Vandaag even in 's-Hertogenbosch rond lopen neuzen bij wat zaken. Mezelf lekker laten informeren alsof ik een leek was. Dat ben ik ook maar heb hier al wat goed advies voorbij zien komen.
Bij La Porta schoenen kreeg ik te horen dat simpel schoenvet voldoende was. Forse borstel van varkenshaar, die stopt men in het potje en dat smeer je zo op de schoen. Hij deed het even voor op mijn linker schoen maar kneep stiekem wel met mijn billen op de manier waarop hij over de schoenen aan het rammelen was. Heb dit meegenomen omdat ik nog een oud paar schoenen heb waar ik dit op wil gaan proberen. Zo kunnen we duidelijk de resultaten met elkaar vergelijken. Zowel de borstel als het potje was € 4,50. Hier had ik om heel eerlijk te zijn totaal geen goed gevoel bij maar we wachten af. Deze producten zijn te zien op de derde foto van onder.
Daarna langs een schoenen & sleutel winkel geweest. Ben de naam kwijt. Na duidelijk gemaakt te hebben dat ze daar 40 jaar ervaring hadden in het poetsen cq repareren van schoenen wilde hij me een potje verkopen dat ze ook bij La Porta hadden. Deze heb ik echter niet meegenomen aangezien het een forse pot was en er geen kleine potjes daarvan waren. Helaas ook deze naam kwijt. De mannen daar wilde me wel even meegeven dat een mooi resultaat erg moeilijk te behalen was, zelfs met hun ervaring. Uiteraard mocht ik de schoenen een keer brengen om ze te láten poetsen. Dit zou tussen de € 16,- en € 20,- kosten. Wat me alleen érg tegen de haren in wreef was dat de man dacht dat de kleur op de schoenen gebrand was terwijl ik daar bijna heilig van overtuigd ben dat dit gepoetst is.
Een dikke no-go als je het mij vraagt.
Als laatste bij Bob Lammers eens rond gaan vragen aangezien zij ook Santoni's verkopen. Dáár werd me juist weer verteld dat er één product is waar je een Santoni mee moet onderhouden en dit wordt ook aanbevolen door de importeur van de schoenen. Verschillende kleuren en mogelijkheden. Daar heb ik twee potjes meegenomen. De bruine basis kleur van de schoen die erg overeen kwam en een donkere kleur voor de neus en hak.
De beste mensen daar zijn altijd erg hartelijk. Hij was dus ook niet te beroerd om op zijn knieën even voor te doen hoe het precies moest. Zowel over de neus van de linker als die van de rechter schoen is al met de donkere kleur gepoetst. De rest van de schoenen is nog onbehandeld. Beide potjes kosten € 5,95. Zie onderstaande foto's. Het verschil is in glans is duidelijk te zien. Op de laatste foto staat de kleurcode van de bruine basis kleur en vind deze zelf aardig overeen komen. De strepen op de hakken zijn nog duidelijk te zien welke voorheen ook op de neuzen te zien waren. Zoals je kan zien gaan die redelijk goed eruit. Denk wel, er is ook nog maar één keer overheen gegaan.
Deze foto's kun je eigenlijk zien als 'before' en ik hoop zaterdag aan de slag te kunnen gaan dus in de loop van zondag zullen de 'after' foto's te zien zijn in dit topic. Heb andere verplichtingen die me ervan weerhouden om gelijk te beginnen én ik wilde even verdere reacties afwachten.

Gegroet!
*ter aanvulling, de onderkant van de schoenen wil ik natuurlijk ook gaan behandelen. Zoals je kan zien zijn deze daar ook aardig aan toe. Gekookte lijnzaad olie
If I am not mistaken?