Auteur Topic: Overhemden algemeen  (1038409 keer gelezen)

Charlie

• Gast
Overhemden algemeen
Reactie #2310 Gepost op: 14 december 2014 - 17:43:07
Voordat de peop de ventilator raakt, misschien bedoelde hij het niet als persoonlijke opvatting, maar meer in algemene zin, dat niemand er iets om lijkt te geven.

Dit.

Vrijmetselarij is geen boeddhisme, waar we allemaal lief voor elkaar moeten zijn. Koop jij eerder bij kledingmakers omdat er betere omstandigheden zijn voor werknemers? Ik niet, vandaar de who cares zoals MF ook aangeeft, want laten we wel zijn 80% boeit het geen moer.

Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2311 Gepost op: 14 december 2014 - 17:45:03
Leuk op papier zo'n gedrag code...
Ga er maar vanuit dat van alles wat buiten de EU en de VS vandaan komt het met deze "normen" niet zo nauw genomen wordt!

Is toch ook logisch met die SuSu en Van Gils prijzen...

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2312 Gepost op: 14 december 2014 - 17:59:51
Wat een onzin, Tobias. Of ga het later nog onderbouwen?

Cutaway heeft een punt als hij zegt dat het erg lastig is de gehele keten te bewaken trouwens. Als je inkoopt bij een leverancier met een keurmerk moet je erop vertrouwen dat ze naar eer en geweten volgens het keurmerk handelen. Uiteindelijk zal Suitsupply niet zelf over de omstandigheden van katoenboeren gaan, maar alleen met weverijen in zee gaan die deze garanties afgeven. Zo zou in theorie de gehele keten geborgd zijn. 

Humphrey

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2313 Gepost op: 14 december 2014 - 18:08:10
Zie hier een voorbeeld hoe de Fair Wear Foundation de hele keten controleert, in dit geval vanwege meldingen:

http://www.fairwear.org/ul/cms/fck-uploaded/documents/complaints/2014/ComplaintIndiaMcGregorMay20142.pdf
Style is never out of fashion

Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2314 Gepost op: 14 december 2014 - 18:11:38

Uiteindelijk zal Suitsupply niet zelf over de omstandigheden van katoenboeren gaan, maar alleen met weverijen in zee gaan die deze garanties afgeven. Zo zou in theorie de gehele keten geborgd zijn.

Hier ben ik het ook volledig mee eens!
Echter moet shirt ook nog in elkaar gezet worden. Dan heb heb je wel een stofje van een weverij die haar zaakjes op orde heeft maar als het shirt dan door kindjes in China in elkaar wordt gezet is het nog steeds niet verantwoord...

Ik ben niet zo bekend met SuSu producten, ze produceren geloof ik ook gedeeltelijk in Italië. Maar bij een Van Gils zijn het allemaal Aziatische landen als je in het labeltje kijkt waar geproduceerd wordt. Ook dit weet ik niet zeker maar voel je vrij om bij de Bijenkorf een Van Gils shirt te gaan kopen of bekijken BS!

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2315 Gepost op: 14 december 2014 - 18:15:13
Net als weverijen worden ateliers ook gewoon geselecteerd, Tobias. Daar zitten meer dan voldoende bonafide bedrijven tussen. Ook in Azië.

Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2316 Gepost op: 14 december 2014 - 18:26:25
Ik heb het ook niet over malafide of bonafide bedrijven!
Echter zijn de werk omstandigheden in Aziatische ateliers nog steeds niet op een standaard zoals deze in "Westerse" landen is. Natuurlijk hoeft het loon geen modaal Bulgaars inkomen te zijn, maar als de overige arbeidsomstandigheden hier wel mee overeen zouden komen zijn we al een heel eind.

Gelukkig heeft de H&M ook een mooie gedragscode:)
http://hm.com/nl/customer-service/faq/our-responsibility

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2317 Gepost op: 14 december 2014 - 18:47:32
Westerse omstandigheden is dan ook een vrij vreemd vergelijk. Een ergonomische bureaustoel en een plantje in je kamer en als kindslaaf klokje rond werken zijn twee uitersten.

Daarnaast is je laatste reactie al een stuk genuanceerder dan de eerste twee, waarin je pretendeert dat Suitsupply zo spotgoedkoop is dat hét wel door Chinese kinderhandjes in elkaar  genaaid moet zijn. Wat een flauwekul.

Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2318 Gepost op: 14 december 2014 - 18:56:17
Grootste gedeelte van SuSu en Van Gils heb ik qua arbeidsomstandigheden geen hoge pet van op! De productie die in Italië plaats vind buiten beschouwing gelaten.

Zelfde voor de H&M ook al hebben die ook een "gedragscode".

Zolang de zogenaamde controleurs van de gedragscode en de managers van de fabrieken niet flink hogere salarissen krijgen is het uitbesteden van orders naar andere (mindere) fabrieken nog altijd een uiterst voordelige manier om er qua salaris op vooruit te gaan.

Humphrey

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2319 Gepost op: 14 december 2014 - 19:02:11
Volgens mij gaat deze hele discussie vanuit onderbuikgevoel en worden er geen feiten genoemd. "Het zijn zulke lage prijzen, dus dat kan alleen maar met kinderarbeid" "Iedereen die niet in Europa werkt, is per definitie corrupt"

marsvos

• Gebruiker
  • The fantastic Marsvos
    • Bekijk profiel
    • Tumblr
Overhemden algemeen
Reactie #2320 Gepost op: 14 december 2014 - 19:08:33
Geen zin om de literatuur erbij te pakken maar ik zou beginnen met Gary Gereffi als iemand zin heeft om dingen te onderbouwen
http://scholar.google.nl/citations?user=2Kd61F0AAAAJ&hl=nl&oi=sra

Conclusie: Toezicht is zelfs met eigen controleurs, 3rd party controleurs, hechte samenwerking met leveranciers, keurmerken etc. bijzonder lastig aangezien de huidige supply/value chain zo enorm versplinterd is.
Laatst bewerkt op: 14 december 2014 - 19:13:24 door marsvos

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2321 Gepost op: 14 december 2014 - 19:08:44
Exact, Humphrey. Ik vraag me af hoeveel Aziatische ateliers  Tobias van binnen heeft gezien.

En dan tegelijkertijd dat geromantiseer over Italië, waar alle shirts met liefde door een Bertolli-oma in elkaar wordt genaaid. Tevens het land van de door mafia gerunde ateliers bevolkt met illegale Chinezen.

Humphrey

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2322 Gepost op: 14 december 2014 - 19:12:15
Precies, een groot verschil tussen "Made in Italy" en "Made by Italians"...

Zeker sinds 'Bangladesh' komt er ook vanuit de consument steeds meer aandacht voor het hele productieproces en de arbeidsomstandigheden. Natuurlijk is het complex, omdat ieder merk meerdere toeleveranciers hebben, die ook weer toeleveranciers hebben en zaken uitbesteden enz, maar desalniettemin zijn er flinke stappen gezet en wordt er veel meer gekeken naar de hele keten.

Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2323 Gepost op: 14 december 2014 - 19:18:53

En dan tegelijkertijd dat geromantiseer over Italië, waar alle shirts met liefde door een Bertolli-oma in elkaar wordt genaaid. Tevens het land van de door mafia gerunde ateliers bevolkt met illegale Chinezen.

Inderdaad Roberto Saviano heeft het in zijn boek Gomorra ook over!
Heeft volgens mij echter meer betrekking op "grote" internationale merken zoals Armani. Maar ook in Italië is niet alles koek en ei!

Tobias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #2324 Gepost op: 14 december 2014 - 19:19:21

Conclusie: Toezicht is zelfs met eigen controleurs, 3rd party controleurs, hechte samenwerking met leveranciers, keurmerken etc. bijzonder lastig aangezien de huidige supply/value chain zo enorm versplinterd is.

Dit.