Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729137 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #795 Gepost op: 15 februari 2011 - 19:03:57
Graag foto's.

Schoenhersteller

• Bekijk profiel
Reactie #796 Gepost op: 17 februari 2011 - 20:37:48
Hierbij wat foto's.

Het is een paar van Lier's, 1 keer verzoold door een andere "schoenmaker" met rubberzolen in plaats van leer.

De grootse schade is te zien aan de randen, de binnendraadbrug/Goodyearconstructie is compleet weg geschuurd, op sommige plekken is nog wat draad te zien en op 1 punt is zelfs totaal geen draad meer te zien en zelfs de gaten zijn weg geschuurd en is de rand verworden tot een sierrandje.

Herstel is mogelijk maar is economisch niet verantwoord.

Hierbij is tevens goed te zien wat de impact is van rubber, het zwart worden door vocht van de balvulling en het hard worden(verrotten) van het leer.

Ook is te zien aan het glimmen van de kurkinleg dat er overvloedig gewerkt is met lijm en dat zodoende het kurk afgesloten word ademende/vocht opnemen verdwijnt, nu is dat met een rubberzool niet zo van belang meer, maar dit gebeurt ook heel veel met leer

gr Ger

[attachment deleted by admin]
Laatst bewerkt op: 17 februari 2011 - 20:41:20 door Schoenhersteller

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #797 Gepost op: 17 februari 2011 - 21:43:12
Wow, blij eindelijk eens weer een kundige uitleg tegen te komen. Schoenhersteller, blijf alsjeblieft posten! Je hebt vast nog veel meer kennis van andere schoengerelateerde zaken!

Patrick Bateman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #798 Gepost op: 15 maart 2011 - 11:36:51
Vandaag mijn schoenen opgehaald, die de vorige keer door Hermsen waren verpest. Toch weer op zoek naar een betaalbaar (Berlioz is mooi, maar duur) maar kwalitatief goed adres. Zie hieronder het resultaat.

Halve zool, geen zwaluwstaart hak en geen spijkertjes, maar wel nette afwerking zo op het eerste gezicht en Rendenbach-onderwerk. Het voelt solide aan. Prijs 47,- euro bij Vos Schoenen.

Meningen?

ben hier ook laatst naar toe geweest voor nieuwe zolen en hakken. netjes dorgestikt en gemaakt voor een alleszins redelijk bedrag. Een aanrader voor de rotterdammers die vroeger naar Hermsen op de meent gingen en die (ook) niet tevreden waren.
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #799 Gepost op: 09 mei 2011 - 14:29:19
Wat kost een paarschoenen laten verzolen (inclusief hakken) in Nederland eigenlijk bij een beetje fatsoenlijke schoenmaker? Ik heb onlangs onderstaand paar C&J tassel loafers laten verzolen bij een goede schoenmaker ('ambachtelijk') die me was aanbevolen

en moest daar 77 euris voor neerleggen. Ik vond dat best wel veel eigenlijk... :-k

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #800 Gepost op: 09 mei 2011 - 14:33:54
Vind ik ook voor een halve zool. Ik betaal volgens mij rond de 100 euro voor een complete verzoling.

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #801 Gepost op: 09 mei 2011 - 14:36:11
Maar als je alleen een gat in de zool hebt onder de bal van je voet, ga je dan ook voor complete verzoling?
Ik neem aan dat die 100 euri incl. hakken is.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #802 Gepost op: 09 mei 2011 - 14:44:42
Maar als je alleen een gat in de zool hebt onder de bal van je voet, ga je dan ook voor complete verzoling?

Ik heb dat de vorige keer wel gedaan ja. Meestal is de hak (inclusief inderdaad) dan ook aan vernieuwing toe. Was 90 euro zie ik net in de papieren; wel twee jaar geleden.

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #803 Gepost op: 09 mei 2011 - 14:45:04
Betaalde er meer voor, 120 geloof ik. Hele verzoling met Rendenbach leer.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #804 Gepost op: 09 mei 2011 - 14:46:00
Rendenbach was inderdaad duurder. Nils Kalf?

guest45

• Gast
Reactie #805 Gepost op: 09 mei 2011 - 15:11:06
Wat kost een   laten verzolen (inclusief hakken) in Nederland eigenlijk bij een beetje fatsoenlijke schoenmaker? Ik heb onlangs onderstaand paar C&J tassel loafers laten verzolen bij een goede schoenmaker ('ambachtelijk') die me was aanbevolen

en moest daar 77 euris voor neerleggen. Ik vond dat best wel veel eigenlijk... :-k

Kun je een foto van de zijkant maken? Ik ben wel benieuwd hoe de overgang van nieuwe zool naar oude zool er uit ziet.  Het leer van de nieuwe zool moet namelijk nogal taps aflopen om te voorkomen dat die los laat. Ook komt dit de verhoudingen van de zool ten goede; dik leer komt waar het meeste van de oude zool versleten is en het leer van de nieuwe zool wordt dunner naarmate men dichter bij de hak komt. Daar is ook het minste leer verdwenen. 

voorbeeld (de rechter van de twee lijnen is de grens oude-nieuwe zool) :

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
re: [schoenen - verzolen] waar? hoe duur? wat?
Reactie #806 Gepost op: 09 mei 2011 - 15:28:35
Rendenbach bij Kalf inderdaad, Carwo.
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Charlie

• Gast
Reactie #807 Gepost op: 09 mei 2011 - 19:08:07

Ja, want dan kan de gehele zool er weer tegen aan. Als je alleen de voorkant bijvoorbeeld laat verzolen dan is de kans daar dat je de achterkant ook weer een keer snel moet laten verzolen, terwijl als je een gehele verzoling laat uitvoeren het weer in balans is. Als je begrijpt wat ik bedoel?

Ikzelf ben nooit echt fan geweest van halve verzolingen omdat dit eerder tot problemen leidt dan een gehele verzoling i.e. eventueel loslaten van het nieuwe stuk, e.d.

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #808 Gepost op: 09 mei 2011 - 22:07:08
Ja, want dan kan de gehele zool er weer tegen aan. Als je alleen de voorkant bijvoorbeeld laat verzolen dan is de kans daar dat je de achterkant ook weer een keer snel moet laten verzolen, terwijl als je een gehele verzoling laat uitvoeren het weer in balans is. Als je begrijpt wat ik bedoel?

Ikzelf ben nooit echt fan geweest van halve verzolingen omdat dit eerder tot problemen leidt dan een gehele verzoling i.e. eventueel loslaten van het nieuwe stuk, e.d.

Begrijp het niet echt eerlijk gezegd. Het stuk zool tussen waar de hak ophoudt en waar de 'halve zool' begint, dat stuk slijt toch nooit omdat het niet met de grond in aanrijking komt als je loopt? Waarom zou je dat mee laten nemen bij het verzolen?

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #809 Gepost op: 09 mei 2011 - 22:35:51
Begrijp het niet echt eerlijk gezegd. Het stuk zool tussen waar de hak ophoudt en waar de 'halve zool' begint, dat stuk slijt toch nooit omdat het niet met de grond in aanrijking komt als je loopt? Waarom zou je dat mee laten nemen bij het verzolen?

Geen idee wat Charlie bedoelt maar moet eerlijk zeggen dat ik, nu ik goed naar de foto's kan kijken, de verzoling van je tassels nogal lelijk uitgevoerd vind.