Auteur Topic: Meermin  (916280 keer gelezen)

Pitti Carabinieri

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Meermin
Reactie #435 Gepost op: 02 juli 2012 - 22:26:28
Het opvallende is dat ze bij meermin  -zonder enige onderbouwing-  claimen, dat de zolen zachter en duurzamer zijn.
Zachter en duurzamer? WOW! Dat is nu precies een combinatie die per definitie onmogelijk is als we over rubber compound praten.
De facto staat zachter en duurzamer lijnrecht tegenover elkaar. Het is in de wereld van rubber compound een contradictio in terminis

Dit is ook waarom ik dus schreef, dat het een mooi verhaaltje is.
Bandenfabrikanten komen ook altijd met dat soort oncontroleerbare claims.

Feitelijk is zachter dus altijd meer grip en minder slijtvast.

Ik ben er van overtuigd dat Meermin enig onderzoek heeft gedaan, of laten doen.
Ik geloof echter niet dat de onderzoeksresultaten consistent zullen zijn met de claim "zachter en duurzamer".

Top, kunnen we weer verder met interessante zaken.
If you believe in telekinetics, please raise my hand.

guest45

• Gast
Reactie #436 Gepost op: 02 juli 2012 - 22:32:31
Net zo als titanium natuurlijk niet 'zachter (elastischer) en duurzamer' kan zijn dan staal : )

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #437 Gepost op: 02 juli 2012 - 22:53:31
@ Chris,

Zachter en elastischer zijn twee verschillende begrippen. Zeker in de vergelijking staal en titanium.

Titanium heeft slechts tweederde van de treksterkte van staal.
Titanium weegt ook slechts tweederde van staal.
Titanium heeft slechts tweederde van de slijtvastheid van staal.

Door onder meer de bovenstaande afwijkende eigenschappen kent Titanium (dat nooit puur maar altijd in legering wordt gebruikt) veel toepassingen, waar het zwaardere en sterkere staal minder goed inzetbaar is. Luchtvaart, ruimtevaart, coursefiets frames etc.

Titanium is erg duurzaam. Met name, omdat het laagje Titanium oxide dat snel op het materiaal ontstaat het materiaal goed afsluit voor invloeden van buitenaf en dus beschermd tegen weers- en andere invloeden, zoals oxidatie. Titanium is echter ook gevoelig voor breuk na herhaalde buiging etc. etc. etc. en geenszins duurzamer dan staal, zeker niet (er zijn wel specifieke toepassingen denkbaar/gangbaar waar Titanium door haar eigenschappen bruikbaarder en duurzamer is/kan zijn)

Ik zal je niet vermoeien met meer details ten aanzien van Titanium versus Staal en wil het even leesbaar en begrijpelijk houden voor alle lezers.

Het heeft ook niets met rubber compound zolen te maken.

L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #438 Gepost op: 03 juli 2012 - 10:07:06
Ik heb mijn oude studieboeken even openslagen en ik zie andere cijfers, even uitgaande van legeringen:
-Staal heeft een dichtheid die 2x zo groot is als titanium, titanium is dus lichter;
-Titaniumlegeringen hebben een E-modulus die de helft zo groot is als staal; Ti is dus elastischer;
-Vloeigrens (praktische treksterkte) van Titanium loopt sterk uiteen maar is hetzelfde tot gemiddeld iets hoger dan staal, enkel 'high carbon steel' overtreft het;
-Vermoeiingsbreuk (high-cycle fatigue) van Ti zit aan de bovengrens van wat staallegeringen aankunnen.

Dit laatste in combinatie met de anti-corrosieve  eigenschappen maakt titanium duurzaam. Verder over metallurgie in het café.

On topic:
Naar mijn idee kan een zachtere rubber zool ook duurzamer zijn. Dit komt volgens mij doordat het zich beter vormt naar de ondergrond, ipv dat het afslijt.
Mijn ervaring zegt dat een harde rubber hak sneller slijt dan een zachtere bijvoorbeeld.

Ik vind het wel vreemd dat Meermin zoveel van die rubber Dainite-achtige zolen toepast. Ik vind het een afknapper op sommige modellen. Waarom je een suède tasselloafer met zo'n zool zou willen is me een raadsel bijvoorbeeld.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #439 Gepost op: 03 juli 2012 - 10:30:09
Dit laatste in combinatie met de anti-corrosieve  eigenschappen maakt titanium duurzaam. Verder over metallurgie in het café.

Of in het gereedschap-topic. Interessant dit. Modje?

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #440 Gepost op: 03 juli 2012 - 10:44:31

Ik vind het wel vreemd dat Meermin zoveel van die rubber Dainite-achtige zolen toepast. Ik vind het een afknapper op sommige modellen. Waarom je een suède tasselloafer met zo'n zool zou willen is me een raadsel bijvoorbeeld.

Op een tassel is het inderdaad vreemd, maar op sommige modellen vind ik het wel handig, vooral in het najaar.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #441 Gepost op: 03 juli 2012 - 10:54:17
Op een tassel is het inderdaad vreemd, maar op sommige modellen vind ik het wel handig, vooral in het najaar.

Inderdaad.

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #442 Gepost op: 03 juli 2012 - 12:14:22
Rubberzolen voor mij alleen bij erg nat weer of veel pekel op straat in het smeltwater.

Dus een tassel loafer met rubberzool?
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #443 Gepost op: 03 juli 2012 - 12:44:36
Nou, ik moet zeggen dat ik het op mijn chukka's wel kan waarderen bij regenachtig weer, of als ik veel moet lopen.

Echter beschouw ik zo'n loafer toch nog altijd als een ietwat zomerse schoen. In ieder geval zou het model er met lederen zool een stuk eleganter van worden.

Overigens helpen de gladlederen kwastjes op dit model ook niet mee, maar dat is een ander verhaal.

Mark020

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #444 Gepost op: 13 juli 2012 - 12:54:56
21 mei order bevestigd: levertijd 20 dagen. Diverse mailtjes later zouden ze 11 juli shippen maar vooralsnog geen T&T gezien. Echt vrolijk word ik er niet van  :evil:
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #445 Gepost op: 13 juli 2012 - 14:19:13
Dat begint wel erg lang te duren Mark.
Ik had mijn nieuwe paar nog even uitgesteld totdat ik terug thuis was. Dinsdag stuurde ik een mailtje naar Sandro dat hij ze vrijdag mocht versturen. Tot op heden nog niets gehoord van hem. Iemand nog contact gehad met hem de afgelopen drie dagen?

Mark020

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #446 Gepost op: 13 juli 2012 - 14:22:24
Kreeg net een Fedex T&T dus ze zijn onderweg  8)
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #447 Gepost op: 13 juli 2012 - 14:25:16
Kreeg net een Fedex T&T dus ze zijn onderweg  8)

Goed nieuws, hopelijk volgt er voor mij ook zo een mailtje vandaag, maar ik betwijfel het.

gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #448 Gepost op: 13 juli 2012 - 14:44:54
Zij zullen het wel druk hebben met al die orders uit Nederland waardoor het wat langer kan duren.

Jo

• Gebruiker+
  • Gebruiker
  • *
    • Bekijk profiel
Reactie #449 Gepost op: 13 juli 2012 - 17:07:55
Ik denk het ook, Gusto.
Ik had echter na drie dagen wachten toch gehoopt op een mailtje.
Ochja, waarschijnlijk krijg ik maandag een vriendelijk mailtje met daarin dat hij niet op kantoor was.
Met die slechte Spaanse economie op dit moment vrees je echter al snel het ergste...

Staan trouwens nog wat mooie foto's van een LM schoen op hun Tumblr, ziet er goed uit!

En... ze worden maandag verstuurd! Net toch nog een mail ontvangen.
Laatst bewerkt op: 13 juli 2012 - 18:52:05 door Jo...