Overigens ben ik zelf ook de heiligste zeker niet. Ik let er ook niet op bij de aanschaf van kleren, zoals 90% van de mensen, maar door alle ophef en meer bewustwording denk ik dat het toch niet verkeerd zou zijn als men i.i.g. een poging tot meer openheid en controle zou doen. Met het huidige systeem met vele onderaannemers en een gefragmenteerde keten is het onmogelijk om uit te sluiten dat er ergens iets fout gaat, maar als men het i.i.g. probeert is dat al heel wat.
Net als de slager zou moeten kunnen vertellen van wat voor dieren in wat voor omstandigheid zijn vlees komt, zouden ook verkopers bij Profuomo, Van Gils, Oger, SuitSupply etc. grofweg moeten kunnen vertellen waar hun producten via welke wegen allemaal vandaan komen en hoe het met de omstandigheden daar gesteld is. Op sites als die van Van Gils, Profuomo e.d. is daar nu 0,0 over te vinden. Wellicht nemen ze wel goede maatregelen, maar het is jammer dat ze dit dan niet vermelden.
Zou mooi zijn als er één website is waar over elk kledingmerk wat informatie te vinden is omtrent over of ze wel of niet specifiek iets doen aan verbetering van de keten. Je zou zelfs aan EU-regels kunnen denken waarbij men verplicht die informatie moet kunnen vermelden.
In de bouw heeft men gemerkt dat de versplintering via onderaannemers ook geregeld tot uitbuiting en wantoestanden leidt. Daar komt nu gelukkig de hoofdverantwoordelijkheid voor de hoofdaannemer voor in de plaats.