Auteur Topic: Rok/Smoking  (318364 keer gelezen)

Charlie

• Gast
Re: Rok/Smoking
Reactie #300 Gepost op: 12 september 2010 - 23:49:20
Wow.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #301 Gepost op: 12 september 2010 - 23:56:44
Mitchell, in de jaren-30 waren de broekspijpen voor hedendaagse begrippen inderdaad wel erg wijd.
Hoewel ik dit bij een rok niet zo storend vind, wordt de ideale middenweg gevormd door de stijl van de jaren-20.
Zo heb ik mijn rok eigenlijk ook.

Die broek die Carwo post is wel spectaculair trouwens, daar pas je met zijn drieën nog wel in.
Ik kan mij alleen geen situatie voorstellen wanneer je dat zo wensen, maar goed.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #302 Gepost op: 13 september 2010 - 00:55:48
Dat was wellicht een enigszins flauwe vergelijking van mij. Maar daarmee doelde ik op de toch eigenlijk best wel heel erg wijde pijpen van de op onderstaande foto afgebeelde heren, Don. Ik kan daar maar niet aan wennen, zo'n look.

plaatje

Ik ben niet erg bekend met het werk van 50 Cent en/of Snoop Dogg, vandaar mijn vraag.

Het gaat me niet om een centimetertje meer of minder. Dat is namelijk geen keuze die op zichzelf staat in het geval van een rok (en waarschijnlijk in het algemeen). Vergelijk bijvoorbeeld de onderstaande afbeeldingen:

Ik realiseer me goed dat afbeeldingen de werkelijkheid romantiseren, maar een aspect dat direct opvalt is de wijze waarop de revers zijn uitgevoerd. Als je de revers uit de variant 1931 'transplanteert' naar de variant 1912, dan is direct duidelijk dat alle onderdelen tot elkaar in een verband staan. Brede revers verhouden zich voor mijn gevoel slecht met een smalle broek. Zo ook de verhouding tot de lengte van de schoen: terwijl op de afbeelding van de variant 1912 de ogen direct worden afgeleid door de verhoudingsgewijs grote schoenen, is dat effect in de variant 1931 nauwelijks aanwezig.

Het bovenstaande illustreert één van de meest belangrijke aspecten bij het maken van kledingkeuzes: de keuzes die je maakt zorgen er idealiter voor dat de onderdelen van het gekozene zich zó tot elkaar verhouden dat geen enkel onderdeel uit de toon valt of opvalt, terwijl je tegelijkertijd een verzorgde indruk wekt.

De afbeeldingen zijn afkomstig van: http://www.blacktieguide.com/Vintage/Etiquette.htm

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #303 Gepost op: 13 september 2010 - 09:02:29
Je hebt een punt, Don, maar wat is dan de ideale verhouding? Of laat ik het anders zeggen: is de verhouding breedte revers vs. wijdte broek gestandaardiseerd? Of is dit gevoelsmatig? Ik vind het mooi gevonden in elk geval, maar ben eerder geneigd te zeggen dat de brede schouders van de black-tie hieronder niet kloppen met de pijpjes --

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #304 Gepost op: 13 september 2010 - 10:35:52
Je hebt een punt, Don, maar wat is dan de ideale verhouding? Of laat ik het anders zeggen: is de verhouding breedte revers vs. wijdte broek gestandaardiseerd? Of is dit gevoelsmatig? Ik vind het mooi gevonden in elk geval, maar ben eerder geneigd te zeggen dat de brede schouders van de black-tie hieronder niet kloppen met de pijpjes --

plaatje

Ja, álle onderdelen staan volgens mij tot elkaar in een bepaald verband. Ik ben het met je eens dat op de bedoelde afbeelding de schouderwijdte niet erg in harmonie is met de wijdte van de broekspijpen. De verhouding tussen de schouders en de taille van het jasje vind ik bijvoorbeeld beter geslaagd.

Volgens mij is er geen gestandaardiseerde verhouding tussen de breedte van de revers en de wijdte van de broek. Ik denk dat je daarvoor inderdaad een gevoel ontwikkelt op basis van de ervaringen die je opdoet en de studie die je van het onderwerp maakt (dat laatste geldt in ieder geval voor mij).

Mediaman

• Gast
Reactie #305 Gepost op: 13 september 2010 - 11:28:52
Informatieve site Don, dank. Ervan uitgaand dat de informatie daar correct is, werpt het een duidelijk licht op de geschiedenis van deze kleding. Ik twijfel zelf al jaren over de aanschaf, ergens is het een moetje in de garderobe, maar in reclamewereld is er (te) weinig gelegenheid om het te dragen.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #306 Gepost op: 13 september 2010 - 11:59:30
Ja, álle onderdelen staan volgens mij tot elkaar in een bepaald verband. Ik ben het met je eens dat op de bedoelde afbeelding de schouderwijdte niet erg in harmonie is met de wijdte van de broekspijpen. De verhouding tussen de schouders en de taille van het jasje vind ik bijvoorbeeld beter geslaagd.

Volgens mij is er geen gestandaardiseerde verhouding tussen de breedte van de revers en de wijdte van de broek. Ik denk dat je daarvoor inderdaad een gevoel ontwikkelt op basis van de ervaringen die je opdoet en de studie die je van het onderwerp maakt (dat laatste geldt in ieder geval voor mij).

Wat vind jij dan van de smalle pijpjes (en hoogwater) van de broeken die tegenwoordig gedragen worden? En: waar moet een jasje aan voldoen om van het geheel geen modderfiguur te maken? I.e. met wat voor soort jasje kom je ermee weg?

(Dit overigens niet als knuppel in het hoenderhok, maar omdat ik vind dat je een leuke kijk op zaken hebt. Die heb je in de zak, Don!)

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #307 Gepost op: 13 september 2010 - 14:25:03
Ach als je maar twee bussen slagroom koud hebt liggen na afloop Clay. :-$
 :lol:

"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #308 Gepost op: 13 september 2010 - 19:03:39
Informatieve site Don, dank. Ervan uitgaand dat de informatie daar correct is, werpt het een duidelijk licht op de geschiedenis van deze kleding. Ik twijfel zelf al jaren over de aanschaf, ergens is het een moetje in de garderobe, maar in reclamewereld is er (te) weinig gelegenheid om het te dragen.

Ik kan me voorstellen dat je andere prioriteiten stelt wat betreft de aanschaf van kleding. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een rok te huren omdat het vaak al een uitdaging is om niet met een black-tie broek de verhuurwinkel uit te lopen. Sowieso draag ik liever kleding die van mezelf is, daar voel ik me toch een stuk prettiger in. Bovendien kost het huren van een rokkostuum al snel €120,- of meer. Als je er van uitgaat dat je het een keer of 10 draagt, dan heb je de kosten er al uit. Dan is de keuze snel gemaakt. Aan de andere kant: vaak betrap ik mezelf op dit soort redeneringen als de kosten op het eerste gezicht onverantwoord lijken. Een andere uit die categorie is: 'ja het kost dan wel €€€, maar ik doe er ook x jaar mee, dus zijn de werkelijke kosten x/per jaar én dus is het wél verantwoord. :wink:

Wat vind jij dan van de smalle pijpjes (en hoogwater) van de broeken die tegenwoordig gedragen worden? En: waar moet een jasje aan voldoen om van het geheel geen modderfiguur te maken? I.e. met wat voor soort jasje kom je ermee weg?

(Dit overigens niet als knuppel in het hoenderhok, maar omdat ik vind dat je een leuke kijk op zaken hebt. Die heb je in de zak, Don!)

Ik denk dat mijn mening daarover -in het licht van mijn vorige post en mijn toch wel wat conservatieve imago- niet echt als een verrassing komt: ik vind vooral dat kleding ertoe dient om vergeten te worden. Daarvoor zou het je niet moeten hinderen en dat heeft op zijn beurt weer consequenties voor de pasvorm. Voor mij dus een vollere snit. Naar mijn gevoel is het vrij onzinnig om de pijpjes smal en kort te dragen 'zodat de schoenen gezien kunnen worden'. Dat roept bij mij dezelfde sentimenten op als cut-to-the-bone overhemden: je kleding schreeuwt 'kijk mij eens maatwerk/goede schoenen/dure kleren dragen', óók als je dat zelf niet beoogt. Ik voor mij wil een dergelijk indruk niet maken.

Voor wat betreft de eigenschappen van een jasje dat kan worden gecombineerd met smalle pijpjes en hoog water: doublebreasted lijkt me sowieso nagenoeg onmogelijk. Voor het overige kan ik me voorstellen dat de eigenschappen diametraal tegenovergesteld zijn ten opzichte van het jasje dat kan worden gecombineerd met een vollere snit.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #309 Gepost op: 13 september 2010 - 19:36:39
(...)
Ik denk dat mijn mening daarover -in het licht van mijn vorige post en mijn toch wel wat conservatieve imago- niet echt als een verrassing komt: ik vind vooral dat kleding ertoe dient om vergeten te worden. Daarvoor zou het je niet moeten hinderen en dat heeft op zijn beurt weer consequenties voor de pasvorm. Voor mij dus een vollere snit. Naar mijn gevoel is het vrij onzinnig om de pijpjes smal en kort te dragen 'zodat de schoenen gezien kunnen worden'. Dat roept bij mij dezelfde sentimenten op als cut-to-the-bone overhemden: je kleding schreeuwt 'kijk mij eens maatwerk/goede schoenen/dure kleren dragen', óók als je dat zelf niet beoogt. Ik voor mij wil een dergelijk indruk niet maken.

Voor wat betreft de eigenschappen van een jasje dat kan worden gecombineerd met smalle pijpjes en hoog water: doublebreasted lijkt me sowieso nagenoeg onmogelijk. Voor het overige kan ik me voorstellen dat de eigenschappen diametraal tegenovergesteld zijn ten opzichte van het jasje dat kan worden gecombineerd met een vollere snit.

Dank voor je reactie, Don. En ja, Swann vraagt graag even naar de bekende weg. Maar het ging mij over het volgende: eigenlijk zijn de jasjes die wij zien tegenwoordig (in WDDHV of bij Suit Supply of waar dan ook) dus wel goed in verhouding met de genoemde broeken -- jasjes die net iets korter zijn dan normaal, met softshoulders die afhangen, hoge armgaten en de onderkant die door taillering opstaat als een rokje. Dus elk commentaar op bovenstaande elementen van een jasje, in combinatie met een smalle hoogwater broek is direct commentaar op de hele look an sich. Terwijl er dus eigenlijk wel een soort van kloppende verhouding bestaat. Wat jij?

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #310 Gepost op: 13 september 2010 - 21:57:15
Dank voor je reactie, Don. En ja, Swann vraagt graag even naar de bekende weg. Maar het ging mij over het volgende: eigenlijk zijn de jasjes die wij zien tegenwoordig (in WDDHV of bij Suit Supply of waar dan ook) dus wel goed in verhouding met de genoemde broeken -- jasjes die net iets korter zijn dan normaal, met softshoulders die afhangen, hoge armgaten en de onderkant die door taillering opstaat als een rokje. Dus elk commentaar op bovenstaande elementen van een jasje, in combinatie met een smalle hoogwater broek is direct commentaar op de hele look an sich. Terwijl er dus eigenlijk wel een soort van kloppende verhouding bestaat. Wat jij?

Deels ben ik het daar mee eens, juist omdat de elementen tot elkaar in een verband staan is commentaar op een deel automatisch commentaar op het geheel.

Wanneer je als uitgangspunt een te korte en te krappe broek neemt en je stemt vervolgens daar de rest van je keuzes op af dan kun je je hoogstens zeggen dat de kopers van dergelijke jasjes consequente keuzes maken. Dat probeer ik ook te doen, maar ik streef een ander resultaat na.

De kloppende verhouding waar je op doelt heeft volgens mij ten minste twee aspecten. Eén daarvan benoem je zelf, namelijk de verhouding tussen de elementen onderling. Oók wanneer je voor kort en krap kiest zijn erin mijn beleving enkele eigenschappen van dat jasje waar je niet veel speelruimte hebt. Eén daarvan is de taillering. Als je zó ver gaat dat de split openstaat, het jasje te kort wordt of de button point niet rond je natuurlijke middel zit dan is het resultaat bij voorbaat en zonder uitzondering clownesk.

Het tweede is volgens mij de verhouding tussen de kledingstukken en de drager. Dat laatste wordt nogal eens uit het oog verloren. Dat het model in de reclamecampagne er mee wegkomt, betekent nog niet dat het ook voor elke potentiële koper een goed idee is.
Laatst bewerkt op: 13 september 2010 - 21:59:28 door Don

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #311 Gepost op: 13 september 2010 - 23:37:28
Helemaal mee eens, Don.

Het valt mij gewoon op dat er de laatste jaren niet alleen geexperimenteerd wordt met kledingstukken an sich, maar dat er ook getornd wordt aan het ideale silhouet. Ineens lijken er meerdere idealen mogelijk te zijn.

Zo las ik laatst een tekst waar rijkelijk werd geput uit een boek over Victoriaanse etiquette (rond 1890), onder andere een plaatje waar het silhouet van de goedgeklede man werd afgezet tegen hoe het niet moest. De goedgeklede man had een silhouet dat ook in de plaatjes voorkomt zoals ze hierboven te zien zijn. De grap is dat het slechte plaatje lijkt op een willekeurige bijdrage uit WDDHV. Een stijl waar ik me ook wel schuldig aan maak en die toch lijkt te beklijven.

(Ik zal kijken of ik dat plaatje terug kan vinden en kan scannen)

Charlie

• Gast
Reactie #312 Gepost op: 14 september 2010 - 19:34:46
Afgezien van het feit dat het er ook goed uit moet zien, moet een kledingstuk - naar mijn mening - op de eerste plaats comfortabel zitten; of het nu een jasje, broek of iets anders is. Tegenwoordig zie ik eigenlijk veel te vaak dat men allereerst kijkt naar de pasvorm en als laatste pas of het werkelijk prettig zit...

Dit idee heb ik bijvoorbeeld wanneer ik weer eens naar JK kijk. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar zo komt het - in ieder geval toen ik naar de laatste aflevering van BOIDPC keek - toch wel over.

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #313 Gepost op: 14 september 2010 - 19:51:05
Hou nou toch eens op om je overal met zinloze uitlatingen tegenaan te bemoeien Charlie. Zo'n draadje als dit is te interessant om je mee te bemoeien met nutteloze onzin
Dat doe je elke keer weer en is bloedirritant

Edit: geldt ook voor Dennisbal
Laatst bewerkt op: 14 september 2010 - 20:11:30 door carpe diem
Be yourself no matter what they say

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #314 Gepost op: 14 september 2010 - 20:14:08
Eenieder heeft recht op zijn of haar eigen mening ook al wijkt deze regelmatig af van de meerderheid en behoeft toch niet direct tot zinloos en of nutteloos bestempeld te worden?
Ook stijlvolle kleding is i.m.h.o. een combinatie van comfort voor de drager en stijl voor jezelf en de omgeving, ook ik vind JK en zijn Italiaanse evenknie niet stijlvol maar wel een soort eigen stijl hebben en hoeft dit niet geschikt of mooi te vinden, maar wellicht is deze info dan ook wel van aan de zinloze of nutteloze kant? :-k
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“