Auteur Topic: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order  (27341 keer gelezen)

Swann

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.575
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #60 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:38:57
Dat lijkt me sterk Carwo: je post waarin je zegt "bespoke kan ook rotzooi opleveren" was gepost ruim voor Swann zijn tabelletje postte. :-k

Maar on-topic: natuurlijk kan bespoke ook tegenvallen ('rotzooi' gaat me wat ver), maar dat geldt voor alle ambachtelijke produkten en diensten. Je kan ook slecht eten in een sterrenrestaurant en je kan ook een high class call-girl op je hotelkamer krijgen die uit haar mond stinkt. Maar de kansen daarop zijn in de praktijk vrij gering.

Of dat je bezig bent met vier dames en dat dan de lelijkste op het kwakje aandringt. Heb ik altijd.

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #61 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:43:34
natuurlijk kan bespoke ook tegenvallen ('rotzooi' gaat me wat ver), maar dat geldt voor alle ambachtelijke produkten en diensten. Je kan ook slecht eten in een sterrenrestaurant en je kan ook een high class call-girl op je hotelkamer krijgen die uit haar mond stinkt. Maar de kansen daarop zijn in de praktijk vrij gering.

Zoals je in de prostitutie van niveau topmodel tot heroinehoer hebt, heb je in bespoke ook duidelijke verschillen. Je kan je pak halen op SR, of bij Rubinacci (whatever rings your bell) en je kan ook een bespoke pak in Thailand/China voor weinig laten maken. En er zit van alles tussenin.

Het zou in de regel moeten kloppen dat als je je een pak laat aanmeten op SR of bij Rubinacci de kans op hele grote tegenvallers kleiner is, dan wanneer je in Thailand/China o.i.d. voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 – 15:53:10 door C&A
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #62 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:43:34
Dank, maar ik mag hier natuurlijk niet gaan spammen, laat dat Alexander maar doen. ;)

Over 't algemeen, en daar begin je al, is confectie (RTW) gebaseerd op vanity sizing. Zolang er maar zo veel mogelijk mensen, met verschillende lichaamsbouwen, -standen, etc in een maatje 48 passen, hoeft enkel 't product zichzelf nog te verkopen.

Nu, is MTM gebaseerd op 't kledingstuk, of de persoon die 't wilt gaan dragen?

- Wanneer 't op de kleding gericht is (gebaseerd op een reeds bestaand confectiepatroon), krijg je maatwijzigingen zoals '3cm uit de taille', '2cm uit de mouwen'. Je krijgt dus als uitgangspunt/basis 'n bestaand jasje. 'n Man met een enorme biertanker boven de gesp van de riem, wilt z'n sluitknoop op de juiste plek hebben. Niet onder bijvoorbeeld z'n oksels, tenzij daar z'n ideale sluitknoophoogte zit, maar laten we even aannemen van niet. Vaak kun je bij deze tak van MTM niet zo ver gaan als deze hoogte bepalen (meer dan bijv. 1 of 2 cm). Als je de lengte van 't jasje (op een bestaand patroon) aanpast, verhuist de sluitknoophoogte (en ook de zakhoogte) vaak niet mee. Waardoor de verhoudingen zoek zijn.

- Wanneer maatwerk op de persoon gericht is, krijg je eerst 'n meetsessie voor alle lichaamsmaten, om vervolgens een jasje aan te trekken zodat de aanmetende partij (neutraler kan ik 't niet brengen) kan controleren of zij iets met de lichaamshouding of -standen te doen. Nu slaan zij niet jouw schouders plat, of knijpen jouw taille niet af, maar ze kunnen zien of de kraag afstaat, of dat er toch schoudervulling nodig is om 'n mooie, cleane schouderlijn te creëren. Ze kunnen de balans van 'n jasje veranderen, of ook van 'n broek. Die wijzigingen worden doorgevoerd in 't kledingstuk, achteraf, en daardoor is 't uitgangspunt dus de persoon. Zelfde punt als hierboven, de sluitknoophoogte kan volledig vrijelijk bepaald worden, en dus ga je weer uit van de persoon en niet 't kledingstuk. Uiteindelijk draait het om verhoudingen.

Over bespoke ga ik 't niet hebben, dat is 'n andere league. Is processo waar 'n vleug chardonnay aan toegevoegd is, nog processo, of verdient 't een nieuwe naam?
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #63 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:44:55
Misschien is het mijn Engels, maar wat voor insight in mtm geeft dit stukje?

Het is een kleermaker (feitelijk een cutter) die bespoke kleding maakt maar nader uitleg geeft over hoe het precies in z'n werk gaat. Hij maakt het patroon maar heeft andere mensen om het feitelijk te maken. Caesarius vond dat het in huis gemaakt moest worden, dat doet deze mand niet maar toch vind iedereen dat hij bespoke maakt. Food for thought.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #64 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:47:06
Dan vallen vrijwel alle kleermakershuizen in de wereld af, er is toch behoorlijk vaak werk dat buiten het pand wordt gedaan.

Niemand zal twijfelen dat onderstaande meneer een "bespoke" product maakt, hijzelf geeft de volgende insight:

http://thesavilerowartisan.com/?p=845

Wat Mathew Farnes hier zegt en uitlegt is precies zoals 'Savile Row bespoke' werkt. Natuurlijk naait de cutter niet alles zelf in elkaar: elk kleermakershuis heeft specialisten voor broeken, jassen, knoopsgaten, etc: dat is altijd zo geweest. Zo vertelde mijn kleermaker me afgelopen zaterdag in Londen dat hij een nieuwe mevrouw heeft voor de knoopsgaten en hij liet me trots haar werk zien. Ook hij heeft een trousermaker (die niet in hetzelfde pand zit), maar het meten, snijden van de patronen en naaien van canvassen en het prepareren van de basted fitting doet hij wel allemaal zelf.

Wat wel een verschil is met vroeger is dat al de outgesourcde specialisten niet meer perse in hetzelfde pand zitten/werken. Het viel me op afgelopen zaterdag, toen ik over de Row liep, dat in tegenstelling tot nog geen 10 jaar geleden, de sousterrains van de verschillende huizen niet of nauwelijks meer gebruikt worden voor dit werk. Ik geloof dat ik alleen nog bij Henry Poole kerels zag zitten naaien en snijden.
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 – 15:52:30 door Dantès

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #65 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:49:26
Het is een kleermaker (feitelijk een cutter) die bespoke kleding maakt maar nader uitleg geeft over hoe het precies in z'n werk gaat. Hij maakt het patroon maar heeft andere mensen om het feitelijk te maken. Caesarius vond dat het in huis gemaakt moest worden, dat doet deze mand niet maar toch vind iedereen dat hij bespoke maakt. Food for thought.

is dat niet gewoon de typische SR front-of-house en back-of-house verdeling? (waarbij het tijdens het maatnemen niet ongebruikelijk is dat ook de cutter "van achter" erbij komt).

Wat Mathew Farnes hier zegt en uitlegt is precies zoals 'Savile Row bespoke' werkt.

edit: zie net post van dantes. sluit volgens mij wel aan bij mijn opmerking hierboven (of mijn opmerking sluit wel aan bij zijn langere verhaal; hoe je het maar wil)
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 – 16:10:26 door C&A
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

Caesarius

  • Gebruiker
  • Berichten: 648
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #66 Gepost op: 27 januari 2011 – 15:50:31
en je kan ook een high class call-girl op je hotelkamer krijgen die uit haar mond stinkt.

Van de vorige klant :lol:.

Always have a better answer.

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #67 Gepost op: 27 januari 2011 – 16:03:10
uitgebreide uitleg

dank. redelijk duidelijk verhaal. vanita is hele goede mtm, met veel aandacht voor de man, om in jouw terminologie te blijven. zeg ik het zo goed? ;)
Laatst bewerkt op: 27 januari 2011 – 16:11:51 door C&A
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #68 Gepost op: 27 januari 2011 – 16:03:47
Of dat je bezig bent met vier dames en dat dan de lelijkste op het kwakje aandringt. Heb ik altijd.

4? Wie het breed heeft, laat hem breed hangen..

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #69 Gepost op: 27 januari 2011 – 16:05:36
Dat lijkt me sterk Carwo: je post waarin je zegt "bespoke kan ook rotzooi opleveren" was gepost ruim voor Swann zijn tabelletje postte. :-k

Met kwalificatiesysteem bedoelde ik het karaatverhaal van Swann waarin bespoke hoger wordt gekwalificeerd dan MTM; een paar posts boven mijn post.

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #70 Gepost op: 27 januari 2011 – 16:06:26
D'accord.

tnimble

  • Gebruiker
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #71 Gepost op: 27 januari 2011 – 16:13:31
"Een geheel nieuw patroon" kan ook zijn dat je vanaf scratch begint. Dus zonder een block pattern als uitgangspunt te nemen.

Ik zie een uitdaging. Een patroon van scratch. De blockless patronist heeft een werkwijze een basis patroon waarvan hij werkt. Tenzij je het patroon laat maken door een bosjesman, maar dan moet je wel hopen dat je jas niet meer een tas is. ;) Of iets geheel onbenoembaars.

Als het prima Ok is dat op SR specialisten ingehuurd zijn, zoals de mevrouw die ontzettend goed de knopen kan.  Stel  bij Henry Poole op SR gaat binnenkort iemand met pensioen.  Ze gaan opzoek naar iemand om het gat te vullen. Men vind iemand die ontzettend goed patronen kan tekeken, iemand die heel goed kan snijden, en nog iemand die zo goed de maat kan nemen die een meetlint feitelijk overbodig is. Moet men dan deze srie specialisten in huis halen, of moet met door zoeken naar een iemand die eigenlijk niet zo goed met mensen om kan gaan, een beetje patroon kan ontwerpen en wel redelijk kan snijden? Alleen omdat het anders geen Bespoke meer is?

C&A

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.851
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #72 Gepost op: 27 januari 2011 – 16:20:12
Ik zie een uitdaging. Een patroon van scratch. De blockless patronist heeft een werkwijze een basis patroon waarvan hij werkt. Tenzij je het patroon laat maken door een bosjesman, maar dan moet je wel hopen dat je jas niet meer een tas is. ;) Of iets geheel onbenoembaars.

Als het prima Ok is dat op SR specialisten ingehuurd zijn, zoals de mevrouw die ontzettend goed de knopen kan.  Stel  bij Henry Poole op SR gaat binnenkort iemand met pensioen.  Ze gaan opzoek naar iemand om het gat te vullen. Men vind iemand die ontzettend goed patronen kan tekeken, iemand die heel goed kan snijden, en nog iemand die zo goed de maat kan nemen die een meetlint feitelijk overbodig is. Moet men dan deze srie specialisten in huis halen, of moet met door zoeken naar een iemand die eigenlijk niet zo goed met mensen om kan gaan, een beetje patroon kan ontwerpen en wel redelijk kan snijden? Alleen omdat het anders geen Bespoke meer is?
`

Jij studeert nog? Ik bemerk in elk geval grote voorliefde voor academische kwesties. Lees even paar posts hierboven over front-of-house en back-of-house.
Kastopruiming, dassen van Tie your Tie, Passaggio, Sozzi, Rubinacci, Classico Como

http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php?topic=8878.new#new

tnimble

  • Gebruiker
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #73 Gepost op: 27 januari 2011 – 16:47:37
`

Jij studeert nog? Ik bemerk in elk geval grote voorliefde voor academische kwesties. Lees even paar posts hierboven over front-of-house en back-of-house.

Al weer bijna 10 jaar niet meer, of in mijn werk nog elke dag. ;)

Wat mij vooral opvalt is het bij de ene ondernemer een verschil tussen het hebben van een gastheer en uitvoerenden  gezien wordt als Bespoke (het front-of-house vs back-of-house) terwijl andere daardoor als MTM worden geclassificeerd.

Het front en back of house op SR is niet meer. Dit is veelal front of town back of town geworden. Waarbij town zelfs niet meer Londen is maar elders in het westen of noorden van het Verenigd Koningrijk. (mijn ervaring september 2010)

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Verschillen tussen bespoke, made-to-measure en made-to-order
Reactie #74 Gepost op: 27 januari 2011 – 17:26:42
Dank heren.

Beetje cryptisch antwoord Narcissus. Wat bedoel je precies?

Ben nu doorlezen van deze thread en het Vanita topic verder wel geïnteresseerd in jullie meetsysteem. Wie patroon tekent. Waar? Op basis van wat (een block pattern of helemaal vanuit het niets)?

Oke, here it goes... Ga proberen het hele verhaal een beetje gestructureerd uiteen te zetten.

Eerst even een korte beschrijving van hoe naar mijn mening en inzicht het bespoke proces op Savile Row werkt. Dit wordt door vrijwel iedereen toch als het summum gezien.

Het bespoke proces
Je maakt als klant een afspraak met een cutter, hij neemt je de maat (lichaamsmaten) en je zoekt een stof uit en bepaald welke opties je wil hebben in het pak. Daarna gaat de cutter met de gemeten maten en wat hij op het oog heeft beoordeeld een patroon tekenen. Iedere cutter heeft daar zo zijn eigen manier voor, het gebeurd in ieder geval met de hand en volgens een bepaalde systematiek. Als dit basispatroon klaar is gaan de losse patroondelen naar een kleermaker, welke deze met rijgdraden basaal in elkaar zet. Klaar voor de eerste fit, bekend onder de namen basted fit of skeleton fit. Het gemaakte patroon is uniek voor deze klant en heeft geen andere basis dan de patroonmaaksystematiek van de cutter.

Bij de volgende afspraak krijgt de klant deze basted fit aan en bekijkt de cutter welke dingen hij over het hoofd heeft gezien wat betreft maten maar belangrijker nog, hij bekijkt in welke zin het lichaam qua stand afwijkt van de stand die hij in z'n patroon heeft getekend. Deze lichaamsstanden noemt men figurations. Daarbij is bijvoorbeeld te denken aan een bolle bovenrug, sway stand, head forward, sloping or square shoulders, shoulder drop, forward waist stance en een heleboel meer. Na deze passessie gaat de cutter terug naar zijn tekentafel, haalt het kledingstuk weer volledig uit elkaar tot vlakke patroondelen en verwerkt de gewijzigde maten en figurations in het patroon, de zgn. recut.

Na de recut gaan de patroondelen naar de betreffende naaiende kleermakers. Onderdelen van het jasje gaan naar coatmakers, onderdelen van de broek naar trousermakers. Indien de cutter verwacht dat er nog pasproblemen zullen zijn laat hij de onderdelen redelijk basaal verwerken en de klant langskomen voor nog een tussenpas. Laten we er even vanuit gaan dat het een gemiddelde klant betreft zonder extreme lichaamsafwijkingen en standen. In dat geval laat hij de kleermakers de patroondelen voor ongeveer 75% verwerken. Revers zullen nog niet gedekt worden met de facing (de voorkant van de rever die rollend naar de binnenkant van het jasje loopt waar o.a. de binnenzakken weer zitten), knopen en knoopsgaten worden nog niet gemaakt en de voering zit er nog niet in. Wanneer de klant terugkomt voor een pas spreken we van een forward fitting. Voordeel is dat alle naden nog zeer gemakkelijk zijn los te halen om eventueel meer te tailleren of juist minder, schouders nog in te nemen of andere zaken aan te passen. Kleine wijzigingen worden genoteerd door de cutter en verwerkt in het patroon (kwestie van noteren op papier, geen recut meer op dit moment) en het kledingstuk wordt verder afgemaakt. Alles krijgt z'n definitieve stiknaden, knopen en knoopsgaten en uiteraard de voering.

Volgende en laatste bezoek is de afpas. De klant komt het kledingstuk afpassen, op dit moment is het 100% klaar. De cutter kijkt voor de laatste keer of alles in orde is. Mochten er toch nog kleine dingen zijn dan worden die uiteraard aangepast maar eigenlijk had dat eerder gezien moeten worden. De voering zal nu deels losgehaald moeten worden om de aanpassingen te doen, an sich geen probleem het kost enkel meer tijd. Plaatsing van de knopen en knoopsgaten is bijvoorbeeld definitief.

Na dit proces heeft de klant vier bezoeken afgelegd en drie passen gehad. Dit aantal kan uiteraard per kleermaker en per klant verschillen. Sommige klanten zijn moeilijker te passen dan andere klanten. Klanten willen tussendoor ook nog wel eens van mening of inzicht veranderen ;-)

Oke, dan nu hoe wij het doen, waarom we het "modern tailoring" noemen en waar de verschillen zitten met het hierboven beschreven verhaal.

Verschillen tussen MTM en het gebruik van een drafting formula
made to measure
MTM heet eigenlijk maatconfectie. Dat wil zeggen dat men een bestaand geconfectioneerd patroon als uitgangspunt neemt. Dit patroon is compleet. Alles zit er in, fictieve lichaamsstanden, zakhoogtes, sluitknoophoogte, schouderbreedte, alles. Het uitgangspunt is dus het confectiepatroon en niet de klant.

De klant krijgt een jasje aan met een confectiemaat, bijvoorbeeld 48. Dit jasje is exact hetzelfde als het patroon dat men zal gebruiken om het kledingstuk te vervaardigen. De maatnemer zal kijken in welk opzicht hij vind dat het patroon aangepast moet worden. Afhankelijk van het gebruikte systeem zijn dat meer of minder punten. In ieder geval zijn taillewijdte, borstwijdte, lengte van het jasje en de mouwen en dat soort basale maten aan te passen. Echter, hier zit een beperking aan. Je kunt bijvoorbeeld de schouders niet eindeloos verbreden (zodat je bijvoorbeeld feitelijk op een maat 50 uitkomt), dat geldt ook voor heel veel andere maten. Ga je het patroon te ver opschalen (in het engels graden genoemd) zal het zijn vorm en coherentie verliezen, het raakt uit model.
Ander punt bij dit systeem is dat lichaamsverhoudingen niet worden meegenomen. Als je de taille van het basisjasje 10 cm inneemt omdat de klant een slanke pasvorm wil moet je er aan denken zelf ook allerlei andere maten aan te passen anders raakt het jasje uit verhouding, denk daarbij bijvoorbeeld aan borstwijdte maar ook heupwijdte en bovenarm. Doe je dit niet dan krijg je een heel raar model.
Maak je een jasje beduidend langer of korter dan is dat in het patroon prima te doen, echter omdat het een confectiepatroon zonder de lichaamsverhoudingen van de klant betreft zullen zakhoogte en sluitknoophoogte niet veranderen. Bij kleine veranderingen (enkele cm's) is dit vaak geen groot probleem en valt het nauwelijks op. Indien een jasje bijvoorbeeld 10 cm langer of korter wordt is de verhouding zoek. Mensen die weleens met een maatconfectiesysteem hebben gewerkt kennen daarvoor de extra opties in het systeem om dit aan te geven, er wordt dan een alternatief patroon gebruikt om het jasje weer een beetje in verhouding te krijgen. Mensen die bovengemiddeld groot of juist klein zijn zullen dit probleem waarschijnlijk wel herkennen, de zakken en sluitknoop zitten dan op een rare plek.

Drafting formula
Onze patronen worden gemaakt op basis van een drafting formula. Dit is een hele reeks aan berekeningen welke uiteindelijk tot een patroon zullen leiden. De input voor deze formula zijn lichaamsmaten en figurations van de klant. Op ons blog hebben we daar een uitgebreid artikel over geschreven. http://blog.vanita.nl/2010/10/maakwijzer-patroon-maken.html Deze formule gaat dus niet uit van een reeds bestaand en geconfectioneerd patroon maar van de klant zelf en zijn unieke kenmerken.
Voordeel is dat alle verhoudingen worden meegenomen. Lichaamslengte is hierbij een zeer belangrijke maat. Lichaamslengte in combinatie met de lengte van het jasje en de taillediepte van de klant geeft de hoogte van de sluitknoop en de zakhoogte aan. Hier is dus geen vaste maat voor. Wanneer twee mensen een jasje laten maken met een ruglengte van 75 cm maar de ene persoon is 2 meter en de ander persoon 1,75 meter levert dit dus verschillende zakhoogtes en sluitknoophoogte op. Bij een confectiepatroon zal dit (nagenoeg) gelijk zijn.

Onze manier van patroonmaken
Wij maken onze patronen op een computer met speciale CAD-patroonsoftware. In deze software zit onze drafting formula, deze is uiteraard niet gewoon te koop en is voor onze winkel uniek gemaakt. De patroonmaker verwerkt alle lichaamsmaten en figurations in de computer en maakt hier een CAD-tekening van. Deze gaat daarna door naar een ervaren cutter, deze controleert of hij 't berekende patroonwerk logisch en correct acht. Indien nodig zal hij naar eigen inzicht wijzigingen maken. Hij is onbeperkt in het maken van de wijzigingen. Of hij de lijn nou met krijt op de stof aanpast zoals een traditionele cutter of op de computer, it makes no difference. Uiteindelijk ontwerpen ze ook oceaanstomers met CAD-systemen, nauwkeurig is het wel ;-) Vervolgens bepaald hij de lay Dit is de manier waarop hij de patroondelen uit de stof wil knippen, de manier waarop ze op de stof komen te liggen. Hierbij houdt hij rekening met het patroon van de stof (streep, ruit, effen, vleug). Deze informatie en het uitgeprinte patroon gaan naar een snijder. Deze hoeft niet meer na te denken maar louter de instructies van de cutter op te volgen en de stof volgens het uitgeprinte patroon te snijden. Daarna vertrekken de patroondelen samen met een uitgebreide instructie over hoe het verwerkt moet worden naar de naaiende kleermakers. Onderdelen van het jasje naar de coatmakers, enzovoorts. Patronen worden dus door een ervaren cutter digitaal gemaakt, verwerkt en opgeslagen. Middels de drafting formula en de computer kan hij een heel stuk efficiënter werken.

Onze manier van werken en maken
In de meeste gevallen maken we een product dat 100% klaar is zodra het bij ons binnen komt, dit voornamelijk om kosten te sparen. De Savile Row-prijzen zijn niet zo geschikt voor Nederland. Om dit te bewerkstelligen en toch een goed passend product te maken hebben we daar een aantal handigheden voor verzonnen.

Klanten nemen we hier in huis de lichaamsmaten, deze vormen het uitgangspunt. Normaliter zou dit door een cutter in een basispatroon worden verwerkt, klaar voor de basted fit. Deze stap hebben we om wille van kosten (dus een betaalbaarder pak) in een modern jasje gestoken. We hebben op basis van fictieve lichaamsmaten, waarbij de borstomtrek voor een jasje en de zitvlakomtrek voor een broek het uitgangspunt vormen, een heel aantal jasjes en broeken laten maken. Deze zijn gemaakt met dezelfde drafting formula en hebben een zgn. nullijn, dwz. dat er vanuit is gegaan dat de klant perfect rechtop staat. Iets dat vaak niet het geval is.
De klant krijgt een jasje aan welke zo dicht mogelijk bij zijn borstomtrek ligt. De pasvorm van het jasje (bijv. te ruim) is niet van belang. Daarvoor gebruiken we uiteindelijk de lichaamsmaten. Het geeft echter wel inzicht in hoe de klant afwijkt ten opzichte van de nullijn in het jasje. Heeft hij een bolle bovenrug of juist een naar voren gekantelde heup? Exact wat een cutter zou doen tijdens de eerste pas, met dien verstande dat dit jasje qua maat iets meer afwijkt van het uiteindelijke jasje omdat het niet op basis van de lichaamsmaten van de klant is. Verder gebruiken we dit jasje om de klant wat meer inzicht te verschaffen in de lengte van het jasje en de lengte van de mouwen. Klanten vinden het prettig daar een beeld bij te hebben, het is namelijk sterk aan smaak onderhevig.

De lichaamsmaten en figurations worden door ons nauwkeurig genoteerd en doorgestuurd naar Engeland. Dit komt in grote lijnen overeen met het werk van de cutter, echter op een wat modernere manier. Het tekenen van het patroon doet men in Engeland, indien nodig in extra telefonisch overleg met ons.

Waarom "modern tailors"?
De keuze voor modern tailors kent een aantal redenen.

- De manier van patroonmaken is vrij modern, zeker ten opzichte van wat men op Savile Row doet, met de hand.

- We maken indien het de kwaliteit niet vermindert gebruik van computers voor het bijhouden van patronen, het bestellen van stoffen (dit is een automatisch proces nadat het patroon is gemaakt, het patroonsysteem besteld de juiste stoflengte bij de wever), plotten van het patroon en tal van andere zaken. Dit heeft als voordeel dat niet alle betrokken personen een ruime ervaring in het kleermakersvak hoeven te hebben. Een deel van het personeel doet het denk- en rekenwerk en stelt de eisen en specificaties op, een ander deel hoeft dat enkel uit te voeren. Daarvoor kun je mensen met een andere achtergrond (en dus ook salaris) inzetten.

- Ongeveer 95% van het jasje wordt machinaal genaaid. De discussie over het praktisch nut (dus los van esthetisch) is iets waar ook kleermakers op Savile Row zich regelmatig aan wagen. Ook wederom hier weer een keuze voor redelijke kosten t.o.v. naaien met de hand. Het zal geen verrassing zijn dat naaien met de hand veel meer tijd kost en daardoor veel duurder is. De naaiende kleermakers achter de naaimachine hebben natuurlijk wel verstand van zaken en naaien er niet blind op los. Er wordt géén gebruik gemaakt van machines die automatisch zakpaspels maken, kleppen inzetten en wat al dies meer zij. Alles wordt met een naaimachine genaaid en gaat door de handen van een kleermaker met verstand van zaken.

- Het product wordt aan de binnenkant van natuurlijke materialen gemaakt, linnen, paardenhaar en katoenenverstevigingen. Nergens zit vlieseline of andere synthetische fusable materialen. Dit vergt veel meer tijd in het maakproces (fusing is uitgevonden om tijd te besparen) maar zorgt voor een heel soepel vallend jasje dat ademt. Dit canvas van linnen en paardenhaar wordt machinaal opgewerkt (machine padding), wederom door een ervaren persoon. Veel huizen op Savile Row doen dit nog met de hand (hand padding). De schrijver van het blog tuttofattoamano.blogspot.com komt echter toch nog wel eens bespoke pakken van vooraanstaande huizen tegen welke ook gebruik maken van machine padding.

- We besparen op het aantal tussenpassen. Deze zijn tijdrovend en kosten dus extra geld. Tijd is immers geld. Door de maten nauwkeurig te nemen en de figurations aan de hand van een jasje en broek met nullijn goed te beoordelen is een pak te maken dat een ruime 8 waard is, op een schaal van 1 tot 10 natuurlijk ;-). Indien er bij binnenkomst nog wat aangepast moet worden kunnen we dat in Nederland laten uitvoeren.

Natuurlijk bestaat het proces uit nog veel meer onderdelen dan ik zojuist heb beschreven maar volgens mij heb ik er al een behoorlijk lang verhaal van gemaakt. Ik hoop dat het wat extra duidelijkheid geeft.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors