In principe is het zo dat de schoen moet worden gespannen op een leest voordat je het onderwerk eraf kan halen. Als je dat op een andere dan de originele leest doet, zal de vorm dus iets veranderen. Als je dat meerdere malen moet, zou je de originele vorm zichtbaar verliezen. Ik heb mijn schoenen te kort om daar uit ervaring iets over te zeggen, maar ik heb deze discussie al een paar keer voorbij zien komen op .net.
Dat kan ik, naar aanleiding van het verhaal van diverse schoenmakers inderdaad beamen. Een enkel keertje zou echter geen kwaad moeten kunnen, maar na 3 keer of meer een totaalverzoling zonder de originele leest, zal de schoen zijn originele vorm compleet verloren zijn.
De vraag is echter of het bovenwerk dan nog wel leeft. Immers zijn we bij het gemiddeld paar schoenen dat men hier heeft dan toch minstens 10 jaar verder denk ik, zoniet meer.
Het opvallende is dat veel schoenherstellers dit gegeven gebruiken als argument voor een halve verzoling. Dit is inderdaad minder duurzaam en enkelen (waaronder ikzelf) zullen het beschouwen als een halve maatregel, oftewel niet afdoende. Wat men natuurlijk wel zou kunnen overwegen, indien het opsturen naar de fabriek te omslachtig bevonden wordt, is het afwisselen van een hele en een halve verzoling. Men begint dan met een totaalreparatie en als deze opnieuw versleten is laat men een halve verzoling uitvoeren.
Persoonlijk zou ik een halve verzoling eerder overwegen bij een blake dan bij een goodyear. Het risico dat er iets mis gaat bij het opvullen van de tussenlaag is namelijk niet aanwezig, als deze tussenlaag simpelweg niet bestaat. Het gedeelte van de buitenzool dat vervangen wordt, wordt dan namelijk direct tegen de binnenzool aangeplakt, alvorens deze eventueel doorgenaaid wordt. Dit doornaaien is zo te zien bij de schoenen van Floriss gebeurd en zou ik naar eigen ervaring ten alle tijde aanraden. Alleen in dat geval is de duurzaamheid acceptabel.
Waarom sommige mensen zo persoonlijk worden als het om een relatief technisch dilemma gaat ontgaat mij overigens volledig...