Auteur Topic: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?  (729105 keer gelezen)

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Schoenen - Verzolen] Waar? Hoe duur? Wat?
Reactie #660 Gepost op: 09 december 2010 - 16:24:26
Laat ik het dan vanuit een andere hoek dan Charlie: waarom zou een halve zool minder goed zijn? Volgens mij wordt bij een halve zool juist dat deel vervangen wat aan slijtage het heftigst onderhevig is. Geen enkel probleem lijkt me dat, mits netjes gedaan. Het gehele onderwerk vervangen door een schoenmaker die niet beschikt over de originele leest is, als je een echte zeikert bent, veel desastreuzer.

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #661 Gepost op: 09 december 2010 - 16:29:44
Charlie, het gaat mij er niet om dat jij een andere mening hebt dan ik, het gaat om de toon waarop. Niet voor niets vraag ik hier om feedback, als ik geen tegengeluid zou wensen dan zou ik de foto's hier niet plaatsen. Maar jij meet je een houding van stelligheid aan die niet past bij een student van 22. Het feit dat hier meer mensen al vaker iets over gezegd hebben zou je best als een hint mogen opvatten om daar misschien iets aan te doen.
Laatst bewerkt op: 09 december 2010 - 16:41:48 door floriss
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #662 Gepost op: 09 december 2010 - 16:47:32
Laat ik het dan vanuit een andere hoek dan Charlie: waarom zou een halve zool minder goed zijn? Volgens mij wordt bij een halve zool juist dat deel vervangen wat aan slijtage het heftigst onderhevig is. Geen enkel probleem lijkt me dat, mits netjes gedaan. Het gehele onderwerk vervangen door een schoenmaker die niet beschikt over de originele leest is, als je een echte zeikert bent, veel desastreuzer.

Puur uit belangstelling: hoezo is het al dan niet beschikken over de originele leest van belang? Ik heb hier namelijk een paar Crockett & Jones waar ik een gat in heb gelopen. Ik dub nog over het opsturen naar hun schepper of gewoon naar Nils Kalf.

Overigens verschaffen enkele l(i)eden in deze discussie een vrij sterk argument om voorafgaande censuur in te voeren. Wat een vertoning zeg.

Charlie

• Gast
Reactie #663 Gepost op: 09 december 2010 - 16:52:42
Het is zo dat ik nogal eens hard uit de bocht kan komen, maar ik wil toch opmerken dat het niet echt mogelijk is om feedback op dit onderwerp te geven anders dan wat ik zojuist heb gedaan. De zolen zitten immers al onder de schoenen dus kan er nu nog weinig worden veranderd. Ik wil je enkel behoeden voor dit soort verzolingen omdat deze manier van verzolen simpelweg niet goed werkt en minder lang meegaat. Ooit heb ik ook 'n paar schoenen op deze manier laten verzolen en ik ben van een koude kermis thuisgekomen. Dit is de reden waarom ik op deze manier in het kader van dit onderwerp zo vurig reageer. Overigens was ik blijkbaar niet de enige die deze mening is toebedeeld (zie Bavb's bericht). Het werk ziet er netjes uit dat bestrijd ik ook niet, maar naar mijn mening zou je er verstandiger aan hebben gedaan om ze helemaal te laten verzolen. Je moet prioriteiten stellen vind ik; of je geef nu iets meer uit voor een complete verzoling of je geef wat minder uit en je riskeert het gevaar dat je het wellicht sneller moet laten overdoen dan je eigenlijk in gedachten had.

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #664 Gepost op: 09 december 2010 - 17:00:40
Met de beperkte kennis die ik van schoenzool vervangen heb vind ik het er wel goed uit zien.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #665 Gepost op: 09 december 2010 - 17:04:11
Overigens verschaffen enkele l(i)eden in deze discussie een vrij sterk argument om voorafgaande censuur in te voeren. Wat een vertoning zeg.

Heus?

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #666 Gepost op: 09 december 2010 - 17:33:48
Charlie jij hebt dus op je 17e je eerste C&J gekocht en na 5 jaar, wat 'normaal' is volgens jou, meen ik mij ergens gelezen te hebben.
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Charlie

• Gast
Reactie #667 Gepost op: 09 december 2010 - 17:54:13
De halve verzoling was bij een ander schoenenmerk.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #668 Gepost op: 09 december 2010 - 18:49:51
Puur uit belangstelling: hoezo is het al dan niet beschikken over de originele leest van belang? Ik heb hier namelijk een paar Crockett & Jones waar ik een gat in heb gelopen. Ik dub nog over het opsturen naar hun schepper of gewoon naar Nils Kalf.
In principe is het zo dat de schoen moet worden gespannen op een leest voordat je het onderwerk eraf kan halen. Als je dat op een andere dan de originele leest doet, zal de vorm dus iets veranderen. Als je dat meerdere malen moet, zou je de originele vorm zichtbaar verliezen. Ik heb mijn schoenen te kort om daar uit ervaring iets over te zeggen, maar ik heb deze discussie al een paar keer voorbij zien komen op .net.

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #669 Gepost op: 10 december 2010 - 00:26:23
Bedankt voor je antwoord. Inmiddels ben ik tot het inzicht gekomen dat het gebruik van de originele leest bij het opspannen  en het gebruik van originele materialen inderdaad een meerwaarde vormt ten opzichte van een 'Nederlandse' verzoling.

Mediaman

• Gast
Reactie #670 Gepost op: 10 december 2010 - 10:02:18
Halve zool,....

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #671 Gepost op: 10 december 2010 - 10:12:36
Bedankt voor je antwoord. Inmiddels ben ik tot het inzicht gekomen dat het gebruik van de originele leest bij het opspannen  en het gebruik van originele materialen inderdaad een meerwaarde vormt ten opzichte van een 'Nederlandse' verzoling.
You're welcome!

Mediaman

• Gast
Reactie #672 Gepost op: 10 december 2010 - 10:30:55

Ergens eigenlijk wel logisch als je de schoen in 'originele' staat wil houden of het de prijs en tijdsduur verantwoord is denk ik een persoonlijke afweging.

Patrick Bateman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #673 Gepost op: 10 december 2010 - 16:17:46
voor 47 e een prima oplossing.
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #674 Gepost op: 10 december 2010 - 21:38:57
Het is zo dat ik nogal eens hard uit de bocht kan komen, maar ik wil toch opmerken dat het niet echt mogelijk is om feedback op dit onderwerp te geven anders dan wat ik zojuist heb gedaan. De zolen zitten immers al onder de schoenen dus kan er nu nog weinig worden veranderd. Ik wil je enkel behoeden voor dit soort verzolingen omdat deze manier van verzolen simpelweg niet goed werkt en minder lang meegaat. Ooit heb ik ook 'n paar schoenen op deze manier laten verzolen en ik ben van een koude kermis thuisgekomen. Dit is de reden waarom ik op deze manier in het kader van dit onderwerp zo vurig reageer. Overigens was ik blijkbaar niet de enige die deze mening is toebedeeld (zie Bavb's bericht). Het werk ziet er netjes uit dat bestrijd ik ook niet, maar naar mijn mening zou je er verstandiger aan hebben gedaan om ze helemaal te laten verzolen. Je moet prioriteiten stellen vind ik; of je geef nu iets meer uit voor een complete verzoling of je geef wat minder uit en je riskeert het gevaar dat je het wellicht sneller moet laten overdoen dan je eigenlijk in gedachten had.

Stop met het praten van poep. Er is niks mis met een halve verzoling mit goed gedaan. Je mag je schoen alleen volledig laten verzolen door de schoenmaker zelf op de originele leest.
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"