Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980842 keer gelezen)

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #585 Gepost op: 24 juni 2009 - 18:37:29

Verf van m'n schoenen poetsen is mij nog nooit gelukt, hooguit wat oude schoensmeerlagen die je oplost. Maar jij hebt blijkbaar andere ervaringen?

Er kwam kleur van mn bruine Magnanni's op mn poetsdoek (een wit t-shirt), en die schoenen had ik daarvoor alleen met blanke Saphir wax behandeld... Natuurlijk zullen oude poetslagen eerder afgeven dan de originele verf, maar het is zeker mogelijk. Ik heb ooit wel eens een Santoni zo hard gepoetst dat de donkere verf ineens verdween en de lichtere, onderliggende verf tevoorschijn kwam (het was er zo een met een donkerdere neus). Beetje jammer, heb het nog steeds niet helemaal kunnen corrigeren met schoenpoets.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #586 Gepost op: 24 juni 2009 - 20:08:57
Beetje eenzelfde verhaal hier met mijn Magnanni's met gevlamde neus. Donkere deel was haast weg en ik moet echt mijn best doen om het terug te krijgen ;)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #587 Gepost op: 24 juni 2009 - 20:30:15
Volgens mij poetsen jullie gewoon te hard.  :P

Overigens verdenk ik de producenten ervan te finishen met schoenpoets. Ik heb ook wel eens een nieuw paar voorzichtig opgewreven met blanke crème van LCA waarna het schone doekje ook wat kleur bevatte. Ik denk echter niet dat dit verf was.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #588 Gepost op: 24 juni 2009 - 21:35:37
Magnanni finished zeker weten met een soort van schoenpoets danwel schoenwax. Anders was het nooit van het neusje afgegaan. Ik poets hard, maar niet zo hard ;)

Mediaman

• Gast
Reactie #589 Gepost op: 25 juni 2009 - 10:36:44
Na gebruik van zowel de lederlotion als de suedeshampoo kan ik zeggen dat beide paar schoenen enorm zijn opgeknapt,...de voor & na foto's zijn echter geen succes. Ze doen het eindresultaat geen recht aan en daarom post ik ze niet. De lotion heeft zeker een reinigende werking, mijn witte katoenen doek was enigzins roodbruin na het poetsen. Ergo, beide produkten zijn een aanrader.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #590 Gepost op: 25 juni 2009 - 10:41:08
Hoe heb je die suèdeshampoo gebruikt? En hoeveel heb je er eigenlijk van nodig?

Mediaman

• Gast
Reactie #591 Gepost op: 25 juni 2009 - 10:48:06
Hoe heb je die suèdeshampoo gebruikt? En hoeveel heb je er eigenlijk van nodig?

Bij Both kreeg ik het advies om een 2 delen water, 1 deel shampoo sopje te maken en verder de plaatjes op het doosje te volgen.
Stap 1: Het sopje opbrengen met het bijgeleverde borsteltje, het schuimt dan licht.
Stap 2: Borstelen met alleen water met het zelfde borsteltje, schoenen behoorlijk nat.
Stap 3: Circa 6 uur laten drogen, de kleuren zijn weer vol, de vouwen minder duidelijk, de schoen een flink stuk schoner.
Stap 4: Borstelen met een stevige droge borstel in een richting.
Laatst bewerkt op: 25 juni 2009 - 10:58:28 door Mediaman

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #592 Gepost op: 25 juni 2009 - 10:56:27
Bij Both kreeg ik het advies om een 2 delen water, 1 deel shampoo sopje te maken en verder de plaatjes op het doosje te volgen.
Stap 1: Het sopje opbrengen met het bijgeleverde borsteltje, het schuimt dan licht.
Stap 2: Borstelen met water met het zelfde borsteltje, schoenen behoorlijk nat.
Stap 3: Circa 6 uur laten drogen, de kleuren zijn weer vol, de vouwen minder duidelijk, de schoen een flink stuk schoner.
Stap 4: Borstelen met een stevige droge borstel.

Okee! Ik heb de shampoo van LCA staan, daar zit verder geen beschrijving bij, maar ik denk ook dat die wat verdund kan worden.

Heb je ze laten drogen met de spanners erin?

Mediaman

• Gast
Reactie #593 Gepost op: 25 juni 2009 - 10:57:42
Okee! Ik heb de shampoo van LCA staan, daar zit verder geen beschrijving bij, maar ik denk ook dat die wat verdund kan worden.

Heb je ze laten drogen met de spanners erin?

Ja, spanners erin om de toch al slappe vorm van de schoen te behouden.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #594 Gepost op: 25 juni 2009 - 11:02:19
Ik heb de LCA onverdund gebruikt (op m'n sneakers): een stuk of vier keer per schoen een beetje op een spons doen en dan deppen/wrijven; op een gegeven moment zit er behoorlijk wat schuim in de spons en heb je geen shampoo meer nodig. Ik heb het wel minder nat gedaan, en misschien is MM's methode handiger. De shampoo zelf is vrij mild, volgens mij. (Er staan een paar foto's in het suèdeonderhoudtopic).

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #595 Gepost op: 25 juni 2009 - 11:04:59
Ik heb de LCA onverdund gebruikt (op m'n sneakers): een stuk of vier keer per schoen een beetje op een spons doen en dan deppen/wrijven; op een gegeven moment zit er behoorlijk wat schuim in de spons en heb je geen shampoo meer nodig. Ik heb het wel minder nat gedaan, en misschien is MM's methode handiger. De shampoo zelf is vrij mild, volgens mij. (Er staan een paar foto's in het suèdeonderhoudtopic).

Ik ga dit weekend eens aan de slag. Als ik zin heb maak ik een how-to met fotoreportage. ;)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #596 Gepost op: 25 juni 2009 - 11:18:55
Ja, doen. Ben benieuwd naar de resultaten en eventuele tips.

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #597 Gepost op: 24 juli 2009 - 14:39:35
Even een korte vraag wat ik niet zo snel in dit draadje kon terug vinden.
Een paar magnanni's (zie foto) heb ik altijd onderhouden met kleurloze creme en wax en schoenenspanneres erin. Nu zie ik over de hele schoen verspreidt van die kleine barstjes in het leer die er met poetsen niet uitgaan. (niet op de foto te zien) Waar ligt dit aan? Goedkoop leer? Niet goed onderhouden? Of is dit normaal?

Korte andere vraag welke pommadier zouden jullie voor deze schoen nemen? Ik zat zelf aan Saphir middenbruin (37) of de conac (10) te denken.

Sorry voor de crappi iPhone pic:
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #598 Gepost op: 24 juli 2009 - 14:47:47
Aangezien ze niet op de foto te zien zijn zullen het wel gewoon kreuken zijn van het lopen. Dat is heel normaal en ook heel wenselijk, want daar wordt de schoen soepeler van. Met een beetje gekleurde poets krijg je ze vaak een behoorlijk eind weg.

Kortom; krijgt ie karakter van!

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #599 Gepost op: 24 juli 2009 - 14:48:48
De barstjes kan ik niet goed zien. Zijn het niet gewoon gebruikssporen (plooitjes)? Voor de schoenen uit mijn avatar gebruik ik nummer 10. 37 is meer melkchocoladepastabruin.