Auteur Topic: Overhemden algemeen  (1041788 keer gelezen)

Humphrey

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2355 Gepost op: 18 januari 2015 - 18:38:44
Lees je eens in in wat de Fair Wear Foundation doet: http://www.fairwear.org/ Die kijken veel meer naar de hele keten en de protocollen die er zijn om de toeleveranciers te beoordelen enz.

Daarnaast voor de duidelijkheid: biologisch zegt alleen iets over hoe de gewassen zijn geteeld en niets over arbeidsomstandigheden. Je kunt een broek hebben van biologisch katoen waar het kinderzweet vanaf druipt en een broek van regulier katoen die prima klopt wat arbeidsomstandigheden, maar met een grotere milieubelasting.
Style is never out of fashion

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Overhemden algemeen
Reactie #2356 Gepost op: 18 januari 2015 - 18:40:40
En biologisch zegt ook niets over milieu belasting. Biologische boeren kunnen wel tien keer meer water gebruiken bijvoorbeeld.

cutaway

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2357 Gepost op: 18 januari 2015 - 18:52:38
@Humphrey: kijk eerst eens de uitzending. Dan had je geweten dat bio-katoen ook beter is qua werkomstandigheden: plukkers die niet in aanraking komen met ook voor hen zeer giftige en schadelijke pesticiden (in de katoenindustrie wordt 1/3e van alle pesticiden ter wereld verbruikt...).

En had je aflevering 2 gezien, dan had je gezien dat die "Fair Wear"-labeltjes gewoon te koop zijn in Bangladesh, gemaakt door kindjes...

Daarnaast staat bijv. de Albini Group niet in het rijtje van Fair Wear.

Humphrey

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2358 Gepost op: 18 januari 2015 - 18:59:36
Precies, het is complex. Echter, als je het zo belangrijk vindt zoals cutaway impliceert, dan zijn er dus zaken waar je op kunt letten.

Labels met het Fair Wear logo lijken me ook makkelijk na te maken. Ik heb overigens nog nooit een Fair Wear label gezien, terwijl ik meerdere broeken en shirts heb van bij hen aangesloten merken, dat terzijde. Een vermelding op hun website krijg je niet zomaar. En heb je die vermelding, maar klagen arbeiders van dat merk of een toeleverancier over hun arbeidsomstandigheden en wordt die klacht gegrond geacht, dan ben je zo weer van die site af.

100% zekerheid heb je nooit, gezien de vele toeleveranciers in de keten, maar dan heb je als consument alles gedaan wat in je macht ligt.
Style is never out of fashion

TB1010

• Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2359 Gepost op: 21 januari 2015 - 12:14:39
Heren,

ik draag op maat gemaakte slim fit overhemden, welke ik bestel op internet (tailored shirt online, geen topkwaliteit, maar op mijn leeftijd gecombineerd met een mooi pak ruim voldoende). de overhemden zouden van mijn rond mijn middel nog net iets strakker mogen passen, echter ben ik bang dat het overhemd dan open gaat staan bij de navel wanneer ik zit. Is dit te voorkomen door iets aan te passen? Of is dit gewoon het logische gevolg wanneer een overhemd mooi strak zit?

alvast bedankt!

Camicia

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2360 Gepost op: 21 januari 2015 - 13:02:52
Meet de taille op van je lichaam en vermenigvuldig dit 1,06 / 1,08. Het aantal centimeters wat daar uitrolt is prima om aan te houden als shirtmaat.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2361 Gepost op: 21 januari 2015 - 15:25:14
de overhemden zouden van mijn rond mijn middel nog net iets strakker mogen passen, echter ben ik bang dat het overhemd dan open gaat staan bij de navel wanneer ik zit. Is dit te voorkomen door iets aan te passen? Of is dit gewoon het logische gevolg wanneer een overhemd mooi strak zit?

alvast bedankt!

Even langs de kleermaker, vragen of hij coupenaden kan afspelden. Even zitten en als het shirt gaat knellen iets minder strak afspelden.

Maar de meeste kleermakers weten wel hoeveel marge ze moeten overlaten.

DennisM

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2362 Gepost op: 21 januari 2015 - 15:27:00
Geheel afhankelijk van wat mooi strak is. Als bij mij iets mooi strak zit gaat het niet open staan. Als voor jou echter mooi strak gelijk staat aan condoomstrak, dan zal het openstaan bij het zitten een inherent gevolg zijn.

cutaway

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2363 Gepost op: 23 januari 2015 - 08:33:43
Hoe zie je het verschil tussen machinaal en handgestikte knoopsgaten en andere stiksels? Wat is precies het voordeel aan handgestikt?

guest45

• Gast
Overhemden algemeen
Reactie #2364 Gepost op: 23 januari 2015 - 08:39:41
Niet echt een 'voordeel'. Je koopt een ambachtelijker product en het gevoel dat je shirt met meer zorg gemaakt is. Heb me laten vertellen dat een goede machinale knoop duurzamer is dan een handgestikte.

Handgestikt is wat 'rommeliger', oneven.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2365 Gepost op: 23 januari 2015 - 08:56:10
Tja, en een goeie handgestikte is net zo duurzaam als een machinale. Het is maar hoeveel aandacht je eraan besteedt.

guest45

• Gast
Overhemden algemeen
Reactie #2366 Gepost op: 23 januari 2015 - 09:03:24
Ah, maar machinaal zal constanter zijn. Denk ik. Ben overigens allebei wel eens verloren. Heeft meer me snobladder te maken dan functionaliteit.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2367 Gepost op: 23 januari 2015 - 09:08:51
En voor mij en een boel anderen meer met fetisjisme dan met snobladder (sno-bladder?).

Gemiddeld genomen zal machinaal constanter zijn, maar je hebt maar één nauwgezette shirtmaker nodig.

guest45

• Gast
Overhemden algemeen
Reactie #2368 Gepost op: 23 januari 2015 - 09:14:46
Oh voor mij ook, vind handgestikt ook leuker. Het was meer een antwoord op cutaways vraag naar de (technische?) voordelen. Inzover ik daar iets van weet.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2369 Gepost op: 23 januari 2015 - 09:19:20
Ah, maar machinaal zal constanter zijn. Denk ik. Ben overigens allebei wel eens verloren. Heeft meer me snobladder te maken dan functionaliteit.

Hè wat? Een knoopsgat verloren? Dat is wel écht pech hebben.

On: Finamore ziet er erg strak uit voor handwerk.