Auteur Topic: Kleer(ver)makers, stomers en strijkers  (478896 keer gelezen)

LJW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • LJW Architectuur
Re: Kleer(ver)makers, stomers en strijkers
Reactie #600 Gepost op: 09 maart 2012 - 11:11:09
Geen idee of dit het goede topic is, ik kon zo snel een topic vinden waar dit in past, maar ik zit met het volgende.
Ik heb een colbert en zou graag de schouder iets minder hard laten worden. Is hetmogelijk om de 'schoudervullingen' er uit te halen of er uit te laten halen?
Architectuur is de materialisatie van hogere idealen...
http://www.beerari.tumblr.com/

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #601 Gepost op: 09 maart 2012 - 11:48:42
Wat bedoel je precies met "minder hard laten worden"? Punt is dat als je schoudervullingen zou verwijderen de schouder inzakt en niet netjes meer zit en gaat bobbelen. Dan zul je door een goede kleermaker de schoudernaad moeten laten openmaken en de schouderval moeten laten corrigeren. Het begint dan inmiddels een prijzig klusje te worden.

Mijn beste advies met dit soort dingen is, probeer er niet iets van te maken dat het eigen niet is.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

LJW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • LJW Architectuur
Reactie #602 Gepost op: 09 maart 2012 - 19:26:20
Wat bedoel je precies met "minder hard laten worden"? Punt is dat als je schoudervullingen zou verwijderen de schouder inzakt en niet netjes meer zit en gaat bobbelen. Dan zul je door een goede kleermaker de schoudernaad moeten laten openmaken en de schouderval moeten laten corrigeren. Het begint dan inmiddels een prijzig klusje te worden.

Mijn beste advies met dit soort dingen is, probeer er niet iets van te maken dat het eigen niet is.

Het is nu een tamelijk rechte schouder. Mijn gedachte was dat ik misschien de vulling eruit kan halen en daardoor een soft shoulder kan creeren.
Architectuur is de materialisatie van hogere idealen...
http://www.beerari.tumblr.com/

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #603 Gepost op: 10 maart 2012 - 13:36:56
Ik vrees toch dat je aan onderstaande het meeste hebt:

Mijn beste advies met dit soort dingen is, probeer er niet iets van te maken dat het eigenlijk niet is.

Vanità - modern tailors

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #604 Gepost op: 10 maart 2012 - 13:42:09
Geen idee of dit het goede topic is, ik kon zo snel een topic vinden waar dit in past, maar ik zit met het volgende.
Ik heb een colbert en zou graag de schouder iets minder hard laten worden. Is hetmogelijk om de 'schoudervullingen' er uit te halen of er uit te laten halen?

Een schouder kan opnieuw geklopt en lichtjes verpompt worden, maar eigenlijk alleen door de kleermaker die het jasje gemaakt heeft.
En dan nog is het een noodgreep (of onzinnig), dus wat Sergio zegt. ^
Sowieso werkt het niet met confectie.
Laatst bewerkt op: 10 maart 2012 - 13:43:47 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #605 Gepost op: 10 maart 2012 - 13:43:35
Heinzelmann, kun jij me vertellen waar de term "verpompen" vandaan komt? Dat vraag ik me nou al jaren af.

Vanità - modern tailors

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #606 Gepost op: 10 maart 2012 - 13:59:26
Pomp is een ironische vorm van 'praal' (pracht), lees ik in VD. Van mooier maken dus, denk ik.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #607 Gepost op: 10 maart 2012 - 14:14:00
Heinzelmann, kun jij me vertellen waar de term "verpompen" vandaan komt? Dat vraag ik me nou al jaren af.

De herkomst is niet duidelijk.

Het is echter voor het eerst aangetroffen in 1601 bij ene 'B.N.', de vertaler van 'Tafereel der Religions verschillen' van Philip van Marnix van St. Aldegonde (kortweg Marnix, u weet wel, van dat College.), als 'verpompeleeringhe en verpottebackinghe'.
In 't Franse origineel 'metamorphose', gedaanteverandering.
(Het betreft grappig genoeg vrijwel onmogelijke metamorfoses, moge ook uit het 'verpottenbakken' blijken!)

Maar waar die uitdrukking vandaan komt is onduidelijk dus.
 Het WNT vermoedt het Franse 'pompe', en dan weten we nog niks...  :lol:
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #608 Gepost op: 10 maart 2012 - 14:20:48
Pomp is een ironische vorm van 'praal' (pracht), lees ik in VD. Van mooier maken dus, denk ik.

Zou goed kunnen: in 't Frans is 'pompe' –net als in t Engels: pomp and circumstance– ook een koninklijke ceremonie.

Net als met die potten probeer je met kleding iets intrinsiek onmogelijks: het mooier maken dan het is!

Lollig, toch een stapje verder, hoewel het bij vermoedens blijft die etymologen en lexicografen niet voor hun rekening willen nemen...  :-k

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #609 Gepost op: 10 maart 2012 - 14:25:38
VD Etymologisch geeft ook 'praal', 'en daaruit ironisch vermaakwerk door kleermaker'.
Zelfde als in pompeus?

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #610 Gepost op: 10 maart 2012 - 14:31:08
Dank, niet heel veel wijzer geworden dus ;-) Ik heb het altijd een lelijk woord gevonden voor vermaakwerk.

Vanità - modern tailors

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #611 Gepost op: 10 maart 2012 - 14:38:19
VD Etymologisch geeft ook 'praal', 'en daaruit ironisch vermaakwerk door kleermaker'.
Zelfde als in pompeus?

Zelfde als in pompeus!  :D There you go...

*edit* 'Ironisch vermaakwerk'? Wacht even! Larousse geeft voor 'pompe' ook het einde van een vastenperiode. Is dat niet de carnaval? Of is dat nou juist vóór het vasten?
Laatst bewerkt op: 10 maart 2012 - 14:44:54 door Heinzelmann

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #612 Gepost op: 10 maart 2012 - 14:40:54
Dank, niet heel veel wijzer geworden dus ;-) Ik heb het altijd een lelijk woord gevonden voor vermaakwerk.

Graag gedaan, niet heel goed opgelet dus ;-)

En 'vermaakwerk' is wat André van Duin heeft, of die man van de botsautootjes bijvoorbeeld.  :mrgreen:

Emilio

• Gebruiker
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Reactie #613 Gepost op: 12 maart 2012 - 14:33:15
Een korte vraag:

Zoals eerder gepost heb ik een barbour ovenwant aangeschaft, en na lang wikken en wegen toch besloten deze te houden voornamelijk omdat hij doet wat hij moet doen en in mijn schouders mooi zit. Nou wil ik hem echter laten innemen op een aantal plaatsen. Heeft iemand een goed adres voor dit vermaakwerk in Den-Haag Rotterdam of Delft?

Ik kan naar de briljanten schaar gaan hier in Delft maar ik heb een beetje mijn twijfels..

Pico

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #614 Gepost op: 12 maart 2012 - 14:39:06
Prestige in Den Haag. Erg goed en hebben ervaring met de ovenwanten van Barbour.