Zoals beloofd een verslag van mijn bevindingen.
Na een ontelbaar tal van winkels te hebben gehad voor de ontbrekende Saphir Medaille D'or Crème NR. 3, deze uiteindelijk gevonden in de winkel waar ik mijn schoenen heb gekocht (stom stom stom).
De andere producten, waar enkele pagina's terug foto's van te vinden zijn, heb ik nog niet uit geprobeerd. Dit ga ik nog wel doen op een ander paar schoenen. Aangezien het me zoveel moeite had gekost de producten van Saphir bij elkaar te krijgen wilde ik gelijk beginnen.
Let op: De neuzen van de schoenen zijn al behandeld op de eerste paar foto's toen ik in 's-Hertogenbosch ging 'schoenpoets shoppen'. Het resultaat is iets verder naar beneden beter te zien.
Na enkele potjes gekocht te hebben ging ik me verdiepen in de kleur. De kleur in het potje komt namelijk niet altijd overeen met de kleur die het achterlaat.
Ik heb daarom een velletje A4 gepakt en dit dubbel gevouwen om het op te proberen. Zie resultaten hieronder.

Zijn er meer mensen die hun schoenen zo kruislings strikken? Dit houdt de voet veel beter op zijn plaats en het aantrekken wordt vergemakkelijkt.

De producten en hun op maat geknipte 'probeer doekjes'

Dit zijn de resultaten

Ik wilde proberen de kleur zo dicht mogelijk bij die van de schoen te krijgen. Vandaar dat ik ben gaan mengen.

Daarna kan je makkelijk de kleur langs de schoen leggen om te vergelijken.

Mijn poetsdoek is niet zo groot als sommige andere hem maken. Dit vond ik wel prettig in de hand liggen. Het is gewoon een stukje van een oud T-shirt.

Op advies van Sir Max kreeg ik de meest rechter drie kleuren mee (Nr. 5, 9 en 8 ). Nr. 3 was helaas niet meer op voorraad. Hij had het druk, stond alleen en hielp me even terwijl hij bezig was met een klant. Hulde daarvoor, mijn excuses aan de klant wanneer deze hier toevallig op dit forum rond hangt. Die kans acht ik namelijk groot aanwezig.
Nr. 5 is voor de neus van deze schoen, de rechter twee voor mijn andere paar. Nu ben ik niet helemaal tevreden met die paarse kleur voor die schoenen, die rode is perfect.
Ik had mijn twijfels bij de donkere Nr. 5. Vandaar dat ik naast Nr. 3, Nr. 37 gekocht had. Uiteindelijk was mijn angst niet gegrond, de zeer donkere kleur geeft niet zoveel af als ik dacht.
Het overgrote deel behandeld met Nr. 3. De voor en achterkant eerst een paar keer met Nr. 37, waarna ik de vlek op de neus en hak nog wat donkerder probeerde te maken met Nr 5, maar zelfs dat werkte niet. Een erg rare plek die niet weg wil. Wellicht zijn er nog mensen die hier een oplossing voor hebben?
Ik heb de kleuren niet gemengd aangezien de Nr. 3 perfect was en het mengen met de hand bijna nooit twee keer hetzelfde te krijgen is.
Enfin, nu slaan spoelen we de tijd ongeveer een uur door. Hier de resultaten.
Links is de schoen ná de behandeling, rechts vóór.

Hier is goed de rare vlek te zien op de neus van de rechter schoen (links op deze foto dus).

Ook op de hak is duidelijk verschil te zien.

Weer spoelen we de tijd een uur door.
Op de volgende foto's zijn beide schoenen gepoetst.
Je kan zien dat de kleur van de hak niet helemaal terug gekomen is.

Ook de neus van de linker schoen (rechts op de foto) kreeg ik niet donkerder en een grotere glans op tot grote ergernis.

Sorry voor het groot aantal foto's, hoop dat het zo wat duidelijker is geworden voor beginnende poetsers. Het is voor mij ook allemaal nieuw dus hoop nog wat tips te krijgen om die vlek op de neus en hak bij te kleuren.