Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980820 keer gelezen)

GSA

• Gast
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #480 Gepost op: 27 februari 2009 - 13:23:09

De gekleurde doek komt niet per se door creme, want ik heb op mijn eigen Santoni's bijvoorbeeld nog nooit creme gebruikt (alleen gekleurde en blanke wax) en die geven ook af op de doek.

Verder heb ik dat verhaal eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord. Ik las toevallig vanmorgen een verhaal op styleforum.net van iemand die op zn schoenen zo'n extreme 'mirror shine' heeft en die gebruikt Saphir renovateur gevolgd door 15 a 20 (!) lagen wax.

(hier de thread: http://www.styleforum.net/showthread.php?t=55732)
Ik ben geen schoenmaker noch expert op dit gebied, dus het kan zijn dat ik het fout heb.

15 lagen wax lijkt mij ronduit absurd; Zoveel wax moet toch het leer verstikken en rondlopen met spiegeltjes is in iedergeval niet aan mij besteed

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #481 Gepost op: 27 februari 2009 - 13:33:54
Hier een goede site voor het onderhoud/oppoetsen van schoenen (en leuke info over MTM/bespoke-schoenen):

http://www.saint-crispins.com/e_bespoke/index9.html

kayintveen

• Gast
Reactie #482 Gepost op: 27 februari 2009 - 17:33:28
zojuist alle 3 de paar een beurt gegeven. maar 1 probleem
ik heb mijn donkere paar santoni's gepoetst met 2 kleuren, middenbruin en donkerbruin van Saphir Medaille d'Or

(middelste paar)

Echter is (al vanaf de winkel) en zo ook na het poetsen de rechter schoen dof. en de linker glimt als een gek. hoe kan ik dit oplossen? ik heb al als een gestoorde gepoetst. met zowel een doek (poetsdoek van saphir) als met de borstel (paardenhaar) iemand een idee?

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #483 Gepost op: 27 februari 2009 - 19:10:03
zojuist alle 3 de paar een beurt gegeven. maar 1 probleem
ik heb mijn donkere paar santoni's gepoetst met 2 kleuren, middenbruin en donkerbruin van Saphir Medaille d'Or

(middelste paar)

Echter is (al vanaf de winkel) en zo ook na het poetsen de rechter schoen dof. en de linker glimt als een gek. hoe kan ik dit oplossen? ik heb al als een gestoorde gepoetst. met zowel een doek (poetsdoek van saphir) als met de borstel (paardenhaar) iemand een idee?

Het woord van de dag is 'spit shine'.

Succes!
Don

kayintveen

• Gast
Reactie #484 Gepost op: 27 februari 2009 - 19:27:45
na wat gegoogled te hebben zie ik genoeg tips. maar shoe polish is dat hezelfde als wat ik gebruik?

http://www.quality-shop.nl/saphir_medaille_d_or/schoencreme_pate_de_luxe_50_ml.html

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #485 Gepost op: 28 februari 2009 - 01:17:26
Het woord van de dag is 'spit shine'.

Succes!
Don

Amen. Ik had hetzelfde probleem met mijn Santoni's, kwam denk ik doordat de rechterschoen zo lang in de rekken had gelegen (had ze namelijk in de uitverkoop pas gekocht). Bij 'gewoon' poetsen bleef het verschil duidelijk bestaan, maar sinds ik eindelijk de moeite nam voor een ouderwetse spit shine (na te hebben opgezocht hoe dit dan precies moest), glimmen ze eindelijk allebei even hard (en dat is heel hard).  :-({|=

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #486 Gepost op: 28 februari 2009 - 01:18:44
na wat gegoogled te hebben zie ik genoeg tips. maar shoe polish is dat hezelfde als wat ik gebruik?

http://www.quality-shop.nl/saphir_medaille_d_or/schoencreme_pate_de_luxe_50_ml.html

Wat op het plaatje staat is de wax van Medaille d'or. Die gebruik ik ook (en de meesten hier). Daar krijg je je schoenen wel glimmend mee.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #487 Gepost op: 03 maart 2009 - 12:55:46

Ik geef direct toe dat ik geen geduld heb voor een 'spit shine'. Zelf gebruik ik dit product uit de medaille d'Or lijn:

http://www.quality-shop.nl/saphir_medaille_d_or/schoencreme_pommadier_100_ml.html

Het resultaat staat her en der op dit forum:

Groeten,
Don

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #488 Gepost op: 03 maart 2009 - 13:17:05
Persoonlijk van mening dat de Medaille D´Or lijn voldoende glans en reperatie geeft waardoor gelukkig een spitshine niet meer nodig is. Heb tamelijk slechte ervaring met spitshine op zwarte schoenen met Kiwi.

Mr.Barry

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #489 Gepost op: 06 maart 2009 - 19:40:04
*Ok, de grootste schoenbarbaar ter wereld meldt zich*

Zelf proberen ga ik niet eens doen, maar is dit nog enigzins op te knappen en zo ja waar kan ik dat het beste laten doen?
De oorzaak is overigens een onverwachte sneeuwstorm van 10-15 cm in NY, waar ik twee dagen in gelopen heb. Vanwege emotionele schade voor de schoenenfreaks hier maar een erg onduidelijke foto geplaatst. :P

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #490 Gepost op: 06 maart 2009 - 19:42:35
Ik heb goede verhalen gehoord over The Royal Treatment in 't Amsterdamse, wellicht een optie?

Succes ;)
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #491 Gepost op: 06 maart 2009 - 19:46:29
Nils Kalf (ook A'dam) naar laten kijken.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #492 Gepost op: 06 maart 2009 - 19:46:45
WTF... :shock:

Is het enkel vochtschade of ook zout?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #493 Gepost op: 06 maart 2009 - 21:00:10
De oorzaak is overigens een onverwachte sneeuwstorm van 10-15 cm in NY, waar ik twee dagen in gelopen heb.
Oei - en in maart komt onverwacht weer in NYC niet onverwacht... De vorige keer heb ik daar gewoon meteen niet zo elegante maar wél warme en sneeuw-bestendige schoenen gekocht.

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #494 Gepost op: 06 maart 2009 - 23:19:29
Buitengewoon onstijlvol Mr Barry om ergens langer te zijn en maar een paar schoenen bij je te hebben.