De Oger-stijl en de lichaamsvorm heeft in deze discussie er weinig mee te maken.
Ik zie gewoon zelf helemaal niets in een broek die een extra knik aan de achterkant geeft.
Naar mijn mening zijn er 3 manieren (serieuze) manieren om een broek te laten vallen. Bij een goede uitvoering geeft geen een knik aan de achterkant.
- Helemaal tot de zool, erg klassiek, weinig schoen te zien, maar de broek hangt achter helemaal recht en voor met een grote knik.
- Aan de achterkant rustende op ongeveer de helft van de achterkant van de schoen. Hierbij is de ideale situatie dat de voorkant slechts een klein knikje geeft, maar de achterkant moet naar mijn mening helemaal recht blijven hangen. Dus moet het wel allemaal precies op de juiste plek komen.
- Precies hangende op de bovenkant van de schoen, of er zelfs boven (hoogwater). Dat is het Osjee territorium. Dan is de uitvoering inderdaad wel het beste als je het allemaal strak om de enkels hebt omdat je anders alle kanten op gaat. Dan heb je inderdaad gelijk dat het wel bij je vorm moet passen.
Volgens mij is de optie waar tegenwoordig de meeste mensen voor kiezen in het midden (ik zelf meestal ook). En dat is denk ik ook de optie die het meest lastige in uitvoering is (iig waarbij ik vaker terug ben gegaan om de boel nog een beetje aan te laten passen)... Als je het allemaal lang maakt, of hoog, zit het altijd wel goed. Maar als het precies met de juiste lengte op de helft van de hak moet hangen, nog met een medium-strakke pijp gaat het wel eens fout.
Maarja, dan ben ik ook echt een mega Pietlut, dus zal vooral mijn persoonlijke afwijking zijn

.
Blijft inderdaad allemaal persoonlijke smaak, dat is allemaal waar.
Oh, en inkorten via de schouder kost inderdaad normaal gesproken meer. Mouw goed plaatsen schijnt een lastig klusje te zijn. Maar iedereen doet het volgens mij wel (in tegenstelling tot schouders innemen, daar begint niet iedereen aan).
Inderdaad kun je wel een klein beetje inkorten aan de onderkant van de mouw als de knopen allemaal al open zijn, maar je moet opletten dat de balans er niet uit is... Ik zie af en toe wel iemand rondlopen waar je duidelijk kan zien dat de lengte ingenomen is maar er niet de moeite is genomen de trensjes eruit te halen/naar boven te verplaatsen... Ziet er niet uit.
Oh, en de mouw van de foto: Inderdaad als het manchet van het wit wat omhoog gaat zit het allemaal netjes. Tikkeltje korter zou misschien net iets mooier zijn, maar zo is het zeker wel correct. Niets mis mee.