Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729120 keer gelezen)

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #675 Gepost op: 10 december 2010 - 21:50:02
Doe eens niet zo raar Dennis, een halve verzoling brengt meer risico's met zich mee dan een complete verzoling bij Kalf bijvoorbeeld. De hele verzoling gaat langer mee en je hebt in ieder geval geen kans op loslatende lappen zool en lucht tussen binnen- en loopzool, iets wat ik te vaak gezien heb om nog mee te doen aan halve verzolingen. Als jij tevreden bent met een halve nieuwe zool, fijn, gewoon blijven doen. Voor mij is een halve verzoling als een simpele pleister op een wond terwijl het eigenlijk gehecht moet worden.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #676 Gepost op: 10 december 2010 - 21:52:22
Doe eens niet zo raar Dennis, een halve verzoling brengt meer risico's met zich mee dan een complete verzoling bij Kalf bijvoorbeeld. De hele verzoling gaat langer mee en je hebt in ieder geval geen kans op loslatende lappen zool en lucht tussen binnen- en loopzool, iets wat ik te vaak gezien heb om nog mee te doen aan halve verzolingen. Als jij tevreden bent met een halve nieuwe zool, fijn, gewoon blijven doen. Voor mij is een halve verzoling als een simpele pleister op een wond terwijl het eigenlijk gehecht moet worden.

Bij S&S laten ze hun huisschoenmaker dit niet doen :wink: Denk dat die mensen iets meer verstand van zaken hebben dan jij en Charlie :wink:
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

bavb

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #677 Gepost op: 10 december 2010 - 21:54:05
Gelukkig dat ik jouw schoen dan niet hoef te repareren.
Citaat van: Mariano Rubinacci
We don't like to see the name of who made it and the brand of the fabric inside. The individual has to be himself, he has to dress for his own sake

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #678 Gepost op: 10 december 2010 - 21:54:57
Gelukkig dat ik jouw schoen dan niet hoef te repareren.

Dat is inderdaad een geruststellende gedachte :mrgreen:

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #679 Gepost op: 10 december 2010 - 21:59:06
Mensen die hun schoenen moeten laten verzolen hebben niet genoeg schoenen.

Aanstootgevend plaatje verwijderd.
Laatst bewerkt op: 11 december 2010 - 13:43:10 door Mikey Fuoco

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #680 Gepost op: 10 december 2010 - 22:01:20
Amen :(

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #681 Gepost op: 11 december 2010 - 01:58:39
Ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee. Mensen die hun schoenen moeten laten verzolen hebben niet genoeg schoenen.

plaatje

Bespot maar wat je niet begrijpt.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #682 Gepost op: 11 december 2010 - 02:20:37
In principe is het zo dat de schoen moet worden gespannen op een leest voordat je het onderwerk eraf kan halen. Als je dat op een andere dan de originele leest doet, zal de vorm dus iets veranderen. Als je dat meerdere malen moet, zou je de originele vorm zichtbaar verliezen. Ik heb mijn schoenen te kort om daar uit ervaring iets over te zeggen, maar ik heb deze discussie al een paar keer voorbij zien komen op .net.

Dat kan ik, naar aanleiding van het verhaal van diverse schoenmakers inderdaad beamen. Een enkel keertje zou echter geen kwaad moeten kunnen, maar na 3 keer of meer een totaalverzoling zonder de originele leest, zal de schoen zijn originele vorm compleet verloren zijn.

De vraag is echter of het bovenwerk dan nog wel leeft. Immers zijn we bij het gemiddeld paar schoenen dat men hier heeft dan toch minstens 10 jaar verder denk ik, zoniet meer.
Het opvallende is dat veel schoenherstellers dit gegeven gebruiken als argument voor een halve verzoling. Dit is inderdaad minder duurzaam en enkelen (waaronder ikzelf) zullen het beschouwen als een halve maatregel, oftewel niet afdoende. Wat men natuurlijk wel zou kunnen overwegen, indien het opsturen naar de fabriek te omslachtig bevonden wordt, is het afwisselen van een hele en een halve verzoling. Men begint dan met een totaalreparatie en als deze opnieuw versleten is laat men een halve verzoling uitvoeren.

Persoonlijk zou ik een halve verzoling eerder overwegen bij een blake dan bij een goodyear. Het risico dat er iets mis gaat bij het opvullen van de tussenlaag is namelijk niet aanwezig, als deze tussenlaag simpelweg niet bestaat. Het gedeelte van de buitenzool dat vervangen wordt, wordt dan namelijk direct tegen de binnenzool aangeplakt, alvorens deze eventueel doorgenaaid wordt. Dit doornaaien is zo te zien bij de schoenen van Floriss gebeurd en zou ik naar eigen ervaring ten alle tijde aanraden. Alleen in dat geval is de duurzaamheid acceptabel.

Waarom sommige mensen zo persoonlijk worden als het om een relatief technisch dilemma gaat ontgaat mij overigens volledig...

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #683 Gepost op: 11 december 2010 - 13:44:00
Bespot maar wat je niet begrijpt.

Fijn dat jij jezelf en dit forum altijd, maar dan ook echt altijd, zo serieus neemt.

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #684 Gepost op: 11 december 2010 - 16:19:48
Voor mij is het ook wel heel lang geleden is dat ik een paar schoenen heb moeten verzolen en ik verwacht ook niet dat het de komende jaren gaat gebeuren.

Nightwatch

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #685 Gepost op: 12 december 2010 - 00:19:09
Ik denk dat je beter een paar tientjes meer had kunnen uitgeven bij Nils Kalf voor een complete verzoling.

Persoonlijk vind ik het ook erg respectloos van een schoenmaker om überhaupt halve verzolingen aan te bieden. Ik vind dat de termen onkunde en laksheid in dat geval niet misplaatst zijn. Een echter schoenmaker laat naar mijn idee zijn klant nooit met een halve verzoling de deur uit gaan, tenzij de klant hier uitdrukkelijk zelf om verzoekt. Zelfs dan zou de schoenmaker een complete verzoling met enige klem moeten aanraden.

Grote woorden Charlie, maar ik vraag me af of je weet waar je het over hebt.
Ook Nils Kalf, volgens jou wel een echte schoenmaker, biedt (pro-actief) halve verzolingen aan. Dat weet ik uit eigen ervaring. Dus praat niet zo raar.

Charlie

• Gast
Reactie #686 Gepost op: 12 december 2010 - 01:03:57
Dan moet je toch nog eens beter lezen, want ik heb nooit gezegd dat Kalf geen halve verzolingen aanbiedt.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #687 Gepost op: 12 december 2010 - 10:00:52
Het impliceert wel dat jij Kalf dús een onkundige, lakse en zelfs respectloze schoenmaker vindt, wat niet strookt met je eerdere loftuitingen over hem  :-^
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Charlie

• Gast
Reactie #688 Gepost op: 12 december 2010 - 12:42:22
Nee, dat impliceer ik ook niet. Ik vind dat iemand een onkundige en lakse schoenmaker is op het moment dat hij zelf aankomt met halve verzolingen. Dit doet Kalf naar mijn weten niet (enkel op verzoek), want hij raad altijd complete verzolingen aan.

Maar dit wordt een beetje een welles-nietes spelletje op deze manier...

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #689 Gepost op: 12 december 2010 - 13:24:08
Bullsh*t. Je zegt letterlijk "Persoonlijk vind ik het ook erg respectloos van een schoenmaker om überhaupt halve verzolingen aan te bieden" en "Ik vind dat de termen onkunde en laksheid in dat geval niet misplaatst zijn." Niet terugkrabbelen nou na zulke grote woorden.

Kalf zou nooit halve verzolingen aanbieden als hij niet achter het product zou staan. Hij is een vakman. Tenminste, daar ga ik vanuit gelet op het enthousiamse waarmee SF-leden over zijn werk praten.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."