Ik denk toch dat het anders was geweest als je wel 'kunstmatig patina' had gehad. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de frequentie waarmee je poetst en uiteraard van de hoeveelheid die je aanbrengt.
Dat zou kunnen, maar kan ik dus niet zelf nagaan.
Het lijkt me dat we het met z'n allen erover eens zijn dat die creme wel degelijk dekkend is, alleen niet over de mate waarop het dekt. Ook al is dat maar een beetje, lijkt het me om die reden niet logisch om er elke poetsbeurt mee te poetsen. Dekkend = dekkend en als de schoen al mooi in de kleur zit, hoef je er niet nog meer verf op aan te brengen imo. Wax heeft de eigenschap verf te verwijderen, en in mijn ervaring zit er in kleurwax precies genoeg kleur om dat te compenseren, en tegelijk een mooi natuurlijk patina te creeren (niet na 1 of 2 keer poetsen natuurlijk). Je ziet het verschil in dekking duidelijk als je beide producten op je poetsdoek neemt. De creme is echt een beetje 'verf-achtig', en de wax heeft een veel subtielere textuur. En je ziet het na afloop op je schoenen, maar daar zijn we het blijkbaar niet over eens 
Ik ben het eens met je beschrijving van de verschillen tussen wax en crème, Ramone, maar ik ben tevreden over het resulaat van mijn 'één-poetsproduct-methode'. De schoenen zien er gelukkig uit, ik wil het simpel houden en ze worden in mijn ogen pas echt mooi door mijn liefdevolle, maar noeste poetswerk, en 'de elementen'.
[...] omdat de creme niet zo goed zou voeden als de wax. Of dat waar is, geen idee.
Ik poets de aangehaalde C&J-monks pas sinds kort met crème, daarvoor alleen maar met wax. Sinds ik crème gebruik, zien ze er juist beter gevoed uit en ik kan ze ook beter laten blinken.
Edit: potje was bij nader inzien WEL van Saphir, te weten precies dezelfde als in het plaatje van Carwo:
http://img291.imageshack.us/img291/368/crockettjonesgrosvenorv.jpg
Goed dekkend spul.
Dat is wel een andere Saphir dan bovenstaande Medaille d'Or; De Surfine uit jouw link naar mijn plaatje is dunner, vloeibaarder; dit staat erop:
Beeswax (32% of the waxes) + almond oil, dus 'was (waarvan 32% bijenwas) en amandelolie', als ik het goed begrijp. Op de Medaille d'Or zie ik geen ingrediënten staan, alleen
beeswax based. De laatste is pasta-achtig van structuur.