Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652811 keer gelezen)

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Boeken - Algemeen
Reactie #990 Gepost op: 28 augustus 2012 - 12:40:28
Heb je number9dream in ebook, Chris? Nu bezig met Cloud Atlas en wil deze graag hierna lezen.

guest45

• Gast
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #991 Gepost op: 28 augustus 2012 - 12:53:03
Nee, heb m analoog. Surrie.
Ik vond hem wel wat moeilijker om in te komen dan de Cloud Atlas en Ghostwritten.
De laatste kun je anders ook proberen mocht je nr9d niet kunnen vinden.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #992 Gepost op: 28 augustus 2012 - 16:31:13
De Verborgen Geschiedenis, die staat in mijn top 10 zelfs.
Echt? Hm.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #993 Gepost op: 28 augustus 2012 - 16:38:26
Echt? Hm.

Niet dan, Paul? De verhevenheid van een groepje gymnasiasten boven de rest van de school, bacchanalen, offerrituelen. Heel herkenbaar, en zeer toegankelijk geschreven bovendien.
Laatst bewerkt op: 28 augustus 2012 - 16:40:28 door Swann

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #994 Gepost op: 28 augustus 2012 - 17:15:05
Vond het inderdaad vlot geschreven (vertaald), maar verder gewoon een simpel boekje.
Maar ik geloof dat ik wat van het zwaardere, en wat oudere, werk houd; vandeweek kreeg ik bijvoorbeeld een ander exemplaar binnen van De toverberg: mijn vorige exemplaar was letterlijk stuk gelezen en dat is best onhandig met van die (bijna) wegwaaiende losse blaadjes op zomerterrassen. Van de 'modernere' waardeer ik vooral Houellebecq, Grunberg en J.J. Voskuil.
Franzen moet ik ook nog steeds eens gaan lezen; werd me ook al aangeraden.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #995 Gepost op: 28 augustus 2012 - 20:02:49
En ik lees doorgaans geeneens vrouwen. (Met uitzondering van De Verborgen Geschiedenis, die staat in mijn top 10 zelfs.)

Heb je die dan ook in vertaling gelezen? Moet bij die vertaalde titel altijd denken aan Karel van de Graaf (geloof ik dat het was), die het in een interview met Tartt hardnekkig bleef hebben over The Hidden History.

Vond het inderdaad vlot geschreven (vertaald), maar verder gewoon een simpel boekje.

Bespeur ik daar een beetje litttttterair snobisme, Paul? :wink:  Ik mag The Secret History eens in de zoveel jaar ook graag herlezen - ben sowieso meer een herlezer - maar ja, ik ben ook van het soort SF'er dat Bret Easton Ellis best gaaf vindt.

Swann: ik zal die Franzen en Egan eens checken. En mijn eigen eeuwige tip blijft Lampedusa's De Tijgerkat, in de vertaling van Anthonie Kee (en de verfilming door Visconti).

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #996 Gepost op: 28 augustus 2012 - 20:16:11
In vertaling gelezen, V.

Ha, De Tijgerkat heb ik staan, ooit gekocht door lovende berichten, maar nog niet gelezen. Dit geeft de doorslag. Als ik De Kunst van het Veldspel uitheb, begin ik erin.

Janus

• Gebruiker
  • The 1%
    • Bekijk profiel
Reactie #997 Gepost op: 28 augustus 2012 - 20:18:14
Heb je die dan ook in vertaling gelezen? Moet bij die vertaalde titel altijd denken aan Karel van de Graaf (geloof ik dat het was), die het in een interview met Tartt hardnekkig bleef hebben over The Hidden History.

Beetje jammer inderdaad.

Citaat
Bespeur ik daar een beetje litttttterair snobisme, Paul? :wink:  Ik mag The Secret History eens in de zoveel jaar ook graag herlezen - ben sowieso meer een herlezer - maar ja, ik ben ook van het soort SF'er dat Bret Easton Ellis best gaaf vindt.

Swann: ik zal die Franzen en Egan eens checken. En mijn eigen eeuwige tip blijft Lampedusa's De Tijgerkat, in de vertaling van Anthonie Kee (en de verfilming door Visconti).

Het is alweer een jaar of... 10? Geleden dat ik De Verborgen Geschiedenis heb gelezen (mijn ouders hadden de vertaling, vandaar) maar ik vond het niet echt geweldig. Dat kan ook aan de vertaling hebben gelegen, maar de plot sprak me ook niet echt aan. Misschien toch maar weer eens een kans geven. Il Gattopardo is geweldig, de episch film ook - net als (bijna) alle films van Visconti trouwens. Een aantal jaar terug heb ik (ik dacht via NRC) een DVD box van hem aangeschaft. Elke cent waard.
Laatst bewerkt op: 28 augustus 2012 - 20:22:37 door Janus

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Boeken - Algemeen
Reactie #998 Gepost op: 28 augustus 2012 - 20:27:13
Niet dan, Paul? De verhevenheid van een groepje gymnasiasten boven de rest van de school, bacchanalen, offerrituelen. Heel herkenbaar, en zeer toegankelijk geschreven bovendien.

Mijn vrienden waren er ook lyrisch over, maar ik kon er echt niks mee. Terwijl ik normaal met plezier verhalen lees over mensen die zich superieur tov anderen voelen :)

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #999 Gepost op: 28 augustus 2012 - 20:53:06
Bespeur ik daar een beetje litttttterair snobisme, Paul? :wink:

En mijn eigen eeuwige tip blijft Lampedusa's De Tijgerkat, in de vertaling van Anthonie Kee (en de verfilming door Visconti).
Een ontzéttend litteraire snob ben ik, Velponi! Zo erg zelfs, dat ik De verborgen geschiedenis én De tijgerkat beide in vertaling heb gelezen. Even in mijn boekenkast kijkend, geloof ik dat ik van de schrijfster vooral De kleine vriend (weliswaar ook vertaald) vond tegenvallen; de eerste gebonden druk lijkt hier zelfs niet uitgelezen.

De tijgerkat las ik overigens pas nà de film gezien te hebben. Alles van Visconti vind ik trouwens pràchtig, Ludwig misschien het mooiste, maar dat komt vermoedelijk vooral door de muziek van Wagner, hoewel Death in Venice naar de novelle van de door mij geliefde Thomas Mann ook schitterend is, ook weer door muziek: van Mahler (die in Nederland na deze film nog bekender werd, terwijl Mahler in Nederland sowieso een belangrijke plaats inneemt, door de premières van symfonieën in het Concertgebouw, de originele manuscript-partituren van hem in het Haags Gemeentemuseum en zijn vriendschap met de grote, helaas later verguisde Willem Mengelberg).

(Lampedusa was als hertog en prins trouwens al bijna even adellijk als graaf Visconti, ook al zoon van een hertog.)
Laatst bewerkt op: 28 augustus 2012 - 20:55:15 door paulbrussel

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1000 Gepost op: 29 augustus 2012 - 10:00:13
In Sicilie is bijna elke boerelul prins of markies...

Charlie

• Gast
Reactie #1001 Gepost op: 29 augustus 2012 - 10:39:30
Ja, dat is waar. Ik ken er ook zo een, een Italiaans graafje maar stelt dus geen moer meer voor. Als ik het goed heb staan Hertogen op het continent hoger dan Prinsen (tenzij koninklijke bloede), terwijl in UK Prinsen altijd boven Hertogen staan.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1002 Gepost op: 29 augustus 2012 - 13:20:47
De tijgerkat las ik overigens pas nà de film gezien te hebben.

Ik ook, wat dacht je. In de tijd dat ik nog verwoed Criterion-dvd's verzamelde.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1003 Gepost op: 29 augustus 2012 - 13:53:37
recent "niemand in de stad" gelezen. boring cliche's. nu nicky haslams memoires, 1950-2000. amusing namesdropping.
live and let die

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1004 Gepost op: 29 augustus 2012 - 13:54:57
V. ik heb even snel een samenvatting gelezen, maar ik struikelde meteen over de jaartallen en namen. Gaat dat het hele boek zo door? Dat kan mijn breintje namelijk niet aan. Blinde vlek.