Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652808 keer gelezen)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #960 Gepost op: 19 maart 2012 - 14:31:31
Hoewel nog steeds bezig in De toverberg [dat boek heb je niet in een paar daagjes uit tenslotte] begreep ik onlangs dat de laatste roman van J.J. Voskuil is verschenen, over de buurman(nen). Ik ben benieuwd en zal me dus eens naar de plaatselijke boekhandel snellen (morgen). Daarna is het kennelijk alleen nog wachten op de dood van mevrouw de weduwe voordat de dagboeken als laatste het licht zullen zien (10 jaar dan weer na die bevrijdende gebeurtenis). [Als we dat allemaal mogen beleven natuurlijk.] Wie weet zijn die dagboeken nog interessanter dan die van Hans Warren of vriendin Frida Vogels, of die van de schrijver met wie deze post begon (ook al liet die de hem onwelgevallige deeltjes verdwijnen, vermoedelijk omdat ze 'Voskuil-buurmannen'-stof bevatten).

Tenenkrommend hilarisch, en bijna nog droger en geserreerder dan Het Bureau, vind je ook niet?

'Sleutels' van Vaan is trouwens ook de moeite waard. Weliswaar heavy en van een geheel andere orde, maar wel bijzonder imponerend en disturbing.
(Kreeg er dat ding van Lannoye bij –"la'nwa", staat er op het plat... lul!  :-k– ; wat een zeverende Claus/Nooteboom-epigoon is dàt zeg! En 't boekje is afschuwelijk lelijk gezet en ontworpen bovendien!)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #961 Gepost op: 19 maart 2012 - 15:04:07
Van de week krege ik bericht van mijn boekhandelaar, beste Heinzelmann, dat de bestelde gebonden uitgave van De buurman niet meer leverbaar is. Ik heb het boek dus nog steeds niet. De laatste roman van Lanoye heb ik overigens na enkele pagina's ook weer weggelegd. Die Vaan, als jij het zegt, ga ik dan ook maar eens opzoeken. Overigens vind ik Detlev van Heest ook niet onaardig naast Voskuil.
Bij de buurman moest ik overigens onmiddellijk aan P.J. Meertens / Beerta denken met diens huisgenoot Herman Bianchi / Ravelli, maar ik geloof dat het niet om hen gaat, of wel?

Henley

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #962 Gepost op: 19 maart 2012 - 19:42:33
Mooi om te horen dat er hier ook fans zijn van Voskuil, het Bureau (en Maarten Koning) is prachtig in zn eenvoud. Een wijlen vriend van mij heeft na zijn promotie in de psychologie jarenlang voor het instituut voor klank gewerkt, zijn verhalen deden mij altijd zeer sterk denken aan het Beerta instituut, hilarisch...

Toevallig ook fans van Bordewijk, met name Bint, Rood Paleis en Karakter kan ik zeer waaderen

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #963 Gepost op: 19 maart 2012 - 19:59:07
Zeker. Blokken.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #964 Gepost op: 19 maart 2012 - 20:32:45
Karakter.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #965 Gepost op: 20 maart 2012 - 09:26:07
Mooi om te horen dat er hier ook fans zijn van Voskuil, het Bureau (en Maarten Koning) is prachtig in zn eenvoud. Een wijlen vriend van mij heeft na zijn promotie in de psychologie jarenlang voor het instituut voor klank gewerkt, zijn verhalen deden mij altijd zeer sterk denken aan het Beerta instituut, hilarisch...

Toevallig ook fans van Bordewijk, met name Bint, Rood Paleis en Karakter kan ik zeer waaderen
Zéker fan van Bordewijk: ik heb, denk ik, wel vrijwel alles van hem gelezen: zijn 13 delen Verzameld werk staan hier op de plank. Apollyon, Eiken van Dodona, De doopvont zijn ook prachtige, zij het wat minder bekende werken van hem. Of neem zijn Geachte confrère - over de advocatuur.

Henley

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #966 Gepost op: 20 maart 2012 - 18:12:12
Zéker fan van Bordewijk: ik heb, denk ik, wel vrijwel alles van hem gelezen: zijn 13 delen Verzameld werk staan hier op de plank. Apollyon, Eiken van Dodona, De doopvont zijn ook prachtige, zij het wat minder bekende werken van hem. Of neem zijn Geachte confrère - over de advocatuur.

Eiken van Dodona heb ik liggen maar nog niet gelezen, zal hier binnenkort eens aan beginnen

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #967 Gepost op: 27 maart 2012 - 01:07:50
Eiken van Dodona heb ik liggen maar nog niet gelezen, zal hier binnenkort eens aan beginnen
Zéker doen! Ik vind het een pràchtig boek; beetje bourgeois voor Bordewijk, maar toch weer interessant, ook vanwege de competitie tussen de twee broers en het kunstenaars-aspect erin; ik moet daarbij altijd een beetje aan Pyke Koch denken als model voor één van de twee broers, maar ik heb geen idee of Bordewijk en Koch elkaar kenden.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #968 Gepost op: 27 maart 2012 - 01:12:42
Als groot liefhebber van Thomas Mann overweeg ik de aanschaf van de Grosse kommentierte Frankfurter Ausgabe. Is iemand hier daarmee bekend? Is dat de moeite waard? Ik veronderstel van wel, maar toch (misschien dat ik Der Zauberberg maar eens als proefdelen bestel; dat boek ken ik toch al bijna uit mijn hoofd, dus/maar ik ben vooral benieuwd naar het commentaardeel).

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #969 Gepost op: 05 april 2012 - 00:33:55
Tenenkrommend hilarisch, en bijna nog droger en geserreerder dan Het Bureau, vind je ook niet?
De buurman éindelijk binnen: inmiddels 7e druk toch in plaats van de 1e, gebonden druk zoals ik die wenste :-( - maar ik wilde niet wachten op die eerste druk voordat ik het kon lezen. Ik vermoed dat het dit Paasweekeinde wel uitgelezen is.

Sirbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #970 Gepost op: 13 april 2012 - 19:34:18
Ik ben nu halverwege;

Abraham Moszkowicz - Liever rechtop sterven dan op je knieën leven.

#Echt een aanrader!

Fijn weekend verder!  :-D
Het meervoud van lef is leven

Henley

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #971 Gepost op: 13 april 2012 - 21:16:08
Kan me er niet veel bij voorstellen, sry

Henley

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #972 Gepost op: 13 april 2012 - 21:17:09
Als groot liefhebber van Thomas Mann overweeg ik de aanschaf van de Grosse kommentierte Frankfurter Ausgabe. Is iemand hier daarmee bekend? Is dat de moeite waard? Ik veronderstel van wel, maar toch (misschien dat ik Der Zauberberg maar eens als proefdelen bestel; dat boek ken ik toch al bijna uit mijn hoofd, dus/maar ik ben vooral benieuwd naar het commentaardeel).

Paul, om het over een totaal andere boeg te gooien, heb je weleens iets van Heinrich Mann gelezen?

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #973 Gepost op: 15 april 2012 - 23:52:25
Paul, om het over een totaal andere boeg te gooien, heb je weleens iets van Heinrich Mann gelezen?
Nee, eigenlijk niet. Der blaue engel heb ik natuurlijk wel gezien, en ik weet ook wel het een en ander over hem. Van 'The amazing family' heb ik van vrijwel iedereen dus wel iets gelezen (Thomas, Katia, Erika, Klaus, Golo) maar dus niet van Heinrich, noch van Michael.

Henley

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #974 Gepost op: 16 april 2012 - 20:11:47
Als je je echt wilt vastbijten in een gortdroge Duitse fin de siecle roman kan ik je Der Untertan aanbevelen, is iets voor de richtige Feinschmecker