Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980822 keer gelezen)

Pom sedar S. Marela

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #465 Gepost op: 02 februari 2009 - 22:35:06
meningen verschillen (natuurlijk) maar ik gebruik een swift & shiny doekje van de xenos... een euro voor honderd en je schoenen blinken als nooit te voren. borstels verdelen de smeer goed, maar doekjes (of knickers) maken de boel spiegelglad.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #466 Gepost op: 06 februari 2009 - 22:12:26
Weet iemand een zaak in de buurt van Rotterdam waar ze een uitgebreide collectie creme/wax van Saphir hebben? Ik wil namelijk de kleur(en) van mn Santoni's zo goed mogelijk matchen en dat lukt niet echt in een winkel waar ze maar 2 of 3 bruintinten in de collectie hebben.

Mediaman

• Gast
Reactie #467 Gepost op: 06 februari 2009 - 22:18:28
Weet iemand een zaak in de buurt van Rotterdam waar ze een uitgebreide collectie creme/wax van Saphir hebben? Ik wil namelijk de kleur(en) van mn Santoni's zo goed mogelijk matchen en dat lukt niet echt in een winkel waar ze maar 2 of 3 bruintinten in de collectie hebben.

Berlioz geweest? http://www.berliozmaatschoenen.nl/

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #468 Gepost op: 06 februari 2009 - 22:45:24
Berlioz geweest? http://www.berliozmaatschoenen.nl/

Neen, ben daar nooit geweest. Dank voor de tip! Ik ga er volgende week langs.

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #469 Gepost op: 06 februari 2009 - 22:54:13
Both schoenen die heeft ook een grote collectie.Ik weet niet of die alweer open is want ze waren aan het verbouwen.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #470 Gepost op: 07 februari 2009 - 11:37:55
Both schoenen die heeft ook een grote collectie.Ik weet niet of die alweer open is want ze waren aan het verbouwen.
Ik heb Both nog niet dicht gezien. Sinds wanneer is Both dicht?
Viel me op dat Both goedkoper is met saphir dan quality shop, en er komen geen verzendkosten bij.

kayintveen

• Gast
Reactie #471 Gepost op: 25 februari 2009 - 22:11:57
here. ik heb hier 3 mooie paar santoni's http://www.flickr.com/photos/microdesign/3259368724/

echter ben ik een echte newbie op het gebied van onderhoud. 3x cederhouten spanners natuurlijk.
maar zie ik nu bij het middelse paar (zie foto van flickr) hele fijne haarscheurtjes. ik denk dat ze aan het uitdrogen zijn.. dus moet snel onderhoud gaan plegen. echter heb ik nog geen schoenenpoets.

kan iemand mij vertellen wat voor poets jullie aanraden?
het rechterpaar is dat nu gewoon leer of reptiel? (croco, slang ofzo)

hoop dat jullie me kunnen helpen. ik zat er aan te denken even zo'n setje te halen:
http://www.quality-shop.nl/schoenpoets_sets/bekijk_alle_producten.html

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #472 Gepost op: 26 februari 2009 - 02:08:13
Even insmeren met Saphir lotion of creme, tijdje laten staan en daarna met Saphir Medaille d'or wax oppoetsen tot hoogglans. Dit kan met een kleurwax (aan te raden) of anders met een blanke.

Die poetssetjes zien er aardig uit, maar je betaalt enorm veel terwijl je het meeste niet eens gebruikt. Je kunt voor 10 a 15 euro klaar zijn als je kiest voor een creme en 1 of 2 blikjes wax.

kayintveen

• Gast
Reactie #473 Gepost op: 27 februari 2009 - 10:16:55
maar als ik kijk naar mijn schoen (die middelste op mn flickr foto) die heeft een lichte stiksel. als ik dat ga poetsen worden ze bruin toch?

Diverander

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #474 Gepost op: 27 februari 2009 - 11:34:45
here. ik heb hier 3 mooie paar santoni's http://www.flickr.com/photos/microdesign/3259368724/

echter ben ik een echte newbie op het gebied van onderhoud. 3x cederhouten spanners natuurlijk.
maar zie ik nu bij het middelse paar (zie foto van flickr) hele fijne haarscheurtjes. ik denk dat ze aan het uitdrogen zijn.. dus moet snel onderhoud gaan plegen. echter heb ik nog geen schoenenpoets.

kan iemand mij vertellen wat voor poets jullie aanraden?
het rechterpaar is dat nu gewoon leer of reptiel? (croco, slang ofzo)

hoop dat jullie me kunnen helpen. ik zat er aan te denken even zo'n setje te halen:
http://www.quality-shop.nl/schoenpoets_sets/bekijk_alle_producten.html

Nu met 10 % korting met code: golf2009

Prima spul
"Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak"

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #475 Gepost op: 27 februari 2009 - 11:44:30
Of je bent bereid om een onbepaalde tijd te wachten op mijn DIY handgemaakte schoenspanners.  :mrgreen:
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #476 Gepost op: 27 februari 2009 - 12:54:10
maar als ik kijk naar mijn schoen (die middelste op mn flickr foto) die heeft een lichte stiksel. als ik dat ga poetsen worden ze bruin toch?

Dan gebruik je de bruine wax overal, behalve over het stiksel  :wink: Dat gedeelte kun je dan even met kleurloos doen. Je moet je trouwens niet al te veel voorstellen van de kleurende eigenschappen van gekleurde wax. De kleur die daar inzit is mijns inziens meer bedoeld om de hoeveelheid verf die je van je schoen 'afpoetst' te compenseren. Als je stevig met kleurloze wax poetst zie je namelijk dat er wat verf op je poetsdoek zal achterblijven.

Je kunt ook wat experimenteren met verschillende kleuren wax, dit is vooral mooi als je schoenen hebt met verschillende tinten bruin (zoals Santoni's vaak hebben). Maar koop in elk geval een blikje met een kleur die goed overeenkomt met de 'basiskleur' van je schoen.

GSA

• Gast
Reactie #477 Gepost op: 27 februari 2009 - 13:04:14
Dan gebruik je de bruine wax overal, behalve over het stiksel  :wink: Dat gedeelte kun je dan even met kleurloos doen. Je moet je trouwens niet al te veel voorstellen van de kleurende eigenschappen van gekleurde wax. De kleur die daar inzit is mijns inziens meer bedoeld om de hoeveelheid verf die je van je schoen 'afpoetst' te compenseren. Als je stevig met kleurloze wax poetst zie je namelijk dat er wat verf op je poetsdoek zal achterblijven.

Je kunt ook wat experimenteren met verschillende kleuren wax, dit is vooral mooi als je schoenen hebt met verschillende tinten bruin (zoals Santoni's vaak hebben). Maar koop in elk geval een blikje met een kleur die goed overeenkomt met de 'basiskleur' van je schoen.
Even insmeren met Saphir lotion of creme, tijdje laten staan en daarna met Saphir Medaille d'or wax oppoetsen tot hoogglans.

Het zal hier vast 3000x besproken zijn, maar ik heb geleerd dat wax creme verwijderd en vice versa (vandaar dus de gekleurde doek bij kleurloze wax). Het is dan ook niet de bedoeling deze na elkaar te gebruiken maar afwisselend per poetsbeurt..

Als je van plan bent je schoenen te herkleuren is het verstandiger om creme renovatrice of leerverf te kopen (ook beiden van Saphir te verkrijgen)..

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Heiligschennis of niet?
Reactie #478 Gepost op: 27 februari 2009 - 13:08:47
Er is een draadje over het onderhouden van schoenen, met het accent op schoenpoets. De generale consensus is dat je schoenenwas gebruikt om je schoenen de glans en bescherming te geven en schoenencreme om het te voeden. De lijn die je bedoelt is Saphir Medaille D'Or.

Wat betreft de producten van Saphir. Je hebt twee veel voorkomende flesjes met voedende creme/lotion van dit merk, eentje met een geheel wit uiterlijk (kost ongeveer 7-8 euro)

en eentje met een zwart etiket die gebaseerd is op 'mink oil' (kost 10 euro):

Verder heb je natuurlijk ook de renovateur:

Wie heeft er ervaring met deze producten? Ik gebruik tot nu toe alleen de wax van Saphir (met geweldig resultaat) maar ik wil ook een van deze producten aanschaffen ter vervanging van de 'merkloze' creme die ik nu af en toe (eigenlijk zelden) gebruik.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #479 Gepost op: 27 februari 2009 - 13:13:43
Het zal hier vast 3000x besproken zijn, maar ik heb geleerd dat wax creme verwijderd en vice versa (vandaar dus de gekleurde doek bij kleurloze wax). Het is dan ook niet de bedoeling deze na elkaar te gebruiken maar afwisselend per poetsbeurt..

Als je van plan bent je schoenen te herkleuren is het verstandiger om creme renovatrice of leerverf te kopen (ook beiden van Saphir te verkrijgen)..

De gekleurde doek komt niet per se door creme, want ik heb op mijn eigen Santoni's bijvoorbeeld nog nooit creme gebruikt (alleen gekleurde en blanke wax) en die geven ook af op de doek.

Verder heb ik dat verhaal eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord. Ik las toevallig vanmorgen een verhaal op styleforum.net van iemand die op zn schoenen zo'n extreme 'mirror shine' heeft en die gebruikt Saphir renovateur gevolgd door 15 a 20 (!) lagen wax.

(hier de thread: http://www.styleforum.net/showthread.php?t=55732)