Auteur Topic: Rok/Smoking  (318369 keer gelezen)

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Rok/Smoking
Reactie #360 Gepost op: 31 oktober 2010 - 23:10:51
Ah, juist. Ik begrijp dat de keuze voor drie studs meer een praktische overweging was op dat moment. Van jou zijn we gewend dat je er veel tijd en moeite in steekt om de details goed te krijgen. Het resultaat vind ik nog steeds prachtig en mijn repliek was geenszins bedoelt als kritiek op jouw hemd.

Dank.

Citaat
Een hemd dat als een polo over het hoofd gaat en vervolgens twee studs kan hebben is inderdaad ideaal. Wellicht dat dan alleen het probleem zich aandoet, dat men het hemd wijder zal moeten laten snijden, opdat men het nog kan aantrekken. Bij een rok in mindere mate een probleem denk ik, vanwege het vest, dat enigszins 'drape' zal voorkomen. Toch zal het liefhebbers van zeer aansluitend MTM / bespoke denk ik tegenstaan.

Mijn berichten zijn niet geschreven vanuit het oogpunt van een liefhebber van 'zeer aansluitend MTM / bespoke'. Ik lees in het bovenstaande deel van je bericht overigens geen tegenwerping, maar ik vond het toch van belang om het op te merken.

Citaat
Waar het mij echter om ging is dat de blinde sluiting an sich, zonder studs inderdaad een beetje kaal aandoet. Echter in combinatie met enkele studs is het naar mijn mening een prima oplossing voor een 'cleane' verschijning van het hemd. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een blinde sluiting op mijn rokhemd, waar één enkele stud bij gebruikt kan worden.
Van afstand valt de sluiting verder ook niet op overigens, er is bijvoorbeeld geen opgelegde knopenlijst.

Daarom ageerde ik tegen de blinde sluiting. Ik kan me het nut van alleen een blinde sluiting maar moeilijk inbeelden.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #361 Gepost op: 01 november 2010 - 00:35:16
Ik begrijp hem Don. Volgens mij zijn we het dan toch eens. Mijn definitie van de blinde sluiting was op dat moment even iets breder.  ;)
Ik zou denk ik nog eerder mooie parelmoeren knopen willen tonen dan dat ik ze verstop achter een plissé. Tenminste één stud is wel een vereiste denk ik en de knopenlijst dient ook niet zo opvallend aanwezig te zijn.

Goeie deal overigens, van de PaVo. Ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn bij een MTM dinnersuit. Ik heb al een MTM pak van aldaar, maar dat is volgens mij een ander patroon, namelijk het 'London' model.
Het zou wel zo makkelijk zijn als we dat als basis konden gebruiken...

Umpire

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #362 Gepost op: 01 november 2010 - 11:25:05
Nog even voor de goede orde, want snap het nog niet helemaal...

Een smokingshirt kan worden gemaakt van:
Maar volstaat een gewone poplin ook of een pinpoint?

Kan met een blinde sluiting zoals deze hieronder, waar de knopen in een standaard verhouding van elkaar worden geplaatst ook studs gebruiken?

Is het overigens een idee om een topic te openen over puur soking shirts; zoals het er  nu al is voor de smoking en smokingschoenen?

Nog een vraag: het rever vand e smoking moet dat worden doorgeput of juist niet?

EDIT:
Nog even een toevoeging mbt de keuze bretels. Wat is het verschil, behalde de gespkleur/materiaal en welke heeft jullie voorkeur? Zwart of Wit

White Moire Brass Fittings
http://www.classicwardrobe.co.uk/White-Moire-Brass-Fittings-p_883.aspx?query=Categories/Designer/Categories/Albert-Thurston

White Moire Dress Braces
http://www.classicwardrobe.co.uk/White-Moire-Dress-Braces-p_384.aspx?query=Categories/Designer/Categories/Albert-Thurston
Laatst bewerkt op: 01 november 2010 - 23:44:30 door Umpire

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #363 Gepost op: 02 november 2010 - 18:02:33
Nog even voor de goede orde, want snap het nog niet helemaal...

Een smokingshirt kan worden gemaakt van:(...)
Piquet is niet hetzelfde als piqué. Piqué is een andere naam voor marcella. Ik zou het houden bij plissé of piqué voor het front van een smokinghemd. In de keuze van de stof die niet zichtbaar is kun je je uitleven. Mijn rokhemd is bijvoorbeeld van linnen.

Citaat
Kan met een blinde sluiting zoals deze hieronder, waar de knopen in een standaard verhouding van elkaar worden geplaatst ook studs gebruiken?

(...)
Dat hangt af van degene die het maakt. Een sluiting die geschikt is voor een stud is niets anders dan twee knoopsgaten die over elkaar heen vallen als het hemd wordt gedragen.

Citaat
Nog een vraag: het rever vand e smoking moet dat worden doorgeput of juist niet?
Ik zou het niet doen. Het doorputten van revers zoals dat meestal wordt aangeboden als optie is puur decoratief. Kwestie van persoonlijke voorkeur.

Citaat
EDIT:
Nog even een toevoeging mbt de keuze bretels. Wat is het verschil, behalde de gespkleur/materiaal en welke heeft jullie voorkeur? Zwart of Wit (...)

Wit of zwart maakt niet uit. Bretels zijn toch niet zichtbaar. Witte kun je ook onder een rokkostuum gebruiken. Ik heb de koperkleurige. Vind ik mooi.

Umpire

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #364 Gepost op: 02 november 2010 - 19:09:57
Piquet is niet hetzelfde als piqué. Piqué is een andere naam voor marcella.

Ok wist ik niet.

Ik zou het houden bij plissé of piqué voor het front van een smokinghemd. In de keuze van de stof die niet zichtbaar is kun je je uitleven. Mijn rokhemd is bijvoorbeeld van linnen.

Samenvattend:
de voorkant van het shirt is dan een blinde sluiten van of plissé of piquet met blinde sluiting (met eventueel knoopsgaten voor de studs). En de rest van het shirt is naar vrije keuzen. Wat zou een goede keuze zijn?

Wat voor stof op de manchetten en kraag?

Dus niet heel het shirt van of plissé of piquet of marcella?

http://www.albinigroup.com/en/glossario

Marcella
A very compact piquet fabric, only in white or black, used for the front bib of evening shirts (and/or waistcoats) Marcella is often starched with resin to further stiffen it for an even greater formality.

Piquet
Cotton double faced cloth which presents different relief effects similar to the weaves seen on silk tie fabrics, or in any case combinations of different types of weaves within the same fabric. The fabric is usually very richly constructed in order to achieve the raised weaving effects, whether they be satins, ottomans or vertical or horizontal ribs. The fabric is woven on top and bottom beams to keep the good tension. Other typical piquet constructions are the Bedford Cord or wavy Marcella effects often associated with formal evening wear fabrics.

Plisse or Pleats
This fabric is woven in a particular way to achieve a fine pleated sort of effect that is used for formal dress shirts. Some Plisse fabrics may be chemically treated by caustic soda to produce a pleated effect, like the typical pleated fabrics of Fortuny.
Laatst bewerkt op: 02 november 2010 - 20:30:08 door Umpire

Umpire

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #365 Gepost op: 05 november 2010 - 01:19:14
Nu las ik op www.blacktieguide.com het volgende:

Citaat
"The standard type of fabric for soft or semi-stiff formal shirts is a fine broadcloth or voile."

Marcella (Piqué)
The subtle texture of piqué is another option for adding elegance to the bosom of a formal shirt whether pleated or unpleated.  London shirtmakers of the 1930s also added the material to cuffs and collars in order to create a dressier alternative to the pleated black-tie shirt.  This combination is commonly known as a marcella shirt after the British term for the birdseye pattern that is used in the piqué."

--> Uit welke stofdelen moet het shirt nu zijn opgebouwd (kraag, staander(voet), frontpleat, manchetten, mouwen, rug).. zie ook vraag hierboven reeds gepost

Wat voor type kraag? (semi)Wide spread / cut away?

Ik wil het shirt helemaal laten maken dus vandaar de onzekerheid in mn vraagstelling..

EDIT:
Citaat
The typical tuxedo shirt will only use special material for the front bosom.  This could be plain marcella or piqué, or it could be a pleated bosom which is usually made with fine broadcloth but can also be made of marcella or piqué.  All the rest of the shirt is usually made from fine broadcloth.  However, if you want the shirt to be as cool as possible, you can have all the unexposed portions (i.e. all the portions except the bosom, cuffs and collar) made out of a loosely woven fabric like voile as shown here: http://www.blacktieguide.com/Classic_Components/Shirts/wentworth_miller_cropped.jpg.   I had never heard of plisse before but after doing a bit of research it appears to be an alternative to pleats and would be fine as long as it is pure white like this:   http://hbecom.socialaffect.com.au/ProductDetail/mens/men_shirts/poplin_plisse_slim_fit_tuxedo_shirt/137   

The alternative to this is the English shirt known as a marcella shirt.  It uses marcella not just for the bosom but also for the cuffs and (turndown) collar as shown here: http://www.blacktieguide.com/Classic_Components/Shirts/CT_Marcella.jpg.

Citaat
Broadcloth, Poplin (or Popline fr.)
Thought you were finally going to find out the difference, eh? Well, you're not. Why? Because for all practical purposes, Broadcloth and Poplin are exactly the same thing. Historically, there had been one slight difference which is all but ignored today.
Laatst bewerkt op: 05 november 2010 - 21:44:54 door Umpire

Umpire

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #366 Gepost op: 06 november 2010 - 11:32:44
En hier kwam ik ook nog informatie tegen mbt het shirt:

Citaat
Men's Clothing Encyclopedia
White or Ivory with wing or straight collar and French cuffs, and pleated front with studs.  You’ll use studs that match your cuff links to close the front of the shirt.  Wing collars are more appropriate for tailcoats but are acceptable for any formalwear.
The formal shirt will have a pleated front (to the waist only, so that it doesn’t buckle when you sit down) – that’s the reason the waist is always covered with either a cummerbund or waistcoat or double-breasted dinner jacket which is never unbuttoned in public. The other reason (see below under Waist Cover)  is dictated from the practice of wearing the jacket of White Tie open.  Covering the waist band has nothing to do with holding up your pants.

The shirt pleats (not ruffles!) will be refined; ¼ to ½ inch pleats will do nicely. Fewer pleats are more sophisticated than many.  An alternative is pique or waffle weave fabric on the front of the shirt.  

Like any dress shirt, ½” of “linen” should be exposed beyond the jacket sleeve.  This finishes off the look plus gives guests a chance to check out your fabulous cuff links.
Laatst bewerkt op: 06 november 2010 - 11:35:19 door Umpire

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #367 Gepost op: 06 november 2010 - 21:56:01
Prima informatie, maar dat een opstaande boord acceptabel is, vind ik een beetje afdoen aan deze traditionelere keuze.
Eigenlijk zou je dan een rokshirt moeten gebruiken, de eerste uitvoeringen van blacktie gebruikten veel van de whitetie attributen, waaronder dit formele hemd. De manchetten zijn dan enkel i.p.v dubbel en gesteven. Het front is piqué (wat toch al als minder formeel werd gezien dan gladde 'broadcloth') en eveneens gesteven.

Andere optie is liggende boord met plooien of ook piqué front, dubbele manchetten.

Ik zou hierbij niet teveel van de klassieke keuzen afwijken, maar dat ligt misschien aan mij.

Umpire

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #368 Gepost op: 06 november 2010 - 22:52:41
Citaat
typical formal shirts only use special material for the front bosom because the back and sleeves are never visible.  The other visible portions – collar and cuffs – are made with double thickness of the broadcloth used for the body of the shirt (the standard practice on any dress shirt).    Without the extra material on the bosom, collar and cuffs these portions would all appear somewhat see-through instead of an opaque white.  They would also be flimsy instead of stiff.

poplin is a good example of a material used for the body of dress shirts

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #369 Gepost op: 06 november 2010 - 22:57:15
Max Hatter, uit pure interesse, dan weet jij ook vast wel hoe zo'n gesteven borststuk heet en of dit nog bij ( formele ) gelegenheden gebruikt wordt
( heb de vader van de kinderen uit de Peter Pan tekenfilm op het netvlies staan)
Be yourself no matter what they say

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #370 Gepost op: 06 november 2010 - 23:07:32
Ah, ja inderdaad daar zie je het ook.
Bedoel je een 'bib-front' of een losse 'dickey' in dit geval?

;)

Dickeys worden weinig meer gebruikt trouwens, ze waren onpraktisch en eigenlijk een goedkope oplossing om het moeizame proces van steeds opnieuw uitkoken en stijven te vermijden.
Overigens waren ze vaak van celluloid en ik heb weleens een site gezien van een winkel die ze nog verkoopt.
Laatst bewerkt op: 06 november 2010 - 23:09:41 door Mad Hatter

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #371 Gepost op: 06 november 2010 - 23:25:58
Het zal dan die "dickey" zijn. Dank je voor je info. Ik zal eens zoeken op het www naar meer informatie, leuk om daar wat meer over te weten te komen.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #372 Gepost op: 06 november 2010 - 23:36:30
No problem CD.
Ik vind die archaïsche attributen zelf ook altijd fascinerend. Soms had zo'n dickey zelfs allemaal elastieken om hem op zijn plaats te houden, zeer overdreven dunkt me.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #373 Gepost op: 06 november 2010 - 23:47:51
Weer wat geleerd, ik lees daar ook graag over en heb net als velen hier ook wat stijlbijbels. Heb de kennis alleen niet altijd paraat zoals sommigen, maar de dickey was mij nog onbekend.

Slurf

• Bekijk profiel
Reactie #374 Gepost op: 09 november 2010 - 10:58:06
Het is al wel besproken, maar mij toch niet helemaal duidelijk. Is zo'n collar acceptabel op een smoking overhemd, of is het eigenlijk not done?

Ik heb niet zo'n ruim budget voor mijn overhemd  (60-70 euro) maar vind het wel leuk om er bij te lopen 'zo als het hoort'. Daarnaast heb ik een kleine boordmaat (35-36) en is het erg lastig een goed overhemd te vinden.