Auteur Topic: Rok/Smoking  (287945 keer gelezen)

HotFudge

  • Gast
Rok/Smoking
Gepost op: 15 december 2004 – 19:12:07
Ik ga morgen als ik tijd over heb proberen een nieuw rokkostuum en/of smoking te scoren. Iemand tips voor waar ik op moet letten?  :roll:

Camiceria

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.914
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
Rok/Smoking
Reactie #1 Gepost op: 15 december 2004 – 19:36:32
Ik denk dat je eerst even moet bepalen of je een rok of een smoking gaat kopen... Nog al een verschil namelijk
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

HotFudge

  • Gast
Rok/Smoking
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2004 – 21:56:37
En wat als ik ze allebei ga kopen :D

Huey

  • Gast
Rok/Smoking
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2004 – 22:06:39
Ik heb dus op dit forum geleerd dat je op moet letten dat een smoking een sjaalkraag of puntige revers heeft :)

HotFudge

  • Gast
Rok/Smoking
Reactie #4 Gepost op: 15 december 2004 – 22:08:25
Citaat van: "Huey"
Ik heb dus op dit forum geleerd dat je op moet letten dat een smoking een sjaalkraag of puntige revers heeft :)


Volgens mij zijn puntige revers niet echt done bij een smoking... mjah dan lees je weer op de site van Oger dat het voor goochelaars is...
Eens kijken wat Amy Groskamp-ten Have erover zegt...

Huey

  • Gast
Rok/Smoking
Reactie #5 Gepost op: 15 december 2004 – 22:13:58
Citaat van: "HotFudge"
Citaat van: "Huey"
Ik heb dus op dit forum geleerd dat je op moet letten dat een smoking een sjaalkraag of puntige revers heeft :)


Volgens mij zijn puntige revers niet echt done bij een smoking... mjah dan lees je weer op de site van Oger dat het voor goochelaars is...
Eens kijken wat Amy Groskamp-ten Have erover zegt...

En volgens Alan Flusser is het dus puntige revers of sjaalkraag ;)

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=52397&item=8153023449&rd=1 zo'n type revers dus.

HotFudge

  • Gast
Rok/Smoking
Reactie #6 Gepost op: 15 december 2004 – 22:31:20
Amy Groskamp-ten Have zegt ook, dat beiden kan... Waarschijnlijk wordt het dan een sjaalkraag, omdat we alleen smokings met één knoop mogen dragen. Thnx in ieder geval Huey! Meer tips iemand (ook voor rok misschien?)

guest45

  • Gast
Rok/Smoking
Reactie #7 Gepost op: 15 december 2004 – 22:55:54
ook kijken waarvoor je ze gaat gebruiken?
Ik heb alleen studenten en school gala's. Deze zijn niet goed voor het welzijn van kleding, dus ik heb goedkopie-kopie troep dat de openhaard inkan als ik afstudeer....owneej polyester brand niet maar smelt... :wink:

Van de Newtailor site

 
Citaat
Smoking
Dinner jacket (GB), Smoking jacket (GB), Tuxedo (VS), Smoking
Een smoking was ooit een jasje dat werd gedragen om bij het roken na het diner de andere kleding niet met rooklucht te laten doortrekken. Een complete smoking is tweedelig, altijd zwarte en bestaat uit een jas waarvan de voor- en achterpanden dezelfde lengte hebben. De broek heeft aan weerszijden een satijnen bies die wellicht nog een overblijfsel is van de voormalige officiersglamour. Maar het kan ook zijn dat deze bies is geïnspireerd is op de broek van het rokkostuum. Er wordt geen riem gedragen bij een smoking. Wanneer u een smoking aanschaft, besef dan dat u deze op vele feesten zult dragen. Frivoliteiten kunnen de inzetbaarheid drastisch verkleinen. Laat uw smoking van een comfortabel lichte Super 100 maken. Een mooi gesneden katoenen shirt met blinde sluiting maakt het feesttenue af. Het meest formele schoeisel is de pump (lakschoenen zonder veter). Of volledig gladde veterschoenen.
De Engelsen beschouwen een tuxedo als een wit smoking jasje. Een smoking jasje is in de engelse traditie van velours. Een dinner jacket is de smoking zoals wij hem kennen.

Herkomst & Etymologie
De oorsprong van de smoking is onzeker. De legende is dat de smoking geïntroduceerd werd op 10 oktober 1896 door de Amerikaanse dandy Griswold Lorillard, zoon van een tabaksindustrieel, die het waagde om tijdens een bal in het New Yorkse Tuxedo Park in een jas zonder panden te verschijnen. De smoking was geboren, en vanaf toen noemden de Amerikanen haar een tuxedo.


Rokkostuum
Tailcoat (GB), Habit (Fr), Frack (Du).

Het rokkostuum is afgeleid van de Engelse paardrijkleding uit de 18e eeuw. De hoge hoed was een soort valhelm, de rok ontstond uit het jacquet waarvan de zijkanten werden weggesneden omdat deze hinderlijk waren bij het rijden. Het achterpand kreeg een split om de 'zit' op het paard te vergemakkelijken, en op de rug kwamen twee knopen zodat de panden ook nog omhoog geknoopt konden worden. In de huidige rok zitten die twee knopen er nog steeds. De kinky zijden bies langs de avondbroek diende oorspronkelijk om de knopen te verbergen die nodig waren om de pijpen zo strak te laten zitten dat zij in rijlaarzen pasten. Het rokkostuum bestaat uit een zwarte jas met zijden revers, waarvan de panden aan de achterkant langer zijn dan aan de voorkant. De jas draagt men altijd open. De broek is zwart en van dezelfde stof, zonder omslag en met een dubbele bies (soutache) langs de zijnaden. Het lage uitgesneden vest van wit piqué is meestal een paar centimer langer dan het voorpand van de jas. Het stijve witte overhemd heeft een piqué front en een opstaande boord met omgeslagen punten. De vlinderdas is ook wit.

Het formele schoeisel bij het rokkostuum zijn pumps (lakschoenen zonder veter). Maar tegenwoordig kunnen ook wat eenvoudigere instapschoenen of veterschoenen van glad leer worden aangetrokken. Mogelijke accessoires zijn een zwarte avondmantel, een zwarte zijden hoge hoed, witte handschoenen, en een grijze sik. Bij het rokkostuum wordt geen horloge gedragen. De blik op een horloge heeft te maken met de zakelijke acties en efficiënte tijdsindeling, waarvan de gentleman onthecht dient te zijn. [zie: horloge] Het rokkostuum is avondkleding, en wordt alleen bij (staats-)begrafenissen of koninklijke onderscheidingen vóór 18.00 uur gedragen.

Etymologie en herkomst Rokkostuum
Begin 20e maakte kleedde de Parijse coupeur monsieur Frac zich voor een feestelijke avond. Toen hij klaar was, werd duidelijk dat de voorpanden van zijn goede jas te vuil waren. In een geschiedenis schrijvende vlaag die het midden hield tussen verstandsverbijstering en genialiteit knipte hij de onmogelijke voorpanden af. Daarmee was het rokkostuum (in Duitsland nog steeds Frack genoemd) geboren.


Marco

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.793
    • Bekijk profiel
    • http://www.spiceracing.nl
Rok/Smoking
Reactie #8 Gepost op: 16 december 2004 – 09:38:16
smoking heeft voor mijn gevoel een sjaalkraag en geen revers
"The Roman empire was not built by holding meetings and having discussions
but by killing those who opposed them"

Huey

  • Gast
Rok/Smoking
Reactie #9 Gepost op: 16 december 2004 – 10:38:33
Citaat van: "Marco"
smoking heeft voor mijn gevoel een sjaalkraag en geen revers

Ik vind dat je er dan uitziet als een of andere goochelaar.

Marco

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.793
    • Bekijk profiel
    • http://www.spiceracing.nl
Rok/Smoking
Reactie #10 Gepost op: 16 december 2004 – 11:07:10
ligt denk aan de smoking
met (puntige) revers gaat het teveel naar een pak toe, haalt het speciale van een rookjasje
"The Roman empire was not built by holding meetings and having discussions
but by killing those who opposed them"

HotFudge

  • Gast
Rok/Smoking
Reactie #11 Gepost op: 16 december 2004 – 11:16:21
Citaat van: "Marco"
ligt denk aan de smoking
met (puntige) revers gaat het teveel naar een pak toe, haalt het speciale van een rookjasje


Ja precies, vind ik ook...

Looking to improve

  • Gebruiker
  • Berichten: 421
    • Bekijk profiel
Rok/Smoking
Reactie #12 Gepost op: 16 december 2004 – 12:15:17
Waar zal ik nu eens niet op reageren...

guest45

  • Gast
Rok/Smoking
Reactie #13 Gepost op: 16 december 2004 – 18:39:15
Is denk ik allemaal een kwestie van persoonlijke smaak.....

Huey

  • Gast
Rok/Smoking
Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2005 – 19:48:27
Dit is een smoking van Brioni. Weet iemand nog andere (voordeligere) makers die zo'n silhouette kunnen maken? Ik heb over enkele maanden namelijk al weer een paar gala's en een smoking duurt om de een of andere reden langer om te maken dan een pak heb ik begrepen  :?