.
- Nike, Nederland aan het hardlopen
Michel Lukkien: over hoe de schrijver het merk Nike, en daarmee hardlopen in het algemeen, naar Nederland haalde. Grappig boekje, zeker voor de hardlopende lezer.
- The Life and Opinions of Tristram Shandy
Laurence Sterne: een van mijn all time favourites, al een paar keer gelezen en nu alleen de leukste stukken eruit gepikt om nog eens te herlezen.
Dan een vraagje voor de experts op boeken gebied. Ik weet (vrijwel

)zeker dat ik een aantal jaar geleden een uitzending heb gezien van De Wereld van Boudewijn Buch over St Eustatius en de rol van de Nederlanders aldaar in het erkennen van de Verenigde Staten (er voer een bootje met de 'nieuwe vlag' van de VS langs St Eustatius -toen in NL handen- en door salutschoten van de Nederlanders erkenden zij als eerste het bestaan, tot woede van de Engelsen die onder leiding van Nelson het eiland met de grond gelijk maakten). Volgens mij was Buch naar St Eustatius getrokken naar aanleiding van een boekje wat hij toevallig was tegengekomen. Een pluim voor degene die mij dan wel naar de betreffende uitzending, dan wel naar het boekje kan leiden