Auteur Topic: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order  (30237 keer gelezen)

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #30 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:24:48
In beginsel ben ik het met je eens wat dat patroon tekenen betreft, maar als dat het enige criterium is dan zou dat betekenen dat Vanita inderdaad een bespoke kleermaker is, immers (volgens de Vanita site):

"Vervolgens nemen wij de lichaamsmaten op, zodat daar uw eigen patroon van uitgetekend kan worden."

Alhoewel ik nooit bij Vanita ben geweest, lijkt mij toch, op basis van de verhalen die ik op dit forum heb gelezen, dat de kwalificatie 'bespoke' te ver gaat voor Vanita. Andere kenmerken van bespoke zijn bijvoorbeeld dat je persoonlijk contact hebt met de kleermaker die je pak gaat maken, dat het pak (grotendeels) op de premises gemaakt wordt en dat je een aantal fittings krijg (in de praktijk minimaal 2).

Voor zover ik het heb begrepen zend Vanita de opgenomen maten (en het unieke getekende patroon? - wie tekent dat eigenlijk?) naar een of ander atelier of sweatshop in het buitenland, waar vervolgens het pak in elkaar wordt gezet en dan terug wordt gestuurd naar het Haagje. De klant kan dan komen passen en er kunnen eventueel nog wat kleine veranderingen gedaan worden, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een fitting.

Als bovenstaande inderdaad grosso modo het proces is, dan voldoet Vanita slechts op het criterium 'uniek patroon' aan de kwalificatie 'bespoke'.

Misschien dat inderdaad 'modern bespoke' een mooi compromis is... ;-)

Ik heb maar weinig kaas gegeten van het bespokeproces, maar dat klinkt inderdaad als een redelijk verhaal. Ik was vergeten dat Vanitá inderdaad een patroon maakt. Geen idee wie, hoe en wat, maar hier staat een aardig stukje over de werkwijze:

Citaat
Wij van Vanità maken nadrukkelijk géén gebruik van maatconfectie of standaard made-to-measure (MTM) waarbij u een jasje in bijvoorbeeld confectiemaat 48 of 50 aan krijgt, maar van een drafting formula. Dat wil zeggen dat we op basis van uw lichaamsmaten en verhoudingen een geheel nieuw patroon uitrekenen en -tekenen. Dit gebeurt op basis van een hele reeks lichaamsmaten welke middels een bijna wiskundig systeem tot een patroon worden verwerkt. Voordeel hiervan is dat uw unieke lichaamsverhoudingen het uitgangspunt vormen in plaats van een reeds bestaande (confectie) basis. De vrijheid tot het maken van een perfect patroon is vele malen groter dan bij standaard made-to-measure.

http://blog.vanita.nl/2010/10/maakwijzer-patroon-maken.html

tnimble

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #31 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:25:53
Het word nog steeds uitbesteed, een voor mij redelijk groot criterium..

Alleen als je daarvoor kiest c.q. mits je niet kiest om het inhouse te laten maken

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #32 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:30:10
Glasnost in de reprise. Weer een halfuurtje van mijn tijd kwijt.

Onderstaand schema zou ik graag gevuld willen zien met plusjes en minnetjes. Wellicht zie ik in de gauwigheid een aantal aanbieders over het hoofd. Het aantal processen zeker. Aanvullingen welkom.

Aanbieders kunnen mij PM-en met info, en dan zorg ik voor een mooie lijst. Aanbieders die niet reageren schrijf ik aan, maar dan wil ik eerst de verschillende opties op een rijtje hebben.

[attachment deleted by admin]

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #33 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:35:06
Gebruik deze voor je plakwerkopties, Swann:

Caesarius

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #34 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:37:18
Goed idee Swann. Meetpunten zou van mij iets uitgebreider mogen, ik denk aan: Borstomvang, heupomvang, kraag knijpen, schouderbreedte, armsgat, en zo kunnen we nog wel even doorgaan..
Always have a better answer.

Dantès

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #35 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:38:24
Als de combinatie van deze drie genoemde criteria het Bespoke maken,

Goed lezen Tumblr, ik schreef bijvoorbeeld. Er zijn echt nog wel meer criteria.

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #36 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:39:07
Goed idee Swann. Meetpunten zou van mij iets uitgebreider mogen, ik denk aan: Borstomvang, heupomvang, kraag knijpen, schouderbreedte, armsgat, en zo kunnen we nog wel even doorgaan..

Als je een lijst hebt dan zou dat geweldig zijn, Cae. Vandaar ook mijn voorzetje...

tnimble

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #37 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:42:01
Citaat van: Carwo op Vandaag om 11:56:12
Bespoke kan ook rotzooi opleveren.
Dat doet toch niet terzaken? Slechte RTW = RTW, slechte Bespoke = Bespoke.

[offtopic]
Ik ben over alle aankopen bij die zaak tevreden. Alleen 1 jasje wat minder, maar dat gaat goed komen. Ook is het inmiddels duidelijk wat er mis gegaan is en waardoor dat komt.

Sommige personen liggen elkaar niet. Zo zal dit ook zijn met een van de eigenaren van deze zaak. De een ergert zich aan zijn  houding, de ander ziet er een knipoog in, nog een ander maalt niet om iemands 'uitgesprokenheid'.

Het gaat meer om het team dan een individu mi.
[/offtopic]

tnimble

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #38 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:47:45
Goed lezen Tumblr, ik schreef bijvoorbeeld. Er zijn echt nog wel meer criteria.

De zin was meer bedoeld als uitdaging om tot meer criteria te komen. Daarom begon ik hem ook met Als...

Ik weet er eerlijk gezegd zo 1, 2, 3 ook niet meer e benoemen. Behalve sentiment wellicht.

C&A

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #39 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:49:07
Mijn bescheiden mening:

Made to measure (mtm): een verkoper (kledingadviseur/personal assistant/geef-het-beestje-maar-een-naampje) neemt de maten, eventueel aan de hand van een paspak. De maten worden naar de fabriek/atelier/sweatshop gestuurd. Daar wordt aan de hand van de maten en specificaties (bv. double breasted, single breasted, vorm van revers, open quarters etc) en fysieke kenmerken (bv. holle rug) bepaald welk bestaand patroon het beste past (afhankelijk van het mtm-programma zijn er veel of weinig uitgangs-patronen – zgn. block patterns - beschikbaar). Vervolgens worden aanpassingen gemaakt aan dat patroon (halve cm hier, 2 cm daar, etc). Afhankelijk van het mtm-programma is er meer of minder flexibiliteit bij het maken van aanpassingen.

Nadat het mtm-pak klaar is wordt het teruggestuurd naar de kledingwinkel. Vervolgens wordt meestal aan de hand van een pas nog een aantal finale aanpassingen gedaan door een locale kleermaker. Als het pak natuurlijk helemaal naadje is zal het terug gaan naar de fabriek/atelier/sweatshop.

Bespoke: klant wordt gemeten door de kleermaker/cutter. Aan de hand van die maten en de specificaties die in een gesprek tussen klant - die bepaalde wensen heeft- en kleermaker/cutter - die weet wat estetisch meer en minder verantwoord is en die (hopenlijk) zijn eigen beperkingen kent - worden bepaald, wordt een patroon gemaakt. Vervolgens zal klant één of meer fittingen hebben bij de kleermaker/cutter die hem ook heeft gemeten.

Voor de echte liefhebbers en fijnproevers staan er ellenlange discussies op sf.net en thelondondonlounge.net, waar bijvoorbeeld ook de vraag wordt beantwoord (of niet) of sprake is van mtm of bespoke als je door luca rubinacci in NY wordt gemeten, maar het maken en snijden van het patroon en het maken van het pak in napels. Hier linkje naar ll http://www.thelondonlounge.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=9195&hilit=benchmade+bespoke

Op Thelondonlounge.net is nog e.e.a. te vinden over de kwalificatie die Michael Alden aan zijn kleding-programma geeft (hij neemt de maat; kleermaker in sicilië maakt het pak). Hij durft dat geen bespoke te noemen, maar noemt het benchmade to measure http://www.thelondonlounge.net/forum/viewtopic.php?f=34&t=8521

Twee opmerkingen:

Bovenstaande zegt niks over kwaliteit van het pak. Je hebt hele goede rtw en hele brakke. Hetzelfde geldt voor mtm en bespoke.

Ik heb geen ervaring met Vanita, en heb geen idee hoe zij moeten worden gerangschikt: bespoke of mtm.
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 - 15:05:38 door C&A
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #40 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:50:39
Dat doet toch niet terzaken? Slechte RTW = RTW, slechte Bespoke = Bespoke.

Mijn post sloeg op het kwalificatiesysteem van Swann.

* * *

Goede post, C&A.
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 - 14:52:34 door Carwo

dennisbal

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #41 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:55:23
Waarom is men zo gefixeerd op het aantal patroon aanpassingen. Er zit een bepaalde balans in een pak. Ga je TEveel veranderen dan raakt het pak uit balans. De truc is juist om zo min mogelijk te veranderen, alleen daar waar nodig en ook niet teveel.
"I'm A man of simple tastes, only the best will do"

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #42 Gepost op: 27 januari 2011 - 14:58:09
Waarom is men zo gefixeerd op het aantal patroon aanpassingen. Er zit een bepaalde balans in een pak. Ga je TEveel veranderen dan raakt het pak uit balans. De truc is juist om zo min mogelijk te veranderen, alleen daar waar nodig en ook niet teveel.

Wat is het uitgangspunt: de man of het pak?

* * *

Inderdaad leuke post, C&A.

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #43 Gepost op: 27 januari 2011 - 15:02:16
Wat is het uitgangspunt: de man of het pak?

Dát maakt 't verschil tussen RTW en RTW en MTM en MTM en Bespoke en Bespoke. Waar ligt 't uitgangspunt?
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

tnimble

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Den Haag] Vanità - modern tailors
Reactie #44 Gepost op: 27 januari 2011 - 15:04:43
Bedoelde ik. We weten allemaal dat de mensen van Suitsupply noch de mensen van Vanitá niets zelf maken.

Wat als de heren alle maten en wenzen doorsturen aan b.v. Henry Poole of Anderson & Sheppard om er maar een par te noemen? Nog steeds MTM? Maar wordt het ineens Bespoke ALS je het exact het zelfde direct in Londen zonder het agentschap er tussen geleverd krijgt?