Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980828 keer gelezen)

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #525 Gepost op: 02 april 2009 - 23:36:06
Ziet er goed uit. Heb persoonlijk het lef nog niet gehad om het te proberen, met name omdat de schoenmaker het had uitgelegd. En dat terwijl ik het spul niet eens bij hem haal.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #526 Gepost op: 02 april 2009 - 23:45:52
Welk spul bedoel je?

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #527 Gepost op: 03 april 2009 - 00:14:56
Met die kleurcreme moet je mijns inziens maar zelden poetsen, al is het maar omdat je daarmee elk patina verwijdert c.q. voorkomt. je schoenen worden gewoon dezelfde kleur als die uit het potje. Doe mij maar kleurwax en (af en toe) lotion, veel mooier en qua voeding zit dat denk ik ook wel goed. Ik gebruik alles van Saphir overigens.

Mr. X

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #528 Gepost op: 03 april 2009 - 03:09:49
Inderdaad was er een behoorlijke spelfout ingekropen. Dit stukje tekst heb snel nog in elkaar gezet voor ik van huis moest. Helaas kan er dan wel eens iets over het hoofd gezien worden. Hoop althans dat ik de goede had :wink:
De banaan snap ik niet helemaal  :-k Wellicht komt het door de kleur van mijn haren, wellicht lees ik nog niet lang genoeg mee.

Beste Mr. X,

Ik snap wel waarom dat de importeur van Santoni zegt dat LCA (la cordonniere anglaise) schoencreme de beste is voor Santoni's, daar hij zelf importeur is van beide merken (schoenen en schoencreme)... :-k

Ook dit werd me daar eerlijk verteld. Echter, ik zie op de eerste pagina een reactie over LCA:

De (bijen)was van LCA is zonder oplosmiddel, dus ook goed voor je leer
Zie elders in het Schoenen-subforum)
Daar zitten als het goed is oplosmiddelen in, dit is dan ook de reden dat je schoenen lichter van kleur worden. Niet goed voor je schoenen dus gewoon LCA gebruiken.

Nu wil ik eigenlijk ook ergens de Saphir producten op de kop tikken. Wellicht weet iemand 1, 2, 3 waar een zaak in regio 's-Hertogenbosch zit die deze producten verkoopt? Amsterdam mag ook, daar ben ik morgen de gehele dag. Osjee lijkt me maar zou me daar vies in kunnen vergissen.

Het is wellicht makkelijker vergelijken als een iemand het eens op zich neemt om wat uit te proberen, niet met verschillende schoenen maar met hetzelfde paar. Ik wil daarom één schoen gaan proberen met de Saphir producten zoals beschreven door MMorley (mijn dank is groot voor de mooie reactie) en één schoen met de producten 'van' Santoni. Het vet laten we vanaf nu maar buiten beschouwing :wink:.

Uiteraard ga ik dit zo goed mogelijk documenteren als voorbeeld voor mede forum gebruikers.

Gegroet!
Hoog water.. Want we wonen niet voor niets in Nederland.

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #529 Gepost op: 03 april 2009 - 08:16:13
Nu wil ik eigenlijk ook ergens de Saphir producten op de kop tikken. Wellicht weet iemand 1, 2, 3 waar een zaak in regio 's-Hertogenbosch zit die deze producten verkoopt? Amsterdam mag ook, daar ben ik morgen de gehele dag. Osjee lijkt me maar zou me daar vies in kunnen vergissen.

Probeer Sir Max in Amsterdam eens: Klik.

En anders zou je de producten van The Royal Treatment kunnen gebruiken: Klik. Dealers staan vanzelfsprekend onder het kopje 'Dealers'.
Schijnt nog beter te zijn dan de Medaille d'Or lijn van Saphir.

Gegroet!
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #530 Gepost op: 03 april 2009 - 09:30:25
Met die kleurcreme moet je mijns inziens maar zelden poetsen, al is het maar omdat je daarmee elk patina verwijdert c.q. voorkomt. je schoenen worden gewoon dezelfde kleur als die uit het potje. Doe mij maar kleurwax en (af en toe) lotion, veel mooier en qua voeding zit dat denk ik ook wel goed. Ik gebruik alles van Saphir overigens.

Dat is een praatje dat veel wordt naverteld, maar imo niet juist is. Ik heb alle spulletjes staan hoor thuis, Saphir, LCA, alle kleuren ook, maar voordat een schoen van kleur verandert moet er heel wat gebeuren. Het 'kunstmatige' patina van bijvoorbeeld Santoni, daar kan je oneindig vaak met kleur overheen en nog wordt het niet afgedekt door de pigmenten uit de schoensmeer.

Lichte schoenen zijn hier misschien iets vatbaarder voor, maar je poetst de 'vlammen' er echt niet mee weg.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #531 Gepost op: 03 april 2009 - 09:32:47
Welk spul bedoel je?
De Saphir M'ore spullen ;)

En Mr.X, je kan veel Saphir spullen bestellen via www.quality-shop.nl. Ik haal ze altijd bij Both in Rotterdam. Ik heb geen ervaring met The Royal Treatment maar ik wil het best eens proberen.

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #532 Gepost op: 03 april 2009 - 10:06:25
Dat is een praatje dat veel wordt naverteld, maar imo niet juist is. Ik heb alle spulletjes staan hoor thuis, Saphir, LCA, alle kleuren ook, maar voordat een schoen van kleur verandert moet er heel wat gebeuren. Het 'kunstmatige' patina van bijvoorbeeld Santoni, daar kan je oneindig vaak met kleur overheen en nog wordt het niet afgedekt door de pigmenten uit de schoensmeer.

Lichte schoenen zijn hier misschien iets vatbaarder voor, maar je poetst de 'vlammen' er echt niet mee weg.
Bovendien is het de vraag of je überhaupt schoenen van Santoni wil laten patineren, omdat ze door Santoni zelf vaak al zo prachtig ingekleurd zijn. Ik onderhoud liever het patina van Santoni met smeer van ongeveer dezelfde kleur als de schoen. Vaak dus meerdere potjes voor één paar schoenen.
This, madame, is Versailles.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #533 Gepost op: 03 april 2009 - 10:08:49

Die indruk heb ik ook. Bovenstaande Santoni's hadden nieuw amper 'kunstmatig aangebracht patina' (zie hier), en beginnen nu heel langzaam echt ouderdoms- of gebruikspatina te vertonen (zie ook hier; stukje naar beneden scrollen).

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #534 Gepost op: 03 april 2009 - 13:31:46

Ik heb andere ervaringen... Ik houd zelf ook niet van napraten, dus ga er maar vanuit dat ik het zelf heb meegemaakt ;) (op Van Bommels, gelukkig).

Dat was trouwens van een ander merk dan Saphir, maar ik ga ervan uit dat het hetzelfde principe is. Werkte trouwens wel mooi om versleten plekken opnieuw van kleur te voorzien, waardoor de bommeltjes er weer als nieuw uitzagen. Wel zonder patina, maar dat vond ik toen niet zo erg. Mijn ervaring is dat zulk soort cremes behoorlijk 'dekkend' zijn, wat dus ook af en toe zeer handig kan zijn. Maar er elke poetsbeurt mee poetsen op mooie, in goede staat verkerende schoenen - nee, dat zou ik toch ten zeerste afraden. Kleurwax is m.i. the way to go.

Edit: potje was bij nader inzien WEL van Saphir, te weten precies dezelfde als in het plaatje van Carwo:
http://img291.imageshack.us/img291/368/crockettjonesgrosvenorv.jpg

Goed dekkend spul.
Laatst bewerkt op: 03 april 2009 - 13:39:08 door Ramone

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #535 Gepost op: 03 april 2009 - 13:35:23
Ik zal het trouwens nog sterker vertellen - ik heb een keer het donkere patina op de neus van mijn Santoni's plaatselijk enigszins 'weggepoetst' tijdens een serieuze spitshine. Heb het wel gedeeltelijk teruggekregen door gewoon door te poetsen met donkerbruine wax, maar zo 'onveranderbaar' is dat patina dus niet in mijn ogen. Voor zoiets zou zo'n creme dan wel weer handig zijn, om het een beetje bij te werken. Ben nogal een pietje precies.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #536 Gepost op: 03 april 2009 - 13:39:22
Foto's, Ramone! Ben benieuwd naar je poetsresultaten.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #537 Gepost op: 03 april 2009 - 13:48:07
Die indruk heb ik ook. Bovenstaande Santoni's hadden nieuw amper 'kunstmatig aangebracht patina' (zie hier), en beginnen nu heel langzaam echt ouderdoms- of gebruikspatina te vertonen (zie ook hier; stukje naar beneden scrollen).

Ik denk toch dat het anders was geweest als je wel 'kunstmatig patina' had gehad. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de frequentie waarmee je poetst en uiteraard van de hoeveelheid die je aanbrengt.

Het lijkt me dat we het met z'n allen erover eens zijn dat die creme wel degelijk dekkend is, alleen niet over de mate waarop het dekt. Ook al is dat maar een beetje, lijkt het me om die reden niet logisch om er elke poetsbeurt mee te poetsen. Dekkend = dekkend en als de schoen al mooi in de kleur zit, hoef je er niet nog meer verf op aan te brengen imo. Wax heeft de eigenschap verf te verwijderen, en in mijn ervaring zit er in kleurwax precies genoeg kleur om dat te compenseren, en tegelijk een mooi natuurlijk patina te creeren (niet na 1 of 2 keer poetsen natuurlijk). Je ziet het verschil in dekking duidelijk als je beide producten op je poetsdoek neemt. De creme is echt een beetje 'verf-achtig', en de wax heeft een veel subtielere textuur. En je ziet het na afloop op je schoenen, maar daar zijn we het blijkbaar niet over eens ;)

Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat de creme 'slecht' zou zijn over je schoenen, dat zou ik niet weten. Ik weet wel dat de eigenaresse van Both schoenen me ooit adviseerde om bij de creme ELKE keer lotion te gebruiken omdat de creme niet zo goed zou voeden als de wax. Of dat waar is, geen idee.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #538 Gepost op: 03 april 2009 - 13:48:51
Foto's, Ramone! Ben benieuwd naar je poetsresultaten.

Komen eraan! Ik ga ze gelijk maken ;)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #539 Gepost op: 03 april 2009 - 14:06:40
Ik denk toch dat het anders was geweest als je wel 'kunstmatig patina' had gehad. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de frequentie waarmee je poetst en uiteraard van de hoeveelheid die je aanbrengt.

Dat zou kunnen, maar kan ik dus niet zelf nagaan.

Het lijkt me dat we het met z'n allen erover eens zijn dat die creme wel degelijk dekkend is, alleen niet over de mate waarop het dekt. Ook al is dat maar een beetje, lijkt het me om die reden niet logisch om er elke poetsbeurt mee te poetsen. Dekkend = dekkend en als de schoen al mooi in de kleur zit, hoef je er niet nog meer verf op aan te brengen imo. Wax heeft de eigenschap verf te verwijderen, en in mijn ervaring zit er in kleurwax precies genoeg kleur om dat te compenseren, en tegelijk een mooi natuurlijk patina te creeren (niet na 1 of 2 keer poetsen natuurlijk). Je ziet het verschil in dekking duidelijk als je beide producten op je poetsdoek neemt. De creme is echt een beetje 'verf-achtig', en de wax heeft een veel subtielere textuur. En je ziet het na afloop op je schoenen, maar daar zijn we het blijkbaar niet over eens ;)

Ik ben het eens met je beschrijving van de verschillen tussen wax en crème, Ramone, maar ik ben tevreden over het resulaat van mijn 'één-poetsproduct-methode'. De schoenen zien er gelukkig uit, ik wil het simpel houden en ze worden in mijn ogen pas echt mooi door mijn liefdevolle, maar noeste poetswerk, en 'de elementen'.

Citaat
[...] omdat de creme niet zo goed zou voeden als de wax. Of dat waar is, geen idee.

Ik poets de aangehaalde C&J-monks pas sinds kort met crème, daarvoor alleen maar met wax. Sinds ik crème gebruik, zien ze er juist beter gevoed uit en ik kan ze ook beter laten blinken.

Edit: potje was bij nader inzien WEL van Saphir, te weten precies dezelfde als in het plaatje van Carwo:
http://img291.imageshack.us/img291/368/crockettjonesgrosvenorv.jpg

Goed dekkend spul.

Dat is wel een andere Saphir dan bovenstaande Medaille d'Or; De Surfine uit jouw link naar mijn plaatje is dunner, vloeibaarder; dit staat erop: Beeswax (32% of the waxes) + almond oil, dus 'was (waarvan 32% bijenwas) en amandelolie', als ik het goed begrijp. Op de Medaille d'Or zie ik geen ingrediënten staan, alleen beeswax based. De laatste is pasta-achtig van structuur.
Laatst bewerkt op: 03 april 2009 - 14:10:18 door Carwo