Auteur Topic: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order  (27342 keer gelezen)

Mediaman

  • Gast
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:50:27
Freak.

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:56:12
Bespoke kan ook rotzooi opleveren.

Orno

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.035
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2011 – 11:57:53
Ik vind dit wel interessant. Persoonlijk heb ik 0 ervaring met MTM. Alles wat ik bezit is RTW en laat ik vermaken. Misschien heb ik een "makkelijk" lichaam of een goede kleermaker, maar ik ben meer dan tevreden over mijn fit. Wat is de meerwaarde van MTM t.o.v. RTW? Je kunt zelf je opties kiezen. Maar in RTW is zoveel keus dat dit nog nooit een probleem is geweest. Of ik moet misschien wat kritischer worden :D

Niet gedacht, die fit zover ik het kan beoordelen is altijd top!



Swann. Je hebt gewoon 2 segmenten MTM. Het lage, waar alles toe behoort ongeveer. En het hoge Vanita, Oger, en nog wat van dat zaken.
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Mediaman

  • Gast
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2011 – 12:01:37
Deze discussie moet je denk ik technisch houden.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2011 – 12:06:31
Swann. Je hebt gewoon 2 segmenten MTM. Het lage, waar alles toe behoort ongeveer. En het hoge Vanita, Oger, en nog wat van dat zaken.

Sure.

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2011 – 12:26:04
Wijsneus.

At your service. Het probleem is dat je een onmogelijke vraag stelt, maar dat wist je volgens mij al.

Ik stelde de vraag, zodat ik met de verschillende uitkomsten criteria kan opstellen waaraan ik aanbieders kan toetsen. Voor mij is bespoke 24k. maar lang niet alle MTM is 18k. Ik wil een k. standaardisering. Je mag me een freak noemen.

Ik begrijp de vergelijking heel goed, met dien verstande dat ook niet alle bespoke 24k is. Je kan immers ook Aziatische bespoke hebben van hele slechte kwaliteit.

Maar voor mij is MTM een veuls te ruim begrip.

Helemaal mee eens. Vooral omdat ik het verschil niet meer zie tussen MTM en MTO.

Volgens mij is het net zoals bij alles. Je hebt goede en slechte RTW, je hebt goede en slechte MTM/MTO en je hebt goede en slechte bespoke.

tnimble

  • Gebruiker
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #22 Gepost op: 27 januari 2011 – 13:29:36
RTW:

Keuze van stoffen en model is beperkt door de op hand zijnde voorraad en de maat die je past.

MTO:

Zelfde als RTW. Echter geen beperking dat juist die ene kleur niet in jouw maat (op dat moment) beschikbaar is.

MTM:

Zelfde als MTO. Echter geen van te voren bepaalde set aan (confectie) maten.

Bespoke:

Zelfde als MTM. Echter wordt er niet uirgegaan van een een standaard model (met enkele te kiezen variaties hier op zoals b.v. wel / geen ticket pocket). Samen met de klant wordt een model ontwropen waarvan uit een voor hem/haar uniek patroon wordt gemaakt.

 :?:

Met deze onderverdeling blijft het echter lastig om de grens te trekken waar het van MTM overgaat in Bespoke.
In iedergeval voor heren kleding, die in vergelijk tot kleding voor dames, relatief behouden is en relatief weinig speel ruimte beidt voor echte creativiteit.

Wanneer is een basis patroon aan de hand van op de persoon gemeten parameters verschaalt. En wanneer is deze uniek en speciaal voor de klant ontworpen? Als 95% van alle geaccepteerde mogelijke patronen gelijk is?

Als het enkel Bespoke mag heten als werkelijk alles van begin tot einde uniek voor die klant moet zijn, zijn enkel  dandyistische (in de ogen van velen te uitgesproken/clowneske) maaksels Bespoke.  :-k

Orno

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.035
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #23 Gepost op: 27 januari 2011 – 13:46:32
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Michael

  • Gebruiker
  • Berichten: 570
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #24 Gepost op: 27 januari 2011 – 13:49:17
Orno = Charlie?

Al die alter ego's tegenwoordig.

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #25 Gepost op: 27 januari 2011 – 13:59:49
Iets is pas bespoke op het moment dat het patroon speciaal voor die klant wordt getekend. Dat lijkt mij een veilige definitie.

In beginsel ben ik het met je eens wat dat patroon tekenen betreft, maar als dat het enige criterium is dan zou dat betekenen dat Vanita inderdaad een bespoke kleermaker is, immers (volgens de Vanita site):

"Vervolgens nemen wij de lichaamsmaten op, zodat daar uw eigen patroon van uitgetekend kan worden."

Alhoewel ik nooit bij Vanita ben geweest, lijkt mij toch, op basis van de verhalen die ik op dit forum heb gelezen, dat de kwalificatie 'bespoke' te ver gaat voor Vanita. Andere kenmerken van bespoke zijn bijvoorbeeld dat je persoonlijk contact hebt met de kleermaker die je pak gaat maken, dat het pak (grotendeels) op de premises gemaakt wordt en dat je een aantal fittings krijg (in de praktijk minimaal 2).

Voor zover ik het heb begrepen zend Vanita de opgenomen maten (en het unieke getekende patroon? - wie tekent dat eigenlijk?) naar een of ander atelier of sweatshop in het buitenland, waar vervolgens het pak in elkaar wordt gezet en dan terug wordt gestuurd naar het Haagje. De klant kan dan komen passen en er kunnen eventueel nog wat kleine veranderingen gedaan worden, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een fitting.

Als bovenstaande inderdaad grosso modo het proces is, dan voldoet Vanita slechts op het criterium 'uniek patroon' aan de kwalificatie 'bespoke'.

Misschien dat inderdaad 'modern bespoke' een mooi compromis is... ;-)

tnimble

  • Gebruiker
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2011 – 14:14:15
Alhoewel ik nooit bij Vanita ben geweest, lijkt mij toch, op basis van de verhalen die ik op dit forum heb gelezen, dat de kwalificatie 'bespoke' te ver gaat voor Vanita. Andere kenmerken van bespoke zijn bijvoorbeeld dat je persoonlijk contact hebt met de kleermaker die je pak gaat maken, dat het pak (grotendeels) op de premises gemaakt wordt en dat je een aantal fittings krijg (in de praktijk minimaal 2).

Als de combinatie van deze drie genoemde criteria het Bespoke maken, vallen er bedrijven onder Bespoke, waarvan op dit forum zeer afkeurend gereageerd worden als dat bedrijf de term Bespoke uit.

Om een concreet voorbeeld (waar ik voldoende ervaring mee heb) te nomen New Tailor.
Patroon - wordt aan de hand van jouw maten gemaakt
Kleermaker - keuze waar het gemaakt wordt (net als bij Vanità) in Engeland of in house
Tussenpas - tenminste 1 maal op ca 80% van het traject van patroon tot eind resultaat.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2011 – 14:17:56
Misschien dat inderdaad 'modern bespoke' een mooi compromis is... ;-)

Hè bah, wat een redelijkheid.

Caesarius

  • Gebruiker
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2011 – 14:23:33
Als de combinatie van deze drie genoemde criteria het Bespoke maken, vallen er bedrijven onder Bespoke, waarvan op dit forum zeer afkeurend gereageerd worden als dat bedrijf de term Bespoke uit.

Om een concreet voorbeeld (waar ik voldoende ervaring mee heb) te nomen New Tailor.
Patroon - wordt aan de hand van jouw maten gemaakt
Kleermaker - keuze waar het gemaakt wordt (net als bij Vanità) in Engeland of in house
Tussenpas - tenminste 1 maal op ca 80% van het traject van patroon tot eind resultaat.


Het word nog steeds uitbesteed, een voor mij redelijk groot criterium..
Always have a better answer.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.377
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2011 – 14:24:24
Als de combinatie van deze drie genoemde criteria het Bespoke maken, vallen er bedrijven onder Bespoke, waarvan op dit forum zeer afkeurend gereageerd worden als dat bedrijf de term Bespoke uit.

Om een concreet voorbeeld (waar ik voldoende ervaring mee heb) te nomen New Tailor.
Patroon - wordt aan de hand van jouw maten gemaakt
Kleermaker - keuze waar het gemaakt wordt (net als bij Vanità) in Engeland of in house
Tussenpas - tenminste 1 maal op ca 80% van het traject van patroon tot eind resultaat.

Bespoke kan ook rotzooi opleveren.