Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980821 keer gelezen)

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #435 Gepost op: 03 november 2008 - 21:55:22
Bull Your Shoes (klikken maar)

Dit werkt gewoon het beste!! Het hoeft alleen geen half uur per schoen te duren!!!! (wel ongeveer 10 minuten!)
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #436 Gepost op: 03 november 2008 - 21:59:47
Volgens de meeste websites en mijn eigen ervaring krijg je hoogglans met water en de was uit blikjes. Creme glanst minder daar het zogezegd dieper in het leer trekt. Was polish uit blikjes blijft oppervlakkig en bezit veel meer palmwas die opblinkbaar is. Bijenwas heeft geen functie met betrekking tot het glanzen enkel ter afscherming van het leder om het tegen de elementen te beschermen. Maar nu is er nog steeds die vraag of het nu nodig is creme te gebruiken. In een mail naar S&S raden ze aan van tijd tot tijd creme te gebruiken. Wat ik raar vind vermits ze er uit zich zelf nooit iets over hebben gezegd en me tot nu toe enkel maar de blikjes hebben meegegeven. Mijn schoenmaker (delepper te leuven, eerder aangehaald op het forum, verkoopt Saphir) zegt dat je ofwel creme ofwel polish gebruikt en dat het niet uitmaakt welk van de twee je verkiest. Maar waarom bestaat het dan denk ik. Het lijkt me ergens logish dat je beide gebruikt zoals ergens op dit forum op een filmpje van C&J Paris dit getoond wordt. Tot nu toe heb ik enkel nog maar polish gebruikt maar ik overweeg om ook eens een creme te proberen. Iemand anders nog ideeen?

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
  • Eén miljoen zevenhonderdduizend en nogwat
    • Bekijk profiel
Reactie #437 Gepost op: 03 november 2008 - 22:32:40
Ik volg (min of meer) de gebruiksaanwijzing uit het boekje van the Royal Treatment. Dwz dus eerst creme uit een potje, en daarna de polish uit het blikje. Werkt top!

Voor een snelle glans ipv een uitgebreide poetsbeurt kan je dan altijd alleen de polish gebruiken.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #438 Gepost op: 06 november 2008 - 15:06:17
Ik volg (min of meer) de gebruiksaanwijzing uit het boekje van the Royal Treatment. Dwz dus eerst creme uit een potje, en daarna de polish uit het blikje. Werkt top!

Voor een snelle glans ipv een uitgebreide poetsbeurt kan je dan altijd alleen de polish gebruiken.

Doe hetzelfde. Borstelen, creme uit potje inwrijven en laten intrekken, restjes wegborstelen, wax uit blikje opwrijven en dan maar boenen tot 't glimt.

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #439 Gepost op: 06 november 2008 - 23:05:41
Zou het kwaad kunnen voor het leder als je telkens als je ze poetst ze eerst met creme insmeert. Het verhaaltje over verstikken van het leder? Als je nu om de paar keer eens creme gebruikt samen met blikje en dan een hele tijd enkel het blikje?

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #440 Gepost op: 07 november 2008 - 00:04:46
Zou het kwaad kunnen voor het leder als je telkens als je ze poetst ze eerst met creme insmeert. Het verhaaltje over verstikken van het leder? Als je nu om de paar keer eens creme gebruikt samen met blikje en dan een hele tijd enkel het blikje?
Ik denk zelf dat het leer dan verzadigd raakt waardoor het zwakker wordt. Ik zou het zelf niet doen. Een keer in de zoveel tijd creme gebruiken, elke week was. Dat is mijn motto in ieder geval ;)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #441 Gepost op: 07 november 2008 - 09:54:54
Ik denk zelf dat het leer dan verzadigd raakt waardoor het zwakker wordt. Ik zou het zelf niet doen. Een keer in de zoveel tijd creme gebruiken, elke week was. Dat is mijn motto in ieder geval ;)

Ik sluit me daar bij aan.  :idea:

TBD

• Moderator
  • Gebruiker
  • Eén miljoen zevenhonderdduizend en nogwat
    • Bekijk profiel
Reactie #442 Gepost op: 07 november 2008 - 10:43:12
Kom ik weer met het boekje van The Royal Treatment, deze geeft aan je twee wekelijks de hele riedel uit moet voeren. Creme en wax that is. Dit lijkt mij een beetje overdreven, hangt af van de mate van gebruik van de betreffende schoen. Ik poets mijn schoenen eens in de drie weken. Ik heb ze dan 2 tot 4 keer gedragen. Ik gebruik dan zowel het glazen potje als het blikje.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #443 Gepost op: 07 november 2008 - 10:54:31
Kom ik weer met het boekje van The Royal Treatment, deze geeft aan je twee wekelijks de hele riedel uit moet voeren. Creme en wax that is. Dit lijkt mij een beetje overdreven, hangt af van de mate van gebruik van de betreffende schoen. Ik poets mijn schoenen eens in de drie weken. Ik heb ze dan 2 tot 4 keer gedragen. Ik gebruik dan zowel het glazen potje als het blikje.

TRT verkoopt graag veel schoensmeer.  ;-)

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #444 Gepost op: 07 november 2008 - 14:20:48
Bij deze een antwoord van Crockett and jones over deze materie:

Dear Mr MaChemist

Thank you for your e-mail, I would suggest using the shoe cream
more often than using the shoe polish.

The shoe cream will feed and nourish the leather while not
blocking the pores (it a bit like using hand cream).
Whereas using the polish can block the pores, as the polish sits
on the surface of the leather and purely gives it a better shine
(much like nail polish).
Furthermore I would suggest putting shoetrees into the shoe prior
to applying either shoe cream or polish.

Any questions you have can be e-mailed, phoned 020 7929 2111
or faxed 020 7929 0110 to myself at Mail Order Dept.

Thank you.

MR HUQSTABLE
MANAGER
(Crockett & Jones, Mail Order Dept)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #445 Gepost op: 07 november 2008 - 14:49:19
Bij deze een antwoord van Crockett and jones over deze materie:

...
I would suggest using the shoe cream
more often than using the shoe polish.
...

Dat lijkt logisch, maar zonder beschermlaag (wax) rondlopen vind ik absoluut niet aan te raden, met het risico op watervlekken en dergelijke. Ik hou het wel bij m'n eigen praktijkervaring, maar zal wel wat vaker braaf een crèmepje aanbrengen.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #446 Gepost op: 07 november 2008 - 20:33:10
Dat lijkt logisch, maar zonder beschermlaag (wax) rondlopen vind ik absoluut niet aan te raden, met het risico op watervlekken en dergelijke. Ik hou het wel bij m'n eigen praktijkervaring, maar zal wel wat vaker braaf een crèmepje aanbrengen.
Mijn schoenmaker hier zegt eigenlijk hetzelfde als de mannen van C&J. Maar ik vond zelf dat van teveel creme de schoenen hun rijke glans gaan missen en minder goed tegen water kunnen. Dat klopt dus wel met wat jij ook ondervonden hebt neem ik aan?

Ik zal iets vaker creme doen dan ;)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #447 Gepost op: 07 november 2008 - 20:40:18
Als het leer teveel creme heeft opgenomen lijkt de schoen inderdaad lastiger tot hoogglans te poetsen. Maar ik ben ook bang om het leer te verstikken, waardoor het misschien plaatselijk (in de plooien?) zwakker wordt. Is voornamelijk een gevoel hoor, staven kan ik dit niet.

MaChemist

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #448 Gepost op: 07 november 2008 - 21:51:30
Waarom is er in deze context geen eenduidigheid te vinden eigenlijk? Wat volgens mij aannemelijk lijkt is dat je je schoenen kan overpoetsen. Het is de bedoeling een evenwicht te vinden tussen aan de ene kant het mooi glanzend houden van de schoen en aan de andere kant het leder te beschermen tegen uitdroging en water (vuil). Als je teveel creme en polish gebruikt zal het leer uitdrogen door afscherming en als je te weinig gebruikt droogt het uit door ondervoeding. Mss is er helemaal geen "beste" manier maar is het eerder zelfondervinding en goed kijken naar je schoenen wat ze nodig hebben. Enige richtlijnen zijn weliswaar welkom maar zoals het met veel dingen is, staan sommige meningen haaks op mekaar. In principe is het optimum experimenteel wel vast te stellen maar het moet enkel nog uitgevoerd worden.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #449 Gepost op: 07 november 2008 - 23:14:58
Het lijkt mij eigelijk dat uitdroging door afscherming niet kan aangezien er niets bij kan komen, het is immers afgeschermd.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors