Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980827 keer gelezen)

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #540 Gepost op: 03 april 2009 - 14:14:40
Wax kost inderdaad wat meer moeite, maar het uiteindelijke resultaat kan dan ook aanzienlijk beter zijn dan met creme. Herinner je je dat plaatje nog van die overdreven 'spit shine' van iemand van Styleforum.net? Mijn schoenen zijn niet quite zo glimmend, maar de Santoni's komen op de neuzen aardig in de buurt. Je kan in elk geval duidelijk je eigen gezicht zien in de reflectie (alleen op de neuzen).

Anyway, de foto's zijn gemaakt (zo goed en zo kwaad als het kon met de hels felle zon die hier nu naar binnen schijnt) maar ik kan het kabeltje van de cam niet vinden dus het wordt vanavond eer ze online staan. (Tenminste, als het kabeltje zich bevindt waar ik denk dat het zich moet bevinden.)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #541 Gepost op: 03 april 2009 - 14:22:24
Wax kost inderdaad wat meer moeite, maar het uiteindelijke resultaat kan dan ook aanzienlijk beter zijn dan met creme. Herinner je je dat plaatje nog van die overdreven 'spit shine' van iemand van Styleforum.net? Mijn schoenen zijn niet quite zo glimmend, maar de Santoni's komen op de neuzen aardig in de buurt. Je kan in elk geval duidelijk je eigen gezicht zien in de reflectie (alleen op de neuzen).

Nog harder poetsen dus met wax. Ik streef overigens niet naar een spit shine; ik doe het voor een mooie diepe glans.

Citaat
Anyway, de foto's zijn gemaakt (zo goed en zo kwaad als het kon met de hels felle zon die hier nu naar binnen schijnt) maar ik kan het kabeltje van de cam niet vinden dus het wordt vanavond eer ze online staan. (Tenminste, als het kabeltje zich bevindt waar ik denk dat het zich moet bevinden.)

Wat is dat toch met die verdwijnende kabeltjes? Koop een geheugenkaartlezertje en sluit het aan op je computer, Ramone; kost maar een paar euro. Of werk je met een laptop? Hoe dan ook: in je volgende computer (lap- of desktop) een kaartlezer laten zetten.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #542 Gepost op: 03 april 2009 - 14:31:16
Ik heb iets tegen kaartlezers ;)

Nee, ik denk dat ik (al dan niet bewust) mijn kabeltje op 1 plek laat liggen zodat de foto's niet allemaal op verschillende computers terechtkomen, dat levert zo'n chaos op. Het is immers ook maar zelden dat je foto's gelijk nodig hebt.

En even voor de goede orde: er is niks mis met de glans op jouw schoenen. Het is mij wel eens opgevallen dat je best een prima glans kunt krijgen met alleen het opwrijven van lotion - da's het gemak van kwalitatief goede schoenen zullen we maar zeggen. Voor mij hoeft een 'volmaakte' spit shine ook niet, maar een 'semi-spit-shine' kan een mooie, zeer diepe glans opleveren; je kunt het immers zo gek maken als je zelf wilt. Het laat zich ook makkelijk onderhouden.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #543 Gepost op: 03 april 2009 - 15:29:35
Nee, ik denk dat ik (al dan niet bewust) mijn kabeltje op 1 plek laat liggen zodat de foto's niet allemaal op verschillende computers terechtkomen, dat levert zo'n chaos op. Het is immers ook maar zelden dat je foto's gelijk nodig hebt.

Op SF moet je altijd je finger on the trigger hebben...

Citaat
En even voor de goede orde: er is niks mis met de glans op jouw schoenen. Het is mij wel eens opgevallen dat je best een prima glans kunt krijgen met alleen het opwrijven van lotion - da's het gemak van kwalitatief goede schoenen zullen we maar zeggen. Voor mij hoeft een 'volmaakte' spit shine ook niet, maar een 'semi-spit-shine' kan een mooie, zeer diepe glans opleveren; je kunt het immers zo gek maken als je zelf wilt. Het laat zich ook makkelijk onderhouden.

Mijn schoenen waren niet beledigd, Ramone. En ik sta altijd open voor suggesties (anglicisme?) van ervaren en enthousiaste poetsers. Speaking of which: waar blijven Cypripedium (al lang niet meer gezien), Don, Migliore, Sergio, Peer? (En iedereen die ik ten onrechte ben vergeten in dit snel verzonnen rijtje.)

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #544 Gepost op: 03 april 2009 - 17:20:57
Iemand een idee  waar ik mijn nieuwe groene schoenen mee moet poetsen ?
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #545 Gepost op: 03 april 2009 - 18:32:13

*Off-topic* Patser...  [-o<

Ik heb geen idee..
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #546 Gepost op: 03 april 2009 - 18:48:59

Met een blanke creme
Quotidie potest esse ultimo die

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #547 Gepost op: 03 april 2009 - 19:04:33
Saphir heb je ook in verschillend kleuren groen.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #548 Gepost op: 03 april 2009 - 21:31:26
Roberto Ugolini raadt zwart aan. Zeker als het wat donkerder groen is.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #549 Gepost op: 04 april 2009 - 00:11:38
Op SF moet je altijd je finger on the trigger hebben...

Mijn schoenen waren niet beledigd, Ramone. En ik sta altijd open voor suggesties (anglicisme?) van ervaren en enthousiaste poetsers. Speaking of which: waar blijven Cypripedium (al lang niet meer gezien), Don, Migliore, Sergio, Peer? (En iedereen die ik ten onrechte ben vergeten in dit snel verzonnen rijtje.)

De foto's zijn vreselijk geworden, maar: beloofd is beloofd. De zon scheen vanmiddag recht en meedogenloos mijn paupere studentenkamertje binnen, er was geen ontkomen aan. Hoewel het op sommige foto's zo lijkt, was er nergens sprake van direct zonlicht op de schoenen (wel via de witte muren). Er kwam alleen zoveel naar binnen dat het niet viel te doseren, dus excuses voor de kwaliteit. De foto's doen de schoenen geen recht aan, maar geven misschien een idee.

Hier kun je het patina van deze schoen redelijk zien, helaas vanwege het tegenlicht niet de mooie glans die over de hele zijkant zit (dus niet alleen op de hak):

Mijn oude zwarte derby's met subtiele spit-shine finish op de neuzen:

Mr. X

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #550 Gepost op: 11 april 2009 - 18:16:09
Zoals beloofd een verslag van mijn bevindingen.

Na een ontelbaar tal van winkels te hebben gehad voor de ontbrekende Saphir Medaille D'or Crème NR. 3, deze uiteindelijk gevonden in de winkel waar ik mijn schoenen heb gekocht (stom stom stom).
De andere producten, waar enkele pagina's terug foto's van te vinden zijn, heb ik nog niet uit geprobeerd. Dit ga ik nog wel doen op een ander paar schoenen. Aangezien het me zoveel moeite had gekost de producten van Saphir bij elkaar te krijgen wilde ik gelijk beginnen.

Let op: De neuzen van de schoenen zijn al behandeld op de eerste paar foto's toen ik in 's-Hertogenbosch ging 'schoenpoets shoppen'. Het resultaat is iets verder naar beneden beter te zien.

Na enkele potjes gekocht te hebben ging ik me verdiepen in de kleur. De kleur in het potje komt namelijk niet altijd overeen met de kleur die het achterlaat.
Ik heb daarom een velletje A4 gepakt en dit dubbel gevouwen om het op te proberen. Zie resultaten hieronder.

Zijn er meer mensen die hun schoenen zo kruislings strikken? Dit houdt de voet veel beter op zijn plaats en het aantrekken wordt vergemakkelijkt.

De producten en hun op maat geknipte 'probeer doekjes'

Dit zijn de resultaten

Ik wilde proberen de kleur zo dicht mogelijk bij die van de schoen te krijgen. Vandaar dat ik ben gaan mengen.

Daarna kan je makkelijk de kleur langs de schoen leggen om te vergelijken.

Mijn poetsdoek is niet zo groot als sommige andere hem maken. Dit vond ik wel prettig in de hand liggen. Het is gewoon een stukje van een oud T-shirt.

Op advies van Sir Max kreeg ik de meest rechter drie kleuren mee (Nr. 5, 9 en 8 ). Nr. 3 was helaas niet meer op voorraad. Hij had het druk, stond alleen en hielp me even terwijl hij bezig was met een klant. Hulde daarvoor, mijn excuses aan de klant wanneer deze hier toevallig op dit forum rond hangt. Die kans acht ik namelijk groot aanwezig.
Nr. 5 is voor de neus van deze schoen, de rechter twee voor mijn andere paar. Nu ben ik niet helemaal tevreden met die paarse kleur voor die schoenen, die rode is perfect.
Ik had mijn twijfels bij de donkere Nr. 5. Vandaar dat ik naast Nr. 3, Nr. 37 gekocht had. Uiteindelijk was mijn angst niet gegrond, de zeer donkere kleur geeft niet zoveel af als ik dacht.
Het overgrote deel behandeld met Nr. 3. De voor en achterkant eerst een paar keer met Nr. 37, waarna ik de vlek op de neus en hak nog wat donkerder probeerde te maken met Nr 5, maar zelfs dat werkte niet. Een erg rare plek die niet weg wil. Wellicht zijn er nog mensen die hier een oplossing voor hebben?
Ik heb de kleuren niet gemengd aangezien de Nr. 3 perfect was en het mengen met de hand bijna nooit twee keer hetzelfde te krijgen is.

Enfin, nu slaan spoelen we de tijd ongeveer een uur door. Hier de resultaten.

Links is de schoen ná de behandeling, rechts vóór.

Hier is goed de rare vlek te zien op de neus van de rechter schoen (links op deze foto dus).

Ook op de hak is duidelijk verschil te zien.

Weer spoelen we de tijd een uur door.
Op de volgende foto's zijn beide schoenen gepoetst.
Je kan zien dat de kleur van de hak niet helemaal terug gekomen is.

Ook de neus van de linker schoen (rechts op de foto) kreeg ik niet donkerder en een grotere glans op tot grote ergernis.

Sorry voor het groot aantal foto's, hoop dat het zo wat duidelijker is geworden voor beginnende poetsers. Het is voor mij ook allemaal nieuw dus hoop nog wat tips te krijgen om die vlek op de neus en hak bij te kleuren.
Hoog water.. Want we wonen niet voor niets in Nederland.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #551 Gepost op: 11 april 2009 - 18:25:40
Leuk juist, die foto's met beschrijvend onderschrift. (Geldt ook voor Ramone in de post daarvoor.)

Edit:

Mijn poetsdoek is niet zo groot als sommige andere hem maken. Dit vond ik wel prettig in de hand liggen. Het is gewoon een stukje van een oud T-shirt.

Ik gebruik witte katoenen handschoenen voor zowel aanbrengen (wijsvinger) als uitpoetsen (hele hand; vooral de palm). Met een losse doek heb ik altijd het idee dat ik die doek aan het vasthouden ben (wat natuurlijk aan mijn gebrekkige techniek kan liggen). Vooral voor het uitwrijven zijn ze ideaal: dat gaat zo goed dat ik soms even stop om te kijken of de hitte die door het wrijven ontstaat geen 'schade' veroorzaakt.
Laatst bewerkt op: 11 april 2009 - 19:59:54 door Carwo

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #552 Gepost op: 11 april 2009 - 18:32:45
Leuk verslag. ik heb vanmiddag ook twee paar onder handen genomen.

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #553 Gepost op: 11 april 2009 - 19:32:38
Roberto Ugolini raadt zwart aan. Zeker als het wat donkerder groen is.

Hmm... lastig. Ze zijn namelijk niet egaal groen maar er zitten ook bruin tinten doorheen...
Wellict inderdaad eens kijken naar Saphir in de juiste kleur.
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Gaja

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #554 Gepost op: 12 april 2009 - 13:58:34
Leuk juist, die foto's met beschrijvend onderschrift. (Geldt ook voor Ramone in de post daarvoor.)
Edit:
Ik gebruik witte katoenen handschoenen voor zowel aanbrengen (wijsvinger) als uitpoetsen (hele hand; vooral de palm). Met een losse doek heb ik altijd het idee dat ik die doek aan het vasthouden ben (wat natuurlijk aan mijn gebrekkige techniek kan liggen). Vooral voor het uitwrijven zijn ze ideaal: dat gaat zo goed dat ik soms even stop om te kijken of de hitte die door het wrijven ontstaat geen 'schade' veroorzaakt.

En gooi je die na één keer poetsen weg? Aan wat voor soort handschoenen moet ik precies denken? Ik zie nu de witte handschoenen voor bij een rok voor me.
Life is too short to drink bad wine