Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980823 keer gelezen)

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #450 Gepost op: 08 november 2008 - 16:16:58
Het lijkt mij eigelijk dat uitdroging door afscherming niet kan aangezien er niets bij kan komen, het is immers afgeschermd.
Hierdoor kan het natuurlijk ook niet ademen, wat voor leer wel funest kan zijn.

henkvisser

• Bekijk profiel
Reactie #451 Gepost op: 13 november 2008 - 23:20:57
Ik zie regelmatig de LCA wax terugkomen. Verkoopt Zwartjes deze ook, of een andere winkel in Amsterdam? Daarnaast is deze wax met voor de lichtere schoenen geschikt? Deze vraag omdat ik dan benieuwd ben of die wax dan ook geschikt is voor zwarte schoenen (of dan toch gewoon zwarte schoensmeer?)

veel vragen! dank alvast.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #452 Gepost op: 14 november 2008 - 09:53:42
Ik zie regelmatig de LCA wax terugkomen. Verkoopt Zwartjes deze ook, of een andere winkel in Amsterdam? Daarnaast is deze wax met voor de lichtere schoenen geschikt? Deze vraag omdat ik dan benieuwd ben of die wax dan ook geschikt is voor zwarte schoenen (of dan toch gewoon zwarte schoensmeer?)

Ik zou je niet kunnen zeggen of Zwartjes 'm ook verkoopt.

De wax is ook voor lichtgekleurde schoenen geschikt, alleen moet je er wel rekening mee houden dat een lichtere schoen altijd wat donkerder wordt als je er een vettig goedje op smeert. Dit is met schoensmeer niet anders.

Ik heb 'm ook, maar ik gebruik 'm eigenlijk alleen voor de spiegel van de schoen. (bovenkant voorvoet/tenen) Dit leer is vaak iets steviger en kan de harde was wat beter hebben vind ik. Voordeel van deze wax is dat ie zich heel mooi tot hoogglans laat oppoetsen. Hij is ook vrij duurzaam.

henkvisser

• Bekijk profiel
Reactie #453 Gepost op: 14 november 2008 - 10:50:29
Ik zou je niet kunnen zeggen of Zwartjes 'm ook verkoopt.

De wax is ook voor lichtgekleurde schoenen geschikt, alleen moet je er wel rekening mee houden dat een lichtere schoen altijd wat donkerder wordt als je er een vettig goedje op smeert. Dit is met schoensmeer niet anders.

Ik heb 'm ook, maar ik gebruik 'm eigenlijk alleen voor de spiegel van de schoen. (bovenkant voorvoet/tenen) Dit leer is vaak iets steviger en kan de harde was wat beter hebben vind ik. Voordeel van deze wax is dat ie zich heel mooi tot hoogglans laat oppoetsen. Hij is ook vrij duurzaam.
Ik merk dat mijn lichte vB's wel wat aan de doffe kant zijn. Dat moet beter kunnen als ik een aantal schoenpoets resultaten zie bij verschillende topics. TRT zit overigens letterlijk bij mij om de hoek, ik zou het ook daar eens kunnen vragen natuurlijk.

@Mikey; gebruik jij de wax op lichtere schoenen? En is het ook beter de wax op zwarte schoenen te gebruiken dan de reguliere zwarte schoensmeer?

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #454 Gepost op: 14 november 2008 - 11:17:22
Ik gebruik 'm ook op lichtere schoenen, geen probleem, maar nogmaals, hou er rekening mee dat ze altijd íets donkerder worden.

Het is niet zozeer een kwestie van beter, maar gewoon even kijken waar de schoen 'behoefte aan heeft'.  ;) Als de schoen na een aantal keer dragen rondom vol zit met schaafplekjes, doe ik de hele schoen met schoensmeer. Ziet ie er nog goed uit, dan alleen plaatselijk bijwerken met een beetje wax.

Op zwarte schoenen gebruik ik meestal gewoon zwarte schoensmeer van Saphir. En soms dus plaatselijk een beetje wax er overheen.

Mediaman

• Gast
Reactie #455 Gepost op: 16 november 2008 - 11:11:39
Virtual Valet - How to Polish a Shoe - Esquire

http://nl.youtube.com/watch?v=b7708_YlGt8

Deze borsteltjes (welt brush) kende ik nog niet. In Nederland verkrijgbaar?

http://www.colehaan.com/colehaan/catalog/product.jsp?productId=4604&categoryId=300288

Idem voor dit spul:

http://www.allenedmonds.com/aeonline/product_1170000_1_40000000001_-1
Laatst bewerkt op: 16 november 2008 - 13:10:28 door Mediaman

Agent 327

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #456 Gepost op: 19 november 2008 - 12:00:21
Nog een kleine tip overigens. Op de site van The Royal Treatment verwijst hij naar dealers die zijn producten leveren. Daar staat een helel lijst met schoenmakers die zijn spullen verkopen en de brochure hebben over hoe je schoenen te poetsen.

Heb ik eindelijk een goed adres bij me in de buurt.
Laatst bewerkt op: 19 november 2008 - 12:03:53 door Willeam
There are two ways to get enough. One is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.” ― G.K. Chesterton

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #457 Gepost op: 19 november 2008 - 12:19:12
Deze borsteltjes (welt brush) kende ik nog niet. In Nederland verkrijgbaar?

http://www.colehaan.com/colehaan/catalog/product.jsp?productId=4604&categoryId=300288
Wellicht wat studenitkoos, maar ik gebruik een tandenborstel.
Idem voor dit spul:

http://www.allenedmonds.com/aeonline/product_1170000_1_40000000001_-1
Dit kende ik nog niet.

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
  • Eén miljoen zevenhonderdduizend en nogwat
    • Bekijk profiel
Reactie #458 Gepost op: 23 november 2008 - 21:19:17
Volgens mij zijn dit schoenenmoordenaars, alhoewel het voor je skischoenen wel erg prettig kan zijn!

Check dit

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #459 Gepost op: 24 november 2008 - 09:29:28

Oger verkoopt LCA

Tommie

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Heiligschennis of niet?
Reactie #460 Gepost op: 02 december 2008 - 19:41:53
Nu heb ik afgelopen week een paar Santoni double monks gekocht. Prachtige schoen maar met dit weer ook best kwetsbaar.
Nu dacht ik eraan om een klein stukje rubber onder de zool te zetten zodat het met dit weer iets mooier blijft. Kan me voorstellen dat al dit vocht niet echt goed is voor de zool.

Is dit nu not-done of zijn er meerdere mensen die dit doen. Heeft het uberhaupt nut??
Ik bedoel dus niet een complete rubberen zool, maar net een klein stukje wat het leer van de zool wat beschermt.

Ik geloof dat in het boekje van Santoni staat dat je de zool ook regelmatig moet invetten. Kun je hier leervet voor gebruiken of is dit te vet en kan ik beter blanke schoenpoets gebruiken. Ik neem aan dat het leer dat ook wel nodig heeft.

En nog een vraag, ik neem aan dat je altijd een tint lichter dan je kleur van je schoenen kunt gebruiken om te poetsen zodat je kleurnuances behoudt. Kun je beter een creme gebruiken zoals Sapphir Gold (zo heet die luxe-lijn toch) of kun je beter gaan voor iets wax-achtigs van bijvoorbeeld LCA?

Excuses mocht dit al 600 keer zijn gevraagd..

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Heiligschennis of niet?
Reactie #461 Gepost op: 02 december 2008 - 19:53:19
Er is een draadje over het onderhouden van schoenen, met het accent op schoenpoets. De generale consensus is dat je schoenenwas gebruikt om je schoenen de glans en bescherming te geven en schoenencreme om het te voeden. De lijn die je bedoelt is Saphir Medaille D'Or.

M.b.t. het lerenlapje, volgens mij is het niet nodig als je gewoon uitkijkt waar je loopt. Mijn nieuwe Van Bommels kocht ik met een dergelijk lapje maar dat gaat er bij het verzolen ooit in de toekomst gewoon af.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Heiligschennis of niet?
Reactie #462 Gepost op: 02 december 2008 - 20:01:06
Is dit nu not-done of zijn er meerdere mensen die dit doen. Heeft het uberhaupt nut??
Ik bedoel dus niet een complete rubberen zool, maar net een klein stukje wat het leer van de zool wat beschermt.

Volgens mij kan leer best veel hebben. Gewoon meteen spanners erin en langzaam laten drogen (niet bij de verwarming dus).

Citaat
Ik geloof dat in het boekje van Santoni staat dat je de zool ook regelmatig moet invetten. Kun je hier leervet voor gebruiken of is dit te vet en kan ik beter blanke schoenpoets gebruiken. Ik neem aan dat het leer dat ook wel nodig heeft.

Zie http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=1585.0.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #463 Gepost op: 02 december 2008 - 21:46:14
Topic samengevoegd met het schoenonderhoudtopic.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Retrogek

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #464 Gepost op: 04 januari 2009 - 21:07:40
Heb zojuist het hele topic doorgelezen (wat een klus zeg) en ik moet zeggen dat mij nog steeds heel veel onduidelijk is. In bijv. Man & Pak en Pak op Zak van IvrA en Jort Kelder staat dat je je schoenen absoluut niet moet poetsen met een borstel maar met "your grandmother's knickers". Dit in combinatie met een beetje spuug. Wat is nou de beste manier om je schoenen te poetsen?
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).