Auteur Topic: Rok/Smoking  (318356 keer gelezen)

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Rok/Smoking
Reactie #435 Gepost op: 11 oktober 2011 - 16:09:15
Kent Wang verkoopt een 'tuxedo shirt' met gewone boord, piqué front/boord/manchetten en drie studgaatjes: http://www.kentwang.com/shirts/tuxedo-shirt.html

Zijn shirts vallen behoorlijk slank. Zijn smokingshirt heb ik nooit van dichtbij gezien, dus alle risico's van een (eventuele) koop via internet zijn van toepassing.

Een zelfstrikker kun je wellicht ook bij Pelger of Van den Heuvel kopen? Misschien zelfs bij The English Hatter. Anders online bij Drakes (duur) of andere Engelse winkels, Ede & Ravenscroft bijvoorbeeld.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #436 Gepost op: 11 oktober 2011 - 16:13:37
Van den Heuvel had een paar jaar geleden ook nog zelfstrikkers in je boordmaat, dus zonder verstelbare band.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #437 Gepost op: 11 oktober 2011 - 17:59:22
(...)
En hoe stijven jullie het rokwit? Is daar speciaal spul voor te koop?

(...)
Voor een smallere fit kun je het shirt nog wel iets laten aanpassen, €5,- voor coupenaden.
Je kunt het stijven met stijfsel, ik heb het zelf nooit gedaan (altijd naar stomerij gebracht) maar er zit vast een instructie bij het stijfsel.

In plaats van coupnaden zou ik een (smoking)hemd eerder laten innemen op de zijnaden. Ieder zijn meug.

www.stijfsel.nl.
Hier vind je het recept dat ik hanteer. De gebruiksaanwijzing liet nog wat ruimte over voor interpretatie zal ik maar zeggen.
Laatst bewerkt op: 11 oktober 2011 - 18:03:37 door Don

droogstoppel

• Bekijk profiel
Reactie #438 Gepost op: 03 november 2011 - 16:17:01
Beste Heren,

Onlangs heb ik voor een (studenten)gala een mooi "vintage" rokkostuum op de kop weten te tikken. Maar nu heb ik een paar vraagjes over het rokwit. Er zitten een stel gaatjes in en bij het rokkostuum zat een doosje met allerlei knoopjes en studs. De man die het mij verkocht zei dat er wellicht een paar dingen misten, en nu weet ik niet precies welke frutsels waarvoor dienen.

Het hemd heeft 2 knoopjes op het hemd zelf die achter de broek verborgen zullen zijn. Het pique gedeelte heeft 2 openingen, plus 1 helemaal boven aan bij de boord. Het is een hemd met losse boord. De boorden hebben aan de uiteinden en achter in het midden een gaatje voor bevestiging aan de boord van het hemd. Het hemd heeft ook achter bij de nek 1 gaatje daar voor.

Het vestje heeft 4 openingen voor studs/knoopjes. 

Ik heb de volgende knoopjes/studs/frutsels:

3 zwarte studs, met een oogje aan de achterkant.

4 parelmoeren knoopjes, met een oogje aan de achterkant.

2 koperen schijfjes met een oogje aan de achterkant.

3 zwarte schijfjes met een oogje aan de achterkant.

Van de rest weet ik niet precies waar het voor dient, volgens mij zit er in ieder geval 1 manchetknoop bij.

Verder zaten er een paar ringetjes en veiligheidsspeldjes bij.

Volgens mij is het idee:

Die 4 parelmoeren knoopjes voor het vestje, 2 zwarte studs voor het hemd, en dan die platte schijfjes voor de boord. Maar hoor je al die dingen vast te zetten? Gewoon stud door de gaatjes van het hemd en dan aan de achterkant met een veiligheidsspeldje vastzetten ofzo?

Ik hoop dat jullie hier raad mee weten!

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #439 Gepost op: 04 november 2011 - 09:32:42
Leuk! Maar zonde om voor een studentengala te gebruiken.. deze gaat gegarandeerd naar zijn gootje, is mijn ervaring iig hehe
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #440 Gepost op: 04 november 2011 - 09:40:32
Naar zijn gootje?

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #441 Gepost op: 04 november 2011 - 09:59:29
Kapot, vies, niet meer te gebruiken, you name it :)

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #442 Gepost op: 04 november 2011 - 10:17:11
Naar zijn grootje <-- Orno --> synomiem voor kapotgaan
Be yourself no matter what they say

HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #443 Gepost op: 04 november 2011 - 10:18:41
Carwo wilt dat je even een "r" toevoegt.

Even on-topic. Ik zou het niet weten Droog maar als je even geduld hebt komt Don, Daedalus of Sergio het je vast wel uitleggen.
if i stop lying i just disappoint you

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #444 Gepost op: 04 november 2011 - 10:26:26
Ah dat wist ik niet LOL

Patrick Bateman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #445 Gepost op: 04 november 2011 - 10:47:51
Carwo wilt dat je even een "r" toevoegt.

Even on-topic. Ik zou het niet weten Droog maar als je even geduld hebt komt Don, Daedalus of Sergio het je vast wel uitleggen.

zit ook al te wachten op een epistel van don  :wink:
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #446 Gepost op: 04 november 2011 - 12:05:39
Beste Heren,

Onlangs heb ik voor een (studenten)gala een mooi "vintage" rokkostuum op de kop weten te tikken. Maar nu heb ik een paar vraagjes over het rokwit. Er zitten een stel gaatjes in en bij het rokkostuum zat een doosje met allerlei knoopjes en studs. De man die het mij verkocht zei dat er wellicht een paar dingen misten, en nu weet ik niet precies welke frutsels waarvoor dienen.

Het hemd heeft 2 knoopjes op het hemd zelf die achter de broek verborgen zullen zijn. Het pique gedeelte heeft 2 openingen, plus 1 helemaal boven aan bij de boord. Het is een hemd met losse boord. De boorden hebben aan de uiteinden en achter in het midden een gaatje voor bevestiging aan de boord van het hemd. Het hemd heeft ook achter bij de nek 1 gaatje daar voor.

Het vestje heeft 4 openingen voor studs/knoopjes. 

Ik heb de volgende knoopjes/studs/frutsels:

3 zwarte studs, met een oogje aan de achterkant.

4 parelmoeren knoopjes, met een oogje aan de achterkant.

2 koperen schijfjes met een oogje aan de achterkant.

3 zwarte schijfjes met een oogje aan de achterkant.

Van de rest weet ik niet precies waar het voor dient, volgens mij zit er in ieder geval 1 manchetknoop bij.

Verder zaten er een paar ringetjes en veiligheidsspeldjes bij.

plaatje

nog een plaatje

nog een plaatje

nog een plaatje

nog een plaatje

Volgens mij is het idee:

Die 4 parelmoeren knoopjes voor het vestje, 2 zwarte studs voor het hemd, en dan die platte schijfjes voor de boord. Maar hoor je al die dingen vast te zetten? Gewoon stud door de gaatjes van het hemd en dan aan de achterkant met een veiligheidsspeldje vastzetten ofzo?

Ik hoop dat jullie hier raad mee weten!

Het rokhemd
Hieronder heb ik een uitsnede gemaakt van je foto, waarop de studs staan die nog het meest lijken op de zogenaamde 'collar studs'. Deze worden gebruikt om de kraag te bevestigen aan het hemd:

Zie ik het goed, dan kun je de twee helften in elkaar draaien. De knoop met de grootste afstand tussen de ' schijfjes' is de knoop die je aan de voorzijde gebruikt (daar moet je immers door drie lagen stof).

De vier parelmoeren knopen lijken me bedoeld voor het rokhemd. Zulke studs worden wel vastgezet met een speld zoals getoond op onderstaande afbeelding (niet de duidelijkste afbeelding, maar iets anders kon ik zo snel niet vinden):

Ik kan me voorstellen dat hiervoor de ringen ook kunnen dienen. Het is een heel gedoe om studs op die manier vast te zetten. Omdat je een afneembare kraag hebt kun je eventueel de studs in het hemd zetten (behalve de collar stud), het over je hoofd aantrekken en dan de kraag erop (laten) vast draaien. Op mijn rokhemd, met vaste boord, heb ik normale knoopsgaten laten snijden. Zo kan ik studs die bestaan uit een stuk in de onderliggende knoopsgaten doen, het hemd aantrekken en vervolgens dichtknopen alsof er normale knopen op zitten. De studs die ik daarvoor gebruik kun je hier bekijken.

Manchetknopen voor de mouwen zie ik niet op de foto's in je bericht. Aangenomen dat de mouwen een enkele manchet hebben zonder vaste knoop zouden ze er zo uit kunnen zien:

Dat zijn twee knopen welke zijn verbonden met zilver ringen, zoals getoond op deze foto:

(beide foto's van Kent Wang)

Het rokvest
De zwarte studs lijken me bedoeld voor de sluiting van het rokvest. Hier heb je dus een stud te weinig. Gezien de ronde vorm van het bovenste knoopsgat van het rokvest kun je kiezen voor studs die je in elkaar kunt draaien, zoals deze. Als je een gesp aan de achterzijde van je rokvest hebt dan kun je de knopen er aan de voorkant inzetten, je armen door de gaten steken en dan het vest achter met de gesp vastmaken.

droogstoppel

• Bekijk profiel
Reactie #447 Gepost op: 04 november 2011 - 13:03:07
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Op wikipedia staat een plaatje van collar studs, en die lijken heel erg op 1 van mijn frutsels. Ik moet daar dus alleen nog een tweede van vinden.

Nuttige suggesties, Don! De rechter twee schijfjes hebben inderdaad schroefdraad, maar de studs die je daar in moet draaien zitten er niet bij. Maar deze werken dus op dezelfde manier als deze studs waar jij naar linkte Ik denk dat die 2 voor het hemd bedoeld zijn, en dan de parelmoeren knoopjes voor het vest. De speldjes die jij noemde lijken mij er inderdaad perfect voor. Het vest heeft een gesp aan de achterkant, dus ik kan die knoopjes er in zetten en dan het vest aan (laten) snoeren.

Verder zaten er inderdaad geen manchetknopen bij, maar die heb ik zelf al wel. Hoor je bij een enkele manchet de stof met de binnenkant tegen elkaar te doen (zoals bij een dubbele manchet), of met de buitenkant tegen binnenkant (overlappend, zoals bij een enkele manchet met een knoopje)?

Het is een gala van een heel brave studenten(sport)vereniging, dus ik ben niet bang dat mijn kleding kapot gezooid gaat worden ;) .

Ik heb er ook een hele mooie wollen broek bij, hoog model, met fishtail achterkant met knoopjes voor de bretels etc., maar die broek heeft geen galons :/ . Ik heb ook een broek die wel een (enkele) galon heeft, maar die is verder vrij karig (polyester, laag model, etc.) . Ik ga dus maar voor de mooie broek, maar snapt iemand waarom je als kleermaker in hemelsnaam een galabroek zou maken zonder galon? Is dat ooit uit de mode geweest ofzo?

En nog zoiets, ik ben op mijn zoektocht ook een rokjas tegen gekomen zonder zijden revers. Is er ooit een moment geweest waarop zijden revers niet nodig/gebruikelijk waren op een rokjas? Op oude plaatjes (tekeningen) kon ik niet altijd goed zien of het rever glanzend was of niet. Het is verder wel een mooie rokjas, dus ik snap niet waarom daar geen gladde revers op zitten.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #448 Gepost op: 04 november 2011 - 13:26:50
(...)
Ik heb er ook een hele mooie wollen broek bij, hoog model, met fishtail achterkant met knoopjes voor de bretels etc., maar die broek heeft geen galons :/ . Ik heb ook een broek die wel een (enkele) galon heeft, maar die is verder vrij karig (polyester, laag model, etc.) . Ik ga dus maar voor de mooie broek, maar snapt iemand waarom je als kleermaker in hemelsnaam een galabroek zou maken zonder galon? Is dat ooit uit de mode geweest ofzo?
(...)

Een 'bies' bedoel je. En misschien is het geen originele galabroek?

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #449 Gepost op: 04 november 2011 - 16:46:38
Droogstoppel, er zijn verschillende websites waar je eenvoudig collar studs of shirt studs kunt bestellen.

Hieronder zijn er twee. De eerste biedt naast collar studs ook een setje voor het hemd (onder 'cufflinks'), inclusief bijpassende manchetknopen. Zo'n setje is niet goedkoop, maar ziet er wel heel fraai uit.

http://www.classicwardrobe.co.uk/
http://www.darcyclothing.com/shop/accessories.html

De manier die jij beschrijft om het vest te sluiten lijkt mij de meest praktische. Zo heb ik het laats ook nog gedaan. Je zou die parelmoeren knoojes dan vast kunnen zetten met twee grote veiligheidspelden. Die bevestig je dan achter het vest, zodat ze beiden door twee oogjes van de knopen gaan. De losse prikpennetjes te vinden welke er eigenlijk bij horen lijkt me namelijk niet eenvoudig zonder een setje nieuwe knopen te kopen.