Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652810 keer gelezen)

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #945 Gepost op: 15 februari 2012 - 09:54:25
+1 voor Swann. En Mulisch was grappig.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #946 Gepost op: 15 februari 2012 - 10:13:23
Net of jullie Belgen iemand hebben die überhaupt iets heeft gepresteerd...

Paul is geen Belg, maar Neder-Belg.

Mediaman

• Gast
Reactie #947 Gepost op: 15 februari 2012 - 10:16:51
Sinds de boekenlijst vd middelbare school vind ik ze allen even k*t.

Ch. Ryder

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #948 Gepost op: 15 februari 2012 - 10:29:09
Nou, nou, da's wel erg fel. Alsof-ie hoogstpersoonlijk je vrouw van achter heeft genomen. Dat zie ik Reve inderdaad niet zo snel doen.

* * *

Niks mis met Mulisch.

Nee, dat zie ik Reve niet doen, maar Mulisch ook niet. Mevrouw Ryder vindt Mulisch ook niets, die zou hem echt niet in haar buurt laten komen  :-D

Maar eh, er is veel mis met Mulisch. Niet alleen met zijn schrijfsels, maar ook met zijn karakter. Gelukkig hoor je de laatste tijd niets meer over de man. Hij is snel vergeten. Dat scheelt.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #949 Gepost op: 15 februari 2012 - 10:40:13
Wat heb je nou aan een schrijver met een goed karakter?

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #950 Gepost op: 15 februari 2012 - 10:50:03
Alsof-ie hoogstpersoonlijk je vrouw van achter heeft genomen. Dat zie ik Reve inderdaad niet zo snel doen.
Geen idee wat hij allemaal met zijn echtgenote, Hanny Michaelis, deed...

Ch. Ryder

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #951 Gepost op: 15 februari 2012 - 10:51:14
Nou, eh, een goed karakter maakt niets uit inderdaad. Zeker niet als die Mulisch nou ook nog eens mooie boeken had geschreven.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanitā - modern tailors
Reactie #952 Gepost op: 15 februari 2012 - 11:27:08
Hebben we hier niet een apart topic voor?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanitā - modern tailors

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #953 Gepost op: 15 februari 2012 - 11:37:34
(...) Zeker niet als die Mulisch nou ook nog eens mooie boeken had geschreven.

Maar dat heeft hij juist wel.

Het mooie aan Mulisch is dat hij in zijn boeken maat heeft weten te houden -- bewust of onbewust doet er zelfs niet eens toe -- en verheven zaken voor een breed lezerspubliek verteerbaar heeft gemaakt. Met de prettige bijkomstigheid dat een groter lezerspubliek automatisch leidt tot meer aanzien en meer money in the kitty.

Tuurlijk zullen er stilistisch betere schrijvers zijn, maar Mulisch' boeken 'lopen' wel en zitten vol sluitende narratieve cirkels. Of in andere woorden: briljant is anders, maar het is an sich een mooi kunstje, toch?
Laatst bewerkt op: 15 februari 2012 - 11:39:34 door Swann

Janus

• Gebruiker
  • The 1%
    • Bekijk profiel
Reactie #954 Gepost op: 15 februari 2012 - 11:38:40
Mulisch behoorde zeker tot de grootste schrijvers van Nederland. Hij werd niet voor niets tot de Grote Drie gerekend.

Fantastische cirkelredenering, Charlie. Je voorgaande opmerking zegt zoals gebruikelijk weer meer over jou dan over het onderwerp wat je aansnijdt.

Ben het met Heinz eens.
Laatst bewerkt op: 15 februari 2012 - 11:46:02 door Janus

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #955 Gepost op: 15 februari 2012 - 11:40:17
Vind de streep/effen combi maar een vreemde. In ieder geval met zo'n harde krijtstreep.

Is de combinatie van een effen jasje en krijtstreep broek echt zo gek? Bijv. bij een morning coat is het toch meer regel dan uitzondering en bij een gewoon jasje vind ik het ook best mooi eigenlijk. Wel vind ik het dan mooier als ook de basiskleur van de broek lichter is dan die van het jasje.

Charlie

• Gast
Reactie #956 Gepost op: 16 februari 2012 - 18:00:56
Nieuw leesvoer:

Toch blijft de Franse filosoof Alexis de Tocqueville (1805-1859) mijn favoriet. Als (conservatief-)liberaal kunnen overigens John Locke, Adam Smith en John Stuart Mill natuurlijk ook niet achterblijven.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #957 Gepost op: 26 februari 2012 - 18:00:06
Hoewel nog steeds bezig in De toverberg [dat boek heb je niet in een paar daagjes uit tenslotte] begreep ik onlangs dat de laatste roman van J.J. Voskuil is verschenen, over de buurman(nen). Ik ben benieuwd en zal me dus eens naar de plaatselijke boekhandel snellen (morgen). Daarna is het kennelijk alleen nog wachten op de dood van mevrouw de weduwe voordat de dagboeken als laatste het licht zullen zien (10 jaar dan weer na die bevrijdende gebeurtenis). [Als we dat allemaal mogen beleven natuurlijk.] Wie weet zijn die dagboeken nog interessanter dan die van Hans Warren of vriendin Frida Vogels, of die van de schrijver met wie deze post begon (ook al liet die de hem onwelgevallige deeltjes verdwijnen, vermoedelijk omdat ze 'Voskuil-buurmannen'-stof bevatten).

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Reactie #958 Gepost op: 19 maart 2012 - 13:29:00
Nu bezig in "De Urenfabriek", een zeikboek van een stagiaire die het niet leuk vond in BigLaw. Bah.

Daarnaast maar begonnen in "De Kostwinner" van Henk Rijks, dat is wel een winnaar IMHO. Over een bankier die na een ontslagronde financiële onafhankelijkheid vindt in de vorm van 600 kilo onversneden neusversnapering 8)
The man with style, is the man who can smile

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #959 Gepost op: 19 maart 2012 - 14:22:02
[...] Als je overigens alleen maar Tom Clancy/Ludlum leest, dan kan ik me voorstellen dat je dit een wat slap verhaal vindt. [...]

Euh... Clancy en Ludlum zijn slap in vergelijking met Nabokov, heur!  :evil:

"Als je alleen maar bij Van der Valk eet, dan kan ik me voorstellen dat je The Fat Duck een wat slap restaurant vindt..."  #-o
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)