Ik vraag me af in hoeverre het zinvol is om Chinese oorlogskunst uit de 2e eeuw voor christus te betrekken op geldzaken? Maar het komt op mij in die context een beetje over als quasi-intellectualisme.
Maar ik kan het mis hebben. Het kan best heel zinvol zijn.
The Art of War is geschreven door Sunzi, ook wel Sun Tsu, rond de zesde eeuw voor Christus.
Dat jij de relatie tussen dit geschreven werk en geldzaken (eigenlijk: strategiën in z'n algemeenheid en daarbij, dus ook, 'business strategies') als 'quasi-intellectualisme' bestempeld zegt mij eigenlijk alleen dat je niet weet waar je het over hebt.
Maar ook ik kan het mis hebben
Ondanks dat de directe relatie niet erg duidelijk is (welke er wel degelijk is: het efficiënte en effectieve gebruik, en allocatie, van resources) kan er veel geleerd worden van dit boek, en het wordt natuurlijk niet voor niets zo vaak gebruikt en beschreven.
Hele business onderwerpen zijn uit dit boek voortgevloeid. Natuurlijk is dit boek niet de literatuur die gebruikt wordt zodat studenten kennis maken met 'business war games' en 'marketing warfare strategies', maar het is wel achtergrondliteratuur waarnaar vaak verwezen wordt.