Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652827 keer gelezen)

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #915 Gepost op: 19 januari 2012 - 22:34:31
Als je nog meer tips hebt op dit gebied, graag.

Goed dat je er weer bent Paul.  :)
Recent verslonden (ook omdat ik van portretschilders houd): Duff Hart-Davis, Philip de Laslo; Engelse versie van Caspar Wintermans, Alfred Douglas (uitgebreider dan de Nederlandse versie); en biografisch en van heel ander orde (maar je leest misschien geen Frans): L'ami du prince Journal inédit d'Alfred de Gramont 1892-1915 (leuke inkijk in de conservatieve Franse en internationale kringen).

Mediaman

• Gast
Reactie #916 Gepost op: 19 januari 2012 - 22:36:06
Nee ik lees geen Frans, zo leuk vond ik de middelbare school niet.  :mrgreen:

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #917 Gepost op: 19 januari 2012 - 23:56:00
Oh ja: lees, in memoriam Rudi van Dantzig, als je van biografieën houdt: Het leven van Willem Arondéus 1894-1943: een fascinerend leven vlot beschreven.

RdB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #918 Gepost op: 20 januari 2012 - 00:00:40
Ik onlangs de Alchemist van Paulo Coelho gelezen, nadat ik er zoveel mensen over had gehoord. Ik heb een beetje binnensmonds overgegeven toen ik las "Het hele universum werkt mee om je te helpen bereiken wat je wilt.".
Verder wel een paar aardige stukken waarin beschreven wordt dat je vooral jezelf beperkingen oplegt bij dromen die je wilt bereiken.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #919 Gepost op: 20 januari 2012 - 00:07:49
Ik onlangs de Alchemist van Paulo Coelho gelezen, nadat ik er zoveel mensen over had gehoord. Ik heb een beetje binnensmonds overgegeven toen ik las "Het hele universum werkt mee om je te helpen bereiken wat je wilt.".
Verder wel een paar aardige stukken waarin beschreven wordt dat je vooral jezelf beperkingen oplegt bij dromen die je wilt bereiken.
Dat klinkt niet aanstekelijk, maar ik heb nooit wat van hem gelezen.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #920 Gepost op: 25 januari 2012 - 01:52:34
De interesse ligt bij non-fictie, biografieën, krijgshistorie.
Waar komt die interesse voor krijgshistorie eigenlijk vandaan?

Mediaman

• Gast
Reactie #921 Gepost op: 25 januari 2012 - 06:37:46
Waar komt die interesse voor krijgshistorie eigenlijk vandaan?

Goede vraag; eigenlijk altijd al interesse gehad in militaire zaken, als kleine jongen ben ik vaak op vakantie geweest nabij Oirschot, daar lag een groot oefenterrein, het oorlogs & verzetsmuseum, etc. Vermoed dat ik daar aangestoken ben, wilde ook graag de dienstplicht vervullen, maar hoefde niet.

Mijn interesse ligt voornamelijk bij WWII en dan in het bijzonder bij materieel en tankslagen.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #922 Gepost op: 25 januari 2012 - 08:45:14
Ik lees de VI.

guest45

• Gast
Reactie #923 Gepost op: 25 januari 2012 - 09:07:23
Heeft iemand hier The Kindly Ones gelezen van Littell? Zo ja wat vinden jullie er van?

Het is en heftig boek waar ik zeker niet alles uit heb gehaald dat er in zit.
Het zijn de memoires van een SuSu officier. (Fictie)

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #924 Gepost op: 25 januari 2012 - 09:10:00
Dank, Mm, voor de uitleg! Een zekere interesse in WOII deel ik overigens met je.
Laatst heb ik overigens nog geprobeerd details te achterhalen over een oudoom die door de Duitsers is gefusilleerd, maar daar kon ik op het internet helemaal niets over vinden, ook niet op de site van het verzetsmuseum, en evenmin in De Jong's standaardwerk.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #925 Gepost op: 25 januari 2012 - 09:17:02
Heeft iemand hier The Kindly Ones gelezen van Littell? Zo ja wat vinden jullie er van?

Het zijn de memoires van een Suit Supply officier. (Fictie)

:lol:

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #926 Gepost op: 25 januari 2012 - 09:17:23

Het zijn de memoires van een Suit Supply officier. (Fictie)
Heb je het niet in de Nederlandse vertaling gelezen? Ik heb het indertijd eerst in het Frans, en toen twee jaar later de vertaling uitkwam nog eens in het Nederlands gelezen. Op het slot na, vond ik het een goed en boeiend boek. De hoofdpersoon Max Aue is overigens geďnspireerd op een extreem-rechtse Belg, Legrelle, hetgeen Littell uitlegt in Le sec et l'humide.

guest45

• Gast
Reactie #927 Gepost op: 25 januari 2012 - 09:35:28
Heb je het niet in de Nederlandse vertaling gelezen? Ik heb het indertijd eerst in het Frans, en toen twee jaar later de vertaling uitkwam nog eens in het Nederlands gelezen. Op het slot na, vond ik het een goed en boeiend boek. De hoofdpersoon Max Aue is overigens geďnspireerd op een extreem-rechtse Belg, Legrelle, hetgeen Littell uitlegt in Le sec et l'humide.

Het slot werd wat vreemd inderdaad. Ik heb de Engelse vertaling gelezen; helaas is mijn Frans niet goed genoeg voor het origineel. Wie weet ooit...
Ah, dat van Legrelle wist ik niet! dank voor de info.

LOL @ MF  :lol:

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #928 Gepost op: 25 januari 2012 - 11:02:21

Mediaman

• Gast
Reactie #929 Gepost op: 25 januari 2012 - 11:09:34
Dank, Mm, voor de uitleg! Een zekere interesse in WOII deel ik overigens met je.
Laatst heb ik overigens nog geprobeerd details te achterhalen over een oudoom die door de Duitsers is gefusilleerd, maar daar kon ik op het internet helemaal niets over vinden, ook niet op de site van het verzetsmuseum, en evenmin in De Jong's standaardwerk.

Je zou een kunnen bellen met het museum misschien dat ze je kunnen helpen of in de juiste richting kunnen sturen.

Heb je op de site van het NIOD gekeken? http://www.niod.knaw.nl/

Of wellicht hier: http://archievenwo2.nl/
Laatst bewerkt op: 25 januari 2012 - 11:12:56 door Mediaman