Auteur Topic: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order  (27344 keer gelezen)

dennisbal

  • Gebruiker
  • Berichten: 434
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #45 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:05:08
Dát maakt 't verschil tussen RTW en RTW en MTM en MTM en Bespoke en Bespoke. Waar ligt 't uitgangspunt?

Ik denk dat dit een aardige criterium is
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #46 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:14:54
Goede post, C&A.

Inderdaad leuke post, C&A.

Dank heren.

Dát maakt 't verschil tussen RTW en RTW en MTM en MTM en Bespoke en Bespoke. Waar ligt 't uitgangspunt?

Beetje cryptisch antwoord Narcissus. Wat bedoel je precies?

Ben nu doorlezen van deze thread en het Vanita topic verder wel geïnteresseerd in jullie meetsysteem. Wie patroon tekent. Waar? Op basis van wat (een block pattern of helemaal vanuit het niets)?
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #47 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:18:09
Het word nog steeds uitbesteed, een voor mij redelijk groot criterium..

Dan vallen vrijwel alle kleermakershuizen in de wereld af, er is toch behoorlijk vaak werk dat buiten het pand wordt gedaan.

Niemand zal twijfelen dat onderstaande meneer een "bespoke" product maakt, hijzelf geeft de volgende insight:

http://thesavilerowartisan.com/?p=845
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #48 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:19:09
Ben nu doorlezen van deze thread en het Vanita topic verder wel geïnteresseerd in jullie meetsysteem. Wie patroon tekent. Waar? Op basis van wat (een block pattern of helemaal vanuit het niets)?

Dat is een vraag waar we op het forum geen antwoord op mogen geven. Er is eerder door MMorley een link aangehaald naar ons blog waar een nadere toelichting op staat.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: [Den Haag] Vanità - modern tailors
Reactie #49 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:19:15
Wat als de heren alle maten en wenzen doorsturen aan b.v. Henry Poole of Anderson & Sheppard om er maar een par te noemen? Nog steeds MTM? Maar wordt het ineens Bespoke ALS je het exact het zelfde direct in Londen zonder het agentschap er tussen geleverd krijgt?

Waarschijnlijk niet (nog los van het feit dat dit volgens mij alleen maar een theoretische optie is; geen SR huis zal daaraan meewerken vermoed ik). De directe relatie tussen klant en kleermaker/cutter wordt veelal essentieel geacht voor kwalificatie bespoke. Hier klein stukje uit mijn post in het nieuwe bespoke-mtm topic

Voor de echte liefhebbers en fijnproevers staan er ellenlange discussies op sf.net en thelondondonlounge.net, waar bijvoorbeeld ook de vraag wordt beantwoord (of niet) of sprake is van mtm of bespoke als je door luca rubinacci in NY wordt gemeten, maar het maken en snijden van het patroon en het maken van het pak in napels. Hier linkje naar ll http://www.thelondonlounge.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=9195&hilit=benchmade+bespoke

Op Thelondonlounge.net is nog e.e.a. te vinden over de kwalificatie die Michael Alden aan zijn kleding-programma geeft (hij neemt de maat; kleermaker in sicilië maakt het pak). Hij durft dat geen bespoke te noemen, maar noemt het benchmade to measure http://www.thelondonlounge.net/forum/viewtopic.php?f=34&t=8521
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 – 15:21:43 door C&A
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #50 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:23:31
Dat is een vraag waar we op het forum geen antwoord op mogen geven. Er is eerder door MMorley een link aangehaald naar ons blog waar een nadere toelichting op staat.

Ok. Sorry. Ken de gevoeligheden niet. Mijn vraag was in elk geval niet bedoeld om jullie uit de tent te lokken of te verleiden tot iets dat hier niet mag.
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #51 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:24:36
Waarom je wel reclame mag maken, maar geen uitleg mag geven, heb ik nooit begrepen. Maar goed, dan maar via de omweg:


Citaat van: Vanità
Dat wil zeggen dat we op basis van uw lichaamsmaten en verhoudingen een geheel nieuw patroon uitrekenen en -tekenen.


Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #52 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:27:48
Dan vallen vrijwel alle kleermakershuizen in de wereld af, er is toch behoorlijk vaak werk dat buiten het pand wordt gedaan.


Montulet laat alles nog in eigen huis maken.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.378
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #53 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:29:02
Dat is een vraag waar we op het forum geen antwoord op mogen geven. Er is eerder door MMorley een link aangehaald naar ons blog waar een nadere toelichting op staat.

Ik geef je ontheffing, neef. ;)
Ik ben er ook wel benieuwd naar.

Advocatus

  • Gebruiker
  • Berichten: 726
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #54 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:30:31
Wat mij betreft ook ontheffing. Wel links in signatures maar geen uitleg over iets wat er wezenlijk toe doet? Lijkt me niet in lijn met de doelstelling van het forum!

Caesarius

  • Gebruiker
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #55 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:31:04
Dit is uitleg over MTM, zie ik niet als reclame.
Always have a better answer.

Orno

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.035
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #56 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:32:40
Kom maar door met een lap tekst Sergio ;)
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #57 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:33:01
Waarom je wel reclame mag maken, maar geen uitleg mag geven, heb ik nooit begrepen.

Dat is inderdaad een hele goede vraag. Ben even snel wat topics doorgebladerd over deze gevoeligheden en kan er ook geen chocola van maken.

Maar goed, dan maar via de omweg:




Stel even. Op basis van aanpassingen op een block pattern onstaan nieuwe maten/verhoudingen. Dat zou je kunnen betitelen als een "geheel nieuw patroon". "Een geheel nieuw patroon" kan ook zijn dat je vanaf scratch begint. Dus zonder een block pattern als uitgangspunt te nemen. Het volgende stukje uit het citaat van MMorley doet mij vermoeden dat Vanita een block pattern als uitgangspunt neemt [waarmee ik geen waardeoordeel over de kwaliteit van het eindproduct wil vellen!]

Quote van blog Vanita: De vrijheid tot het maken van een perfect patroon is vele malen groter dan bij standaard made-to-measure.
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #58 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:35:47
Mijn post sloeg op het kwalificatiesysteem van Swann.

Dat lijkt me sterk Carwo: je post waarin je zegt "bespoke kan ook rotzooi opleveren" was gepost ruim voor Swann zijn tabelletje postte. :-k

Maar on-topic: natuurlijk kan bespoke ook tegenvallen ('rotzooi' gaat me wat ver), maar dat geldt voor alle ambachtelijke produkten en diensten. Je kan ook slecht eten in een sterrenrestaurant en je kan ook een high class call-girl op je hotelkamer krijgen die uit haar mond stinkt. Maar de kansen daarop zijn in de praktijk vrij gering.

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #59 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:37:57
Dan vallen vrijwel alle kleermakershuizen in de wereld af, er is toch behoorlijk vaak werk dat buiten het pand wordt gedaan.

Niemand zal twijfelen dat onderstaande meneer een "bespoke" product maakt, hijzelf geeft de volgende insight:

http://thesavilerowartisan.com/?p=845

Misschien is het mijn Engels, maar wat voor insight in mtm geeft dit stukje?
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new