Auteur Topic: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order  (27312 keer gelezen)

patrique

  • Gebruiker
  • Berichten: 723
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #75 Gepost op: 27 januari 2011 – 17:40:15
Zeer duidelijke en heldere uiteenzetting Sergio, waarvoor veel dank!
Verrassend om te lezen dat het jasje geheel in CAD getekend wordt, (oa) dat programma wordt op mijn opleiding ook gebruikt om vliegtuigen te ontwerpen en te tekenen.

Caesarius

  • Gebruiker
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #76 Gepost op: 27 januari 2011 – 17:43:54
Kijk, dit vind ik een interessante post. Hulde, Sergio, interessante processen zijn dat.
Always have a better answer.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #77 Gepost op: 27 januari 2011 – 17:44:55
Kijk, daar hebben we iets aan. Klinkt als iets wat voor goede MTM kan zorgen.

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.358
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #78 Gepost op: 27 januari 2011 – 17:53:01
Dank je, Sergio.
Zeer informatief.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #79 Gepost op: 27 januari 2011 – 18:09:48
Zeer duidelijke info voor dit topic.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #80 Gepost op: 27 januari 2011 – 18:29:01
Mooi om te lezen, Sergio. Dit lijkt me vrij uniek.

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #81 Gepost op: 27 januari 2011 – 19:10:29
Mooie beschrijving Sergio. Geeft een heel leuke kijk in de keuken, van jullie proces.

Het gaat er bij mij  echter niet in dat Narcissus dit ook allemaal snapt.
Niets zo veranderlijk als de mens

Caesarius

  • Gebruiker
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #82 Gepost op: 27 januari 2011 – 19:53:43
Het gaat er bij mij  echter niet in dat Narcissus dit ook allemaal snapt.

Bedankt, m'n toetsenbord zit onder.
Always have a better answer.

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #83 Gepost op: 27 januari 2011 – 20:01:47
Bedankt, m'n toetsenbord zit onder.
Dat doet me goed  :P
Niets zo veranderlijk als de mens

tnimble

  • Gebruiker
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #84 Gepost op: 27 januari 2011 – 20:44:11
Hulde, Sergio =D>

Zo als je het uiteen zet sluit aan bij mijn verwachtingen van de verschillende maakwijzen.

Het Bespoke verhaal is identiek aan mijn ervaring bij Henry Poole (ik bezit geen pak van hun, om het proces van dichtbij mee te maken behoeft dat niet).

Ik komt uit een kleermakers nest (maatconfectie en later alleen nog confectie) en kan mij geheel vinden in jouw scheiding tussen de twee versies van MTM.

Echter schaar ik jullie meer onder Bespoke dan onder MTM, en vind de term modern bespoke zoals in het andere topic gepast.

Food for thought:
De SR Bespoke traditie gaat uit van 20e eeuwse technieken. Uit de hand wordt vanuit een basis, systematisch tot een patroon gekomen. Dit een een proces waar fouten snel gemaakt zijn. Daarom is het nodig om in een zo vroeg mogelijk staium deze fouten boven water te krijgen.

Met 21ste eeuwse technieken kunnen de basis en de systematiek vast leggen. Fouten hierin worden niet meer gemaakt. Door de nieuwe techniek is ook naast een eerste draft direct figurations mee te nemen. Hoe zaken bijeen komen is direct uit het digitale gemodelleerde patroon te halen en aan te passen. Hierdoor kan het risico genomen worden om meteen naar een tweede dan wel derde fit te gaan. Omdat in feite de eerste al virtueel genomen zijn.

Mijns inziens is de SR Bespoke traditie een stukje nostalgie. (heeft ook waarde) Een modernisering hiervan is zeker niet minder waard.

We doen onze boekhouding ook geautomatiseerd. dat kunnen we ook traditie getrouw in een papieren grootboek doen. Echter geeft ddit een grover resultaat en minder informatie, waardoor we er meer op moeten zitten. Net zoals de meerdere fits en recuts.

edit: w.s. breng ik morgen middag een bezoekje aan de denneweg. Heeft niets met dit topic te maken, als ik meer tijd had was ik al een aantal maanden geleden bij Alexander en Mike angs gegaan.
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 – 20:48:33 door tnimble

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.850
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #85 Gepost op: 27 januari 2011 – 21:01:32
Kijk, daar hebben we iets aan. Klinkt als iets wat voor goede MTM kan zorgen.

+1 zeer duidelijk en informatief. Dank.
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

Charlie

  • Gast
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #86 Gepost op: 27 januari 2011 – 21:13:48
Zit er een verschil tussen maatwerk en bespoke of is maatwerk simpelweg de Nederlandse naam (die nogal eens misbruikt wordt)?

Het gaat er bij mij  echter niet in dat Narcissus dit ook allemaal snapt.

Met alle respect, Maboc, dat vind ik toch wel erg bespottelijk. Blijkbaar heb jij de beste man nog nooit ontmoet, anders zou je niet zo in de ruimte staan wauwelen.
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 – 21:31:42 door Charlie

DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #87 Gepost op: 27 januari 2011 – 21:15:06
Eens met Charlie, rare opmerking.

Dantθs

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #88 Gepost op: 27 januari 2011 – 21:27:41
De Savile Row-prijzen zijn niet zo geschikt voor Nederland.

Is dat zo? Ik ken anders genoeg Nederlanders die klant zijn op Savile Row. Maar belangrijker nog, men moet zich niet zo blind staren op SR. Het barst in Londen van de 'off-the-Row tailors' die volledig bespoke pakken maken voor ca. 1000 pondjes. Dat is ongeveer evenveel als jullie MTM pakken (om maar te zwijgen over het 'koopje' van 1999 euri dat onlangs op jullie site werd aanbevolen).

tnimble

  • Gebruiker
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #89 Gepost op: 27 januari 2011 – 21:33:36
Zit er een verschil tussen maatwerk en bespoke of is maatwerk simpelweg de Nederlandse naam (die nogal eens misbruikt wordt)?
Ja, nee en ja. ;)

Bespoke, Made to Measure, Made to Order en Ready to Wear/Off the Shelf  zijn termen die ook in andere sectoren wordt gebruikt.

Denk dat daar de verschillen wel vaak duidelijker zijn (minder complex/serieus genomen worden)

Bij een tafel of stoel b.v. (buiten de kwaliteit)

Ikea, leenbakker, kwantum = Off the Shelf / Ready to Wear (wat in de winkel is kun je mee nemen, ligt het er niet is het wellicht volgende week weer binnen of kun je het laten bestellen)

Meeste meubel (boulevard) winkels = Made to Order (In de winkel show modellen en een boek met kleuren, bekledings stof varianten enz, over enkele weken thuis afgeleverd)

Timmerfabriek = Made to Measure (enkele modellen mogelijk binnen de productie lijnen die opgezet zijn, variantie in bekleding, lengte, breedte hoogt enz)

Meubelmaker = Bespoke (alles mogelijk, meubel wordt eenmalig gemaakt aan de wenzen van de klant)

Laatste komt in NL niet veel (meer) voor. Enkele voorbeelden zijn personen als David Charlesworth (geeft tegenwoordig bijna enkel nog les), Kaleo Kala, Neil Lamens, Sam Maloof (rest in peace)