Auteur Topic: Overhemden algemeen  (1040496 keer gelezen)

Bestevaźr

• Bekijk profiel
Re: Overhemden algemeen
Reactie #3525 Gepost op: 31 oktober 2025 - 16:31:35
Ik ben op zoek naar casual RTW-overhemden voor dagelijks gebruik, voornamelijk om te dragen onder een V-halstrui of een andere knit.

Idealiter gaat het om een hemd met enkele manchet en paramontura-kraag. Qua stof denk ik aan een middelzware twill van een mooie Italiaanse weverij. Mijn budget ligt rond de €200.

Onlangs heb ik op de site van SuSu een hemd samengesteld dat me een interessante optie leek (kan de link doorsturen), maar ik merk dat ik er nog niet helemaal uitkom.

Suggesties wat betreft merken of stoffen zijn dan ook zeer welkom.
Laatst bewerkt op: 31 oktober 2025 - 16:49:30 door Bestevaźr

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3526 Gepost op: 31 oktober 2025 - 16:35:27
Meeste Italiaanse RTW hemden zijn wel wat langer en daardoor minder goed uit de broek te dragen, dan is maatwerk wel een goede optie.

Voor 200 kun je prima bij suitsupply of atelier munro terecht. Ik zou naar een fysieke winkel gaan, stoffen in een boekje aanvoelen is toch anders dan online.

Bestevaźr

• Bekijk profiel
Reactie #3527 Gepost op: 31 oktober 2025 - 16:52:04
Meeste Italiaanse RTW hemden zijn wel wat langer en daardoor minder goed uit de broek te dragen, dan is maatwerk wel een goede optie.

Voor 200 kun je prima bij suitsupply of atelier munro terecht. Ik zou naar een fysieke winkel gaan, stoffen in een boekje aanvoelen is toch anders dan online.

Dank voor je reactie. Nu ik erover nadenk, is untucked voor mij eigenlijk niet zo belangrijk, dat doe ik  alleen bij linnen hemden in de zomer.

Maatwerk laat ik voorlopig even; ik ben wat aan het aankomen en zou het zonde vinden als de maat daarna niet meer klopt. Atelier Munro ziet er interessant uit, ben ook benieuwd wat NT in Utrecht voor hun hemden vraagt.

Eens met je punt over stoffen, ik ga binnenkort eens bij SuSu langs om wat te passen en de stoffen in het echt te zien.
Laatst bewerkt op: 31 oktober 2025 - 16:55:41 door Bestevaźr

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3528 Gepost op: 31 oktober 2025 - 20:26:29
Dus je wilt 200 piek uitgeven aan een te groot shirt?

Als je weet dat je gaat aankomen zou ik minder uitgeven voor een tijdelijk passend shirt.
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

Bestevaźr

• Bekijk profiel
Reactie #3529 Gepost op: 31 oktober 2025 - 21:45:18
Dus je wilt 200 piek uitgeven aan een te groot shirt?

Als je weet dat je gaat aankomen zou ik minder uitgeven voor een tijdelijk passend shirt.

Goed punt, daar heb je gelijk in. Een betere vraag is welke MTM-hemden qua merken en stoffen binnen mijn wensen echt de moeite waard zijn, wanneer ik ze eenmaal laat maken.

DL

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3530 Gepost op: 31 oktober 2025 - 21:56:16
Ik droeg toen ik jouw leeftijd had ook maatwerk en zou daar nu (13 jaar later) het geld niet snel meer voor over hebben. Al helemaal niet als je het koopt voor onder een trui. Als je veel waarde hecht aan het zelf bepalen van de stof, pasvorm en de rest van de details zou ik Luxire aanraden. Rtw hangt het er helemaal van af of je waarde hecht aan handwerk, stoffen en land van herkomst.

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Reactie #3531 Gepost op: 31 oktober 2025 - 22:52:34
Ik droeg toen ik jouw leeftijd had ook maatwerk en zou daar nu (13 jaar later) het geld niet snel meer voor over hebben. Al helemaal niet als je het koopt voor onder een trui. Als je veel waarde hecht aan het zelf bepalen van de stof, pasvorm en de rest van de details zou ik Luxire aanraden. Rtw hangt het er helemaal van af of je waarde hecht aan handwerk, stoffen en land van herkomst.
Eens, ben inmiddels tevreden met luxire. Ja het de fit is niet 100% perfect, maar 85% is ook prima voor mij.

Voor jasje/pak is het voor mij een ander verhaal, maar overhemden slijten sneller en worden eerder vuil, bespoke is voor mij de meerprijs niet meer waard.

B2P

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3532 Gepost op: 01 november 2025 - 10:18:57
Het ligt ook erg aan je bouw. Als RTW je goed past dan heeft MTM/bespoke weinig meerwaarde.

Als je toch voor MTM wilt gaan, gewoon naar Suitsupply of Atelier Munro en een stof uitzoeken die je mooi vindt, niet te veel over nadenken. Beide binnen je budget.

Ik doe overigens wel minimaal 5 jaar met mijn hemden en sommige gaan richting de 10 jaar.

Humphrey

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3533 Gepost op: 02 november 2025 - 09:17:04
Voor onder een trui zou ik ook eens naar T.M. Lewin kijken. Genoeg variatie in fit en mouwlengte per boordmaat.
Style is never out of fashion

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
live and let die

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3535 Gepost op: 10 februari 2026 - 19:55:15
Heb ik ook nog een paar. Uit Parijs. :) Prijzen flink gestegen.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3536 Gepost op: 11 februari 2026 - 11:46:04

Nu meer dezen
live and let die