Auteur Topic: [Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen  (980807 keer gelezen)

Thibault

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenen poetsen
Reactie #360 Gepost op: 09 mei 2008 - 23:33:07
Enig idee hoe ik deze schoenen moet poetsen? Het probleem is dat er 2 tinten in zitten. Ik gebruik nu een volledige doorzichtige gel (als het nodig is) + kleurloze schoenpoets uit blikje van Saphir.
Zou ik deze schoen af en toe poetsen met bordeaux (gewoon de kleur van de schoen dus)  schoenpoets?

Deze week enkele borsteltjes gekocht van Saphir, prima kwaliteit.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #361 Gepost op: 09 mei 2008 - 23:43:27
Citaat van: "Thibault"
Enig idee hoe ik deze schoenen moet poetsen? Het probleem is dat er 2 tinten in zitten. Ik gebruik nu een volledige doorzichtige gel (als het nodig is) + kleurloze schoenpoets uit blikje van Saphir.
Zou ik deze schoen af en toe poetsen met bordeaux (gewoon de kleur van de schoen dus)  schoenpoets?

Deze week enkele borsteltjes gekocht van Saphir, prima kwaliteit.

plaatje

Hiervoor kun je je het beste vervoegen bij het verkooppunt of een winkelier waarvan je denkt dat je op zijn advies kunt afgaan.

De reden daarvoor is dat bij 10 beeldschermen de kleur van de schoenen bij wijze van spreken op 11 verschillende manieren worden weergegeven.

Groeten,
Don

Thibault

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #362 Gepost op: 09 mei 2008 - 23:47:50
Ja dat weet ik, maar het is vooral de vraag of de donkere of lichtere stukken niet gaan vervagen als ik met te lichte of te donkere schoenpoets werk?

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #363 Gepost op: 10 mei 2008 - 00:01:05
Ja dat weet ik, maar het is vooral de vraag of de donkere of lichtere stukken niet gaan vervagen als ik met te lichte of te donkere schoenpoets werk?

Stelregels kunnen natuurlijk altijd:

1. Een leren schoen heeft pigment nodig, kleurloze crèmes volstaan niet voor de langere termijn;
2. de meeste bruine crèmes bevatten niet voldoende pigment om een aanwezige kleur te 'overstemmen'. Met nadruk op 'de meeste'.
3. Begin met de toepassing van de bruine crème op het donkerste stuk van de schoen en werk naar de lichtere gedeelten toe, net zo lang totdat je merkt dat je de originele kleur verdringt.

Groeten,
Don

Thibault

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #364 Gepost op: 10 mei 2008 - 08:52:24
Dankjewel, volgende week dan maar de schoen meenemen naar de schoenmaker en de ideale schoenpoets uitkiezen.

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #365 Gepost op: 10 mei 2008 - 10:53:23
Citaat van: "Don"

Stelregels kunnen natuurlijk altijd:

1. Een leren schoen heeft pigment nodig, kleurloze crèmes volstaan niet voor de langere termijn;
2. de meeste bruine crèmes bevatten niet voldoende pigment om een aanwezige kleur te 'overstemmen'. Met nadruk op 'de meeste'.
3. Begin met de toepassing van de bruine crème op het donkerste stuk van de schoen en werk naar de lichtere gedeelten toe, net zo lang totdat je merkt dat je de originele kleur verdringt.

Groeten,
Don

Ik ben het helemaal met Don eens. Neem overigens een schoencreme die in kleur overeenkomt met de donkerste kleur van je schoen.
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Thibault

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #366 Gepost op: 10 mei 2008 - 13:58:41
Even een ander vraagje, kan het dat de schoenpoets zich niet goed hecht op slecht-kwaliteit leer.
Ik heb vandaag mijn Ambiorixen gepoetst, welke toch van redelijke kwaliteit zijn. Dus eventjes laten drogen, afborstelen en oppoetsen. Helemaal streepvrij nadien en mooie shine.
Terwijl mijn zwarte schoenen van Bexley nooit streepvrij te krijgen zijn, de poets dringt als het ware niet in de schoen, en zelfs na een uur drogen kan ik er nog makkelijk strepen intrekken.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #367 Gepost op: 10 mei 2008 - 16:45:28
Even een ander vraagje, kan het dat de schoenpoets zich niet goed hecht op slecht-kwaliteit leer.
Ik heb vandaag mijn Ambiorixen gepoetst, welke toch van redelijke kwaliteit zijn. Dus eventjes laten drogen, afborstelen en oppoetsen. Helemaal streepvrij nadien en mooie shine.
Terwijl mijn zwarte schoenen van Bexley nooit streepvrij te krijgen zijn, de poets dringt als het ware niet in de schoen, en zelfs na een uur drogen kan ik er nog makkelijk strepen intrekken.

Mogelijk is er ergens gedurende de levensduur van de schoen een product op gesmeerd dat zich slecht laat combineren met de schoenpoets die je gebruikt. Met een bepaalde dosis lef en handigheid zou je kunnen proberen de schoenen aan te pakken met schoonmaakazijn en alcohol of aceton. De manier waarop je dit kunt doen is mooi geïllustreerd in het bericht waarnaar ik hieronder link:

A Tale of Two Shoes: Fixing a pair of Bruno Maglis Photoessay

Als je op de pagina bent, dan kun je op CTRL + F drukken om de zoekfunctie van je browser te gebruiken (zo werkt het tenminste bij Firefox en Internet Explorer). Als zoekterm kun je dan 'Part 2' gebruiken voor de schoonmaakinstructies.

Groeten,
Don

Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
[Schoenen - Onderhoud] Schoenspanners - Deel II
Reactie #368 Gepost op: 21 juli 2008 - 12:08:20
Quotidie potest esse ultimo die

Peer Gynt

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #369 Gepost op: 21 juli 2008 - 12:13:23
Citaat van: "Bachelor"
Wat vinden we hier van:

http://www.esquire.nl/styleguide/article.aspx?aid=1261

Vooral heel erg nietszeggend... dit lijkt me vrij standaard schoenpoetsen. Beetje jammer ook dat hij het bijvoegelijk naamwoord 'dure' nog moest gebruiken. Daarbij klem ik zelf geen nét gepoetste schoenen tussen mijn benen aangezien het altijd nog wel iets af kan geven als er nog geen doek overheen is geweest.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

foto010101

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #370 Gepost op: 21 juli 2008 - 12:15:34
Citaat van: "Peer Gynt"
Citaat van: "Bachelor"
Wat vinden we hier van:

http://www.esquire.nl/styleguide/article.aspx?aid=1261

Vooral heel erg nietszeggend... dit lijkt me vrij standaard schoenpoetsen. Beetje jammer ook dat hij het bijvoegelijk naamwoord 'dure' nog moest gebruiken. Daarbij klem ik zelf geen nét gepoetste schoenen tussen mijn benen aangezien het altijd nog wel iets af kan geven als er nog geen doek overheen is geweest.

Inderdaad. Verder lijkt het me juist beter om de schoenspanner erin te laten bij het poetsen.
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #371 Gepost op: 21 juli 2008 - 12:35:00
Precies, wat jammer is dat zo heel veel mannen (die dit filmpje zien) het verkeerd aanleren  :( , zonde van je plastic schoenen  :lol:
Quotidie potest esse ultimo die

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #372 Gepost op: 21 juli 2008 - 12:36:18
Ik gebruik nooit een borstel. Doe alles met katoenen doeken (oude T-shirts). De laatste tijd gebruik ik – tip van Carwo – witte katoenen handschoenen (denk Boudewijn Büch) om de poets op te brengen en de schoen flink op te wrijven.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #373 Gepost op: 21 juli 2008 - 13:10:47
Mikey's treatment:

Als de schoenen als gevolg van weersomstandigheden echt vies geworden zijn, dan borstel ik eerst opgedroogde modderresten e.d. er af. Voor het poetsen gebruik ik een wollen doek, liefst eentje waar de auto al een paar keer mee gedaan is en een die ook een paar keer in de wasmachine heeft meegedraaid.

Ik pas ook de draaiende beweging toe, en gebruik verschillende kleuren poets door elkaar (patina). Een druppeltje water op de poetsdoek poetst extra lekker.  :wink:

De spiegel van de schoen (vaak 'dikker' gefinished), poets ik tegenwoordig vaak (na) met de kleurloze, harde bijenwas van LCA. Mooie, duurzame glans.  :) Op de delen waar een dunnere finish aanwezig is, werkt dit minder, de was is daar imo te dik voor.

Zodra de schoen in de was staat, laat ik 'm minstens een minuut of tien staan. Hierna mooi opwrijven met een schoenzakje van Santoni of schone (oude) wollen poetsdoek.

Edit: waarom posten we dit in 'schoenspanners'?  :)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #374 Gepost op: 21 juli 2008 - 13:15:04
Citaat van: "Mikey Fuoco"
Mikey's treatment:

Als de schoenen als gevolg van weersomstandigheden echt vies geworden zijn, dan borstel ik eerst opgedroogde modderresten e.d. er af. Voor het poetsen gebruik ik een wollen doek, liefst eentje waar de auto al een paar keer mee gedaan is en een die ook een paar keer in de wasmachine heeft meegedraaid.

Ik pas ook de draaiende beweging toe, en gebruik verschillende kleuren poets door elkaar (patina). Een druppeltje water op de poetsdoek poetst extra lekker.  :wink:

De spiegel van de schoen (vaak 'dikker' gefinished), poets ik tegenwoordig vaak (na) met de kleurloze, harde bijenwas van LCA. Mooie, duurzame glans.  :) Op de delen waar een dunnere finish aanwezig is, werkt dit minder, de was is daar imo te dik voor.

Zodra de schoen in de was staat, laat ik 'm minstens een minuut of tien staan. Hierna mooi opwrijven met een schoenzakje van Santoni of schone (oude) wollen poetsdoek.

Kan iemand dit topic even plakkerig maken? Dae.?