Drie studs waren in mijn geval vooral ingegeven door de wens om ervoor te zorgen dat het hemd niet open zou staan tussen de knoopsgaten. Knoopsgaten zijn nogal definitief, daarom heb ik ervoor gekozen om de afstand tussen de knopen gelijk te laten maken aan een normaal overhemd. Ik vond het destijds nogal zinloos om het hele piquéfront opnieuw te laten snijden als zou blijken dat de afstand tussen twee knoopsgaten té groot zou zijn uitgevallen.
Achteraf gezien had ik wellicht twee studs kunnen combineren met één of meerdere blinde sluitingen. Naar mijn smaak zit de bovenste stud wat te dicht op de rokstrik (foto's).
Voor een dergelijk shirt zou ik me kunnen voorstellen dat je het onderste deel zo laat maken dat het alleen lijkt alsof je het kunt openen. Je trekt het dan over je hoofd aan en drukt de twee studs er in en klaar ben je.
Ah, juist. Ik begrijp dat de keuze voor drie studs meer een praktische overweging was op dat moment. Van jou zijn we gewend dat je er veel tijd en moeite in steekt om de details goed te krijgen. Het resultaat vind ik nog steeds prachtig en mijn repliek was geenszins bedoelt als kritiek op jouw hemd.
Een hemd dat als een polo over het hoofd gaat en vervolgens twee studs kan hebben is inderdaad ideaal. Wellicht dat dan alleen het probleem zich aandoet, dat men het hemd wijder zal moeten laten snijden, opdat men het nog kan aantrekken. Bij een rok in mindere mate een probleem denk ik, vanwege het vest, dat enigszins 'drape' zal voorkomen. Toch zal het liefhebbers van zeer aansluitend MTM / bespoke denk ik tegenstaan.
Waar het mij echter om ging is dat de blinde sluiting an sich, zonder studs inderdaad een beetje kaal aandoet. Echter in combinatie met enkele studs is het naar mijn mening een prima oplossing voor een 'cleane' verschijning van het hemd. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een blinde sluiting op mijn rokhemd, waar één enkele stud bij gebruikt kan worden.
Van afstand valt de sluiting verder ook niet op overigens, er is bijvoorbeeld geen opgelegde knopenlijst.