Vlieseline is inderdaad lijmvlies dat men gebruikt om bepaalde delen van pakken te verstevigen.
Bij een traditionele pakken constructie gebruikt met een (hand)ingenaaide canvas laag. Inderdaad is het zo dat eigenlijk alle pakken op bepaalde punten wel wat vlieseline gebruikt ter versteviging.
Mijn definitie van een plakpak is dat de voorpanden in plaats van een losse ingenaaide canvaslaag een vlieseline laag gebruikt.
Hou er trouwens rekening mee dat pakken naast de verstevigende laag ook een borststuk bevatten. Deze zit ook bij plakpakken los. Dit heeft niets te maken met de vlieslaag of canvas laag.
Het probleem van loslatende lijmvlies is meer een kwestie van goedkopere lijmvlies soorten en snelle productie (niet genoeg tijd om op de juiste wijze te drogen etc). Bij moderne lijmvlies van goede kwaliteit is dit gevaar minder aanwezig. Persoonlijk zie ik de belangrijkste winst van een echte losse canvas laag vooral in het beter meevormen, soepelere constructie. Niet bang hoeven te zijn voor loslatende lijmvlies is natuurlijk altijd prettig.
De verschillende pakken van het rek bij SuitSupply die ik vorige week gepast heb bevatten in iedergeval vlieseline/plakvlies over het voorpand, dit wilde de verkoper ook absoluut niet ontkennen. Uiteraard was dit niet het geval bij de half-canvas zomerpakken: deze hebben namelijk haast geen 'binnenwerk'. De vorm komt vooral uit het borst-stuk en verder geeft het pak zelf weinig vorm mee.
Bij de MTM pakken zou dit niet het geval zijn: zou er echt sprake zijn van een losse canvas laag net zoals pakken van Cornaliani, Caruso, etc.. De tip om even aan te geven dat geen plakvlies wil bij je MTM was puur een persoonlijke tip van de verkoper en ging alleen om de MTM pakken. Dit heeft niets te maken met On Demand pakken.
Of het bij de Suit-on-demand pakken gaat om een lijmvlies laag of een canvas laag, durf ik niet te zeggen want ik heb deze pakken nog niet gezien. De verkoper die in gesproken heb ook niet, dus hij kon daar geen uitspraak over doen. Hij ging er vanuit dat het om plakvlies zou gaan, aangezien het om productie naar confectiematen gaat en niet om het MTM programam. Of hij gelijk heeft, durf ik niet te zeggen maar de uitleg klinkt logisch.