Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729156 keer gelezen)

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #780 Gepost op: 19 januari 2011 - 17:25:59
Heb je het voorste gedeelte enkel laten verlijmen, of is de doornaaier er tevens aan te pas gekomen, dennisbal?
Wat menig schoenmaker ook beweert, ik heb zelf slechte ervaringen met 'gezwikte' schoenzolen.
Echter heb ik wel eens gezien dat men ook met halve verzolingen soms een nieuwe aflapnaad / doorstiknaad aanbrengt. In dat geval lijkt me een complete verzoling inderdaad niet altijd nodig.

Gewoon doorgestikt :wink:
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #781 Gepost op: 19 januari 2011 - 17:36:56
Ah, helemaal top dennisbal.
In dat geval lijkt mij het inderdaad een goede en vooral ook economische oplossing!

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #782 Gepost op: 19 januari 2011 - 18:41:20
Waarom zou een complete verzoling de schoen merkbaar van vorm doen veranderen? Ik heb nergens last van.
Omdat het bovenwerk op een leest moet worden gespannen alvorens het onderwerk er af kan. Als het onderwerk, de originele vorm, er af gaat kan het bovenwerk de vorm aannemen van de leest.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #783 Gepost op: 19 januari 2011 - 22:03:14
Geinig, de hele/halve zool discussie begint elke 3 pagina's gewoon weer van vooraf aan. Halve verzoling onder mijn Santoni's op pagina 22 houden zich prima  :wink:
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #784 Gepost op: 20 januari 2011 - 11:08:40
Word er een beetje moe van iedereen weet het hier beter dus laat iedereen maar zijn ding doen.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #785 Gepost op: 20 januari 2011 - 15:05:10
Nu ja, de nuance die ik eigenlijk trachtte aan te brengen is dat het wat betreft de degelijkheid niet zozeer gaat om een halve versus een hele verzoling, maar eerder om het al dien niet doorgestikt zijn van de aangebrachte zool.

Dit heeft mijns inziens te maken met het feit dat de lijm die gebruikt wordt, wel een hoge treksterkte heeft, maar minder weerstand biedt tegen scheuren. De breukgevoeligheid van het lijmvlak is hoger dan de sterkte. Het is niet dat ik het beter denk te weten, maar indien dit niet zo was, kon een schoenmaker de gelijmde zool nooit van het bovenwerk lostrekken!

Uit eigen ervaring weet ik, dat wanneer er een klein scheurtje optreedt, bijvoorbeeld doordat men ergens tegenaan schopt (tegen de gevestigde orde?) dat het niet lang duurt voordat de zool er onfatsoenlijk bijhangt. Een stiknaad voorkomt dit.
Laatst bewerkt op: 20 januari 2011 - 15:06:45 door Mad Hatter

Nicky

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #786 Gepost op: 06 februari 2011 - 20:40:38
Vorige week een bezoekje gebracht aan Nils Kalf om mijn Santoni's te laten voorzien van nieuwe zolen en embouts  \:D/

Mediaman

• Gast
Reactie #787 Gepost op: 06 februari 2011 - 21:12:24
Schitterend!

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #788 Gepost op: 06 februari 2011 - 22:15:23
Ziet er mooi uit. Blake of goodyear?

Nicky

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #789 Gepost op: 07 februari 2011 - 10:40:37
Gewoon blakes, maar in de toekomst alleen nog maar GY's voor mij  :wink:

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #790 Gepost op: 07 februari 2011 - 11:26:58
Niks mis mee toch?

Nicky

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #791 Gepost op: 07 februari 2011 - 13:05:44
Op zich niet, maar heb ergens toch wel het idee dat GY duurzamer zijn.

Schoenhersteller

• Bekijk profiel
Reactie #792 Gepost op: 15 februari 2011 - 17:40:25
De discussie halve of hele verzoling en de garantie van de fabriek heeft heel veel te maken met de verschillen in kwaliteit van de schoenherstellers. Dat geld ook voor het wel of niet stikken cq doornaaien en aflappen.

Door vorige reparaties van derden kan je dan geen garantie meer geven, er word veel gesloopt/beschadigt/weggeschuurd dus onvakkundig gerepareerd namelijk.

Wat betreft degelijkheid met repareren betreft is een goodyear maakwijze de beste, zowel voor halve als hele verzolingen. Daar valt met de juiste apparatuur en vakkundigheid prima in de oude gaten te stikken. Ik heb er bij die al meer dan7 maal gedaan zijn.

gr Ger

Schoenhersteller

• Bekijk profiel
Reactie #793 Gepost op: 15 februari 2011 - 17:47:21
PS: door een Goodyear maakwijze niet te stikken, maar te lijmen moet de rand goed geschuurd worden om een goede lijmverbinding te krijgen. Daar door word heel vaak de binnendraadconstructie kapot geschuurd cq zeer verzwakt. Dit word regelmatig verholpen door de Cyanocrylaatpot(secondenlijm) erbij te pakken. Dit verhard dan tegelijktijd het leer waardoor het weer gaat breken.

Ik kan daar wel wat foto's van posten?

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #794 Gepost op: 15 februari 2011 - 19:00:41
....
...

Ik kan daar wel wat foto's van posten?

Goeie zaak.
Want een gewaarschuwd mens telt voor 10.
Het is maar hoe je het bekijkt..