Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652819 keer gelezen)

Louis

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #405 Gepost op: 27 augustus 2008 - 21:35:00
En betreft het hier dan de complete editie zoals die onlangs opnieuw vertaald is in 1652 pagina's? Ik ben inmiddels op p. 94...

Nee het is een versie uit 1949, bestaande uit twee gebonden boeken met stofomslag waarop Pierre geblindoekt staat. Oftewel het zit ook nog vol met niet hedendaags taalgebruik

Louis

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #406 Gepost op: 27 augustus 2008 - 21:38:42
De familie Stastok hoort toch wel écht tot de klassiekers die iedere Nederlander moet kennen [pas op: ik ben geen TON-ner :-)].
Trouwens wel erg middelbare-school-lectuur :-).

Ja het is wel een beetje middelbare school lectuur inderdaad, maar ik vond dat ik hem gelezen moest hebben, nu achteraf denk ik daar anders over. Niet echt een aanrader wat mij betreft.

Ik ben nou tussendoor ff bezig in Leven als Gort in Frankrijk van Ilja Gort, beetje simpel maar wel erg humoristisch. Hierna maar weer eens wat literairs pakken, ik denk Schuld & Boete die op de plank klaar staat.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #407 Gepost op: 27 augustus 2008 - 22:02:41
Nee het is een versie uit 1949.
Aha; het schijnt dat der complete editie veel ardiger is om te lezen. Nu ja, dat is niet aan mij om te beoordelen. Je zit wel erg aan de Russen, merk ik :-). Maar Schuld en boete zal vast interessanter zijn dan Gort; en doe je nog even Toergenjev en Gogol tussendoor? :-)

Louis

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #408 Gepost op: 27 augustus 2008 - 22:24:18
Afgezien van het soms oude taalgebruik is die oude versie prima leesbaar, ik heb ook nog een ingekorte versie liggen van Oorlog en Vrede, een tijdje terug gekregen, maar het doel van een boek inkorten is mij nog niet geheel duidelijk en ook redelijk respectloos ten opzichte van de schrijver, anyway, Ik heb iemand wel eens gehoord over Dode Zielen van Gogol, ben jij daar bekend mee? Ik heb zelf nog niks gelezen van beide schrijvers.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #409 Gepost op: 29 augustus 2008 - 12:18:51

Eergister man in full uitgelezen. Aanrader!

doe je goed, ben d'r al een half jaar mee bezig..

Samuel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #410 Gepost op: 29 augustus 2008 - 12:26:50
Gewoon even doorzetten  O:) Ik moet zeggen dat het ook wel even duurde voordat ik er echt in zat.

J.F.Ruygaert

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #411 Gepost op: 30 augustus 2008 - 14:52:03
Wellicht is het een idee om, als je aan de Russische groten begint, eerst bundels korte verhalen te lezen. Tsjechov en Gogol hebben veel korte verhalen geschreven en zijn een mooie kennismaking met de Russische literatuur.

En als je echt diep wil gaan moet je Bjely (Petersburg) en Boelgakov (Hondehart of De meester en Margarita) lezen. Allebei ten zeerste aanbevolen, maar geen eenvoudige kost.

Camiceria

• Gebruiker
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
Reactie #412 Gepost op: 01 september 2008 - 22:29:02
Nu aan het lezen over de ontwikkeling van de luxe-industrie: Deluxe, how luxury lost its luster - Dana Thomas
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

Louis

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #413 Gepost op: 01 september 2008 - 22:34:18
Gisteren Leven als Gort in Frankrijk uitgelezen, wel een leuk boekje maar redelijk simpel, leuk voor tussendoor.
Vanavond maar eens een beginnetje maken in Schuld en Boete. Inmiddels heb ik ook een versie van Petersburgse vertellingen van Gogol weten te bemachtigen, die staat als volgende op de plank.

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #414 Gepost op: 02 september 2008 - 00:53:00
Ik ben begonnen aan een becommentarieerde versie van Sun Tzu's 'The Art of War'.
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Seneca

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #415 Gepost op: 22 september 2008 - 00:10:38
Mensen die hier Russische literatuur lezen?
All art is an imitation of nature.

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #416 Gepost op: 22 september 2008 - 00:24:32
Mensen die hier Russische literatuur lezen?
Ja! Dostojevski (mn naam @dzvl :P), Tsjechov, Tolstoj! :-D Vooral Dostojevski vind ik erg goed. Daar heb ik ook het meeste van gelezen: de gebroeders, misdaad en straf, de idioot, boze geesten. :-({|=
This, madame, is Versailles.

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #417 Gepost op: 22 september 2008 - 00:25:11
Maar nu @ the informers van B.E. Ellis. :-D
This, madame, is Versailles.

Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #418 Gepost op: 22 september 2008 - 00:49:53
Lees op dit moment dit:

Behandelt het verhaal over Bernard Loiseau, een wereldchef uit Frankrijk die zelfmoord pleegde toen zijn restaurant ineens van een 3-ster naar een 1-ster restaurant zakte. Bizar verhaal, maar wel een boeiende vertelling.
Life is too short to drink bad wine

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #419 Gepost op: 22 september 2008 - 12:13:22
Lees op dit moment dit:
Behandelt het verhaal over Bernard Loiseau, een wereldchef uit Frankrijk die zelfmoord pleegde toen zijn restaurant ineens van een 3-ster naar een 1-ster restaurant zakte. Bizar verhaal, maar wel een boeiende vertelling.
Als dat op die manier in het boek wordt verteld, is het een slécht boek, want Loiseau heeft nooit een ster verloren, en zijn restaurant bezit nog steeds drie sterren.
Het énige wat gebeurd is, is dat hij wat puntjes heeft verloren in de gids GaultMillau, maar dan nóg staat niet vast dat dàt de aanleiding tot of reden voor zijn zelfmoord was.
Overigens heb ik wel de biografie over Bernard door zijn vrouw gelezen.