Heeren,
Gisteren heb ik een zeer aangename en verhelderende koopavond gehad en er staat inmiddels een pak voor mij in bestelling! Ik zal proberen u een impressie te geven van de keuzes die ik heb moeten maken, wat niet mogelijk was etc.
Ik weet niet in hoeverre bepaalde zaken over SuitSupply bij u bekend zijn, dus neemt u mij niet kwalijk als ik open deuren intrap.
Ik werd met een vriend van mij door Marcel in het filiaal van Rotterdam ontvangen en na een kopje koffie en enige conversatie over waar wij onze pakjes voor gingen gebruiken en wat ons budget is, kwamen de stoffenboeken tevoorschijn. Er is een bunch s110 stoffen, hier en daar een enkele s120, voor €450 - €500.
Daar zaten op zich best leuke stoffen tussen, zo ook de birdseye waar ik naar op zoek was.
Tevens was er een bunch die voor ons in aanmerking kwam, met s130 stoffen, voor €650.
Ik ben uitgegaan van een budget van rond de €600 dus ik was blij verrast te zien dat deze toch wat meer verfijnde wevingen voor ons in aanmerking kwamen. De stoffen zijn voelbaar minder grof/ dunner en de duurzaamheid zou toch goed genoeg moeten zijn om enige tijd mee te kunnen.
Deze prijzen blijken dus wel te gelden voor hun zogenoemde 'make 1' pakken. Ze maken namelijk onderscheid tussen 'make 1', geproduceerd in Portugal en 'make 3', welke geproduceerd worden in Italië en waarbij handwerk mogelijk is en opties zoals een andere mouwaanzet aldus Marcel (shirt-mouw ?). Deze verwerking is pas mogelijk vanaf ongeveer €800. Make 1 moest het dus worden. Helaas is double-breasted alleen mogelijk bij make 3.
Dat maakt de keus al wat makkelijker. We kregen even een jasje te zien dat was opengemaakt.
De pakken zijn dus allen 'full-canvas' en het was duidelijk te zien dat enkel rond de zakken een klein strookje vliseline geplakt was. Er wordt ook een mooie meerlaagse schoudervulling gebruikt, die erg soepel aanvoelt.
De keus die toen aan bod kwam, was op welk model jasje ze het pak gaan baseren. Aan onze posturen te zien was het minst getailleerde jasje geen optie, dus ging het tussen de Roma, de Napoli en hun nieuwe model, de London.
Roma is het jasje met 'soft-shoulder', half gevoerd en met 'patch pockets'. Geen van ons twee was van dit model gecharmeerd dus ging het tussen de Napoli en de London. In feite lijken de twee erg op elkaar, want de London is gebaseerd op de Napoli. Het verschil zit hem erin dat de London een iets stugger binnenwerk heeft. Ook heeft De London standaard al smallere mouwen en is de plaatsing van de sluitknoop een stuk lager. De Napoli heeft dan weer iets meer een natuurlijke schouder, hoewel beide modellen niet vierkant ogen en enigszins aflopen. Het viel me op dat de typerende schuin naar achter geplaatste schoudernaad bij de London wat rechter is geplaatst en dat de Napoli op meer plaatsten waaronder de schouder doorgeput is. De London heeft geen 'kissing buttons' maar 4 naast elkaar liggende, werkende knopen. Tevens heeft de Broek bij de London standaard maar 1 achterzak en de Napoli 2.
Uiteindelijk ben ik voor het volgende gegaan:
-Model London, 3-knoops, zijsplitten;
-s130 Navy Birdseye, er waren er 3 van fijn tot grof, ik heb de middelste;
-Hacking pockets, ticket pocket;
-Paarse voering, zwart-bruine knopen (de bon zegt hoorn...);
-Broek met bretelknopen, zijtrekkers, after dinner split (standaard), knopengulp, geen riemlussen;
-'Seam pockets', die dus recht lopen.
Die vriend van me heeft gekozen:
-Model Napoli, 2-knoops, zijsplitten;
-s130 Midden tot licht grijze 'shark- skin' (Marcel noemde het 'New Zealand weving');
-Hacking pockets, ticket pocket;
-Roze voering, Donkerbruine knopen (opnieuw vermeld de bon Hoorn...);
-Broek met zowel riemlussen als bretelknopen, standaard schuine steekzakken.
Lang verhaal, maar hopelijk wel interessant voor u. Ik ben zeer benieuwd hoe het eruit gaat komen, zeker gezien er echt veel verbouwd moest worden aan het patroon in mijn geval. Met een beetje geluk komen de pakken net voor de kerst binnen, ik houd u op de hoogte.