Ik denk dat ik dan ook terug ga. Ik vraag me af of ik niet raar word aangekeken als ik over "padding" begin. Is dit een algemeen begrip in "pakken wereld" of is dit een SuSu specifieke term? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord..
Padding is een term die ik vooral gebruik bij de schouders. SuSu is natuurlijk vrij er zelf termen aan te geven...
Maar ik wil eventjes een beeld vormen van wat het probleem is. Gaat het om haartjes van de chest piece die door de stof heen prikken?
Dat probleem ik ook wel eens gehad, toen ik 10 jaar geleden nog troep droeg van Frans Molenaar.
Bij mijn Corneliani pakken ook wel eens een haartje van de chest piece door de stof zien prikken, maar het gaat dan slechts om een paar haartjes af en toe. En de bovenstof even naar voren halen lost het zo op.
Een bejaarde kleermaker vertelde mij eens dat vroeger de chestpieces en ingenaaide paardenhaar canvas zo stug was dat je een jasje bijna als harnas neer kon zetten, en het ook vaak door de stof heen ging. Veel mensen vond dit nogal irritant bij het dragen.
Zelf heb ik nog wat antieke erfstukjes (paar jacquets en smoking uit de jaren '50) die geheel handmade zijn. Daarvan is het binnenwerk inderdaad erg stuk, maar de lakenstof aan de buitenkant ook. Prikt er niet snel doorheen.
Wel erg mooi gemaakt, niet erg confortabel om te dragen. Tegenwoordig is het allemaal 10 x lichter en soepeler.