Auteur Topic: Boeken - Algemeen  (652807 keer gelezen)

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Boeken - Algemeen
Reactie #540 Gepost op: 16 juli 2009 - 15:43:49
(Met uitzondering van het eerste boek?)
Mooi dat Willem Frederik Hermans nog gelezen wordt! Zéér groot schrijver, vind ik...

'Nooit meer slapen' is mijn favoriete boek van hem. Tot nu toe iig, heb lang nog niet alles van hem gelezen. Groningse studenten moeten trouwens zeker 'Onder professoren' van de beste man gaan lezen...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #541 Gepost op: 16 juli 2009 - 15:49:29
'Nooit meer slapen' is mijn favoriete boek van hem. Tot nu toe iig, heb lang nog niet alles van hem gelezen. Groningse studenten moeten trouwens zeker 'Onder professoren' van de beste man gaan lezen...

(Boektitels graag cursief en zonder aanhalingstekens.)

Nooit meer slapen vond ik ook akelig goed. Onder professoren is ook aardig en Au pair vond ik zeker ook de moeite waard (ondanks de minder lovende kritieken).

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #542 Gepost op: 16 juli 2009 - 15:50:55
Beide zeer fraaie werken.

De tranen der acia's heb ik zelfs eigenhandig gesigneerd door de Schrijver...
En verder schaf ik mij zo in de loop der jaren de Volledige werken van hem aan en lees daar dus regelmatig in.

Zijn latere werken vind ik overigens dan weer zeer matig.

En zijn polemieken zijn ook schitterend; die mis ik wel, ook al wil Jeroen Brouwers nog wel eens wat aardigs polemisch schrijven.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #543 Gepost op: 16 juli 2009 - 15:51:47
Au pair vond ik zeker ook de moeite waard (ondanks de minder lovende kritieken).
Die laatste begrijp ík dus maar àl te goed...

Daedalus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #544 Gepost op: 16 juli 2009 - 15:53:08
Ben in wiskundige notatie beter thuis.  :wink:

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #545 Gepost op: 16 juli 2009 - 16:09:42
Die laatste begrijp ík dus maar àl te goed...

Ach ja, recensenten en paulbrussels'...

Ben in wiskundige notatie beter thuis.  :wink:

Pik het toch maar even mee. Is goed voor je weg naar de top.

Wouter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #546 Gepost op: 16 juli 2009 - 16:23:39
Zijn er nog mensen die de grote Duitse klassiekers lezen? Sinds de middelbare school alles van Goethe verslonden waar ik mijn hand op kon leggen. Mijn enthousiasme over deze Homo Universalis is alleen maar gegroeid na mijn bezoek aan Weimar (echt een aanrader, neem dan ook het pad naar boven om Buchenwald te bezoeken!) twee jaar geleden.

Wouter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #547 Gepost op: 16 juli 2009 - 16:26:42
Het dwaallicht is overigens een van mijn favoriete boeken. Voordat je alle onderliggende zaken hebt ontdekt ben je (in mijn geval ;)) een aantal jaren verder.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #548 Gepost op: 16 juli 2009 - 16:35:29
Alleen Thomas Mann, en dan eigenlijk alleen De toverberg, waarin ik ook nog ben blijven steken; lag overigens niet aan het boek.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #549 Gepost op: 16 juli 2009 - 17:02:48
Zijn er nog mensen die de grote Duits[talig]e klassiekers lezen?
Zéker; even gekeken in mijn virtuele catalogus:

Leopold Andrian
Bertold Brecht
Hermann Broch
Elias Canetti
Alfred Döblin
J. W. Goethe
Hans Henny Jahnn
Erika Mann
Heinrich Mann
Katia Mann
Klaus Mann
Thomas Mann
Robert Musil
August von Platen
Arthur Schopenhauer
Georg Trakl
Franz Werfel

Waarbij Thomas Mann door mij het meest gelezen is, en van wie ik De toverberg en Doctor Faustus vooral érg goed vind.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #550 Gepost op: 16 juli 2009 - 17:09:43
O ja, Brecht heb ik ook weleens iets van gelezen.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #551 Gepost op: 16 juli 2009 - 17:30:57
O ja, Brecht heb ik ook weleens iets van gelezen.
Massa & Macht van Elias Canetti wordt overigens ook door mij zéér aanbevolen; in zeker zin ook een klassieker, maar weliswaar minder literair.

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #552 Gepost op: 16 juli 2009 - 22:34:51
Vanavond uitgelezen: J. J. Voskuil, Binnen de huid - een roman over mislukt overspel, maar wél zeer 'eerlijke' roman, als dat laatste niet een contradictio in terminis is.

Daarna begonnen, dankzij inspiratie door Daedalus, in Hermans' Manuscript in een kliniek gevonden.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #553 Gepost op: 17 juli 2009 - 15:29:22
Ik alleen (een door de schrijver zelf gesigneerde) Luna Park, en dat vond ik helemaal niets.

Lunar Park vond ik zelf ook het minste werk van BEE, maar een gesigneerd exemplaar ben ik toch jaloers op.

Heb wel al zijn boeken gelezen, in volgorde van verschijnen. American Psycho was wel het beste, Less than Zero heb ik recentelijk voor een tweede keer gelezen (zo'n lekker dun boekje, middagje op het balkon in de zon en je bent er doorheen) maar kan me voorstellen dat het niet echt aansluit bij jouw literaire smaak.

Humphrey

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #554 Gepost op: 17 juli 2009 - 16:15:46
Wat een mooie titels komen er langs!

Wellicht is het een idee om dit topic op te splitsen in bijvoorbeeld: Boeken - managementboek en Boeken - literatuur. Zelf ben ik een grootafnemer van Managementboek.nl, veel van de hier genoemde boeken heb ik dan ook keurig thuis op de plank staan. Het lijkt me leuk om hier "must haves" en "don't reads" door te geven.

In de categorie literatuur is "De schaduw van de wind" inderdaad een aanrader. Van de serie "Het bureau" van Voskuil heb ik lang genoten. Ik zag dat o.a. Paul Brussel dit ook heeft gelezen.

Laatst werd ik getipt op het boek "De gebroeders Karamazow" van Dostojevski. Heeft iemand dit boek toevallig gelezen?
Style is never out of fashion