Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652834 keer gelezen)

SNDRFKKS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #510 Gepost op: 04 mei 2009 - 01:14:15
Heb de briefwisseling tussen Hermans en Reve gelezen ("verscheur deze brief! ik vertel veel te veel!"). Erg interessant hoe de relatie tussen die twee de werken van hen heeft beïnvloed en hoe de relatie zich ontwikkelt. Echt een tip voor de mensen die naast de werken van een van beide schrijvers ook geïnteresseerd is in de achtergrond!

Ben nu bezig met Groei van Kennis van Karl Popper.
"Champagne, in times of victory we deserve it, in times of defeat we need it." - Winston Churchill

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #511 Gepost op: 04 mei 2009 - 11:16:37
Heb de briefwisseling tussen Hermans en Reve gelezen ("verscheur deze brief! ik vertel veel te veel!"). Erg interessant hoe de relatie tussen die twee de werken van hen heeft beïnvloed en hoe de relatie zich ontwikkelt. Echt een tip voor de mensen die naast de werken van een van beide schrijvers ook geïnteresseerd is in de achtergrond!
Dat is inderdaad een fraaie briefwisseling die ik met erg veel plezier gelezen heb. De boeken van Reve waren de laatste jaren weinig indrukwekkend, maar er zullen ongetwijfeld nog heel wat van zijn meesterlijke brieven gepubliceerd gaan worden.
Helaas zal één van de belangrijkste correspondenties, namelijk die met uitgever Johan Polak, voorlopig niet toegankelijk worden. Testamentair heeft Polak bepaald dat die brieven tientallen jaren niet in te zien zullen zijn.

SNDRFKKS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #512 Gepost op: 05 mei 2009 - 19:58:31
Dat is inderdaad een fraaie briefwisseling die ik met erg veel plezier gelezen heb. De boeken van Reve waren de laatste jaren weinig indrukwekkend, maar er zullen ongetwijfeld nog heel wat van zijn meesterlijke brieven gepubliceerd gaan worden.
Helaas zal één van de belangrijkste correspondenties, namelijk die met uitgever Johan Polak, voorlopig niet toegankelijk worden. Testamentair heeft Polak bepaald dat die brieven tientallen jaren niet in te zien zullen zijn.

Hebben we het dan over Hermans-Polak of Reve-Polak? Heb namelijk met zowel zijn werken als zijn kijk op de wereld een stuk meer affectie met Hermans dan met Reve.
"Champagne, in times of victory we deserve it, in times of defeat we need it." - Winston Churchill

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #513 Gepost op: 06 mei 2009 - 01:24:03
Hebben we het dan over Hermans-Polak of Reve-Polak? Heb namelijk met zowel zijn werken als zijn kijk op de wereld een stuk meer affectie met Hermans dan met Reve.
Reve-Polak; ik geloof niet dat Polak en Hermans elkaar kenden. Hoewel ik het in het algemeen met je eens ben én ik niet zo van vergelijken houd op hoog niveau, geloof ik toch dat De avonden écht één van de beste boeken van na WO2 is.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #514 Gepost op: 06 mei 2009 - 10:11:36
De avonden is geweldig.

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #515 Gepost op: 29 juni 2009 - 12:03:58
Ben met Camera Obscura van Nicolaas Beets bezig. Vooral mooi vanwege het tijdsbeeld; tijd van rok met hoge hoed, wandelstok en dillegence. Heerlijk!

Laatst bewerkt op: 29 juni 2009 - 12:06:10 door Willeam
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

TimMureau

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #516 Gepost op: 29 juni 2009 - 15:24:30
Ben met Camera Obscura van Nicolaas Beets bezig. Vooral mooi vanwege het tijdsbeeld; tijd van rok met hoge hoed, wandelstok en dillegence. Heerlijk!

Heb je hier een ISBN nummer van, het lijkt me wel leuk om te lezen namenlijk.
Return to innocence...

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #517 Gepost op: 29 juni 2009 - 15:58:40
Heb je hier een ISBN nummer van, het lijkt me wel leuk om te lezen namenlijk.

Heb geenn ISBN nummer maar boek is makkelijk aan te komen met zo'n 60 drukken. Marktplaats zal er wel vol mee staan. Het is wel leuk om een versie te hebben met tekeningen/schetsen erin.
Laatst bewerkt op: 29 juni 2009 - 16:10:28 door Willeam
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

TimMureau

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #518 Gepost op: 29 juni 2009 - 17:02:27
Dankjewel voor de tip
Return to innocence...

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #519 Gepost op: 29 juni 2009 - 19:25:56
Hier een paar schetsen uit het boek wat ik heb. Kleding wordt in het boek soms uitvoerig beschreven maar de termen zeggen ons vaak niks meer. Dus tekening erbij is wel net zo aardig.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #520 Gepost op: 29 juni 2009 - 19:32:17
Mooie tekeningen, Willeam. Door wie zijn ze gemaakt?

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #521 Gepost op: 29 juni 2009 - 19:35:42
Mooie tekeningen, Willeam. Door wie zijn ze gemaakt?

Even spieken: Jo Spier.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #522 Gepost op: 13 juli 2009 - 14:53:36
Dit weekeinde heb ik uitgelezen: Dimitri Verhulst, Godverdomse dagen op een godverdomse bol, winnaar van Libris Literatuurprijs 2009.
Wat mij betreft een meesterlijk boek dat zeer zeker een goede prijs verdient.
De geschiedenis van de mensheid wordt er ontluisterend in beschreven.

Mr.G

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #523 Gepost op: 14 juli 2009 - 17:36:02
Mijn tip: Manipuleren kun je leren - Frank van Marwijk.

Uiteraard non-fictie. Erg goed geschreven met een verruimende kijk in het onderbewuste en zeer bruikbare tips voor op de werkvloer. Het gaat met name over lichaamstaal en hoe je non-verbaal overkomt op anderen. Na dit inzicht geeft de schrijver tips om beeldvorming te sturen, processen non-verbaal te beïnvloeden etc.

‘Dressing well is a necessity. Having a purpose in life is not’  -  Oscar Wilde

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #524 Gepost op: 14 juli 2009 - 21:55:26
Mijn tip: Manipuleren kun je leren - Frank van Marwijk.

Uiteraard non-fictie. Erg goed geschreven met een verruimende kijk in het onderbewuste en zeer bruikbare tips voor op de werkvloer. Het gaat met name over lichaamstaal en hoe je non-verbaal overkomt op anderen. Na dit inzicht geeft de schrijver tips om beeldvorming te sturen, processen non-verbaal te beïnvloeden etc.

Heb hem tijd geleden gelezen maar de tips eruit zijn me niet zo erg bijgebleven als bijvoorbeeld het boekje van Dale Carnegie (de hele vroege voorloper van manipuleren kun je leren)..