Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980829 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #510 Gepost op: 24 maart 2009 - 19:21:31
Zelf ben ik redelijk thuis in het wereldje dat auto poetsen heet. Meguiars heeft daar een uitstekende prijs kwaliteit verhouden maar er zijn betere producten op de markt.[...]

[offtopic]Don't even think about it, Mike.[\offtopic]

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #511 Gepost op: 24 maart 2009 - 19:34:34
Er zijn op de Nederlandse markt twee uitstekende merken als het gaat om schoenpoets: Saphir Medaile d'Or en The Royal Treatment.

Ik gebruik persoonlijk Saphir. Ik zou als volgt te werk gaan:
-Kort met een katoenenlap de schoenen schoonpoetsen. Eventjes vluchtig, het stof er af. Indien je aangekoekte rommel op je schoenen hebt zitten, probeer deze er af te halen. Afhankelijk van het type vuil kan je er in dit draadje nog wel wat tips op nalezen. Modder en zand kan er gewoon afgeklopt worden met een borstel.

-Met de Lotion van Saphir gaan we beginnen. Een klein tipje lotion op de schoen en dan uitwrijven met een katoenenlap. De meeste mensen brengen het eerst aan op de lap maar ik breng het eerst aan op de schoen. Denk er aan: minder is beter. Je kan altijd nog meer doen. Alle delen van de schoen meepakken. Ook de randen van de zool.

-Eventjes laten intrekken (lees: de andere schoen doen en dan terugkomen) en dan met een borstel uitborstelen. Hoeft niet perfect, we zijn nog niet klaar.

-Met de Pommadier van Saphir gaan we verder. We pakken een katoenenlap en deppen deze een klein beetje in de pot. Zorg dat de kleur van de pot zoveel mogelijk overeenkomt met de kleur van de schoenen. Een iets ander kleurtje is niet erg indien je dat wilt op je schoen. Zo is het mogelijk om Santoni-achtige prestaties te halen op je Crockett&Jones als je genoeg ervaring hebt. En het vaak genoeg doet. Denk er aan: minder is meer.

-Wederom kort laten intrekken en dan uitborstelen.

-Nu gaan we de finishing touch doen, de Pate van Saphir. De pate geeft de glans en het beschermende laagje aan de schoenen. De pate heeft ook de minste voedende waarde. Ook de pate moet bij voorkeur dezelfde kleur hebben als de schoen, hoewel het minder invloed heeft dan de pommadier. Met een katoenenlap een beetje opwrijven in het blikje en vervolgens de schoen doen. Je kan laag op laag bouwen om zo de schoen te 'bullen'. Daar zou je dan hele mooie glans van krijgen. Niet ideaal m.i. voor bruine schoenen, maar ik doe het altijd op mijn zwarte oxfords.

-Wederom kort laten intrekken en uitborstelen met de borstel. Hierna pakken we een echte poetsdoek, meestal van katoen. Dit moet doorgaands wel een andere doek zijn dan de lap waarmee we al het wonder hebben aangebracht omdat een vochte doek niet lekker poetst. We gaan de boel nu opwrijven. Beetje ruw, gewoon lekker gaan met die banaan. Waar een borstel het overtollige weg haald zal de doek het laagje onder druk verkleinen waardoor ze mooier gaat glimmen.

Klaar is Mr. X. Die strepen gaan weg door er gewoon met Pommadier een paar keer overheen te gaan. Strepen geven karakter. Dont worry too much about it.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #512 Gepost op: 24 maart 2009 - 19:40:04
Citaat van: Mr. X
Zelf ben ik redelijk thuis in het wereldje dat auto poetsen heet. Meguiars heeft daar een uitstekende prijs kwaliteit verhouden maar er zijn betere producten op de markt.[...]

:D

Poorboy's World!!  \:D/ Betere prijs/kwaliteitverhouding dan Meg's imo.  :P We hebben ook een autotopic waar je wat mij betreft vrij bent je kunsten te vertonen.  :-)

[offtopic]Don't even think about it, Mike.[\offtopic]

:D

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #513 Gepost op: 24 maart 2009 - 19:42:02
Kappûh nâ!

Mr. X

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #514 Gepost op: 02 april 2009 - 18:45:25
Vandaag even in 's-Hertogenbosch rond lopen neuzen bij wat zaken. Mezelf lekker laten informeren alsof ik een leek was. Dat ben ik ook maar heb hier al wat goed advies voorbij zien komen.

Bij La Porta schoenen kreeg ik te horen dat simpel schoenvet voldoende was. Forse borstel van varkenshaar, die stopt men in het potje en dat smeer je zo op de schoen. Hij deed het even voor op mijn linker schoen maar kneep stiekem wel met mijn billen op de manier waarop hij over de schoenen aan het rammelen was. Heb dit meegenomen omdat ik nog een oud paar schoenen heb waar ik dit op wil gaan proberen. Zo kunnen we duidelijk de resultaten met elkaar vergelijken. Zowel de borstel als het potje was € 4,50. Hier had ik om heel eerlijk te zijn totaal geen goed gevoel bij maar we wachten af. Deze producten zijn te zien op de derde foto van onder.

Daarna langs een schoenen & sleutel winkel geweest. Ben de naam kwijt. Na duidelijk gemaakt te hebben dat ze daar 40 jaar ervaring hadden in het poetsen cq repareren van schoenen wilde hij me een potje verkopen dat ze ook bij La Porta hadden. Deze heb ik echter niet meegenomen aangezien het een forse pot was en er geen kleine potjes daarvan waren. Helaas ook deze naam kwijt. De mannen daar wilde me wel even meegeven dat een mooi resultaat erg moeilijk te behalen was, zelfs met hun ervaring. Uiteraard mocht ik de schoenen een keer brengen om ze te láten poetsen. Dit zou tussen de € 16,- en € 20,- kosten. Wat me alleen érg tegen de haren in wreef was dat de man dacht dat de kleur op de schoenen gebrand was terwijl ik daar bijna heilig van overtuigd ben dat dit gepoetst is.
Een dikke no-go als je het mij vraagt.

Als laatste bij Bob Lammers eens rond gaan vragen aangezien zij ook Santoni's verkopen. Dáár werd me juist weer verteld dat er één product is waar je een Santoni mee moet onderhouden en dit wordt ook aanbevolen door de importeur van de schoenen. Verschillende kleuren en mogelijkheden. Daar heb ik twee potjes meegenomen. De bruine basis kleur van de schoen die erg overeen kwam en een donkere kleur voor de neus en hak.
De beste mensen daar zijn altijd erg hartelijk. Hij was dus ook niet te beroerd om op zijn knieën even voor te doen hoe het precies moest. Zowel over de neus van de linker als die van de rechter schoen is al met de donkere kleur gepoetst. De rest van de schoenen is nog onbehandeld. Beide potjes kosten € 5,95. Zie onderstaande foto's. Het verschil is in glans is duidelijk te zien. Op de laatste foto staat de kleurcode van de bruine basis kleur en vind deze zelf aardig overeen komen. De strepen op de hakken zijn nog duidelijk te zien welke voorheen ook op de neuzen te zien waren. Zoals je kan zien gaan die redelijk goed eruit. Denk wel, er is ook nog maar één keer overheen gegaan.

Deze foto's kun je eigenlijk zien als 'before' en ik hoop zaterdag aan de slag te kunnen gaan dus in de loop van zondag zullen de 'after' foto's te zien zijn in dit topic. Heb andere verplichtingen die me ervan weerhouden om gelijk te beginnen én ik wilde even verdere reacties afwachten.

Gegroet!

*ter aanvulling, de onderkant van de schoenen wil ik natuurlijk ook gaan behandelen. Zoals je kan zien zijn deze daar ook aardig aan toe. Gekookte lijnzaad olie If I am not mistaken?
Laatst bewerkt op: 03 april 2009 - 02:39:37 door Mr. X
Hoog water.. Want we wonen niet voor niets in Nederland.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #515 Gepost op: 02 april 2009 - 19:46:11
Mooi uitgebreid en geïllustreerd verhaal, Mr. X.
Over dat laatste: klik.

Als iemand bij mijn schoenen in de buurt zou komen met zo'n borstel en een pot vet, weet ik niet precies wat ik zou doen, maar de schoen zou zich op de een of andere manier heel snel, heel ver uit de buurt van die vetborstel bewegen. Of de borstel uit de buurt van mijn schoen, dat ligt aan het automatisme dat zich voltrekt.

Cerillo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #516 Gepost op: 02 april 2009 - 19:52:33
Beste Mr. X,

Ik snap wel waarom dat de importeur van Santoni zegt dat LCA (la cordonniere anglaise) schoencreme de beste is voor Santoni's, daar hij zelf importeur is van beide merken (schoenen en schoencreme)... :-k

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #517 Gepost op: 02 april 2009 - 21:29:12
MMorley,

mooi beschrijving, ik ben van plan wat producten van saphir te gaan kopen nadat ik dit gelezen heb.
Ik heb nog nooit producten van hun gekocht en weet dus ook niet precies welke kleur ik moet aanhouden voor mij camel achtige kleur schoenen? Of is kleurloos net zo goed?
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #518 Gepost op: 02 april 2009 - 21:33:26
MMorley,

mooi beschrijving, ik ben van plan wat producten van saphir te gaan kopen nadat ik dit gelezen heb.
Ik heb nog nooit producten van hun gekocht en weet dus ook niet precies welke kleur ik moet aanhouden voor mij camel achtige kleur schoenen? Of is kleurloos net zo goed?
Kleurloos kan je altijd doen. Indien je een beetje kleur nodig hebt kan je Marron Claire proberen. Het is niet de kleur voor Camel, maar er zijn voor Saphir weinig kleuren. Ik gebruik persoonlijk een stapje donkerder dan mijn schoenen eigenlijk zijn om zo op een beetje makkelijke manier wat levendig patina te krijgen.

Op de site van Avel, naar ik denk de producent van Saphir, kan je de verschillende kleuren bekijken:
http://www.avel.com/fiche-cirage-creme-pommadier-saphir-medaille-dor,45
Het is wel in het frans, maar 'voir le nuancier' is nog wel te begrijpen ;)

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #519 Gepost op: 02 april 2009 - 21:38:27
Heerlijk stukje tekst MMorley, en nu wij het toch over de Franse taal hebben; Chapeau! :-)

Over het kleine spelfoutje begin ik niet, en die banaan stort mij een beetje in het verhaal. ;)

Als er ooit nog een schoenenpoetsbijbel geschreven wordt, weet ik wie ik kan aanbevelen!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #520 Gepost op: 02 april 2009 - 22:28:42
Ah ja, wellicht had ik het verhaal nog eventjes moeten nalezen. Maar alles komt gelijk eerlijk en oprecht uit het hart he? ;)

Overigens moet ik wel bekennen dat schoenpoetsen een soort van therapeutische handeling is geworden. Gewoon eventjes nergens aan denken en met de handen werken.

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #521 Gepost op: 02 april 2009 - 22:29:20
Kleurloos kan je altijd doen. Indien je een beetje kleur nodig hebt kan je Marron Claire proberen. Het is niet de kleur voor Camel, maar er zijn voor Saphir weinig kleuren. Ik gebruik persoonlijk een stapje donkerder dan mijn schoenen eigenlijk zijn om zo op een beetje makkelijke manier wat levendig patina te krijgen.

Op de site van Avel, naar ik denk de producent van Saphir, kan je de verschillende kleuren bekijken:
http://www.avel.com/fiche-cirage-creme-pommadier-saphir-medaille-dor,45
Het is wel in het frans, maar 'voir le nuancier' is nog wel te begrijpen ;)

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga de website eens bekijken en kijken welke ik precies nodig heb.

Nog een dingetje, die lotion heeft die nou echt veel toegevoegde waarde of is dat meer voor de gevorderde schoenenfanaat?
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #522 Gepost op: 02 april 2009 - 22:33:26
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga de website eens bekijken en kijken welke ik precies nodig heb.

Nog een dingetje, die lotion heeft die nou echt veel toegevoegde waarde of is dat meer voor de gevorderde schoenenfanaat?
Geen enkel probleem hoor. Ik heb het op dit forum, en nog wat andere Engelse sites, moeten leren. Uiteindelijk met eigen ervaring ben ik er wat behendiger in geworden!

Vaak is schoensmeer een combinatie van verschillende ingredienten die verschillende doeleinden heeft. Zo moet het leer worden gevoed, gekleurd en beschermd.

Kort door de bocht zou je de Saphir lijn in die drie fases kunnen opdelen. De lotion is echt puur voor de voeding, deze pas je dan ook het minst toe. De pommadier is veelal voor kleuren en de was is met name voor bescherming. Zonder de lotion zou het leer er dof uit gaan zien omdat het niet gevoed wordt, zeker niet alleen voor de profesionals dus!

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #523 Gepost op: 02 april 2009 - 22:35:54
Ah ja, wellicht had ik het verhaal nog eventjes moeten nalezen. Maar alles komt gelijk eerlijk en oprecht uit het hart he? ;)

Overigens moet ik wel bekennen dat schoenpoetsen een soort van therapeutische handeling is geworden. Gewoon eventjes nergens aan denken en met de handen werken.

Een stukje toegevoegde waarde-gebeuren!  :-D

Ik neem het in ieder geval mee, Narci houdt wel van met de handen werken. De eerstvolgende poetsbeurt heb ik dus een prima begeleidend schrijven ernaast liggen.  =D>

En een banaan.
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #524 Gepost op: 02 april 2009 - 23:33:29
De pommadier is veelal voor kleuren en de was is met name voor bescherming. Zonder de lotion zou het leer er dof uit gaan zien omdat het niet gevoed wordt, zeker niet alleen voor de profesionals dus!

Ik gebruik eigenlijk alleen de crème (= pommadier?); geen last van dofheid; althans niet in mijn ogen:

(Na ruim een jaar, met één op de vier, vijf poetsbeurten de St. Crispin's (zie hieronder) tussendoor. De foto's zijn niet geflitst overigens.)

(Edit: spelfoutje.)
Laatst bewerkt op: 02 april 2009 - 23:45:23 door Carwo