Auteur Topic: [Shirt] Borrelli  (230776 keer gelezen)

Looking to improve

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Borrelli
Reactie #465 Gepost op: 31 juli 2006 - 13:56:47
Citaat van: "epistèmè"
Betreft de informele ben ik er helemaal uit. Alleen voor de formele twijfel  ik nog over twee aspecten van het shirt. Te weten: de rug kant en de boord soort.

Betreft de boord twijfel ik tussen deze twee:

Wat is meer formeel?

De rechter is absoluut formeler dan de linker en veel meer gangbaar. Bovendien is de linkerboord er één die je héél weinig ziet. Ik heb er zelf ééntje, maar dat heb ik meer gedaan als bijzonderheid. Bovendien merk ik dat deze afgeronde boord niet helemaal mooi aansluit op mijn schouder/sleutelbeen en dat ik er een dunne das bij uit moet zoeken. Gevolg, ik draag het shirt vrij weinig. Als je niet al te veel formele shirts hebt: beslist de rechter boord nemen.

Citaat
Betreft de achterkant van het shirt vraag ik mij ook af wat formeler is. Echter hier zijn er veel keuze's en kom er niet uit!

1: 2: 3:
4: 5:

1: Geplooid rugpand: Prima bruikbaar in een formeel shirt, maar is erg lastig met strijken;
2: Dubbele plooi op de schouderbladen: Zie je heel weinig, vooral bruikbaar denk ik als je heel uitgesproken schouderbladen hebt, waar extra stof voor nodig is;
3: Glad rugpand: Heel goed bruikbaar in een formeel shirt;
4: Enkele plooi op de schouderbladen: Net als de vorige goed bruikbaar voor een formeel shirt;
5: Plooien op de ruggegraat: Amerikaanse 'oplossing', persoonlijk vind ik het meer iets voor 'casual' shirts.

Je bent dus redelijk vrij in de keus van je rugpand.

Houd daarnaast in de gaten dat Borrelli een aantal pasvormen heeft: Die 'zie' je hier.
Gebaseerd op de maten die bij jou worden opgenomen en jouw voorkeur wat betreft pasvorm (strak, 'normaal', wijd) kun je de daar best bij passende pasvorm uitzoeken. Als het goed is zal de aanbieder van Borrelli m-t-m shirts een boek/map hebben liggen waar die standaard maten in staan. Het shirt wordt dan volgens het 'standaard' patroon van die pasvorm/maat gemaakt, waarbij er dan nog wel rekening gehouden wordt met de lengte van het shirt en de mouwen...

@Alboreto: Wellicht is jouw Borrelli-ervaring op bovenstaande terug te voeren en is er een te wijde pasvorm gekozen?

MtB
Waar zal ik nu eens niet op reageren...

Alboreto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Borrelli hemden - Deel II
Reactie #466 Gepost op: 31 juli 2006 - 14:02:44
Citaat van: "giuliano"
Ik heb nog nooit een borrelli hemd gekocht, maar lees nu voor de zoveelste keer dat het te wijd is en dat zelfs de idioot dure MTM hemden (EUR 330 - let wel mensen - dat is Fl. 727,23 !!!!!!) niet eens fatsoenlijk passen.

Waarom koopt iemand dit dan toch?

Ik kan er met de pet niet bij dat je een MTM shirt laat maken en iets terugkrijgt dat nog 14 cm moet worden ingenomen. Daar kan geen excuus voor zijn. Wat is er dan MTM aan?
Dan kun je toch ook gewoon een RTW van EUR 180 naar de kleermaker sturen om nog wat coupnaden bij te zetten voor een tientje????

Als je aan dit soort onzin geld blijft uitgeven word je nooit rijk. De sjacheraar die het aanbiedt daarentegen....
Het is niet zo dat het niet paste, het was alleen 14 cm te wijd bij de taille. Ik vind dit dus ook tamelijk tragisch. Ik wist overigens niet dat dit standaardpraktijk is bij Borrelli MTM. Schouders en mouwlengte en lengte in het algemeen zijn wel correct. Coupenaden vind ik toch net even iets minder dan een hemd dat via de zijnaden is ingenomen. Maar ik ben met jou en Sergio eens dat je voor dit bedrag mag eisen dat het de eerste keer goed is, en Borrelli is daartoe kennelijk niet bereid (ik kan me nl. niet voorstellen dat ze het niet zouden kunnen). Als ik passessies wil, ga ik wel naar Charvet voor een grand mesure hemd. Dat is niet eens zoveel duurder dan mijn Borrelli. Moet je wel naar Parijs afreizen.
esus saves, George Nelson withdraws!

Alboreto

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Borrelli
Reactie #467 Gepost op: 31 juli 2006 - 14:11:09
Citaat van: "Looking to improve"
... 1:
1: Geplooid rugpand: Prima bruikbaar in een formeel shirt, maar is erg lastig met strijken;

Houd daarnaast in de gaten dat Borrelli een aantal pasvormen heeft: Die 'zie' je hier.
Gebaseerd op de maten die bij jou worden opgenomen en jouw voorkeur wat betreft pasvorm (strak, 'normaal', wijd) kun je de daar best bij passende pasvorm uitzoeken. Als het goed is zal de aanbieder van Borrelli m-t-m shirts een boek/map hebben liggen waar die standaard maten in staan. Het shirt wordt dan volgens het 'standaard' patroon van die pasvorm/maat gemaakt, waarbij er dan nog wel rekening gehouden wordt met de lengte van het shirt en de mouwen...

@Alboreto: Wellicht is jouw Borrelli-ervaring op bovenstaande terug te voeren en is er een te wijde pasvorm gekozen?

MtB
Mijn ervaring is dat 1. (plooitjes over gehele breedte rugpand) niet lastiger strijkt dan een glad rugpand. Ik strijk tot net onder de yoke en maak dan kleine strijkbewegingen naar boven. Als je maar net onder de plooitjes stopt hoef je ze vaak al niet eens meer te strijken.

Bij mij is uitgegaan van een pashemd met boordmaat 39, waarvan het een en ander is afgetrokken. Ik heb te kennen gegeven dat het zo strak mogelijk moest, heb zelfs voorgesteld dat de schouderinzet een halve cm meer naar boven zou worden geplaatst. De taille is ook bij RTW erg ruim bij Borrelli, zeker vergeleken met Attolini en Finamore. Je zou verwachten dat ze bij MTM de maten aanhouden die ze doorkrijgen, maar dat doen ze standaard niet bij de taille. Jammer, maar mij zijn ze wss kwijt als klant.
esus saves, George Nelson withdraws!

f430

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #468 Gepost op: 31 juli 2006 - 14:13:27
Citaat van: "Alboreto"
Citaat van: "f430"
Wellicht hebben ze samples in de winkel zelf. Waarom ga je trouwens naar Chasen's in Utrecht en niet bijvoorbeeld naar Oger of Pauw in Amsterdam? Deze twee zaken hebben een groot aanbod en waarschijnlijk ook shirts met verschillende opties hangen waar je eventueel uit kan kiezen (dit overigens puur uit interesse).
Pauw verkoopt geen Borrelli en als je naar Oger gaat, zou ik naar Den Haag gaan. Die zaak is veel prettiger (en episteme is toch bereid te reizen blijkens zijn voornemen naar Chasen's te gaan).

Dat is waar ook ja. Als epistèmè graag een borrelli wilt moet hij dan inderdaad ergens anders langsgaan. Maar de finamore shirts die bij Pauw te verkrijgen zijn doen niet onder voor borrelli en de pasvorm is slanker, dus misschien is het geen slecht idee om eens langs Pauw te gaan, zeker met het MTM verhaal van Alboreto in het achterhoofd.

epistèmè

• Bekijk profiel
Reactie #469 Gepost op: 31 juli 2006 - 14:33:16
bedankt voor alle respons, ik heb mijn keuze gemaakt.

(dit allemaal indien aanwezig bij chasen's)
Overigens een prima zaak. Ben er een paar keer geweest en uitstekend geholpen. heb daar een paar chasen's shirts laten maken op maat (huismerk dus ) die zaten perfect (besides de 1 millimeter ruimte tussen manchet en pols waardoor horloge geen optie werd, eigen fout) maar Borrelli gaat nóg beter zitten denk ik.

Voor het Informele shirt:

Deze parelmoeren knoop, Corpo 2 genaamd.

Deze Cut away boord, Giosue st. genaamd.

Geen naad zichtbaar bij knopen, FS genaamd.

Enkele manchet, Tondo PT1 genaamd.

Plooien bij de schouderpartij, Manica con Grinza genaamd.

5 mm stiching oftewel IM/5.

Plooi bij de rugpartij, con grinze G genaamd.

------------------------------------------------------------------------------

Voor het Formele shirt heb ik nu dus gekozen voor het volgende.

Straight point boord, Dino st. genaamd.

Geen naad zichtbaar bij knopen, FS genaamd.

Dubbele manchet, gemelli tondo PD5 genaamd.

Geen plooi bij schouderpartij, Manica normale genaamd.

5 mm stiching oftewel IM/5.

Geen plooi bij de rugpartij, Normale N genaamd.

En deze vond ik wel mooi voor een wit shirt variant, DKD heet het.

Zo dat is eruit, wat vindt u ervan!?  :D

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #470 Gepost op: 31 juli 2006 - 14:43:39

Overigens een prima zaak. Ben er een paar keer geweest en uitstekend geholpen. heb daar een paar chasen's shirts laten maken op maat (huismerk dus ) die zaten perfect (besides de 1 millimeter ruimte tussen manchet en pols waardoor horloge geen optie werd, eigen fout) maar Borrelli gaat nóg beter zitten denk ik.

Hoop dat jouw ervaring met Borrelli beter zal zijn dan die van Alboreto, maar als het allemaal zo wordt als je hier hebt laten zien heb je over een tijdje twee mooie shirts in je bezit.

Welke kleur wordt het informele shirt trouwens?

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #471 Gepost op: 31 juli 2006 - 16:19:36
Als ik mijn bescheiden mening mag geven vind ik dat je vanuit het informele shirt alleen hoeft te switchen naar dubbele manchetten, die plooitjes kunnen gewoon  blijven wat mij betreft!
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

epistèmè

• Bekijk profiel
Reactie #472 Gepost op: 31 juli 2006 - 17:02:10
Citaat van: "Clay"

Hoop dat jouw ervaring met Borrelli beter zal zijn dan die van Alboreto, maar als het allemaal zo wordt als je hier hebt laten zien heb je over een tijdje twee mooie shirts in je bezit.

Welke kleur wordt het informele shirt trouwens?

Deze wordt sowieso wit (daarbij een grijs pak en rode das). Daarnaast later variatie's op wit, lichtblauwe, donkerblauwe, lichtbruin en donkerbuine combinatie's. Zelfs een met lichtroze erin  :lol:

Bij de informele variatie's op wit, licht rode, donker rode, licht blauwe combinatie's. Hier wil ik er ook een proberen in het licht roze met witte machet en boord. Maar dat is wel wat gewaagd...  :o

Ik heb het hier over verticale banen.
Alles trouwens het liefst van Sea-Island.

epistèmè

• Bekijk profiel
Reactie #473 Gepost op: 31 juli 2006 - 17:03:47
Citaat van: "Merlino"
Als ik mijn bescheiden mening mag geven vind ik dat je vanuit het informele shirt alleen hoeft te switchen naar dubbele manchetten, die plooitjes kunnen gewoon  blijven wat mij betreft!

Aangezien ik vrij smal ben en er hier werd verteld dan liever geen plooien te nemen heb ik dat daarbij niet gedaan. Persoonlijk vind ik het wel mooier.
De boord soort veranderd trouwens ook  :wink:

Merlino

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #474 Gepost op: 31 juli 2006 - 17:04:42
Zou je ook willen aanraden te beginnen met één shirt en daarna het andere te bestellen, zo kun je na het eerste shirt nog sleutelen aan de pasvorm.

Ik zou me als ik jou was in de keuze tussen verschillende boorden laten leiden door de vorm van je nek. Je bent smal zeg je, heb je ook een lange nek? Dan zou ik voor beide shirts een cutaway boord kiezen omdat je van het boord dat je voor je formele shirt hebt gekozen optisch alleen nog maar een dunnere nek krijgt. De cutaway is daarnaast ook klassiek hoor, en zeker geschikt voor formele shirts.
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #475 Gepost op: 31 juli 2006 - 17:08:00
Zou je ook willen aanraden te beginnen met één shirt en daarna het andere te bestellen, zo kun je na het eerste shirt nog sleutelen aan de pasvorm.

Altijd heel verstandig! Eerst een paar keer dragen en wassen en dan wat kleine wijzigingen.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

epistèmè

• Bekijk profiel
Reactie #476 Gepost op: 31 juli 2006 - 17:10:42

Ik zou me als ik jou was in de keuze tussen verschillende boorden laten leiden door de vorm van je nek. Je bent smal zeg je, heb je ook een lange nek? Dan zou ik voor beide shirts een cutaway boord kiezen omdat je van het boord dat je voor je formele shirt hebt gekozen optisch alleen nog maar een dunnere nek krijgt. De cutaway is daarnaast ook klassiek hoor, en zeker geschikt voor formele shirts.

Juist, was ook van plan één formele en één informele te laten maken om sowieso te weten hóe goed ze wel (dan wel niet) passen.
Heb er wel vertrouwen in alleen over die taille etc heb ik wel mijn twijfels omdat ik een zwaar getailleerd hemd niet alleen mooi vind maar ook zeker nodig heb. Dit ga ik zeker uithoren en hoop dat het dan wel goed komt...

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #477 Gepost op: 31 juli 2006 - 17:12:31
Puur uit interesse, vanwaar je sterke voorkeur voor Borrelli?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

epistèmè

• Bekijk profiel
Reactie #478 Gepost op: 31 juli 2006 - 17:13:28

Heb dit juist niet. En ik vind de cut away zeker ook wel mooi met een das maar je moet dat kunnen hebben en ik denk dat ik met een redelijk smal hoofd beter het andere boord kan nemen

epistèmè

• Bekijk profiel
Reactie #479 Gepost op: 31 juli 2006 - 17:18:03
Citaat van: "Sergio"
Puur uit interesse, vanwaar je sterke voorkeur voor Borrelli?

Enkele weken lang heb ik gezocht naar het juiste merk. Hierbij natuurlijk mijn financiele grens in acht neming. Hierbij kwam ik bij borrelli omdat, in Nederland, dit merk, hoe moet ik het zeggen, naar mijn mening nog gevoel ervoor heeft. Het leeft sterk in mij dat hier nog word genoten van het maken.
Daarnaast is de kwaliteit natuurlijk perfect. De details zorgen voor een mooie afwerking en er zit een goed verhaal achter. Dit hebben natuurlijk enkele andere merken ook wel maar dat goede gevoel gaf dus de doorslag.