Die Hermans vind ik nu werkelijk één van de zwakste werken van de door mij zeer bewonderde Hermans.
Op die site wordt héél veel gemeld dat je ongetwijfeld zal interesseren.
Ben er zelf ook niet kapot van, maar de metafysisch gebakken, zeg maar liefst aangebrande lucht (
De Heilige vormt zeker geen uitzondering in de lijn van romans die vanuit de literaire hoek filosofische vraagstukken proberen te benaderen; vaak wordt, vaak breedsprakig, het probleem aansnijden, om vervolgens in een esthetische rondedans te vervallen die het pseudomatige karakter van de zwakke theorie nog vaak aardig weet te verbloemen) vormt toch, althans voor mij, een aardige afleiding van andere zaken.. bovendien kan de stof me ook aanleiding geven tot eigen vragen, waar ik over kan verderpeinzen..
Bedankt voor de tip. Niet te vergelijken met Ewers, maar toch vaak in relatie tot hem en het genre (laat ik het maar houden op "Trivialliteratur") aangehaald is
Die andere Seite van de Oostenrijkse tekenaar/kunstenaar Alfred Kubin. Na
Der Prozess mijn favoriete boek; als afgestudeerd Duits student moet dat toch wat zeggen, me dunkt. Heb een met onderstaande editie vergelijkbaar exemplaar, prachtig in versierde band ingebonden en verzorgd door tekeningen van de man zelf (Kubin illustreerde ruim honderden klassiekers tot zijn dood in de jaren '50).