Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652800 keer gelezen)

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #930 Gepost op: 02 februari 2012 - 14:45:07
Op het moment Heer, vrouw, boer van Nabokov.

Het wat oudere/gedateerde taalgebruik en de broeierige sfeer die wordt neergezet is erg amusant. De innerlijke dialogen/gedachten van de hoofdpersoon voeren je echt mee de wereld van het boek in.

Vooralsnog zou ik 'm zeker aanraden. Als je overigens alleen maar Tom Clancy/Ludlum leest, dan kan ik me voorstellen dat je dit een wat slap verhaal vindt.

Ben benieuwd of ik aan het eind ook nog een soort overkoepelend thema kan ontdekken.

--edit : Zin afgemaakt. (Sorry Wolf)
Laatst bewerkt op: 02 februari 2012 - 18:11:21 door maboc
Niets zo veranderlijk als de mens

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #931 Gepost op: 02 februari 2012 - 17:45:54
tom clancy? lekkere films toch?
live and let die

maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #932 Gepost op: 02 februari 2012 - 18:12:19
tom clancy? lekkere films toch?
Ik heb m'n zin maar even afgemaakt in de vorige post.
Niets zo veranderlijk als de mens

Charlie

• Gast
Reactie #933 Gepost op: 14 februari 2012 - 20:37:27

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #934 Gepost op: 14 februari 2012 - 20:42:02
Vind de streep/effen combi maar een vreemde. In ieder geval met zo'n harde krijtstreep.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #935 Gepost op: 14 februari 2012 - 21:38:00
(Vooral een schrijver die niet tot de top van de Nederlandse literatuur gaat behoren...)

Charlie

• Gast
Reactie #936 Gepost op: 14 februari 2012 - 22:02:09
Net of jullie Belgen iemand hebben die überhaupt iets heeft gepresteerd...

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #937 Gepost op: 14 februari 2012 - 22:05:12
Off topic: nou ja, zeg :-). Veel van de 'Nederlandse' Gouden-Eeuwers zijn oorspronkelijk van de Zuidelijke Nederlanden.
Om wat recenter te zijn: Elsschot behoort beslist tot de grootste Nederlands(talig)e schrijvers.

Charlie

• Gast
Reactie #938 Gepost op: 14 februari 2012 - 22:22:13
Off topic: nou ja, zeg :-). Veel van de 'Nederlandse' Gouden-Eeuwers zijn oorspronkelijk van de Zuidelijke Nederlanden.

Ik ben een voorstander van Heelneerlandisme, dus dat is gewoon Nederland, of wel het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden.

Mulisch behoorde zeker tot de grootste schrijvers van Nederland. Hij werd niet voor niets tot de Grote Drie gerekend. Prachtvent ook. Ik kan me herinneren dat Van Dis ooit tegen hem zei: 'U verheft zich boven anderen.' Waarop Mulisch antwoordde: 'Tja, maar anderen kunnen toch meekomen?'

Hilarisch.  :lol:

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #939 Gepost op: 14 februari 2012 - 23:26:08
Mulisch behoorde zeker tot de grootste schrijvers van Nederland. Hij werd niet voor niets tot de Grote Drie gerekend.
Dat laatste ben ik dus met velen niet eens.
Maar het was zéker een bijzonder mens, al was het maar omdat hij (net als ik) een Haarlemmer was, én omdat hij op dezelfde school gegaan is als mijn vader :-).

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #940 Gepost op: 14 februari 2012 - 23:37:25
Dat laatste ben ik dus met velen niet eens.
Maar het was zéker een bijzonder mens, al was het maar omdat hij (net als ik) een Haarlemmer was, én omdat hij op dezelfde school gegaan is als mijn vader :-).

Nou, dan durf ik het wel hardop met u eens te zijn: Mullis is vullis, niet te raggen zo saai, pretentieus, hoogdravend en gezwollen. Zonder uitzondering!
(Ooit begon ik daar nog aan: uitzonderingen; maar zelfs die zijn bagger, keuzes met een mes op de keel. Rotboeken zijn het, stuk voor stuk.)

Stijl had 'ie wel, de rakker.
Veel stijl, vaak net iets te vroeg, en te veel voor dit land.
Un vrai bonhomme, maar ook een gebraden haan, in de gunstigste zin van 't woord.

Als't een schilder was geweest moet je denken aan een kruising tussen Helmantel en Pootvliet: beide vaklui, die eigenlijk niks kunnen.

Trouwens: brak de zon nou door, of ging het regenen, tijdens zijn uitvaart? In ieder geval 'zo toepasselijk'; was nog een heel 'ding', indertijd! *brf*

*Edit* W.F. Hermans is toch de Grote Eén?
En ene Reve, of Van 't Reve, die  schreef ook nog wel eens een aardig boek, indertijd. Niet alles, maar toch.
Laatst bewerkt op: 14 februari 2012 - 23:40:39 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #941 Gepost op: 14 februari 2012 - 23:57:15
Nou, dan durf ik het wel hardop met u eens te zijn: Mullis is vullis, niet te raggen zo saai, pretentieus, hoogdravend en gezwollen. Zonder uitzondering!

Als't een schilder was geweest moet je denken aan een kruising tussen Helmantel en Pootvliet: beide vaklui, die eigenlijk niks kunnen.

*Edit* W.F. Hermans is toch de Grote Eén?
En ene Reve, of Van 't Reve, die  schreef ook nog wel eens een aardig boek, indertijd. Niet alles, maar toch.
Hèhè, eindelijk eens iemand die het met me eens is :-).
Hermans inderdaad nummer 1; Reve met zijn vroege boeken (uit het tijdperk van de BB, Van Oorschot en Polak) vond ik ook goed; De avonden vind ik blijvend briljant.

Héhé: Helmantel en Poortvliet zijn natuurlijk (ook) geen kunstenaars!

Ch. Ryder

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #942 Gepost op: 15 februari 2012 - 08:59:51
Mullis is vullis, Reve is leven!
Mulisch kraaide het uit van plezier toen zowel Reve als Hermans waren overleden. Hij vond toen zelf dat hij als de Grote 1 over was gebleven... Er zijn genoeg verhalen bekend over zijn enorme ego.

Van zijn vriendenclubje (de zogenoemde "Herenclub") is gelukkig niet veel meer over, de een na de ander is overleden. Zij (o.a. Reinbert de Leeuw, Marcel van Dam, Mulisch, Van Mierlo, en aan het eind ook nog Connie Palmen) hebben jarenlang gedacht dat zij Nederland regeerden, zowel op politiek als cultureel terrein, alleen al door iedere week bij Braakhekke te gaan eten. Allemaal dezelfde pretenties en arrogantie. Toen Mullisvullis doodging waren deze lui niet van de buis te slaan. En toen Van Mierlo ging, kwamen diezelfde koppen nog een keer vertellen hoe geweldig ze wel waren. Wat een blaaskaken, stuk voor stuk.

Mulisch kan natuurlijk niet in de schaduw staan van de twee giganten Hermans en Volksschrijver Reve, en dan heb je nog Hella Haasse en (Vlaamse) schrijvers als Claus en Boon. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik ben het hartstochtelijk eens met Heinz en paulbrussel.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #943 Gepost op: 15 februari 2012 - 09:36:16
mullis en reve gaan zwemmen. reve steekt zijn teen in het water en kraait " oe lekker warm". mullis steekt zijn neus in het water en zegt " en lekker diep".  :mrgreen:
live and let die

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #944 Gepost op: 15 februari 2012 - 09:46:39
Mullis is vullis, Reve is leven!
Mulisch kraaide het uit van plezier toen zowel Reve als Hermans waren overleden. Hij vond toen zelf dat hij als de Grote 1 over was gebleven... Er zijn genoeg verhalen bekend over zijn enorme ego.

Van zijn vriendenclubje (de zogenoemde "Herenclub") is gelukkig niet veel meer over, de een na de ander is overleden. Zij (o.a. Reinbert de Leeuw, Marcel van Dam, Mulisch, Van Mierlo, en aan het eind ook nog Connie Palmen) hebben jarenlang gedacht dat zij Nederland regeerden, zowel op politiek als cultureel terrein, alleen al door iedere week bij Braakhekke te gaan eten. Allemaal dezelfde pretenties en arrogantie. Toen Mullisvullis doodging waren deze lui niet van de buis te slaan. En toen Van Mierlo ging, kwamen diezelfde koppen nog een keer vertellen hoe geweldig ze wel waren. Wat een blaaskaken, stuk voor stuk.

Mulisch kan natuurlijk niet in de schaduw staan van de twee giganten Hermans en Volksschrijver Reve, en dan heb je nog Hella Haasse en (Vlaamse) schrijvers als Claus en Boon. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik ben het hartstochtelijk eens met Heinz en paulbrussel.

Nou, nou, da's wel erg fel. Alsof-ie hoogstpersoonlijk je vrouw van achter heeft genomen. Dat zie ik Reve inderdaad niet zo snel doen.

* * *

Niks mis met Mulisch.