Auteur Topic: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order  (27311 keer gelezen)

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Gepost op: 27 januari 2011 – 10:16:52
Inhakend op de, weer oplaaiende, discussie over het verschil tussen MTM en Bespoke: het eerste schijnt een (te) ruim begrip te zijn en de laatste zeer eng.

Je kunt bij MTM namelijk op ιιn punt, maar ook op een oneindig aantal punten meten; toch zal het de noemer MTM nooit ontstijgen. Ter illustratie: de bebaarde paap nam van jasjes in bestaande maten slechts de taille in en legde de mouwen uit, bij Tailors & Co kun je daarnaast ook de lengte van het jasje aanpassen, Suit Supply zegt op 40 (!) punten te meten, maar dat wil ik wel eens zien, en bij Vanitΰ wordt rekening gehouden met menselijke imperfecties als holle rug, ongelijke schouders en dergelijke. Helaas stopt mijn ervaring hier, maar aanvullingen op dit vlak van andere aanbieders zijn uiteraard welkom. Glasnost!

Hoe dan ook, wordt het tijd dat we schakeringen in het begrip MTM aanbrengen? Het wordt anders een beetje een hol begrip. Of moeten de top-aanbieders gewoon accepteren dat ze voor altijd gebukt gaan onder het juk van een ruim en hol begrip?

Edit: weet niet of dit bericht in het juiste topic staat...
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 – 10:46:11 door Jesper

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Verschil tussen bespoke en made-to-measure
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2011 – 10:38:42
Dit vraagstuk is wel een eigen topic waard: bij dezen.

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Verschil tussen bespoke en made-to-measure
Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2011 – 10:39:48
Iets is pas bespoke op het moment dat het patroon speciaal voor die klant wordt getekend. Dat lijkt mij een veilige definitie. De rest is MTM of MTO. Dat verschil vind ik persoonlijk lastiger: wanneer is iets MTM en wanneer MTO.

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Verschil tussen bespoke en made-to-measure
Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2011 – 10:45:12
Iets is pas bespoke op het moment dat het patroon speciaal voor die klant wordt getekend. Dat lijkt mij een veilige definitie. De rest is MTM of MTO. Dat verschil vind ik persoonlijk lastiger: wanneer is iets MTM en wanneer MTO.

Die bedoel ik, denk ik, MMorley. Cheers. Ben in een wollige bui vandaag.
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 – 10:47:30 door Swann

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Verschil tussen bespoke en made-to-measure
Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2011 – 10:48:27
Ik zie het probleem niet. Onder RTW valt alles van C&A tot Kiton; is dat erg? Onderscheid je maar met kwaliteit, niet met gezwets. Glasnost is gedoemd te mislukken als je de verhalen van de aanbieders als basis neemt.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2011 – 10:48:59
Topic past volgens mij goed in het subforum 'voor nieuwe leden'. :idea:

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Verschil tussen bespoke en made-to-measure
Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2011 – 10:56:57
Ik zie het probleem niet. Onder RTW valt alles van C&A tot Kiton; is dat erg? Onderscheid je maar met kwaliteit, niet met gezwets.

Maar dat is een beetje kort door de bocht, C. Bij RTW zijn, voor de klant, geen menselijke handelingen zichtbaar. Bij MTM kunnen deze handelingen, zoals geschetst, flink uiteenlopen.

Glasnost is gedoemd te mislukken als je de verhalen van de aanbieders als basis neemt.

Daarom is het handig om dit door de klant in kaart te laten brengen -- wat meten ze eigenlijk of zijn ze maar om me heen aan het dansen en lachen?

Michael

  • Gebruiker
  • Berichten: 570
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:03:34
Ik zie het probleem niet. Onder RTW valt alles van C&A tot Kiton; is dat erg? Onderscheid je maar met kwaliteit, niet met gezwets. Glasnost is gedoemd te mislukken als je de verhalen van de aanbieders als basis neemt.

Eensch, dat eeuwige "gezwets" over al die termen. Kwaliteit, is het enige wat telt.

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Verschil tussen bespoke en made-to-measure
Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:05:34
Ik zie het probleem niet. Onder RTW valt alles van C&A tot Kiton; is dat erg? Onderscheid je maar met kwaliteit, niet met gezwets. Glasnost is gedoemd te mislukken als je de verhalen van de aanbieders als basis neemt.

Ik beperk het probleem ook strict tot een theoretisch verhaal over definities. Ik heb nou een paar keer een RTW-pak in mijn handen gehad van zulke hoogstaande kwaliteit, dat ook ik in zie dat maatwerk niet zaligmakend is.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:07:18
Maar dat is een beetje kort door de bocht, C. Bij RTW zijn, voor de klant, geen menselijke handelingen zichtbaar. Bij MTM kunnen deze handelingen, zoals geschetst, flink uiteenlopen.

Dan beschrijf je op je website hoe je dat doet.


Daarom is het handig om dit door de klant in kaart te laten brengen -- wat meten ze eigenlijk of zijn ze maar om me heen aan het dansen en lachen?

Welke klant? Wie kan de verschillen objectief beoordelen? Wie heeft daar genoeg verstand van? Van mij mogen ze dansen en lachen wat ze willen, als het eindproduct maar goed is.

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:08:07
Eentje voor jullie dan: definieer kwaliteit.

Michael

  • Gebruiker
  • Berichten: 570
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:12:17
Verwachtingen...

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:36:59
Eentje voor jullie dan: definieer kwaliteit.
Definieer definitie.

Samuel

  • Gebruiker
  • Berichten: 596
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:45:50
Ik beperk het probleem ook strict tot een theoretisch verhaal over definities. Ik heb nou een paar keer een RTW-pak in mijn handen gehad van zulke hoogstaande kwaliteit, dat ook ik in zie dat maatwerk niet zaligmakend is.

Ik vind dit wel interessant. Persoonlijk heb ik 0 ervaring met MTM. Alles wat ik bezit is RTW en laat ik vermaken. Misschien heb ik een "makkelijk" lichaam of een goede kleermaker, maar ik ben meer dan tevreden over mijn fit. Wat is de meerwaarde van MTM t.o.v. RTW? Je kunt zelf je opties kiezen. Maar in RTW is zoveel keus dat dit nog nooit een probleem is geweest. Of ik moet misschien wat kritischer worden :D

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:47:46
Definieer definitie.

Wijsneus.

Ik stelde de vraag, zodat ik met de verschillende uitkomsten criteria kan opstellen waaraan ik aanbieders kan toetsen. Voor mij is bespoke 24k. maar lang niet alle MTM is 18k. Ik wil een k. standaardisering. Je mag me een freak noemen.

Maar voor mij is MTM een veuls te ruim begrip.
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 – 11:56:27 door Swann